K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-10-2016, 15:10   #1
Mentor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mentor er ny på vejen
Question Sygemeldt i opsigelses perioden.

Jeg har kigget omkring i diverse tråde men ikke fundet et lignende spørgsmål. Så jeg prøver med eget.

Jeg blev opsagt og har 3 måneders opsigelse.
De første 7 uger af opsigelsen var jeg på arbejde under normale vilkår. Desværre har min chef af uvisse årsager været på mig konstant med kritik, nedladende tale og bagtalelse overfor mine kollegaer. Til sidst kunne jeg ikke mere og jeg har nu sygemeldt mig under resten af opsigelsen. Jeg har tidligere været syg med stress i 4 år hvor jeg via revalidering kom tilbage til arbejdsmarkedet Jeg kan mærke alle stress symptomerne er tilbage, er kørt helt ned med depression, søvnløshed og angst. Jeg skulle have sygemeldt mig langt tidligere, men samtidig ville jeg gerne være en god kollega.
Jeg har været ansat på arbejdspladsen i 1 år men kun på 32 timer så jeg har ikke nået at optjene ret til dagpenge, det er bare så øv. Jeg regner ikke med at være fit til fight efter opsigelsesperioden er udløbet, jeg kender mig selv og det niveau jeg er nået ned på kommer til at tage tid bygge op igen. Det er ikke kun en indtægt jeg mister men også en sejr ved at være tilbage på arbejdsmarkedet igen.
Mine spørgsmål er så
1. Når opsigelses perioden udløber og jeg stadig er sygemeldt skal jeg så ansøge om kontanthjælp eller vil sygedagpenge perioden fortsætte?

2. Vil jeg kunne få kontanthjælp?
Jeg har fra 2003 till 2011 været bosat i Sverige. Fra 2007 til 2011 var jeg bosat i Malmö men arbejdede i København. Jeg blev sygemeldt med stress og opsagt i 2011. Jeg flyttede til dk under opsigelses perioden og var derfor tilknyttet arbejdsmarkedet i dk i 3 måneder inden jeg overgik til sygedagpenge, efterfølgende var jeg som sagt i revalidering.
Vil jeg høre ind under integrations ydelsen?
Og sidste spørgsmål

Hvis jeg kan få kontanthjælp hvordan er jeg så stillet i forhold til kontanthjælp loftet. Jeg kan ikke få hovede og hale på optjening af timer, finder forskellig info forskellige steder.
Blev en masse spørgsmål men håber der er nogen som har svar på et eller flere
Mentor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 15:56   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Nordisk konvention om social bistand og sociale tjenester medfører, at en nordisk statsborger med bopæl i Danmark er ligestillet med en dansk statsborger, når han søger kontanthjælp i Danmark. En nordisk statsborger skal opfylde de almindelige betingelser for hjælp. Det betyder bl.a., at personen skal have været udsat for en social begivenhed, som medfører, at personen ikke kan forsørge sig selv, personen skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, osv. Den sociale begivenhed behøver ikke at være udløst i Danmark. "

Tænker at du må gå under denne, og derfor ikke skulle på integrationsydelse

Citeret fra afsnit 3.3 her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164179

Men skal lige høre: du skriver: "eller vil sygedagpenge perioden fortsætte?"
Er du på sygedagpenge nu?

Der står på borger.dk ang sygedagpenge, at man kan være berettiget hvis man opfylder denne:
"Du er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste seks afsluttede kalendermåneder forud for første sygefraværsdag. I mindst fem af disse måneder har du været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned. "
Og jeg vil tro, at de tæller før du blev sygemeldt.

Så du bør fortsat være berettiget til sygedagpenge. Der står lidt om det her: https://www.borger.dk/Sider/Sygedagp...5-0b300a65af76
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 16:49   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg har hørt om flere der har boet i Sverige og kommet tilbage til dk og fordi de ikke har boet i 7 år inden for de sidste 8 år så er de røget på integrationsydelse.

Så jeg ved ikke med sikkerhed om du evt ryger på integrationsydelse eller alm kontanthjælp...men hvis det passer ang dem jeg har hørt om...så vil det være integrationsydelse.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 16:51   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Webmaster:
Jeg håber det er nogen der klager og får medhold i ankestyrelsen.
For ud fra det jeg citerede, virker det svært at tolke anderledes?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 16:52   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tænker kan du ikke få akasse for de 32 timer, altså deltid
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 17:42   #6
Mentor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mentor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
"Nordisk konvention om social bistand og sociale tjenester medfører, at en nordisk statsborger med bopæl i Danmark er ligestillet med en dansk statsborger, når han søger kontanthjælp i Danmark. En nordisk statsborger skal opfylde de almindelige betingelser for hjælp. Det betyder bl.a., at personen skal have været udsat for en social begivenhed, som medfører, at personen ikke kan forsørge sig selv, personen skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, osv. Den sociale begivenhed behøver ikke at være udløst i Danmark. "

Tænker at du må gå under denne, og derfor ikke skulle på integrationsydelse

Citeret fra afsnit 3.3 her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164179

Men skal lige høre: du skriver: "eller vil sygedagpenge perioden fortsætte?"
Er du på sygedagpenge nu?

Der står på borger.dk ang sygedagpenge, at man kan være berettiget hvis man opfylder denne:
"Du er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste seks afsluttede kalendermåneder forud for første sygefraværsdag. I mindst fem af disse måneder har du været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned. "
Og jeg vil tro, at de tæller før du blev sygemeldt.

Så du bør fortsat være berettiget til sygedagpenge. Der står lidt om det her: https://www.borger.dk/Sider/Sygedagp...5-0b300a65af76
Jeg er dansk statsborger som har boet i Sverige men arbejdet 4 af årene i DK. Jeg har læst om forskellige regler og fortolkninger, blandt andet at hvis man har været bosat og arbejdet i dk inden man modtog sociale ydelser, at så gik man ikke under integrations ydelse men at det kun er hvis man flytter til DK og søger om kontanthjælp direkte efter. Andre steder oplyses det at reglen gælder uanset hvilke forhold som er forudgående. Jeg kan ikke finde hovede eller hale på det og det kunne de heller ikke på kommunen.

Angående sygedagpenge, så er jeg pt sygemeldt og kommer til at være det resten af opsigelses perioden alt i alt 6 uger jeg kan ikke finde ud af jeg derefter er berettiget til sygedagpenge hvis ikke jeg bliver rask inden da? Jeg mener jeg er blevet syg efter opsigelse og ikke inden?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jeg har hørt om flere der har boet i Sverige og kommet tilbage til dk og fordi de ikke har boet i 7 år inden for de sidste 8 år så er de røget på integrationsydelse.

Så jeg ved ikke med sikkerhed om du evt ryger på integrationsydelse eller alm kontanthjælp...men hvis det passer ang dem jeg har hørt om...så vil det være integrationsydelse.
Det er også sådan jeg har forstået det men har så læst andet sted at hvis man har arbejdet i dk inden man søger kontanthjælp at så gælder reglen ikke? Så forvirrende og kommunen kunne ikke hjælpe mig med svar
Mentor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 17:53   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg er også forvirret ang den integrationsydelse.

Men hvis vi så ser bort fra den "nordiske del", så står der:

"3.4.1. Arbejdstagere

Det beror på en konkret vurdering, om en EU-borger har status som arbejdstager i EU-rettens forstand. Det er afgørende, om der er tale om udøvelse af faktisk og reel beskæftigelse. Følgende vil normalt indikere, at der er tale om arbejdstagerstatus:

– EU-borgeren præsterer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisninger.

– Beskæftigelsen fremstår ikke som et rent marginalt supplement.

– EU-borgeren har været beskæftiget i minimum 10-12 timer ugentligt.

– Der foreligger en tidsbegrænset ansættelseskontrakt på minimum 10 uger eller en tidsubegrænset ansættelseskontrakt

– Arbejdstageren er omfattet af en overenskomst, der giver adgang til ferie, pension mm.

Der skal imidlertid altid foretages en konkret og individuel vurdering af hver enkelt sags faktiske omstændigheder."

Den opfyldte du jo.

Og så står der senere:
"Status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende mistes i princippet ved arbejdsforholdets ophør.

EU-borgeren bevarer dog sin arbejdstagerstatus eller status som selvstændig erhvervsdrivende, hvis:8)

1) EU-borgeren er midlertidigt uarbejdsdygtig som følge af sygdom eller ulykke,

2) EU-borgeren er uforskyldt arbejdsløs efter at have haft lønnet beskæftigelse eller været selvstændig erhvervsdrivende i mere end 1 år, hvilket er behørigt konstateret, og har tilmeldt sig jobcentret som arbejdssøgende,

3) EU-borgeren er uforskyldt arbejdsløs efter udløbet af en tidsbegrænset ansættelseskontrakt af mindre end 1 års varighed, hvilket er behørigt konstateret, og har tilmeldt sig jobcentret som arbejdssøgende,

4) EU-borgeren i løbet af de første 12 måneder uforskyldt har mistet sit arbejde eller uforskyldt ikke længere er selvstændig erhvervsdrivende, hvilket er behørigt konstateret, og har tilmeldt sig jobcentret som arbejdssøgende, eller

5) EU-borgeren enten påbegynder en erhvervsuddannelse med forbindelse til den pågældendes tidligere erhvervsmæssige beskæftigelse eller er uforskyldt arbejdsløs og påbegynder en hvilken som helst erhvervsuddannelse."

Der kan du jo faktisk opfylde enten 1 eller 4.

Så selv hvis det er eu borger og ikke nordisk, så bør det også være kh, ikke integrationsydelse.

Men Inger Støjberg vil i forvejen have at man genoptager alle sagerne om integrationsydelse, da det viser sig at der nok er flere af afgørelserne der strider imod EU-lov. Da kommunerne har fulgt vejledningen jeg citerer fra, er denne muligvis også delvist i strid med EU-lov.
Så indtil videre er det svært at vide hvad man skal regne med.

Jeg synes dog du skal prøve at henvise til den vejledning, og afsnittet om nordiske statsborgere. Synes den er ret tydelig ift at en nordisk statsborger ikke behøver arbejdstager statussen.

Sygedagpenge er desværre ikke lige min stærke side
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 17:58   #8
Mentor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mentor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
tænker kan du ikke få akasse for de 32 timer, altså deltid
Det kan jeg men ydelsen er så lav at den ikke er mange kr. over integrations ydelse + danskertillæg. Har regnet på det og vil få udbetalt omkring 6000 kr. per måned

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Jeg er også forvirret ang den integrationsydelse.

Men hvis vi så ser bort fra den "nordiske del", så står der:

"3.4.1. Arbejdstagere

Det beror på en konkret vurdering, om en EU-borger har status som arbejdstager i EU-rettens forstand. Det er afgørende, om der er tale om udøvelse af faktisk og reel beskæftigelse. Følgende vil normalt indikere, at der er tale om arbejdstagerstatus:

– EU-borgeren præsterer ydelser mod vederlag for en anden og efter dennes anvisninger.

– Beskæftigelsen fremstår ikke som et rent marginalt supplement.

– EU-borgeren har været beskæftiget i minimum 10-12 timer ugentligt.

– Der foreligger en tidsbegrænset ansættelseskontrakt på minimum 10 uger eller en tidsubegrænset ansættelseskontrakt

– Arbejdstageren er omfattet af en overenskomst, der giver adgang til ferie, pension mm.

Der skal imidlertid altid foretages en konkret og individuel vurdering af hver enkelt sags faktiske omstændigheder."

Den opfyldte du jo.

Og så står der senere:
"Status som arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende mistes i princippet ved arbejdsforholdets ophør.

EU-borgeren bevarer dog sin arbejdstagerstatus eller status som selvstændig erhvervsdrivende, hvis:8)

1) EU-borgeren er midlertidigt uarbejdsdygtig som følge af sygdom eller ulykke,

2) EU-borgeren er uforskyldt arbejdsløs efter at have haft lønnet beskæftigelse eller været selvstændig erhvervsdrivende i mere end 1 år, hvilket er behørigt konstateret, og har tilmeldt sig jobcentret som arbejdssøgende,

3) EU-borgeren er uforskyldt arbejdsløs efter udløbet af en tidsbegrænset ansættelseskontrakt af mindre end 1 års varighed, hvilket er behørigt konstateret, og har tilmeldt sig jobcentret som arbejdssøgende,

4) EU-borgeren i løbet af de første 12 måneder uforskyldt har mistet sit arbejde eller uforskyldt ikke længere er selvstændig erhvervsdrivende, hvilket er behørigt konstateret, og har tilmeldt sig jobcentret som arbejdssøgende, eller

5) EU-borgeren enten påbegynder en erhvervsuddannelse med forbindelse til den pågældendes tidligere erhvervsmæssige beskæftigelse eller er uforskyldt arbejdsløs og påbegynder en hvilken som helst erhvervsuddannelse."

Der kan du jo faktisk opfylde enten 1 eller 4.

Så selv hvis det er eu borger og ikke nordisk, så bør det også være kh, ikke integrationsydelse.

Men Inger Støjberg vil i forvejen have at man genoptager alle sagerne om integrationsydelse, da det viser sig at der nok er flere af afgørelserne der strider imod EU-lov. Da kommunerne har fulgt vejledningen jeg citerer fra, er denne muligvis også delvist i strid med EU-lov.
Så indtil videre er det svært at vide hvad man skal regne med.

Jeg synes dog du skal prøve at henvise til den vejledning, og afsnittet om nordiske statsborgere. Synes den er ret tydelig ift at en nordisk statsborger ikke behøver arbejdstager statussen.

Sygedagpenge er desværre ikke lige min stærke side
Ah det var precis det jeg havde læst, dog ikke så uddybende. Det virker jo også helt godnat hvis man ikke er berettiget til kh når jeg har boet og arbejdet i dk i over et år. Derudover syntes jeg det er fuldstændigt godnat når de 4 år jeg har arbejdet og betalt skat i dk men boede i Sverige skal være til min bagdel. Der røg jo masser af skattekroner i statskassen samtidig med at jeg ikke var en udgift for nogen anden end malmö kommune
Mentor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 18:09   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Mentor:

Lad os håbe at du er berettiget til sygedagpenge.
Men kan finde kh satser til hvis du ikke er:

Jeg skal vide om du er forsørger eller ej?
Om du er over eller under 30 år?
Og om du er enlig, samlevende eller gift?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-10-2016, 18:41   #10
Mentor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
Mentor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Mentor:

Lad os håbe at du er berettiget til sygedagpenge.
Men kan finde kh satser til hvis du ikke er:

Jeg skal vide om du er forsørger eller ej?
Om du er over eller under 30 år?
Og om du er enlig, samlevende eller gift?
Hej

Jeg er enlig ikke forsøger over 30 år, jeg håber også jeg er berettiget til sygedagpenge men jeg kan ikke finde hovede eller hale i reglerne. Hvis jeg var sygemeldt inden opsigelsen så var jeg ikke i tvivl om at jeg er berettiget. Det er den der med at blive sygemeldt efter opsigelsen. Jeg har gjort hvad jeg kunne for at passe mit arbejde, men psykisk terror i endnu 5 uger det klare jeg ikke, jeg holder ikke til mere og det er så brand ærgerligt.
Mentor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension