K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2012, 15:43   #1
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Exclamation Hvad er bedst når kroppen siger stop !!

Er det bedst selv at søge førtidspension eller skal man lade det være op til ens kommunen om at søge, skal det være § 17 eller § 18...??

Hvornår er nok, nok..

Er der nogen som kender til gode fif, som kunne være alfa og omega for at førtidspensionen blev godkendt ?

Hvad skal være på plads uanset hvem der søger førtidspensionen ?
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 15:47   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Det skal være helt på plads at lægerne skriver:

Lidelsen(erne) vurderes stationære og der ingen behandlingsmuligheder. Gerne også at funktionsevnen er varigt nedsat.

Kommunen er de eneste som må vurdere på din arbejdsevne, derfor er det højst sandsynligt nødvendigt med et forløb hvor du skal arbejdsprøves.

Man kan ikke sige hvad der er bedst, men det er absolut DÅRLIGST at søge om en pension på det "foreliggende" grundlag, for som du kan se ovenfor, så skal din arbejdsevne og lægelige oplysninger være meget velbeskrevne. Og det er de oftest ikke, hvis man ikke har været i gennem et længere forløb
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 16:14   #3
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Når lægerne har skrevet det er varigt, så er det jo næsten også sikkert at funktionsevne er nedsat, ellers vil der jo slet ikke være tale om at søge førtidspension som jo er overskriften
Ved ikke rigtig hvor det med dårligst kommer fra, da jeg jo spørger..
Det ikke noget specifik spørgsmål angående jeg, det et åben spørgsmål, f.eks så er der jo mange der har lægernes ord for det f.eks er varigt, og funktionsevne er i bund, og man været igennem en arbejdsprøvning eller en gang afklarings arbejde, og så bliver man ellers placeret på kontanthjælp. Jeg prøver bare at se om der muligvis kunne være nogle der har oplevet at deres førtidspensionsag gik lige efter bogen, eller andre igen gik fuldstændig i hårdknude, så kunne man muligvis se et mønstre som kunne være en behjælpelig når man selv stod i den situation hvor man spørger sig selv, skal jeg søge eller skal jeg overlade det til kommunen at søge førtidspension ??
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 17:08   #4
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Er det bedst selv at søge førtidspension eller skal man lade det være op til ens kommunen om at søge, skal det være § 17 eller § 18...??

Hvornår er nok, nok..

Er der nogen som kender til gode fif, som kunne være alfa og omega for at førtidspensionen blev godkendt ?

Hvad skal være på plads uanset hvem der søger førtidspensionen ?
den logik der kører med i kommunerne, så ville den sikreste vej mod pension sikker være at sige at det var det sidste i verden man overhovedet kunne forestille sig, eller ville acceptere...

Siger det lidt ud fra at jeg går og er hunderad for at blive parkeret på en pension, for jeg vil under ingen omstændigheder acceptere at blive kasseret i forhold til arbejdsmarkedet.

Sidst redigeret af §ABC; 20-02-2012 kl. 17:14.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 22:32   #5
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Det kan som regel ikke betale sig at søge om pension på det foreliggende grundlag, med mindre der er helt klokkeklare lægepapirer i sagen og der er foretaget mindst een god arbejdsprøvning - og at den "eneste" grund til, at man ikke har fået pensionen endnu er, at kommunen ikke lige er kommet så langt.
Det kan være godt i de sager, hvor der har/er smøl, uanset årsagen, fordi det tvinger kommunen til at handler og træffe en afgørelse indenfor 3 måneder.

Men hvis ikke lægerne siger stationær og nul funktionsevne og du har været igennem en velafprøvende arbejdsprøvning, så vil det faktisk bare være spild af din og kommunens tid...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 22:43   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Bananen, nu ved jeg ikke hvor lang tid du har været i systemet, men der er ikke nogle kringle kroge, hvis det er det du tror.

Jeg blev selv i 2011 indstillet til ftp. efter §18 med alt fuldt erklæret iht. ftp, men fik afslag, de ville gerne lige have en arbejdsprøvning mere på et skånsomt center. Nu taler man så om et endnu mere skånsomt sted, meeen jeg går ALDRIG i arbejdsprøvning mere, det er slut for mig hvad det angår.

Jeg håber at du finder din vej, men det er svært at sige hvad der er rigtigt og forkert. Som de andre skriver så bør du ikke søge en §17, ikke medmindre dine papirer skriger til himlen om nedsat funktionsevne i forhold til arbejdsevne osv.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 23:51   #7
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
og du har været igennem en velafprøvende arbejdsprøvning
...en arbejdsprøvning er ikke lovpligtig!

Hans, Ålborg, har lige undersøgt det: En femtedel af alle førtidspensioner tildeles uden arbejdsprøvning.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2012, 23:56   #8
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Hej Enteneller
Du har da fanget hvad jeg leder efter, jeg søger overhovedet ikke førtidspension, det jeg leder efter er folk som har fået afslag, f.eks dig som de så vil havde på et center, men vil da gerne også hører fra folk der blevet godkendt, som før skrevet så er jeg i arbejdsprøvning, og jeg skriver endda at det intet har med mig gøre, nå der kommer nok folk som ikk er socialrådgivere (socialrådgiverne kunne f.eks stille en liste op) og giver deres besyv med ; )
§ABC Jeg skriver i overskriften førtidspension, så det er kun om det, alt uden om, f.eks om man vil havde flex eller andet, det en anden tråd, men det kan da være mig der har skrevet tråden det forkerte sted, men så havde jeg nok hørt det ; )
Jeg håber da du får det du vil, eller kan, for det vil da være frygteligt hvis alle folk søgte førtidspension ; ( Held og lykke til herfra tivertifald
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 00:00   #9
Bananen
Afhængigheds tegn af K10
 
Bananens avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2012
Lokation: Tårnby den hårde kommune, det kun noget jeg hørt ;)
Indlæg: 329
Styrke: 13
Bananen er ny på vejen
Takker for oplysningen Carmen, den var tivertifald ny for mig, se så kan jeg sørme gå i seng med hel ny viden, vidste jeg lærte noget ; )
PS. Hvor er det fundet og hvad er det i forhold til ???
__________________
Man skal være rask for at kunne være syg

Bananen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2012, 01:01   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...en arbejdsprøvning er ikke lovpligtig!

Hans, Ålborg, har lige undersøgt det: En femtedel af alle førtidspensioner tildeles uden arbejdsprøvning.
Det er da også rigtigt nok, men de skal være meget, meget klare, for at gå igennem uden en arbejsprøvning. Her taler vi altså som regel og betydelig mental retadering eller kræft med snarlig dødelig udgang, eller i hvert fald den slags lidelser, hvor det på forhånd er fuldstændig formålsløst at gennemføre en afprøvning.
Og det er det som regel ikke, hvis vi f.eks. snakker om problemer med bevægapperatet, de fleste psykiske lidelser mm.

Bare for ikke at sætte folks forventninger for højt. Der er jo en grund til, at det ikke er lægerne der giver en pension, men at det er kommunen, og det handler jo om, at lægerne ikke ved (og ikke kan forventes at vide) de forskellige hjælpemuligheder der findes inden det kommer så vidt som en førtidspension.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fattige ejer ikke kroppen: siger afd.læge Ellen Ryg Olsen fra RCT gunvor Lægekonsulenternes Rolle 10 17-09-2011 06:52
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
Hvad siger I så? Ullas Dit og Dat 6 09-03-2008 16:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension