K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2015, 18:17   #11
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Måske du kan læse dig frem til det i Kommunernes afgørelser om gensidig forsørgerpligt af 26. marts 2015.

Hvordan man afgør om der er tale om gensidig forsørgerpligt ses fra og med side 3.

Punktet 3) ansøgeren og samboen tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder er vel det der volder problemer.
Jeg tolker det som, at hvis man er separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder, må man godt bo sammen uden gensidig forsørgerpligt i de første 3 måneder efter separationen/skilsmissen. Netop fordi der kan være problemer med at finde ny bolig for den ene eller begge partnere.

Men det sikreste er nok at få et skriftligt svar fra Udbetaling Danmark om hvad der gælder i lige netop jeres situation.

-------------------------------

og her fra Hvidovre kommune. måske endda klarere omkring nyligt skilte. http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...94455598,d.d24

Sidst redigeret af Akvamarin; 31-05-2015 kl. 21:01.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 18:23   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Marshmellow Se meddelelser
Nej, nu kan de altså kun kræve forsørgerpligt over par med samliv af ægteskabslignende karakter. Man må gerne flytte ind hos en ven ol. uden at blive underlagt GF.

Men jeg kan ikke gennemskue dette ( Det fremhævede nederst ) Taget fra beskæftigelsesministeriet :

Samboende?
To personer bliver betragtet som samboende par, når:
De begge er fyldt 25 år
De begge er ugifte
De bor på samme adresse
De er ikke slægtninge i ret op- eller nedstigende linje
De er ikke søskende
Dertil kommer at:
De har et fælles barn, eller
De er eller har været noteret som samlevende i ATP, eller
De har tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste tre måneder.


- Men det var også bare et spørgsmål til hvis nogen vidste det - eller evt selv havde prøvet det. For at være på forkant, hvis nu min kommune "mente noget andet"
Jamen jeg ved det, i vil blive set som samlevende, selvom i er skilt......(jeg har prøvet det 2 gange!). Det var først da vi blev separeret/skilt og FLYTTEDE væk fra hinanden, at vi blev ''fritstillet'' økonomisk......og et eller andet sted, er det jo fair nok, ellers kunne folk jo bare blive separeret/skilt, og fortsætte som par, nu med bedre fordele
Så folkeregisteradressen er det de går udfra - normalt flytter man jo også fra hinanden, når man bliver skilt. Så for dem lyder det sært, at man bliver skilt, men fortsætter med at bo sammen, på samme adresse....
Det er jo præcis dét, de dobbelttjekker i alle ender og kanter, da der foregår en del socialt bedrageri på lige dette område.

Endvidere vil de spørge ind til §6 - bidraget, så der skal i også være på forkant.

Men igen, spørg på kommunen og få råd (og få det på skrift!), såfremt de går med til den lidt anderledes skilsmisse.

Og for god orden skyld, skal det også nævnes, at den gensidige forsørgelsespligt for (samlevende) kontanthjælpsmodtagere ophører 1 Januar 2016.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Måske du kan læse dig frem til det i Kommunernes afgørelser om gensidig forsørgerpligt af 26. marts 2015.

Hvordan man afgør om der er tale om gensidig forsørgerpligt ses fra og med side 3.

Punktet 3) ansøgeren og samboen tidligere har været gift med hinanden, medmindre de er blevet separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder er vel det der volder problemer.
Jeg tolker det som, at hvis man er separeret eller skilt inden for de seneste 3 måneder, må man godt bo sammen uden gensidig forsørgerpligt i de første 3 måneder efter separationen/skilsmissen. Netop fordi der kan være problemer med at finde ny bolig for den ene eller begge partnere.

Men det sikreste er nok at få et skriftligt svar fra Udbetaling Danmark om hvad der gælder i lige netop jeres situation.
Det ER også sådan de fortolker det
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2015, 20:58   #13
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jamen jeg ved det, i vil blive set som samlevende, selvom i er skilt......(jeg har prøvet det 2 gange!). Det var først da vi blev separeret/skilt og FLYTTEDE væk fra hinanden, at vi blev ''fritstillet'' økonomisk......og et eller andet sted, er det jo fair nok, ellers kunne folk jo bare blive separeret/skilt, og fortsætte som par, nu med bedre fordele
Så folkeregisteradressen er det de går udfra - normalt flytter man jo også fra hinanden, når man bliver skilt. Så for dem lyder det sært, at man bliver skilt, men fortsætter med at bo sammen, på samme adresse....
Det er jo præcis dét, de dobbelttjekker i alle ender og kanter, da der foregår en del socialt bedrageri på lige dette område.

Endvidere vil de spørge ind til §6 - bidraget, så der skal i også være på forkant.

Men igen, spørg på kommunen og få råd (og få det på skrift!), såfremt de går med til den lidt anderledes skilsmisse.

Og for god orden skyld, skal det også nævnes, at den gensidige forsørgelsespligt for (samlevende) kontanthjælpsmodtagere ophører 1 Januar 2016.
Jamen det er jo netop det, ønsker ikke at blive set som evt socialbedrager, men ønsker heller ikke at gå på tvang, fordi kun en af os ikke ville kunne betale termin alene.
Hvis man bare blev skilt for at fortsætte samlivet, ville man nok ikke sælge huset ? Men ved det ikke.
Synes bare ikke det er fair, at jeg ikke kan tage ekstra arbejde og tjene lidt ekstra til mit kommende nye liv, uden det bliver trukket hos min mand. Han skal trods alt også starte på et anderledes nyt liv.
Men tak - må tage det med vores kommune. PÅ SKRIFT
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2015, 08:07   #14
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Og du må meget gerne melde tilbage herinde, hvad der sker. Der er nok en hel del der kan bruge erfaringen, såfremt de selv kommer ud i noget tilsvarende..

Nitten er bare, at selvom noget er oplagt og man har rent mel i posen, så kan kommunen stadig godt finde på at stikke en kæp i hjulet, for de arbejder ikke udfra hvad der er en god ide, eller hvad der kan betale sig for borgeren. Synes de kan være enormt firkantede!!

Håber dog i klare jeg igennem med skindet på næsen!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 18:34   #15
Marshmellow
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2015
Indlæg: 7
Styrke: 0
Marshmellow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Og du må meget gerne melde tilbage herinde, hvad der sker. Der er nok en hel del der kan bruge erfaringen, såfremt de selv kommer ud i noget tilsvarende..
Det skal jeg nok
Marshmellow er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension