K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2009, 23:07   #1
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Blevet nægtet kopi af min lægejournal.

Min ny læge har nægtet at udlevere til mig kopi af min lægejournal. Jeg har hørt at jeg har lov at få indsigt i den.
Skal snart til en generel helbredsundersøgelse hos ham. Hvad skal jeg, hvis det viser sig, at min tidligere læge har glemt at skrive noget i journalen?
Har i nogle ideé om?
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2009, 23:12   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
forvired jeg har også en kamp med at få fat i kronjuvlernerne (mine lægejournaler ) og her er det ikke kun mig men også min ny læge der ikke kan få fat i dem...

I går sad jeg oppe ved lægen og ventede på dem for til sidst at få at vide at jeg ikke måtte få dem... og at hende der tog stilling til det først kom i morgen (hvor jeg så skal til min læge for trejde gang og igen mangler de sk*** papir ) så jeg har lige tromlet nettet tyndt for at finde noget jeg kunne bruge og jeg har nu aflaveret en anmodning om aktindsigt til mig selv og at mine jorurnaler sendes til min nye læge ..

Dem med aktindsigt til dig selv kan du også bruge og se her hvad jeg fandt ...
Citat:

Jeg er 41 år og har selvfølgelig henvendt mig til min læge løbende i forbindelse med anden sygdom end forkølelse, men jeg kan ikke huske hvad og hvornår, så for ikke at få problemer med forsikringen i en evt. udbetalingssituation, ville jeg sikre mig, at jeg ikke glemte noget, ved at få oplysninger fra min læge. Jeg er bange for, at selskabet kunne påberåbe sig manglende oplysninger ved tegning af forsikringen.

Så henvendte jeg mig hos egen læge for at få en kopi af min journal, så ville det jo være så nemt at give oplysningerne til forsikringsselskabet. Men lægesekretæren vil ikke oplyse mig om journalens indhold og henviser til, at loven om aktindsigt kun gælder fra en bestemt dato, og at jeg skal bestille en tid hos lægen for at få noget oplyst. Jeg har også fået at vide, at jeg ikke umiddelbart kan få alle oplysninger, fordi der ligger journaler fra eksempelvis en røntgenlæge, som først skal give tilladelse til at jeg får oplysninger der vedrører dette.

Har lægen ret til at gøre det så besværligt, og er det i virkeligheden ikke blot et forsøg på at få penge fra staten for at udlevere oplysningerne?

SVAR.

Du skal hverken bestille en konsultation eller affinde dig med lægesekretærens hjemmestrikkede - og helt forkerte - forklaring.

Send i stedet lægen et anbefalet brev, hvor du under henvisning til din første anmodning beder lægen give en skriftlig begrundelse for sekretærens afvisning af din anmodning om aktindsigt, jfr. lov om patienters rettigheder § 21:

"Afgørelser om retten til aktindsigt træffes af den myndighed, institution eller sundhedsperson, der har patientjournalerne mv. i sin besiddelse.
Stk. 2. Vedkommende myndighed, institution eller sundhedsperson afgør snarest, om en anmodning om aktindsigt kan imødekommes, og om aktindsigten skal gennemføres ved, at der gives adgang til gennemsyn af patientjournalen mv. på stedet, eller ved, at der udleveres en afskrift eller kopi.
Stk. 3. Er en anmodning om aktindsigt ikke imødekommet eller afslået inden 10 dage efter, at den er modtaget af vedkommende myndighed, institution eller sundhedsperson, skal myndigheden, institutionen eller sundhedspersonen underrette patienten om grunden hertil samt om, hvornår en afgørelse kan forventes at foreligge.

Tilføj at du har ret til aktindsigt efter lovens § 20 stk.1:

"Fremsætter en patient begæring herom, skal patienten have meddelelse om, hvorvidt der behandles helbredsoplysninger om vedkommende indeholdt i patientjournaler mv. Behandles sådanne oplysninger, skal der på patientens begæring og på en let forståelig måde gives patienten meddelelse om,
1) hvilke oplysninger der behandles,
2) behandlingens formål,
3) kategorierne af modtagere af oplysningerne og
4) tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer".

Skriv at du har ret til aktindsigt, og at du inden ti dage skal have et svar, som du om nødvendigt vil indbringe for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.

Behold af bevismæssige grunde en kopi af brevet.
Den kan du også bruge kan jeg forestille mig ..

kilde http://www.familieadvokaten.dk/
  Besvar med citat
Gammel 18-08-2009, 23:39   #3
forvired
Hjemmevant på K10
 
forvireds avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2009
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 210
Blog Indlæg: 39
Styrke: 15
forvired er ny på vejen
Hej Hejdien

og tak for dit hurtig svar og hjælp
Jeg skriver anmodning til min læge med det samme og aflevere i morgen.
Men jeg skal til den generel helbredsundersøgelse om 6 dage.
Mener du at jeg kan tage med til den læge "min sygdoms historie", som jeg ha´selv skrivet for at jeg ikke glemme om nogle skævanker? Hvad kan/skal jeg, hvis det viser sig at min tidligere læge havde glemt om noget f.eks udtalelse af speciallæge?
Får jeg kopi af lægens attest, som jobcentret har krævet? Kan jeg bagefter evt. klage?

Mange til dig
__________________
What a blessing it would be if we could open and shut our ears as easily as we open and shut our eyes!
- Georg Christoph Lichtenberg
forvired er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 07:03   #4
jomfruen
Klart Afhængig af K10
 
jomfruens avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2008
Lokation: Århus
Alder: 68
Indlæg: 474
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
jomfruen er ny på vejen
Da jeg bad om løbende aktindsigt hos kommunen fik jeg også kopier af mine lægeattester som de havde anmodet om

Det er kun rimelig at man selv ved hvad de skriver på lægeattesterne og i journalen da man ellers ingen chance har for at se om der er nogen fejl

Jeg får også kopier fra sygehuse når jeg har været der da man ellers næste gang man skal afsted nemt kan komme ud for de ikke har papierne
(de ikke lige ved hvorfor de ikke kan finde dem) derudover har jeg også papierne med hvis jeg skal til vagtlæge da det ellers kan være en længere redegørelse at forklare hvad medicin man får og hvorfor har man selv papierne med ja de kikker lidt men syntes det er en prima ide
__________________
Nu med blog http://www.k10.dk/blog.php?b=409
jomfruen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 07:05   #5
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af forvired Se meddelelser
Får jeg kopi af lægens attest, som jobcentret har krævet?
Sådan som din læge opfører sig kan du jo ikke være sikker.
Men du kan sige til ham, at du gerne vil have en kopi af den, så burde han give dig det.
Ellers kan du bede din sagsbehandler om en kopi når hun har fået den.

Hvis din gamle læge har glemt at vedlægge f.eks. en speciallægeerklæring, så kan din nye læge henvende sig til den der har lavet erklæringen, og bede om en kopi. Og hvis det er røntgenbeskrivelser, eller andet fra et sygehus, som mangler, så kontakter han bare sygehuset.

Så det er en god ting, hvis du selv nogenlunde ved hvad der burde være, så du kan gøre din nye læge opmærksom på det, hvis noget mangler.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 08:15   #6
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Min læge siger, at den printer de har er på lange løbende baner, og når de så skal sende udskrift af journal til en patient eller kommune, så bruger de mange ressourser på at få det udskrevet flot, så det kan kopieres over på A4 papir. Ellers indscanner lægen alle journaler m.v. fra andre læger. Jeg har fået at vide, at jeg meget gerne må komme op til ham ved en konsultation og læse det jeg vil have fra hans skærm. Hvis jeg skal have en udskrift grundet det ovennævnte printerhalløj, så vil det koste kr. 250,- og jeg skal beregne nogle dage. Så det er hos min læge ikke umuligt, men lidt besværligt.

Ved du om din læge prøver at "sno sig" for ikke at lave ekstra arbejde, som han ikke bliver betalt for - så kan han jo bare som min læge kræve et gebyr for dette, eller sige, at det koster en konsultation - sådan lige ud af posen. Rene linier er bedere end en masse frustrationer.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 09:41   #7
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej

Jeg har selv lige været hos egen læge for at bede om aktindsigt.
For at få kopi af dette skulle jeg betale 200,oo kr ( 45 sider ). Fik atvide det var fordi de skulle tage en medarbejder fra.
Men jeg mente de papirer var vigtige for min sag til kommunen, så jeg så mig
nødsaget til at betale dette.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 09:50   #8
jsn
Mit andet hjem K10
 
jsns avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-01 2009
Lokation: Aalborg
Indlæg: 600
Styrke: 16
jsn er ny på vejen
Hold da op, findes der godt nok læger der behandler sine patienter på den måde.!

Jeg får uden problemer en kopi af det jeg vil have, hvis jeg ringer mandag kan jeg hente det tirsdag.

Det kunne være et læge skrift var på sin plads.?

Mvh.
Jsn
__________________
Sigenstrøm.dk
Førtidspension pr. den 01-06-2011
jsn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 10:22   #9
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Som gammel lægesekretær på både sygehus og i lægepraksis er jeg DYBT rystet over at høre, at folk ikke kan få aktindsigt endsige få udleveret deres journal fra gammel læge til ny læge!!

For at tage det sidste først, du som patient giver lov til at din nye læge indhenter din journal fra din tidligere læge. Ens journal bliver nemlig ikke pr. automatik sendt fra gammel læge til ny læge. I mange tilfælde skal man som patient underskrive en erklæring, at de indhenter din journal på dine vegne. Nogle læger bruger dog den arbejdsgang, at man som patient selv skal kontakte sin gamle læge og bede om at få sin journal sendt til den nye. Og det KAN DEN GAMLE LÆGE IKKE NÆGTE !!!! Men DU som patient kan nægte, at din nye læge indhenter din journal.

Hvad angår aktindsigt i ens patientjournal hos fx ens praktiserende læge, så fandt jeg følgende på Patientforeningens hjemmeside:

Citat:
Akter kan f.eks. være lægejournal, sygeplejekardex, laboratorieanalyser eller breve fra andre myndigheder eller pårørende, som er tilført journalen.

Siden 1987 har man haft ret til at se lægejournalen, og fra 1994 har man endvidere haft ret til at se alle øvrige akter, som sundhedspersonalet skriver i forbindelse med ens sygdom og behandlingsforløb.

Man har ret til at få udleveret akterne i kopi, og det er normalt gratis første gang. Dog kan man blive afkrævet betaling for røntgenbilleder. Man kan derfor i første omgang måske nøjes med at anmode om at få røntgen-beskrivelser udleveret.

Hvis man ønsker aktindsigt i alle akter, er det vigtigt at pointere dette. Ellers får man ofte blot tilsendt lægejournalen.
Der står også hvad man gør, hvis man bliver nægtet aktindsigt. Desværre har man åbenbart ikke et retskrav på aktindsigt, hvilket er mig fuldstændig uforståeligt.

I de år jeg arbejdede som lægesekretær har jeg kun EN gang været udefor, at en patient er blevet delvist nægtet aktindsigt i journal hos praktiserende læge, og det var ud fra et lægeligt skøn, at dele af journalen ikke blev frigivet. Det handlede også om svær psykisk sygdom og nogle ting der omhandlede det blev ikke udleveret. Men det blev forklaret patienten af lægen ved en samtale.

Jeg vil som både gammel fagrotte og som patient i systemet sige, at det fordrer absolut ikke for samarbejdet med en ny læge, at vedkommende med det samme stiller sig på bagbenene og nægter en aktindsigt. Og jeg synes det er uforskammet at man skal betale for det første gang man beder om det, uanset hvor få eller hvor mange sider det er. At sige, det koster fordi man tager en medarbejder fra er virkelig frækt. Det viser bare, at servicen i faget virkelig er gået fløjten!

Jeg selv ringede til min praktiserende læge (eller det var så sekretæren) og bad om aktindsigt fra den dato jeg havde brug for - i stedet for hele journalen som jo er alen lang i min alder - og det fik jeg uden der blev stillet spørgsmål overhovedet. Havde udskriften to dage efter... og det var ALT fra den periode, henvisninger, blodprøver, medicinbestillinger osv.

H.
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab

Sidst redigeret af hla72; 19-08-2009 kl. 10:26. Årsag: stavefejl når jeg finder dem
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 10:53   #10
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af hla72 Se meddelelser
Som gammel lægesekretær på både sygehus og i lægepraksis er jeg DYBT rystet over at høre, at folk ikke kan få aktindsigt endsige få udleveret deres journal fra gammel læge til ny læge!!
Jeg sidder også og er dybt målløs.
Jeg har aldrig bedt om fuld aktindsigt, men har aldrig haft problemer med, at få udleveret kopier at speciallægeerklæringer og røntgenbeskrivelser.
De første gange jeg gjorde det hos min gamle læge, da fik jeg papirerne i hånden, og kunne gå hen i den nærmeste boghandler og tage en kopi, og så gå tilbage og aflevere originalen til lægen igen, for dengang havde han ikke en kopimaskine.

Hos min nye læge har jeg stået sammen med sekretæren, og gennemgået mine speciallægeerklæringer og røntgenbeskrivelser, for at se om der var noget, som nogen af os manglede, og derefter lavet de fornødne kopier.

Det eneste "irritationsmoment" omkring min journal ved lægeskift er (for min nye læge), at min gamle læge pure nægtede at journalføre på pc, så alt er skrevet i hånden.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægejournal Skade2006 Alt det andet 14 26-09-2009 02:14
Blevet nægtet psykologhjælp rose Dit og Dat 20 17-09-2009 22:55
kopi af min sag muntha Spørgsmål ang fleksjob 6 25-08-2008 23:13




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension