K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2012, 13:45   #11
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Det er da også rigtigt nok, men de skal være meget, meget klare, for at gå igennem uden en arbejsprøvning. Her taler vi altså som regel og betydelig mental retadering eller kræft med snarlig dødelig udgang, eller i hvert fald den slags lidelser, hvor det på forhånd er fuldstændig formålsløst at gennemføre en afprøvning.
Og det er det som regel ikke, hvis vi f.eks. snakker om problemer med bevægapperatet, de fleste psykiske lidelser mm.

Bare for ikke at sætte folks forventninger for højt. Der er jo en grund til, at det ikke er lægerne der giver en pension, men at det er kommunen, og det handler jo om, at lægerne ikke ved (og ikke kan forventes at vide) de forskellige hjælpemuligheder der findes inden det kommer så vidt som en førtidspension.
er helt enig, det er netop kommunen som bestemmer og ikke lægerne
heller ikke lægekonsulenten i kommunen

Men ens arbejdsevne skal være bevist at være nul
det har læger alså svært ved at vurdere
derfor skal de kun vudere ens funtionsevne

når en læge skriver ens funktionsevne er nedsat og varig
så betyder det langt fra en pension, men kan lige så godt være fleksjob eller revalidering

netop grunden til man skal i arbejdsprøvning, så der kan vurderes omkring fleks eller pension.

For at slippe, skal ens tilstand tage varig skade
det er der alså ikke mange som får
en arbejdsprøvning er langt fra et almindeligt arbejde for at lige slå det fast

med den nye reform, bliver det ganske få som ikke kommer i arbejdsprøvning
da det vil være en fast del af et udviklingsforløb

Man vælger ikke en §18, det er kun ens sagsbehandler som kan vælge og søge pension til en på den §

en §17 kan man vælge, men skal kun bruges meget varsomt, da alt skal være klokkeklart til en pension

Sidst redigeret af MTVRV1; 21-02-2012 kl. 14:00.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 18:30   #12
Hero
Føler sig hjemme på K10
 
Heros avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2011
Indlæg: 32
Styrke: 13
Hero er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Det er da også rigtigt nok, men de skal være meget, meget klare, for at gå igennem uden en arbejsprøvning. Her taler vi altså som regel og betydelig mental retadering eller kræft med snarlig dødelig udgang, eller i hvert fald den slags lidelser, hvor det på forhånd er fuldstændig formålsløst at gennemføre en afprøvning.
Og det er det som regel ikke, hvis vi f.eks. snakker om problemer med bevægapperatet, de fleste psykiske lidelser mm.

Bare for ikke at sætte folks forventninger for højt. Der er jo en grund til, at det ikke er lægerne der giver en pension, men at det er kommunen, og det handler jo om, at lægerne ikke ved (og ikke kan forventes at vide) de forskellige hjælpemuligheder der findes inden det kommer så vidt som en førtidspension.
Det får mig lige til at undres lidt. Min mands sagsbehandler stiler efter en indstilling til pension til ham. Selvfølgelig er der lige lidt der skal ordnes først, lige nu er det en general helbredsundersøgelse der skal overståes og alt efter udfaldet, vil hun indstille ham. Han har ikke været i arbejdsprøvning og der har heller ikke på noget tidspunkt været snakket om det... ????
Hero er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 19:44   #13
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
PS. Hvor er det fundet og hvad er det i forhold til ???
Hej Banan!
Jeg er desværre fortsat en torsk til at linke (skal nok genlære det), men hvis du søger på Hans på K10's forside, går ind på hans profil, klikker på statistik og indlæg, så finder du indlæg om emnet 20/1 i år :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 20:16   #14
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
formålsløst at gennemføre en afprøvning.
Og det er det som regel ikke, hvis vi f.eks. snakker om problemer med bevægapperatet

...heller ikke, når samtlige læger, der udtaler sig, siger varigt (over 20 år), alle behandlingsmuligheder udtømte, ubetydelig funktionsevne, massive skånebehov, aldersmæssig progression...?

, de fleste psykiske lidelser mm.

...jeg hører helt klart til dem, der gerne vil have afgørelserne tilbage til lægerne, hvis man skulle være i tvivl!
...jeg er ked af det, Andersine, men jeg bliver nødt til at sige, at jeg opfatter mange sagsbehandlere (læg mærke til, at jeg ikke sagde socialrådgivere, for dem har jeg god erfaring med) som systeminvalide på den anden side af bordet!

Der bliver gennemført mange formålsløse arbejdsprøvninger, hvor borger betaler en alt for høj pris - nemlig forværring, såvel fysisk som psykisk.

Og der er et overforbrug af arbejdsprøvninger hos den enkelte borger -op til adskilllige prøvninger hos samme menneske - det læser vi ofte om på K10.

Der er også overforbrug af diverse lægefaglige attester, hvor NETOP de formuleringer, der med diverse alternative fortolkninger kan forhale sagen yderligere anvendes flittigt - det læser vi også ofte om på K10.

Det må være muligt, at sagsbehandle mere givtigt, for alle parter - end blot stirre sig blind på de to parametre:

Lægefaglige udtalelser samt arbejdsprøvninger (begge gående mod uendelig...)

Sidst redigeret af Carmen; 21-02-2012 kl. 20:25.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 22:18   #15
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hero Se meddelelser
Det får mig lige til at undres lidt. Min mands sagsbehandler stiler efter en indstilling til pension til ham. Selvfølgelig er der lige lidt der skal ordnes først, lige nu er det en general helbredsundersøgelse der skal overståes og alt efter udfaldet, vil hun indstille ham. Han har ikke været i arbejdsprøvning og der har heller ikke på noget tidspunkt været snakket om det... ????
Hej Hero,

Enten kan man vælge at tro på sagsbehandleren og lade sig indstille. Alternativt tror jeg at det vil være en god idé at spørge til om indstillingen er sten sikker til en anerkendelse.

Jeg ved ikke hvor i landet I bor og om det er "nemmere" at få ftp. i jeres kommune, men pensionsnævnet kan altså have en anden mening omkring arbejdsprøvning eller ej også i jeres kommune.

Hero, hvis du vil vide yderligere i forhold til dine spørgsmål, så prøv at lave din egen tråd så de ikke mixes med Bananens. Du klikker bare på "spørgsmål om førtidspension", så går det nok af sig selv om at få lavet en ny tråd.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 13:53   #16
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hero Se meddelelser
Det får mig lige til at undres lidt. Min mands sagsbehandler stiler efter en indstilling til pension til ham. Selvfølgelig er der lige lidt der skal ordnes først, lige nu er det en general helbredsundersøgelse der skal overståes og alt efter udfaldet, vil hun indstille ham. Han har ikke været i arbejdsprøvning og der har heller ikke på noget tidspunkt været snakket om det... ????

Pas, det kan jo som sagt være, at hun mener, at det er formålsløst.
Det er sagsbehandleren der skal argumentere for det, og det skal gøres godt nok til, at den går igennem ved pensionsnævnet - og det har hun måske en forventning om kan lade sig gøre?


Carmen citat:
formålsløst at gennemføre en afprøvning.
Og det er det som regel ikke, hvis vi f.eks. snakker om problemer med bevægapperatet

...heller ikke, når samtlige læger, der udtaler sig, siger varigt (over 20 år), alle behandlingsmuligheder udtømte, ubetydelig funktionsevne, massive skånebehov, aldersmæssig progression...?

, de fleste psykiske lidelser mm.

...jeg hører helt klart til dem, der gerne vil have afgørelserne tilbage til lægerne, hvis man skulle være i tvivl
!


Ift. det første, så nej, ikke nødvendigvis... det er igen den der med på forhånd at kunne sige, at det er helt formålsløst - og det er en vurderingssag.

Ift. at lægge afgørelsen tilbage til lægerne, så er jeg meget uenig med dig... Simpelthen fordi, at jeg ikke kan se, hvordan lægerne skal have en chance for at lære og huske om alle de muligheder, der jo rent faktisk findes inden der hedder pension, og så samtidig skal kunne koncentrere sig om at være læge og behandle - og have tid til det.


Selv os der sidder med bare den del, kan jo have svært ved at overskue alle detaljer ift. arbejdsprøvninger, hjælpemidler, § 56-aftaler, revalideringsregler, fleksjobregler osv. osv.
Hvis jeg samtidig skulle vide en hel masse om behandling, mediciner, henvisninger til andre behandlere, sygdomme osv, så vil jeg vove at påstå, at kvaliteten bliver væsentligt forringet til borgeren.

Det kan godt være, at der findes bedre alternativer til det der er nu, men mener ikke, at det bedre alternativ ligger ved lægerne.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 15:07   #17
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser

Ift. det første, så nej, ikke nødvendigvis... det er igen den der med på forhånd at kunne sige, at det er helt formålsløst - og det er en vurderingssag.

Ift. at lægge afgørelsen tilbage til lægerne, så er jeg meget uenig med dig... Simpelthen fordi, at jeg ikke kan se, hvordan lægerne skal have en chance for at lære og huske om alle de muligheder, der jo rent faktisk findes inden der hedder pension, og så samtidig skal kunne koncentrere sig om at være læge og behandle - og have tid til det.


Selv os der sidder med bare den del, kan jo have svært ved at overskue alle detaljer ift. arbejdsprøvninger, hjælpemidler, § 56-aftaler, revalideringsregler, fleksjobregler osv. osv.
Hvis jeg samtidig skulle vide en hel masse om behandling, mediciner, henvisninger til andre behandlere, sygdomme osv, så vil jeg vove at påstå, at kvaliteten bliver væsentligt forringet til borgeren.

Det kan godt være, at der findes bedre alternativer til det der er nu, men mener ikke, at det bedre alternativ ligger ved lægerne.
...nu var det i forhold til trådens udgangspunkt jeg kommenterede, nemlig
førtidspension, hvor man ikke kommer langt med hjælpemidler, når "løbet er kørt".

Og det er også i forhold til førtidspension, jeg finder det mest hensigtsmæssigt, at afgørelsen ligger hos lægerne og ikke hos et pensionsnævn, der, mig bekendt, ikke foretager lægefaglige vurderinger, men udelukkende juridiske og socialfaglige vurderinger i den enkelte FP-sag.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 15:28   #18
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Andersine
Så har jeg lige et tillægsspørgsmål, angående du skriver lægerne, at det ikke er dem der "giver" pension, har lagt mærke til på en del sits, at kommunens læge konsulenter kommer med deres vurderinger som så bliver lagt til grund for enten det ene eller det andet, hvorfor ser en sagsbehandler eller systemet så på dennes udtalelser, det virker som om de vægter konsulentens vurderinger højere ???
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 15:37   #19
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Enteneller
"Jeg ved ikke hvor i landet I bor og om det er "nemmere" at få ftp. i jeres kommune, men pensionsnævnet kan altså have en anden mening omkring arbejdsprøvning eller ej også i jeres kommune"
Se det er også en af de ting der undre mig (læs ovenstående") Det kan i min verden ikke være rigtig at førtidspension bliver et spørgsmål om hvor i landet man bor, men som du jo skriver så er det jo en ting der vær at undersøge desværre ; (
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 16:08   #20
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...nu var det i forhold til trådens udgangspunkt jeg kommenterede, nemlig
førtidspension, hvor man ikke kommer langt med hjælpemidler, når "løbet er kørt".

Og det er også i forhold til førtidspension, jeg finder det mest hensigtsmæssigt, at afgørelsen ligger hos lægerne og ikke hos et pensionsnævn, der, mig bekendt, ikke foretager lægefaglige vurderinger, men udelukkende juridiske og socialfaglige vurderinger i den enkelte FP-sag.
Jo, men inden man kommer dertil, så er det jo netop, at man skal igennem alle de andre ting, og det er det kommunen ved noget om, hvornår de muligheder er udtømte.
Og der plejer som regel (?) at sidde en lægekonsulent med ved bordet ift. den lægefaglige del, og så sidder der de andre ift. den kommunale indsatsmulighedsdel.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Hej Andersine
Så har jeg lige et tillægsspørgsmål, angående du skriver lægerne, at det ikke er dem der "giver" pension, har lagt mærke til på en del sits, at kommunens læge konsulenter kommer med deres vurderinger som så bliver lagt til grund for enten det ene eller det andet, hvorfor ser en sagsbehandler eller systemet så på dennes udtalelser, det virker som om de vægter konsulentens vurderinger højere ???
Fordi helbred jo er en vigtig del af en arbejdsevne, det ved man jo godt.
Men to personer, med den samme diagnose, behøver ikke have det ens med det, og folk er jo også sjældent bare en sygdom.
De kan jo være, at den ene kan omskoles fra en bestemt sygdom, fordi vedkommende er kognitivt velbegavet, mens den anden ikke ville kunne, fordi vedkommende ikke kan klare komplekse arbejdsopgaver.
Så i de sammenhænge, kan helbred ikke stå alene.

Men det er jo (i næsten alle tilfælde), en ret vigtig del af ens nedsatte arbejdsvene, at man har en dårlig fysisk eller psykisk funktionsevne og derfor skal denne del også med.
Lægekonsulenterne bruger vi så til at oversætte lægelatinet, og til at sammenstykke alle de forskellige behandlinstiltag/lægeudtalelser mm til et samlet hele, hvor de med en overbygning i socialt arbejde kan komme med en udtalelse om, om der er mere at komme efter - dog ikke noget med at opfinde diagnoser eller behandlingsmuligheder selv, men de må f.eks. godt sige, at man "normalt" prøver den og den behandling, og det er ikke sket her, så sagsbehandler spørg lige lægen, hvorfor det ikke er sket, for det mangler der en forklaring på.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fattige ejer ikke kroppen: siger afd.læge Ellen Ryg Olsen fra RCT gunvor Lægekonsulenternes Rolle 10 17-09-2011 06:52
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Hvad siger I så? Ullas Dit og Dat 6 09-03-2008 16:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension