K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2011, 11:45   #1
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Kan det betale sig for mig at søge førtidspension, eller vil jeg bare få afslag?

Jeg ville høre jer, om det kan betale sig for mig at søge en førtidspension, eller om I tror, jeg simpelthen vil få et afslag?

Info:
21 år gammel.
Bor i Randers.
Droppede ud af HF for lidt over tre år siden, og har været på kontanthjælp lige siden.
Har diagnoserne: NLD + Skizotypisk Sindslidelse.
Har ofte meget stress og lider af vinterdepressioner.
I november-december 2010, var jeg i praktik hos en fotograf, hvor jeg klarede mig forholdsvis godt, og kunne klare små 15 timer om ugen.
Er pt i praktik hos et "slik-pakke-firma", hvor jeg kun kan magte små 8 timer om ugen, hele sidste uge har jeg slet ikke været afsted.

September sidste år, var jeg oppe og snakke med en dame i revalideringsafsnittet, og da sagde hun, at hvis jeg søgte en førtidspension dér, ville det utvivlsomt blive et afslag, grundet manglende arbejdsprøvning. Men da jeg nu har prøvet to praktikker, arbejdsprøvninger, så vil jeg høre jer, hvad I mener. Har jeg en chance for at kunne få en førtidspension, eller skal jeg igennem flere arbejdsprøvninger, hvad mener/tror I?

På forhånd tak.
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 11:58   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
vil anbefale og vente med at søge selv

1
har du ikke snakket med en sagsbehandler siden September sidste år
efter du har været i praktik
du er stadig i praktik og har endnu ikke afsluttet den.
så derfor synes jeg ikke det så smart og søge nu
2
hvad siger din psykiater omkring behandlingsmuligheder
du får vil også medicin og har det nogen effekt
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 12:06   #3
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
1
har du ikke snakket med en sagsbehandler siden September sidste år
efter du har været i praktik
du er stadig i praktik og har endnu ikke afsluttet den.
så derfor synes jeg ikke det så smart og søge nu
2
hvad siger din psykiater omkring behandlingsmuligheder
du får vil også medicin og har det nogen effekt
Nej, det har jeg ikke.
Jeg er ved at finde ud af, om praktikken kan afsluttes, da jeg føler, jeg ikke kan klare det længere.

Jeg har ikke en psykiater, jeg blev afsluttet fra Randers Psyk for et par måneder siden, da de mente, de ikke kunne gøre mere. Mht. medicin er det min egen læge, jeg skal snakke med, og så kan hun henvise til Randers Psyk igen, hvis det endelig er.
Ja, får medicin, og det lægger en dæmper på den psykotiske del af skizotypien, men har indimellem haft psykotiske episoder alligevel.
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 13:56   #4
Andepigen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: København
Indlæg: 157
Styrke: 14
Andepigen er ny på vejen
I mine ører lyder det mere som fleks. Førtidspension får man ikke "bare sådan"; de fleste har været hele møllen igennem med job, fleksjob, sygdom, mere sygdom, arbejdsprøvninger en masse og så til sidst (der kan gå flere år) tilkendelse af førtidspension. Men pensionen er IKKE første skridt, du er nødt til at gennemgå arbejdsprøvninger og undersøgelser i samarbejde med kommunen.

Ud over det må jeg være ærlig og sige til dig, at din unge alder spiller imod dig i.f.t. at få en pension - samt det faktum, at du er rimelig uafprøvet på arbejdsmarkedet.
Håber du finder ud af det - snak med sagsbehandler om evt. at påbegynde en fleksudredning er nok dit bedste bud.
Andepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 14:00   #5
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andepigen Se meddelelser
I mine ører lyder det mere som fleks. Førtidspension får man ikke "bare sådan"; de fleste har været hele møllen igennem med job, fleksjob, sygdom, mere sygdom, arbejdsprøvninger en masse og så til sidst (der kan gå flere år) tilkendelse af førtidspension. Men pensionen er IKKE første skridt, du er nødt til at gennemgå arbejdsprøvninger og undersøgelser i samarbejde med kommunen.

Ud over det må jeg være ærlig og sige til dig, at din unge alder spiller imod dig i.f.t. at få en pension - samt det faktum, at du er rimelig uafprøvet på arbejdsmarkedet.
Håber du finder ud af det - snak med sagsbehandler om evt. at påbegynde en fleksudredning er nok dit bedste bud.
Tak for dit svar.

Ja, ved godt min alder er imod mig, det er også lidt en af grundene til, jeg ikke har søgt det - endnu.
Ja, det kunne jeg evt. gøre, tak.
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 14:14   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
De par praktikker, de behøver ikke være blevet brugt som arbejdsprøvninger.

Der til er jeg enig i at det lyder mere som fleks, fordi du under de rette vilkår kan klare 15 timer, og det er altså max arbejdsevnen kommunerne skal regne ud fra. 12 timers arbejdsuge og der over så kan man være sten sikker på at det heder fleks og ikke FP.

Det lyder som om du er udsat for det selv samme som de fleste andre syltning, gør du ikke noget kommer du til at side på KHJ de næste mange mange år.

Du kan gøre flere ting, men der er 2 jeg vil anbefale i nævnte rækkefølge.
1: SKRIV til din SB´er spørg efter din mulighed for fleks, og hvordan du kommer der til, hvilke ting du mangler at gennemgå for at kommunen vil kunne tage stilling til om du hører til på den hylde, ellert en anden hylde.

Når du så har svaret, så gør det du kan selv for at opfylde de ting der evt mangler, og ellers presse din SB´er med skriftlige spørgsmål om hvornår du kan komme xxx hvad der er det næste du skal... spørg spørg spørg.

2: virker den taktik ikke kan du søge en §17 FP forandliggende, og der ved tvinge din kommune til at komme videre med din sag, men forvent et afslag på FP, hvilket så vil betyde at du skal anke.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 14:18   #7
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Du kan gøre flere ting, men der er 2 jeg vil anbefale i nævnte rækkefølge.
1: SKRIV til din SB´er spørg efter din mulighed for fleks, og hvordan du kommer der til, hvilke ting du mangler at gennemgå for at kommunen vil kunne tage stilling til om du hører til på den hylde, ellert en anden hylde.

Når du så har svaret, så gør det du kan selv for at opfylde de ting der evt mangler, og ellers presse din SB´er med skriftlige spørgsmål om hvornår du kan komme xxx hvad der er det næste du skal... spørg spørg spørg.

2: virker den taktik ikke kan du søge en §17 FP forandliggende, og der ved tvinge din kommune til at komme videre med din sag, men forvent et afslag på FP, hvilket så vil betyde at du skal anke.
Tak for rådet, det vil jeg se på i løbet af ugen, når jeg lige har lidt mere overskud, men tak i hvert fald.
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 17:49   #8
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg må lige tilslutte mig LUM's kommentar.

PRAKTIK gælder ikke nødvendigvis som arbejdsprøvning, men kan anses for en mulighed for at snuse til et fag; og ja selvfølgelig se hvad man magter. MEN i en reel arbejdsprøvning skal det dokumenteres hvordan ens arbejdsindsats er, hvor stabil man er mht. mødetid, om man har brug for særlige skånehensyn osv. osv. osv. osv. osv....

Jeg syntes også, at du skal få fat i din sagsbehandler og spørge hvilken retning der er på din sag. Altså hvad den praktik du er i kan bruges til i forhold til at vurdere din arbejdsevne, hvordan hun/han mener din sag ser ud i forhold til førtidspension/flexjob og hvordan hun vurderer chancerne for førtidspension eller flexjob.

Jeg tvivler meget på at du vil få førtidspension - jeg tror først det vil kunne komme på tale om rigtig mange år; altså hvis du fortsat har det meget dårligt til den tid.

Flexjob er (måske) en mulighed, men ærligt talt, så tror jeg ikke, at du vil blive bevilget det foreløbig. Jeg tror, at du vil blive holdt hen med at du er så ung og der er håb om at du vil få det bedre - og det er der jo heldigvis også :-)

Hvad er Randers Psyk?? Distriktpsykiatri?
Uanset hvad de siger, så skal du altså være tilknyttet psykiatrien eller en praktiserende psykiater, ikke en praktiserende læge.
Jeg tvivler på, at din læges ord vil veje tilstrækkeligt tungt for kommunen, i og med vedkommende ikke er uddannet i psykiatri.
Du vil formodentlig have stor gavn af at have kontakt med en kontaktperson/vejleder med erfaring med psykiatriske patienter gennem distriktspsykiatrien.

Hvad har du fået af terapi?
Hvis ingen: Insister på at komme i terapi. Det kan gøre underværker at lære sin sygdom at kende.

Uanset hvad, så er det vigtigt, at finder ud af, hvordan prognosen for dine psykiske problemer er.
Altså:
Vil andre former for medicin kunne gøre at du får det bedre?
Vil du have gavn af terapi (det er jeg 100% sikker på at du vil)?
Hvordan er den generelle prognose for dig med de problemer du har - er det sandsynligt, at du vil få en bedre (arbejds)funktionsevne med tiden, fx. ved hjælp af anden medicin/terapi?
Har Randers Psyk beskrevet de ting i forbindelse med at de "ikke mente de kunne gøre mere"???

De ting SKAL være grundigt beskrevet i forhold til bevilling af flexjob og førtidspension.

Du skriver at du droppede ud af HF og har de diagnoser - men hvornår kom du i kontakt med læge/psykiatri pga. dine psykiske problemer?

Hvis du først kom i kontakt med læge/de sociale myndigheder der for tre års tid siden, så vil jeg blive umådeligt overrasket hvis du bliver bevilget flexjob nu. Det tror jeg simpelthen ikke på er muligt - ud fra mit eget forløb og alle de mange, mange menneskeskæbner jeg har læst herinde.

Lige noget andet:

Min veninde blev indlagt ca. samtidig med mig for første gang for 6 år siden. Hun havde svære depressioner (så ETC kom på tale) og fik diagnosen skizotypi. Hun var hundehamrende syg i flere år.
Efter et par års tæt tilknytning til distriktspsykiatrien med kontaktperson og psykiater og medicin, blev hun sgu klar til at starte uddannelse på revalidering.
Hun har lige afleveret bachelorprojekt.

Det kan lade sig gøre! Selvfølgelig ikke for alle - men ville lige lægge en solskinshistorie

Det gik ikke sådan for mig - jeg har været på kontanthjælp de 6 år, og er nu LANGT OM LÆNGE startet i et 5-måneders arbejdsprøvningsforløb for at afklare om jeg skal have flex eller pension (jeg er 26).
Har gennem årene været i diverse former for aktivering, praktikker og "stabiliserende forløb".
(Fik for halvandet år siden ændret fejlagtig borderline-diagnose til bipolar, så jeg er ikke skizotypisk).
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 18:10   #9
MBH8900
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 15-05 2011
Lokation: Randers
Alder: 34
Indlæg: 13
Styrke: 13
MBH8900 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Jeg må lige tilslutte mig LUM's kommentar.

PRAKTIK gælder ikke nødvendigvis som arbejdsprøvning, men kan anses for en mulighed for at snuse til et fag; og ja selvfølgelig se hvad man magter. MEN i en reel arbejdsprøvning skal det dokumenteres hvordan ens arbejdsindsats er, hvor stabil man er mht. mødetid, om man har brug for særlige skånehensyn osv. osv. osv. osv. osv....

Jeg syntes også, at du skal få fat i din sagsbehandler og spørge hvilken retning der er på din sag. Altså hvad den praktik du er i kan bruges til i forhold til at vurdere din arbejdsevne, hvordan hun/han mener din sag ser ud i forhold til førtidspension/flexjob og hvordan hun vurderer chancerne for førtidspension eller flexjob.

Jeg tvivler meget på at du vil få førtidspension - jeg tror først det vil kunne komme på tale om rigtig mange år; altså hvis du fortsat har det meget dårligt til den tid.

Flexjob er (måske) en mulighed, men ærligt talt, så tror jeg ikke, at du vil blive bevilget det foreløbig. Jeg tror, at du vil blive holdt hen med at du er så ung og der er håb om at du vil få det bedre - og det er der jo heldigvis også :-)

Hvad er Randers Psyk?? Distriktpsykiatri?
Uanset hvad de siger, så skal du altså være tilknyttet psykiatrien eller en praktiserende psykiater, ikke en praktiserende læge.
Jeg tvivler på, at din læges ord vil veje tilstrækkeligt tungt for kommunen, i og med vedkommende ikke er uddannet i psykiatri.
Du vil formodentlig have stor gavn af at have kontakt med en kontaktperson/vejleder med erfaring med psykiatriske patienter gennem distriktspsykiatrien.

Hvad har du fået af terapi?
Hvis ingen: Insister på at komme i terapi. Det kan gøre underværker at lære sin sygdom at kende.

Uanset hvad, så er det vigtigt, at finder ud af, hvordan prognosen for dine psykiske problemer er.
Altså:
Vil andre former for medicin kunne gøre at du får det bedre?
Vil du have gavn af terapi (det er jeg 100% sikker på at du vil)?
Hvordan er den generelle prognose for dig med de problemer du har - er det sandsynligt, at du vil få en bedre (arbejds)funktionsevne med tiden, fx. ved hjælp af anden medicin/terapi?
Har Randers Psyk beskrevet de ting i forbindelse med at de "ikke mente de kunne gøre mere"???

De ting SKAL være grundigt beskrevet i forhold til bevilling af flexjob og førtidspension.

Du skriver at du droppede ud af HF og har de diagnoser - men hvornår kom du i kontakt med læge/psykiatri pga. dine psykiske problemer?

Hvis du først kom i kontakt med læge/de sociale myndigheder der for tre års tid siden, så vil jeg blive umådeligt overrasket hvis du bliver bevilget flexjob nu. Det tror jeg simpelthen ikke på er muligt - ud fra mit eget forløb og alle de mange, mange menneskeskæbner jeg har læst herinde.

Lige noget andet:

Min veninde blev indlagt ca. samtidig med mig for første gang for 6 år siden. Hun havde svære depressioner (så ETC kom på tale) og fik diagnosen skizotypi. Hun var hundehamrende syg i flere år.
Efter et par års tæt tilknytning til distriktspsykiatrien med kontaktperson og psykiater og medicin, blev hun sgu klar til at starte uddannelse på revalidering.
Hun har lige afleveret bachelorprojekt.

Det kan lade sig gøre! Selvfølgelig ikke for alle - men ville lige lægge en solskinshistorie

Det gik ikke sådan for mig - jeg har været på kontanthjælp de 6 år, og er nu LANGT OM LÆNGE startet i et 5-måneders arbejdsprøvningsforløb for at afklare om jeg skal have flex eller pension (jeg er 26).
Har gennem årene været i diverse former for aktivering, praktikker og "stabiliserende forløb".
(Fik for halvandet år siden ændret fejlagtig borderline-diagnose til bipolar, så jeg er ikke skizotypisk).
Jeg har fået mine praktikker gennem den skole, jeg går på - Randers Daghøjskole - og de har beskrevet begge praktikker som værende arbejdsprøvninger.

Randers Psyk er Distriktspsykiatri, ja, jeg har bare været vant til at kalde det Randers Psyk.
Jeg har en bostøtte, som har rødder i psykiatrien, har tidligere haft en ergoterapeut, distriktssygeplejerske og psykiater.

Af terapi får jeg pt intet, der er en psykoterapeut på skolen, men hun har været sygemeldt i et halvt års tid, og jeg ved ikke om hun er tilbage, da jeg ikke har været på skolen siden sidst i marts, grundet praktikken. Men vil højst sandsynligt få tilknytning til hende igen, når hun og jeg er tilbage på skolen.

Den medicin jeg får, er den umiddelbart bedste, efter hvad de har fortalt mig, og den med færrest bivirkninger. Jeg har nogle bivirkninger, men dem kan jeg leve med.
Randers Psyk har skrevet en god tyk journal på mig, hvor det hele står beskrevet, den er så blevet sendt til min praktiserende læge, så hun er klar over mine problemer og diagnoser.

Jeg har været i systemet siden 2004, altså siden folkeskolen. Jeg kom ind til en skolepsykolog, som hurtigt konstaterede, at hun ikke kunne gøre nok for mig, og blev derfor sendt til min daværende praktiserende læge, som henviste mig til Psyk i Risskov, og kom forholdsvist hurtigt i gang med terapi, og blev indlagt til observation i cirka halvanden måned i foråret 2005, hvor jeg snart efter fik diagnosen NLD. Skizotypi-diagnosen fik jeg først stillet for et par år siden - jeg kan ikke lige huske om det var 2008 eller 2009, en af mine problematikker er også at jeg husker dårligere end jeg burde.

Fedt med din veninde, og ja, selvfølgelig kan man lære at leve med det, hvilket jeg også synes jeg klarer ret godt, alt taget i betragtning. Måske er flexjob en mulighed, ja, for et fuldtidsjob er i hvert fald ikke.

Held og lykke med fremtiden i hvert fald så
MBH8900 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2011, 18:25   #10
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jo tak.

Okay, situationen er lidt en anden nu da du har været "syg" i mange år. Så tror jeg såmænd at chancen for flexjob er god - førtidspension ved jeg ikke.

Se at få fat i din sagsbehandler og få et møde, hvor du kan få helt og aldeles styr på hvad hun/han mener.

Pøjpøj
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
at søge førtidspension i 2013 efter §17 eller §18? stefansson At søge førtidspension 4 28-01-2013 10:19
Kan man søge førtidspension hvis man ikke er på kontanthjælp eller dagpenge? tbbe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-01-2009 23:46
Førtidspension eller afslag? Tinker Bell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-03-2008 02:26
Kan det mon betale sig at søge... Skovblomst Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-10-2007 08:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension