K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-12-2010, 18:02   #1
Jour.stud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Jour.stud er ny på vejen
Journalist søger: Case med tandproblemer pga. medicin

Jeg er journaliststuderende og i gang med en eksamensopgave. Derfor søger jeg person som i forbindelse med udskrivningen af psykofarmaka, ikke
blev informeret om muligheden for fremtidige tandproblemer, og derefter
har oplevet problemer med tænder eller tandkød.
Lægeordineret medicin mod f.eks depression kan give mundtørhed,
en tilstand som ødelægger tænderne. Som det er nu, er der en
overvejende del af speciallæger, der ikke oplyser deres patienter om, at
mundtørhed er en bivirkning, som på længere sigt kan have store følger
for den orale sundhed.
Det er derfor svært for patienterne at tage de
nødvendige forholdsregler. Det kan i sidste instans ende med en meget
stor tandlægeregning.Og mens kræftpatienter som lider af mundtørhed i
forbindelse med eksempelvis strålebehandling, har ret til at få dækket
deres omkostninger, så får psykisk syge ingen hjælp.
Hvis du har lyst til at medvirke, så kontakt mig på [email protected]

Mvh Anne Niluka Iversen
Jour.stud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2010, 18:12   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til din information....

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok....tartItem=2&p=1

googlet under "tandproblemer psykofarmaka" hvor der findes mange andre oplysninger.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-12-2010, 21:00   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
kære studerende, jeg håber at du får nogle tilbud herindefra

Hm, vi kan jo nok ikke komme under dit emne da vi ikke er psykisk syge MEN fysisk syge OG DOG, da vi begge får netop psykofarmika til SMERTELINDRING.

Disse præparater som jo egentlig er udviklet til netop psykisk syge bruges ofte også som smertestillende middel -bare lige hvis ikke du vidste det

Vi fik ej heller noget at vide om disse problematikker FØR vi gik special lægen på klingen efter en mega tandlægeregning, som vi som ftp måtte afdrage i flere måneder på, ingen hjælp at hente nogen steder fra, øv.

Held og lykke med dit projekt.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 10:41   #4
Jour.stud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-09 2010
Indlæg: 8
Styrke: 0
Jour.stud er ny på vejen
Medicin og tandproblemer

Vidste du, at medicin mod psykiske sygdomme ødelægger tænderne? Speciallægerne glemmer ofte at informerer deres patienter om, at den medicin de er nødsaget til at indtage, potentielt kan give dem store tandproblemer, og en stor udgift til tandlægeregninger.
Det skal der gøre noget ved. Derfor søger jeg at belyse problemet i en artikel til et større dagblad.
Brug fem minutter på dette spørgeskema, det vil være en stor hjælp!

http://www.surveymonkey.com/s/ZGWFYW2

På forhånd tak!

- Anne Niluka Iversen, journaliststuderende
Jour.stud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 13:45   #5
Peter Simonsen
Banned
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2009
Lokation: Assens 5610
Indlæg: 62
Styrke: 0
Peter Simonsen er ny på vejen
[QUOTE=buster;138326]kære studerende, jeg håber at du får nogle tilbud herindefra

Hm, vi kan jo nok ikke komme under dit emne da vi ikke er psykisk syge MEN fysisk syge OG DOG, da vi begge får netop psykofarmika til SMERTELINDRING.

Disse præparater som jo egentlig er udviklet til netop psykisk syge bruges ofte også som smertestillende middel -bare lige hvis ikke du vidste det

Vi fik ej heller noget at vide om disse problematikker FØR vi gik special lægen på klingen efter en mega tandlægeregning, som vi som ftp måtte afdrage i flere måneder på, ingen hjælp at hente nogen steder fra, øv.

Held og lykke med dit projekt.[/QUOTE

Vi da mene at her kan sagtens finde flere som tager piller mod depression eller andet og det omtalte (mundtørhed) gælder også for denne slags piller "lykkepiller" mm.

Det som jeg undres lidt over er 1. som der nævnes at kræft patienter kan få erstatning og ikke folk med depression mm...Det er klart det jeg finder mest interessant!.

Mht om folk får besked fra lægen om dette er mere tvivlsomt...da man måske kommer til at glemme at vi som mennesker har et selvansvar for selv at sætte os ind hvad vi indtager...derfor man altid som udgangspunk har ansvar for at læse den seddel der medfølger div. medicin...og hvis man ikke selv kan læse..så spørg andre om hjælp!...ikke mindst sin egen læge?..eller søg på nettet osv.

Vi kan altså ikke blive ved med at fralægge os enhvert ansvar for os selv!

Kh

Peter
Peter Simonsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 15:15   #6
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jamen, herligt, at du interesserer dig for netop dette felt af "sundhedsplejen", det er jo netop en interessant problematik

(tilgiv mine formuleringer i dag, men knolden og kroppen vil ikke altid som jeg vil, hmm)

syns bare lige at jeg vil kommentere ang selvansvar: det har for vores vedkommende aldrig været et problem(er iøvrigt selv faglært i sundhedsvæsenet) men jeg ser det vitterlig som et mega problem at læger mfl ikke ser det som én af deres opgaver at forsøge at svare når patienten spør hvilke bivirkninger der kan være ved dette og hint!

-samt ofte skal patienten VIDE at man på apoteket skal BEDE OM en UDVIDET indlægsseddel -for at få de FULDE oplysninger(og disse ligger ofte ej heller på nettet!)

Dét syns jeg er mere end tankevækkende!

(Kan som sagt være at jeg er "skadet" af mine mange år i "væsenet" og har set samt oplevet på egen krop hvilken skade mange misinformationer, manglende informationer mm, kan gøre)

Iøvrigt, er der stor forskel på at være rimelig rask borger og stille spørgsmålstegn ved noget og at være syg borger, og måske desperat for at søge en behandling der hjælper, næsten uanset prisen!

Nå men det blev en længere historie, ønsker da for dig at du må få nogen bud herinde fra.

Ha en fortsat go dag

Mvh
GIFT ftp på gammel ordning men gift med en ftp på nye ordning!(og dét blir man også straffet for økonomisk, skulle du ikke lige vide det, apropos mit nedenstående "motto" )
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 07-12-2010 kl. 15:25.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 20:01   #7
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter Simonsen Se meddelelser
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
kære studerende, jeg håber at du får nogle tilbud herindefra

Hm, vi kan jo nok ikke komme under dit emne da vi ikke er psykisk syge MEN fysisk syge OG DOG, da vi begge får netop psykofarmika til SMERTELINDRING.

Disse præparater som jo egentlig er udviklet til netop psykisk syge bruges ofte også som smertestillende middel -bare lige hvis ikke du vidste det

Vi fik ej heller noget at vide om disse problematikker FØR vi gik special lægen på klingen efter en mega tandlægeregning, som vi som ftp måtte afdrage i flere måneder på, ingen hjælp at hente nogen steder fra, øv.

Held og lykke med dit projekt.
Vi da mene at her kan sagtens finde flere som tager piller mod depression eller andet og det omtalte (mundtørhed) gælder også for denne slags piller "lykkepiller" mm.

Det som jeg undres lidt over er 1. som der nævnes at kræft patienter kan få erstatning og ikke folk med depression mm...Det er klart det jeg finder mest interessant!.

Mht om folk får besked fra lægen om dette er mere tvivlsomt...da man måske kommer til at glemme at vi som mennesker har et selvansvar for selv at sætte os ind hvad vi indtager...derfor man altid som udgangspunk har ansvar for at læse den seddel der medfølger div. medicin...og hvis man ikke selv kan læse..så spørg andre om hjælp!...ikke mindst sin egen læge?..eller søg på nettet osv.

Vi kan altså ikke blive ved med at fralægge os enhvert ansvar for os selv!

Kh

Peter
Er det ikke lidt nemt at bare sige at folk selv er ansvarlige for hvad de indtager ???

Jeg læser altid de indlægsseddeler der følger med min medicin.....og der står sørme ikke noget om at det vil ødelægge mine tænder!!!

Nu er det jo ikke alle som kan eller har overskuddet til at gå dybere ind i medicinske terme eller kan finde ud af at hente den slags information fra nettet....

Selvfølgelig skal folk oplyses om det faktum at de risikere at få ødelagt deres tænder....andet er ikke rimeligt....

At tage ansvar for sig selv kan være rigtig godt....men men men....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 20:11   #8
Peter Simonsen
Banned
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2009
Lokation: Assens 5610
Indlæg: 62
Styrke: 0
Peter Simonsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Er det ikke lidt nemt at bare sige at folk selv er ansvarlige for hvad de indtager ???

Jeg læser altid de indlægsseddeler der følger med min medicin.....og der står sørme ikke noget om at det vil ødelægge mine tænder!!!

Nu er det jo ikke alle som kan eller har overskuddet til at gå dybere ind i medicinske terme eller kan finde ud af at hente den slags information fra nettet....

Selvfølgelig skal folk oplyses om det faktum at de risikere at få ødelagt deres tænder....andet er ikke rimeligt....

At tage ansvar for sig selv kan være rigtig godt....men men men....
Fuldstændig enig og end´videre...;-)---Man kan jo spørge sin læge om det er skadeligt ikke?

Jo det er nemt at sige, og Jo det er dælme på tide at folk begynder at tage ansvar for deres egent liv...der er nemlig ingen andre til det ;-). Vi er efterhånden mange generationer af mennesker der er så vandt med at at alt skal klares for os... at vi simpelthen så tit glemmer at stille spørgsmål..være nysgerrige..være ansvarlige overfor sig selv.

En læge kan glemme som så mange andre...som udgamgspunkt...joo dejligt hvis de når at informerer os om alt....Men hvor er vores egen handling?..Hvorfor er det vi ikke stiller krav til os selv?

Mundtørhed?...hmmm tænke-tænke...min krop/mund producerer fra fødslen spyt!..Hvorfor gør den mon det hvis det ikke er vigtigt?..Nu tager jeg piller der gør at dette stopper og jeg kan blive tør i munden!..Noget bliver stoppet imod naturen...noget som er helt naturligt..som det at trække vejret...lægen har ikke sagt noget om dette?...hmmm Nå så sker der jo nok ikke noget ved det vel? Spørg lægen hvis du ikke har internet..!

Hvornår er det blevet sådan?...Tag ansvar for dit liv!..Begynd i dag...;-) og overlad ikke alt til andre..deltag aktiv i dit liv..deltag aktiv i din egen situation..dine beslutninger osv jo før des bedre :-)

Kh

/Peter

Sidst redigeret af Peter Simonsen; 07-12-2010 kl. 20:15.
Peter Simonsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 20:23   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmmm du går da vist let og elegant hen over det faktum at ikke alle kan tage det ansvar...

Selvfølgelig skal folk tage et ansvar....men man kan da kun forlange at folk gør det i det omfang de kan....eller..

Lægen kan glemme...tja....men det kunne feks stå på skrift i den indlægsseddel der ligge ved....eller....

Måske det er klart i din verden at mundtørhed er lig med ødelagte tænder.....men måske det ikke lige er alle der tænker som dig...

Du skriver at folk glemmer at stille spørgsmål og være nysgerrige osv.....

Dette forum alene modbeviser dette....folk prøver sg at tage et ansvar...men det bliver rigtigt svært når man hele tiden er oppe imod et system som kun tænker på at spare penge....

Nååå dette er ikke tråden til denne diskussion...

Skulle du have mere....så er du velkommen til at starte en tråd under politik og samfund...om dette emne....
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2010, 20:24   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
alle der har en psykisk sygdom skal have medicin
for at overhovedet at kunne fungere bare en smule
det er så også deres eget ansvar at de ikke bliver oplyst omkring det
uden min medicin kunne jeg ikke skrive her til aften
er da heller ikke blevet oplyst omkring problemet, men fik det af vide fra en
mens jeg var indlagt på psykiatrisk afdeling

Hmmm du går da vist let og elegant hen over det faktum at ikke alle kan tage det ansvar
kan ikke være mere enig

Sidst redigeret af MTVRV1; 07-12-2010 kl. 20:27.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Journalist søger....17 år efter FlemmingC Politik og Samfund 8 27-01-2012 09:13
Journalist søger smertepatient MichaelF Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 02-09-2010 22:16
Journalist søger fleksjobbere som er blevet mobbet på jobbet Webmaster Dit og Dat 5 08-01-2010 16:12
Cavlingprisen til DR-journalist Webmaster K10 Nyheder 0 07-01-2010 11:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension