K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-09-2016, 18:05   #1
MBayP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
MBayP er ny på vejen
Question HJÆLP! På kontanthjælp, salg af brugte ejendele

Hej, jeg er pt på kontanthjælp og har lige været indkaldt til partshøring ang. Mine boligforhold og min friplads til min datter. Inden mødet havde kommunen bedt om at få budget og kontoudskrifter fra 1,5 år tilbage og nu. Da jeg netop er på kontanthjælp er pengene små, så jeg sælger ofte min datters brugte legetøj ( ting hun ikke bruger mere ) for at få råd til nyt legetøj og samme med mine egne ejendele såsom tøj jeg ikke kan passse mere sælges for at få råd til nyt. På mødet Idag siger kommune så at dette er ulovligt og anses som indtægt og at jeg derfor risikerer at blive trukket i kontanthjælpen mm. Og de siger også at jeg ikke engang må tage på loppemarked og sælge ud af mine egne brugte ejendele. Kan dette virkelig være rigtigt? Synes det virker dybt unfair at de mener de kan tage min kontanthjælp fra mig eller lignende pga salg af egne brugte ting. De havde decideret siddet og lavet gule tus streger hen over alle De småbeløber jeg har solgt for igennem tiden 25,- her og 50,- kr der. Altså småbeløber. HJÆLP! Nogen der kender regler for dette? Har aldrig hørt om lignende før. Mvh. Masja
MBayP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2016, 20:06   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det må de ikke, det er fuldt legalt at sælge sine brugte ejendele, så længe det ikke har karakter af prof. salg.

Kender en der var den mølle igennem og tog den i ankestyrelsen og vandt, prøver lige om jeg kan grave noget frem.

Her står det f.eks at privatsalg ikke betragtes som indtægt og dermed skattepligt..

http://www.avisen.dk/skattefar-vil-h...se_392319.aspx

Det kan kun betragtes som formue, og går ikke ud fra at det er samlede beløb over 10.000 der er tale om her.

Her er en der ikke bare har solgt legetøj til 50 kr men biler.. og det blev ikke bedømt som indtægt af ankestyrelsen, men udelukkende som formue.

Print den ud eller skriv en mail og henvis til den..

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153958
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-09-2016 kl. 20:28.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 00:08   #3
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
MBayP

Har de virkelig sagt til dig, at du ikke må sælge private ting uden at det skal modregnes?
Det lyder nemlig lidt mærkeligt.

Hvorfor går sådanne småbeløb egentlig ind på din konto? Tilbyder betaling med mobilepay? Jeg ville altid kræve betaling i rigtige menneskepenge, så er man udover den slags snageri.

Måske kommunen har på fornemmelsen, at du sælger i så stor stil, at du skal betragtes som om du handler med brugte ting, for det er der jo nogen der gør, men der jo ikke tilfældet her iflg. dine oplysninger. Så det må du jo nok kunne overbevise kommunen om.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 10:02   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Hvorfor går sådanne småbeløb egentlig ind på din konto? Tilbyder betaling med mobilepay? Jeg ville altid kræve betaling i rigtige menneskepenge, så er man udover den slags snageri.
Også min tanke.

Når man er på offentlig forsørgelse bør man generelt være meget bevidst, om de transaktioner der er på bank-kontoen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 10:12   #5
Thisted_1970
Hvor skulle jeg ellers være
 
Thisted_1970s avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2016
Indlæg: 124
Styrke: 9
Thisted_1970 er ny på vejen
Har de virkelig lov til at kræve kontoudskrifter uden en retskendelse?
Det er dog da noget af det mest private/personlige intime som findes... og her tænker jeg ikke på snyd eller sådan..., kan det virkelig passe at de blot kunne bede MBayP om dette sådan uden videre?
Thisted_1970 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 12:17   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Salg af et formuegode i form af bil kunne ikke betragtes som en indtægt i aktivlovens forstand, men skulle anses for at være formue med mindre kontanthjælpsmodtagerens fortjeneste ved salget af skattevæsenet blev betragtet som en indtægt ved selvstændig virksomhed."

Som jeg tolker den, er det først indtægt, når det er indtægt ifølge skat

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153958
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 12:47   #7
MBayP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-09 2016
Indlæg: 2
Styrke: 0
MBayP er ny på vejen
Mærkeligt eller ej, SÅ ja det sagde netop sådan til mig, igår hvor mødet foregik. Havde min mentor med og hun havde heller aldrig hørt om der før!!!
MBayP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 12:55   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Retssikkerhedsloven:
"§ 11. Myndigheden kan anmode personer, der søger om eller får hjælp, om

1) at medvirke til at få de oplysninger frem, som er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp de er berettiget til, og

2) at lade sig undersøge hos en læge eller blive indlagt til observation og behandling som led i sagsbehandlingen.

Stk. 2. Personer, der får hjælp, har pligt til at oplyse om ændringer, der kan have betydning for hjælpen."

Så hvis kommunen har mistanke til, at man f.eks. har uoplyste indtægter (hvilket jo har betydning for hjælpen), kan de kræve dokumentation for/imod det.

Hvis de ikke har nogen beviser der taler for deres sag, kan man nægte at udlevere dokumentation og så kan det tages via politiet, retten osv. Men det vil jeg klart fraråde, da det så bare styrker kommunens mistanke til en :/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension