K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2011, 15:26   #1
logikeren
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 324
Styrke: 15
logikeren er ny på vejen
Hvis jeg skulle lave et parti...

Hvis jeg skulle lave et parti, mit helt eget parti, så skulle det se sådan her ud:

Ideologi:

Partiet er et ægte venstrefløjsparti og tror på "den lille mand på gaden".
Men det er samtidig også et individualistisk parti der betyder, at den enkelte skal have ansvar og frihed for sig og sine.

Alt for mange mennesker er afhængige af forsørgelse fra det offentlige hvilket giver ekstremt meget angst hos de berørte - for det offentlige, staten, kan nemlig lige så nemt tage pengene fra dig igen som den har givet dig dem.

Problemet er nemlig, at staten med den ene hånd giver dig en række velfærdsydelser - og med den anden hånd tager dine penge.

Derfor tror Partiet på, at skattelettelser først og fremmest skal gives i bunden, og at disse skattelettelser - ved afskaffelse af bundskatten og sænkning af kommuneskatten, vil blive finansieret ved tilsvarende brugerbetaling for en række velfærdsydelser.

Det offentlige skal fortsat betale de helt basale velfærdsydelser som lægebesøg og hospitaler. Men børnepasning, folke- og førtidspension, efterløn samt SU, kontanthjælp og dagpenge skal gradvist gå til at blive 100 % brugerbetalt gennem opsparing. Kun mennesker der absolut intet netværk har haft til at tage sig af deres børn eller ved omsorgssvigt af den ene eller anden art eller pga. alvorlig sygdom, ulykke eller lignende, skal kunne forsørges på det offentliges regning.

Opsparingen gøres muligt ved, at når bundskatten afskaffes og kommuneskatten sænkes markant (med omkring 20 - 30 %) så bliver der samtidig langt flere penge mellem hænderne til "den lille mand på gaden".

Borgerne skal så tilskyndes - opfordres om man vil, uden dog at bruge tvang, til at sætte deres nu sparede skattekroner ind på en konto som giver høj rente, eller i sikre investeringer af den ene eller anden art, hvor de "formeres". Dermed sparer "den lille mand på gaden" op til sin egen efterløn, folkepension osv. samtidig med, at fleksjobordningen afskaffes - den gøres overflødig ved at man nu sparer så mange kroner i skat, at det at arbejde en time eller 2 om ugen betyder, at man kan oppebære en indtægt der rundt regnet svarer til den indtægt man ville have fået fra det offentlige i et fleksjob - men nu uden revurderinger og alskens offentlige og kommunale vurderinger - kun DU bestemmer hvad DU kan magte!

Ved at afskaffe samtlige overførselsindkomster vil vi dermed få råd til også at sænke momsen. Og den skal sænkes, fordi det primært er helt almindelige forbrugere der betaler den.

Med andre ord: Sænk indkomstskatten og momsen, og lad almindelige mennesker beholde deres egne penge i egne lommer, uden at skulle bede om nåde og barmhjertighed af Stats-Mafiaen når man skal have sine penge igen!

Partiet vurderer, at det dog vil medføre, at mange mennesker netop vil arbejde mindre end idag. Men det er ikke Stats-Mafiaens opgave at bestemme produktiviteten i samfundet. Det er ikke Dansk Arbejdsgiverforening eller Dansk Erhverv eller andre store organisationer eller politikere der skal bestemme hvad vi skal bruge vores liv på.

Hvis man ønsker at leve et simpelt, men frit liv skal man have lov til det!

Skat er slaveri.
logikeren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 18:00   #2
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Jeg vil gerne spørge Partiet om bla.:

Hvad koster en videregående uddannelse fra indskoling i 0. klasse til afsluttet kandidat grad ? og er det realistisk, at Maren i Kæret med et omfattende handicap, 5 børn og livslang førtidspension sender alle sine (meget) velbegavede unger i den retning ?

Hvordan er det lige Partiet udfolder "frihedsbegrebet" - isoleret eller i en større kontekst ?

Kunne Partiet ikke blot anbefale, at vælgere der vil mindre fællesskab/stat og mere sig selv/egen lykkessmed bare flytte til fx Amerika og får det der ?

Er der en grund til at Partiet ikke helt afskaffer personskatten og laver en højere differentieret moms ?

Hvordan forholder Partiet sig til "kapitalens flugt over plankeværket" imod skattely mv. som et middel til at undgå DK beskatning og dermed bidrag til fælleskassen ?


Et hint til Partiet:

Kik på produktionsapparatet - tag stilling til om ejerskabet skal være fordelt på de mange eller de få.

Kik på produktionskagen og tag stilling til fordelingen af den.

Kik på, hvordan man sikre sig at alle bidrager til de fælles opgaver som fx: uddannelse, forskning, sundhedsvæsen, børne- & ældrepleje mv ...

Kik heruner på, hvordan man hindre at nogle på "smart" vis (som fx: Multisnylterne) undrager sig betaling til fælleskassen.

Kik på alternativet til papirnusseri og overadministration i den offentlige forvaltning; bla. på social/forsørgelsesområdet, herunder kik på muligheden for at indføre en "forsørgelsesgaranti" for alle (jeg har ventileret den vinkel før).


Og frem for alt: gør forståelse og administration af vores fælles regler og opgaver så enkel som mulig, så selv Maren i Kæret kan fatte det meste ... for i dag skal man jo nærmest ha' nogle doktorgrader i baghånden inden for det skattejuridiske område, for at sikre sig at man kommer til at betale den "helt rigtige" skat - jah, det er sq dejligt med den skævvridning, ikk' ? ;-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2011, 18:25   #3
falentin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-05 2010
Indlæg: 141
Styrke: 14
falentin er ny på vejen
Man skulle hellere lave et parti, hvor samtlige gruppemedlemmere på hver deres måde har været hele møllen igennem det danske system.

problemet med partierne og dem der sidder og bestemmer, har ikke siddet og søgt om kontanthælp eller været ramt af kontanthjælpsloftet, ikke været sendt ud i dit og dat, og hvad vi ellers kan komme ind på.
falentin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 09:16   #4
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Hej

Man kan selfølgelig diskutere hvor stort skattetrykket skal være

Men skat er:

sygehuse hospitaler læger
Det er også
De veje vi kører på, fortovet,parken klaorksystemet
gadelygterne Politiet på vejene og til bekæmpelse af kriminalitet
Det er også plejehjem, bosteder børnehaver
Det er kontrol med de fødevarer der bliver produceret så du kan være sikker på at det du køber i supermarkedet også kan spises
Ja alle de ting der får samfundet til at fungere

Jeg ser ind i mellem på min kones opsparing til pension
Hun har altid haft en god løn
Og hun har sparet op som der blev anbefalet

Skulle vi leve af det må hun ikke blive ældre end 70 for da er pengene brugt
Men heldigvis er der betalt skat så hun kan leve trygt af sin folkepension i sin alderdom
Det er fint at spare op
Men i øjeblikket ville det være bedre for samfundet hvis vi brugte dem
Det giver arbejdspladser og der igennem mer skat der kan bruges til at sætte ting i gang
Og igen give arbejdspladser- Vækst
Og dermed bedre muligheder for de svage i samfundet

Har selv været på Fp i mange år
Det var Scu' ikke noget jeg bad om , heller ikke noget jeg ønskede

Min restarbejdsevne blev vuderet til 5-10% men jeg havnede på det der dengang var mellemste førtidspension, blev forhøjet i 1997

Jeg kæmpede med forskellige småjobs som jeg ikke kunne magte

Ind i mellem måtte min kone ud at lede efter mig , jeg kunne i perioder når jeg var træt ikke huske hvor jeg boede og derfor ikke finde hjem
Det kan stadig ske når jeg bliver for træt
Min kone har ind i mellem lagt mig i seng efter jeg slg hovedet ned i tallerkenen midt i maden, faldt i søvn
Var så træt at det var mig umuligt at gå de par meter

"Jo afskaf overførselsindkomster , men så må der samtidig træffes beslutning om at aflive dem som ikke kan forsørge sig selv"

Jeg har talt med mange Meldingen lyder heldivis,
lad os st sammen om at løfte den opgave der er også selv om det betyder højere skatter eller længere arbejdstid

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 10:09   #5
JegHåber
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
JegHåber er ny på vejen
Logikeren skriver:

"Hvis jeg skulle lave et parti, mit helt eget parti, så skulle det se sådan her ud:

Ideologi:

Partiet er et ægte venstrefløjsparti og tror på "den lille mand på gaden".
Men det er samtidig også et individualistisk parti der betyder, at den enkelte skal have ansvar og frihed for sig og sine."

Ja, hvis det skal være nestrefløjsparti, bør du nok selv stifte et parti. Ellers kunne du vælge kristendemokraterne! De tror på "den lille mand på gadeen", og de mener, at den enkelte skal have ansvar og frihed.

Logikeren skriver:
"Alt for mange mennesker er afhængige af forsørgelse fra det offentlige hvilket giver ekstremt meget angst hos de berørte - for det offentlige, staten, kan nemlig lige så nemt tage pengene fra dig igen som den har givet dig dem.

Problemet er nemlig, at staten med den ene hånd giver dig en række velfærdsydelser - og med den anden hånd tager dine penge."

Vil bare lige sige, at kristendemokraterne ønsker at indføre en fattigdomsgrænse, som betyder, at fx en familie på offentlig hjælp med to børn skal have mindst 23.000 at leve for om måneden.

Hilsen
"JegHåber"
JegHåber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 18:04   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af JegHåber Se meddelelser
Vil bare lige sige, at kristendemokraterne ønsker at indføre en fattigdomsgrænse, som betyder, at fx en familie på offentlig hjælp med to børn skal have mindst 23.000 at leve for om måneden.
Og så ser vi også gerne indført garanti for: medvind på alle cykelstier ... også gerne med afsæt i 1 mandat :-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SF og S skulle skamme sig, hvis følgende phhmw Politik og Samfund 28 29-03-2013 23:18
skulle vi ikke overveje at lave en brochure om alt den nyttige viden vi har? Evaave Den nyttige viden vi alle har 13 14-05-2012 14:20
Nyt dansk parti Stella Politik og Samfund 2 14-03-2008 19:26
Hvis SF skulle bestemme over førtidspension zuza Politik og Samfund 6 07-11-2007 21:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension