K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2010, 08:38   #1
Askjær
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Askjær er ny på vejen
Udlandet og midlertidig fp

Jeg er midt i overvejelserne omkring hvor jeg skal rejse hen. Det er på tide at jeg kommer ud og oplever noget og nyder mit liv lidt efter en hårdt kamp mod kommunen. Har tænkt på Thailand og Tyrkiet. Har indtil videre kun være på Tenerife, så jeg har ikke erfaring med hvor der er dejligst

Jeg har fået bevilget det der hedder midlertidig førtidspension. Om 3 år skal det vurderes om jeg stadig er berettiget til at få den.
Jeg tror at jeg ved lidt om reglerne mht. hvad førtidspensionister må når det gælder flytning eller bare rejse til udlandet.
Alle førtidspensionister efter 2003 ordningen har lov at bosætte sig over alt i verden og tage deres fulde pension med, er det ikke rigtigt?
Men jeg er i tvivl om der gælder nøjagtig de samme regler for en på midlertidig fp? Nu skal jeg jo ikke flytte permanent til udlandet, i hvert fald ikke i første omgang. Det er et ophold på 3-6 mdr jeg tænker på.

Hvad skal jeg gøre før jeg kan tage afsted?
Askjær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2010, 09:33   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.806
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du kontakter følgende....

Kære Askjær
og får svar på dine spørgsmål. Skriftligt selvfølgeligt!

https://www.borger.dk/Emner/pension-...udlandet.aspx?

https://www.borger.dk/Emner/pension-...ndsrejse.aspx?

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 20:28   #3
Askjær
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
Askjær er ny på vejen
Skal jeg meddele min kommune om at jeg rejser?

Efter hvad jeg kan læse på dine links, så vil mit ophold i udlandet blive betragtet som midlertidigt og jeg kan få udbetalt min pension som hidtil :-)
Askjær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2010, 20:33   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.806
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, ALTID og modtage skriftlig bekræftelse på tilladelsen.

Så er du sikker.

God tur hvor du end havner.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-12-2010, 18:22   #5
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Ja, ALTID og modtage skriftlig bekræftelse på tilladelsen.

Så er du sikker.

God tur hvor du end havner.

Hilsen Peter
Du skal da ikke melde rejser under 60 dage uden for eu
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2011, 00:34   #6
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Så vidt jeg kan læse skal man først melde det til kommunen, hvis det er en rejse på over 2 måneder, men jeg ville nu alligevel hvad vælge at melde det til kommunen, så er du på den sikre side. Jeg fandt lige det her:

Meddelelsespligt om et længerevarende midlertidigt udlandsophold uden for EU, EØS og Schweiz
Lovændringen betyder, at pensionister med fast bopæl i Danmark skal give kommunen en række oplysninger ved et midlertidigt ophold i et land uden for EU/EØS og Schweiz, hvis opholdet strækker sig over mere end 2 måneder.
Lovændringen omfatter pensionister, der modtager pension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., dvs. folkepensionister og førtidspensionister på ny og gammel ordning.
Meddelelsespligten gælder dog ikke ved rejser til Grønland og Færøerne.
Pensionister, der er omfattet af meddelelsespligten, skal oplyse følgende:
– Før afrejsen skal pensionisten give kommunen meddelelse om afrejsedato og forventet dato for hjemkomst.
– Under en rejse skal pensionisten - hvis opholdet mod forventning ved afrejsen eller senere forventes at få en varighed ud over 2 måneder - meddele dato for afrejse og dato for forventet hjemkomst hurtigst muligt efter, at pensionistens forventning til opholdets varighed er ændret.
– Umiddelbart efter hjemkomsten skal pensionisten oplyse kommunen om den faktiske hjemkomstdato.
Udvidet oplysningspligt om indtægter ved udlandsrejer til lande uden for EU/EØS og Schweiz
Personer, der er omfattet af meddelelsespligten og som under udlandsopholdet har eller får udenlandske indtægter, skal oplyse kommunen om dette, og skal hver måned oplyse kommunen om størrelsen af de udenlandske indtægter, dvs. både indtægter, der indtjenes i forbindelse med udlandsophold og øvrige indtægter fra udlandet.
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
udlandet philippiens Alt det andet 19 13-02-2013 12:39
FP med til udlandet? næsebjørn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-07-2011 08:41
midlertidig FTP?? CSøgaard Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 17-12-2010 12:43
FTP med til udlandet musmor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 06-10-2009 19:17
Til FTP'ere i Udlandet MrBurns Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 23-07-2009 10:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension