K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-10-2010, 16:49   #11
jyden112
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 8
Styrke: 0
jyden112 er ny på vejen
jeg HAR sagt til sagsbehandler at jeg søger pension - derfor er der også bestilt tid hos lægen til general helbredsundersøgelse OG sagsbehandler har også "bestilt tid" hos sociallæge så han kigger på resultatet af general helbredsundersøgelse
jyden112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 17:22   #12
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej igen.

En sygefraværssamtale er en samtale, hvor du skal medvirke, men arbejdsgiver skal tage såvel initiativ til samtalen, men også komme med deres bud på, hvordan situationen kan løses set fra deres side. Efter dette udspil vil de normalt spørge dig, og der skal du selvfølgelig have tænkt på dine ønsker og behov før mødet. Og meget gerne have drøftet med sagsbehandler om dette. Samtidig skal du jo nok huske på at sagsbehandleren fra Jobcentret har sin egen dagsorden foruden din. Med dette mener jeg, at hun måske vil trække mod en fastholdelse på arbejdsplads, hvorfor du i tlf.samtale bør få afklaret på, hvilken måde sagsbehandleren kan/vil støtte dig i dine ønsker.
Råd: lad arbs.plads komme med udspil, hvis det kommer helt bag på dig, hvad de foreslår (måske også sagsbehandler) er det også en mulighed at bede om en kort pause for lige at tønke og tale det igennem m. sagsbehandleren. Det er jo i denne sammenhæng vigtigt, du ikke kommer til at fremstå som usambejdsvillig i forhold til at arbejde, men at du jo pt. er for syg. Hvilket jeg går ud fra din prak. læge støtter op om.

[/U]Reglerne om mulighedserklæringer er beskrevet i Lov om sygedagpenge § 36 a Bestemmelsen trådte i kraft den 5. oktober 2009.

§ 36 a. En arbejdsgiver kan forlange en lægeerklæring, en såkaldt mulighedserklæring, af en lønmodtager ved kortvarigt, ved gentaget og ved langvarigt sygefravær. Lægeerklæringen har til formål at bidrage til, at
lønmodtageren fastholdes i arbejde. Lægeerklæringen består af to dele.

Stk. 2. Arbejdsgiveren og lønmodtageren udfylder i fællesskab første del af erklæringen på baggrund af en samtale. I erklæringen beskrives medarbejderens funktionsnedsættelser, påvirkede jobfunktioner og
eventuelle skåneinitiativer aftalt mellem arbejdsgiver og lønmodtager.

Stk. 3. Lægen udfylder anden del af erklæringen på baggrund af en samtale med lønmodtageren og oplysningerne i den første del af erklæringen. Denne del indeholder lægens vurdering af arbejdsgiverens og lønmodtagerens
beskrivelse af funktionsnedsættelse og arbejdsmuligheder, lægens forslag til skåneinitiativer og forventet varighed af den periode, hvor arbejdet skal tilpasses eller helt eller delvist fravær fra arbejdet anses for påkrævet.

Stk. 4. Arbejdsgiveren kan forlange lægeerklæringen udarbejdet på et hvilket som helst tidspunkt i lønmodtagerens sygeforløb eller i tilknytning til et forløb med gentagne sygemeldinger. Erklæringen skal afgives på en blanket
godkendt af arbejdsmarkedsstyrelsen. Erklæringen betales af arbejdsgiveren.

Stk. 5. Arbejdsgiveren skal indkalde lønmodtageren til samtalen efter stk. 2 med et rimeligt varsel. Lønmodtageren har pligt til at møde op til samtalen. Hvis lønmodtageren ikke kan møde op på grund af sygdommen, kan
samtalen holdes telefonisk, hvis sygdommen tillader det. Hvis lønmodtageren ikke deltager i samtalen, bortfalder lønmodtagerens ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren fra og med den dag, hvor lønmodtageren skulle have deltaget i samtalen, og til og med den dag, hvor samtalen gennemføres. Dette gælder dog ikke, hvis der er en rimelig grund til, at lønmodtageren ikke deltager i samtalen.

Stk. 6. Arbejdsgiveren kan fastsætte en rimelig frist for, hvornår lægeerklæringen skal være arbejdsgiveren i hænde. Afleveres erklæringen ikke inden for fristen, bortfalder lønmodtagerens ret til sygedagpenge fra
arbejdsgiveren fra og med den dag, hvor arbejdsgiveren skulle have haft erklæringen i hænde, og til og med den dag, hvor arbejdsgiveren modtager erklæringen. Dette gælder dog ikke, hvis der er en rimelig grund til, at
lægeerklæringen ikke er arbejdsgiveren i hænde inden for fristen
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 17:26   #13
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
PS: du mangler en bekræftigelse på din ansøgning om pension, og eft. hvilken §?
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 19:55   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville ikke oplyse arbejdet om at der søges pension før du er længere i forløbet altså¨ikke før der er bekræftelse fra kommune (søg aktindsigt så du kan sikker dig at det ligger i din sag ) den generelle helbredserklæring er til kommunen og den har din arbejdsgiver ikke krav på at se , det han har krav på er en ganske alm lægeerklæring om hvor lang tid din læge forventer dig syg altså ikke forklaring på hvorfor og hvad du fejeler .. det er op til dig selv hvad du vil have din arbejdsgiver skal vide om din helbredssituation
  Besvar med citat
Gammel 17-10-2010, 20:36   #15
jyden112
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 8
Styrke: 0
jyden112 er ny på vejen
Gunvor tak - det skal vist lige læses nogle gange - men tak for indsatsen - det er en stor hjælp

Hejdien også tak til dig

alle de råd jeg har fået her har vist rustet mig til at gå til den sygefraværssamtale - uden helt at falde fra hinanden

kontakter sagsbehandler på mandag og siger at jeg gerne vil have på skrift at jeg har ansøgt om pension og aftaler med hende hvad jeg gerne vil have ud af mødet
møder op til sygefraværssamtalen og lader arbejdsgiver lægge ud
afviser at prøve at ændre arbejdstid og opgaver
så må de jo bede om en lægeerklæring
og så må jeg tage den der fra

min sagsbehandler ringede til mig en dag for at sige at min chef havde ringet
sagsbehandler må jo ikke udtale sig om noget uden min samtykke
vi blev enige om hvad hun kunne sige til min chef og efterfølgende har min sagsbehandler fortalt mig at min chef havde spurgt om jeg var interesseret i at blive fritaget fra mit arbejde
det er jo nok også noget de vil komme ind på på mødet
dertil må jeg vel bare sige at jeg afventer general helbredsundersøgelse
og så må de jo vælge om de vil fyre mig
jyden112 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjob VS Førtidspension weldoor Spørgsmål ang fleksjob 2 11-03-2012 15:05
Flexjob/førtidspension KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 3 25-08-2011 09:10
Flexjob/førtidspension lony Spørgsmål ang fleksjob 3 31-01-2011 01:18
førtidspension/flexjob anri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-12-2010 01:21
Fra førtidspension til flexjob Søsser Spørgsmål ang fleksjob 3 25-11-2009 04:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension