K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2012, 01:07   #1
den gamle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
den gamle er ny på vejen
Question svagelighespension, ledighedsydelse, flexjob

Hej K10
Jeg modtager "almindelig svagelighedspension" (statstjenestemand) og er visiteret til flexjob.
I den tid jeg har gået ledig, har jeg både modtaget svagelighedspension og ledighedsydelse. Kommunen har nu tilbudt mig et flexjob, som jeg har sagt ja til, men endnu ikke underskevet en ansættelseskontrakt på (grundet usikkerhed med reglerne). Stor er min overraskelse, da kommunen trækker hele min løn som flexjobber - så jeg får udbetalt 0.- kr for en måneds arbejde med henvisning til at jeg jo modtager svagelighedspension (social pension ??). Min sagsbehandler oplyser, at det er rigtigt nok og min eneste mulighed er at få et "lønnet" flexjob er den private sektor. Der henviset til aftale indgået med "KL" og "Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte" Samtidig kan jeg ikke "gå tilbage til" ledighedsydelse med mindre kommunen fyrer mig., ligesom jobcentret ikke kan hjælpe mig (da jeg jo er i arbejde - selv om intet er underskrevet) - Virker temmeligt skørt - håber nogen derude kan hjælpe mig
den gamle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2012, 09:48   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære den gamle

Velkommen til k10

Der er noget, jeg ikke forstår i det, du har skrevet.
Den måneds arbejde, du IKKE har fået løn for,
er det fordi du har været i ULØNNET praktik ?

Andre fleksjobbere med en pensionsordning plejer at få BÅDE løn OG pension !

Du skal bede om at få reglerne for deres påstand på skrift !
Har du en fagforening, skal du se at få den på banen !

M.h.t. udbetaling af ledighedsydelse OG svagelighedspension,
har du forhåbentlig ikke været udsat for reduktion i ledighedsydelsen,
FORDI du også har fået pensionen ?

Meld lige tilbage med flere oplysninger, så kan vi bedre hjælpe dig.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2012, 13:20   #3
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
Hej den gamle,

Jeg modtager almindelig svagelighedspension fra min tid som statslig tjenestemand. Nu arbejder jeg i et fleksjob i den kommunale sektor, og modtager i den forbindelse fuld løn.

Når man som pensioneret tjenestemand får genansættelse i det offentlige, har man pligt til at oplyse, at man modtager tjenestemandspension. Årsagen er, at man så ikke i ansættelsesforholdet har ret til pension. Derfor får jeg fuld løn, men optjener derimod ikke pension.

Det står skrevet et sted, at lønniveauet kan aftales mellem parterne, når en pensioneret tjenestemand opnår genansættelse i det offentlige. Måske kan nogen finde det. Men i mit tilfælde er aftalen altså fuld løn, men ingen pensionsordning. Ansættelse i det private er således mere attraktivt for en pensioneret tjenestemand, idet man her modtager fuld løn og optjener pension.

Jeg synes din situation er helt absurd. Du må endelig kontakte din fagforening inden du underskriver noget som helst.

Knopf.......
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2012, 23:24   #4
den gamle
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
den gamle er ny på vejen
Unhappy svagelighedspension, ledighedsydelse, flexjob

Tak for indlæggene Knopf og Florkel Lidt mere og min situation:
Efter fyring grundet sygdom fra (tjenestemandslignende stilling) blev jeg tilkendt "almindelig svagelighedspension" - da man vurderede, at der var nogen arbejdskraft tilbage. Kommunen tildeler mig flexjobsbevis og jeg modtager herefter svagelighedspension OG ledighedsydelse. I foråret tilbeder kommunen mig (og andre ledige flexjobbere) arbejde i nyoprettede stillinger, for hvilke der ikke er tegnet overenskomst. Henover sommeren arbejder jeg (vi) og deltager i kurser, hvorefter vi tilbydes en ansættelseskontrakt (3 mdr prøvetid) og en overenskomst i en fagforening, hvor kommunalt ansatte plejer at høre hjemme. Jeg vil ikke underskrive nogen kontrakt, inden jeg er helt afklaret mht løn og pensionsforhold og henvender mig til min nuværende fagforening, der ikke kan hjælpe mig. De henviser mig til ny fagforening der (via kollega) tager sagen op og fortæller, at hele lønnen modregnes grundet min pension. Endvidere at jeg ER ansat, da jeg har været på arbejde (uanset mangleende underskrift -min naivitet??) og altså skal fyres for at være berettiget til ledighedsydelse igen. Løn for juli måned udbetalt. Løn for august udbetalt og trukket tilbage (resultat 0,- kr)
den gamle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 00:42   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Mener, det er generelt, at det offentlige ikke betaler to gange - offentlig pension og offentlig løn.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 13:50   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Fik du en afgørelse på skrift på stop af udbetaling af ledighedsydelse?
Hvis nej, så bed om det, for det har du altså ret til. Du har nemlig ret til at få en skriftlig begrundelse med henvisning til hvilken lov og paragraf, der gør, at de har valgt at stoppe din ledighedsydelse.

Fortæl dem at du altså ikke er startet i det nye job med løn, og at du har ret til en partshøring og en skriftlig afgørelse på stop af ydelsen.

Hvis sagsbehandleren ikke reagerer på det, så skriv en skriftlig klage til jobcenterchefen....

Florken er god til at fortælle og indsætte de regler, hvor jobcentret ikke må trække noget fra, når man får ledighedsydelse. Førhen skulle man trække f.eks. noget fra (pension), men loven blev ændret, at nu skal man ikke - på mange områder faktisk. Så prøv at bruge søgefunktionen med ordene om "fradrag ledighedsydelse" og bruger "Florken". Hvis Florken ikke selv lige kommer herind igen og fortæller lidt om det... ;-)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2012, 17:52   #7
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Jeg får selv tjenestemandspension, jeg vil råde dig at kontakte dem der udbetaler tjenestemandspensionen til dig, for mit vedkommende er det Økonomistyrelsen, de kan helt sikkert give dig et præcist svar.
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2013, 19:32   #8
ludvig1234
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
ludvig1234 er ny på vejen
svagelighedspension og arbejde

Hej med jer.

Jeg har via min fagforening fået at vide, at jeg ikke kan bibeholde min svagelighedspension, hvis jeg ansættes i fleksjob i et kommunalt, statsligt eller regionalt arbejde.
Var også ansat i job og fik reduceret min løn fra jobbet med min pension, således at jeg fik 1264 kr. udbetalt om md. for at arbejde 18 timer pr. uge. Jeg stoppede da ingen havde oplyst mig om dette og fik ikke karantæne i kommunen.
Nu efter den nye reform, har jeg fået oplyst, at jeg vil blive trukket også i ledighedsydelsen og i det tilskud kommunen skal yde hvis jeg kommer i et fleksjob, da min svagelighedspension er a-indkomst og ALLE a-indkomster skal fratrækkes, min fagforening siger at vi skal tage en prøvesag på det. Derudover vil man reducere i ydelsen efter 6 mdr. og hvis jeg kommer på ledighedsydelse igen efter kort tid vil jeg kun få udbetalt samme ydelse som en kontanthjælspsmodter i ledighedsy. 10.000 fordi jeg ikke har børn hjemme.
De penge jeg har tjent fra tidl. fleksjob, hvor pens blev reduceret er desuden også ensbetydende med at jeg kun får feriepenge af det lille bruttobeløb der var tilbage!!!!!!!!!!!!!!!
Det er hvad jeg har fået at vide i hvert fald og jeg er dybt frustreret og må ud og finde anden bolig da jeg ikke har råd til at blive der hvor jeg er.
ludvig1234 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 14:52   #9
Fyret2011
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-09 2011
Indlæg: 42
Styrke: 13
Fyret2011 er ny på vejen
Hej Ludvig1234

Jeg er selv ledig fleksjobber, efter at have været i fleksjob over 10 år. Jeg modtager statstjenestemandspension (egenpension), som modregnes i ledighedsydelsen. Jeg er klar over at svagelighedspension ikke modregnes i ledighedsydelsen.

Jeg mener kun at de må modregne din tjenestemandspension hvis du ansættes i et nyt job som tjenestemand, det er der vel ikke tale om i dit nye fleksjob ?

Jeg har en tidligere kollega, der også modtager statstjenestemandspension (egenpension), hun arbejder idag som pædagogmedhjælper i en daginstitution i en kommune, hun modtager sin løn fra kommunen og får sin egenpension uden at der modregnes.

Jeg har fundet et link som du evt. kan henvise til, det er fra BUPL's hjemmeside.

http://www.bupl.dk/loen__og__vilkaar...n?opendocument

Jeg kan måske komme i samme situation. Jeg tror jeg vil kontakte min fagforening straks, så jeg er forberedt på hvad der kan ske, når jeg finder et fleksjob.
Fyret2011 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2013, 15:32   #10
ludvig1234
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
ludvig1234 er ny på vejen
tjenestemandspension og fleksjov/ledighedsydese

Tusind tak for dit svar, jeg vil printe det ud og tale med anden aktør om det i morgen hvor jeg har en tid.
Vil også sende det til min fagforening for at høre om det kan bruges med henblik på de mdr. hvor jeg mistede rigtig mange penge i løn ialt 24.000 udbetalt.

Tusind tak for hjælpen endnu en gang.

Ludvig 1234
ludvig1234 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledighedsydelse i Flexjob solstrålen Spørgsmål ang fleksjob 5 08-10-2013 13:17
Flexjob sygedagpenge eller ledighedsydelse Som Spørgsmål ang fleksjob 3 27-09-2011 06:57
Flexjob - Ledighedsydelse le cuere Alt det andet 4 21-05-2011 08:48
Flexjob, ledighedsydelse og tab af erhvervsevne User Spørgsmål ang fleksjob 3 23-06-2009 08:09
ledighedsydelse ved start på nyt flexjob DRAGEN Nyt om loven 2 27-01-2008 15:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension