K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2011, 21:00   #1
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Uddannelse på kontanthjælp ?

Jeg er pt. sygemeldt pga Borderline-, Evasiv- & paranoid - personlighedsforstyrrelse.

Jeg går bare hjemme og venter på jeg kan komme i terapi, men gud hvor det er ved at slå mig ihjel + ødelægge mit forhold. Ja jeg ser min familie og de få venner der har valgt at blive ved min side, men udover det oplever jeg intet. Ved godt det er min egen skyld, men jeg gider ikke begynde på strikkekursus eller noget i den dur(som min rådgiver foreslog). Jeg vil allerhelst på skolebænken og få mig en uddannelse. Altså forbedre min fremtid.

Desværre anbefaler min psykiater at jeg max må aktiveres 3-4 timer om dagen + jeg skal have fri de 2 dage om ugen hvor jeg skal i terapi.

Jeg har nu undersøgt mine muligheder for at tage HG Flex, som tilbydes til dem der har behov for at tage HG1 over et længere forløb.

MEN - der er altid et men - jeg har ikke råd til at hoppe ned på en SU, og ønsker bestemt ikke mere studiegæld. Så vil jeg hører om nogle af jer skønne mennesker kan fortælle mig om det er muligt at tage en uddannelse, og samtidig modtage kontanthjælp ?

Ville gerne spørge min rådgiver, men han har ferie denne uge. De gange jeg har prøvet at få svar på mit spørgsmål, får jeg det svar at det skal jeg snakke med min rådgiver om.
__________________
Well done is better than well said.
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:18   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det kan jeg ikke forstille mig at man må...da man jo skal være tilrådighed for arbejdsmarkedet imens man er på kontanthjælp...men det kan jo være at jeg tager fejl og at andre har et bedre bud...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:27   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis du selv vil bestemme... så er det SU...

Hvis du opfylder betingelserne for revalidering, er det måske en mulighed.. men det kræver at psykiateren siger god for det først...

Man kan også under særlige betingelser få lov til det på kontanthjælp...

Du er nødt til at tale med din sagsbehandler.. for hun bestemmer hvad du kan, hvis du skal have andet end SU..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:30   #4
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Hej Frksilverfox

Hvordan ser det ud for dig nu med forsørgelse?
Får du SDP eller er du sygemeldt på KHJ?

Jeg er ikke så meget inde i reglerne for kontanthjælp, men er sikker på at du snart får nogle andre svar fra de dejlige mennesker på K10

Mange hilsner Shade
__________________________________________________
Husk at behandle andre som du gerne selv vil behandles
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 21:50   #5
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Har bare virkelig svært ved at se hvordan jeg skal overleve på SU. Vil få ca 3340kr udbetalt, og det kommer man ikke langt for i dagens danmark

Citat:
Oprindeligt indsendt af Shade Se meddelelser
Hej Frksilverfox

Hvordan ser det ud for dig nu med forsørgelse?
Får du SDP eller er du sygemeldt på KHJ?

Jeg er ikke så meget inde i reglerne for kontanthjælp, men er sikker på at du snart får nogle andre svar fra de dejlige mennesker på K10

Mange hilsner Shade
__________________________________________________
Husk at behandle andre som du gerne selv vil behandles
Hejs Shade

Jeg er sygemeldt på KHJ.
Har jeg været siden Nov. 2009 og jeg er ved at blive skør i hovedet :/
__________________
Well done is better than well said.

Sidst redigeret af Webmaster; 04-07-2011 kl. 22:05. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 22:00   #6
Shade
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-05 2011
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 15
Styrke: 13
Shade er ny på vejen
Hej igen

Jeg går ud fra at du har fået SDP og på et tidspunkt ikke kunne blive forlænget mere og dermed endte på KHJ - rigtigt?

Hvad med revalidering? Kunne det ikke være en mulighed - har du stadig kontakt til din SB?

VH Shade
Shade er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 22:06   #7
FrkSilverfox
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2011
Lokation: Aalborg
Indlæg: 211
Styrke: 14
FrkSilverfox er ny på vejen
Nej desværre -.-

Var i gang med min udd. da jeg blev sygemeldt. Og nu vil jeg starte forfra på den.
__________________
Well done is better than well said.
FrkSilverfox er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2011, 23:06   #8
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkSilverfox Se meddelelser
Nej desværre -.-

Var i gang med min udd. da jeg blev sygemeldt. Og nu vil jeg starte forfra på den.
Jamen så er det jo SU og lån akkurat ligesom andre der tager en uddannelse...

Du starter med at skrive at du ikke gider strikkekursus som din sagsbehandler har foreslået..
Andre kommer i aktivering... kommer de med ... "gider ikke" .. så ryger deres kontanthjælp!!
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2011, 00:16   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FrkSilverfox Se meddelelser
JDesværre anbefaler min psykiater at jeg max må aktiveres 3-4 timer om dagen + jeg skal have fri de 2 dage om ugen hvor jeg skal i terapi.
Umiddelbart lyder det som om, at du - hvis ikke psykiateren sagde sådan - gerne ville begynde på den HG på helt normale vilkår. På nær at du så ikke ville, fordi du ikke vil have SU.

Det virker ikke som om, at du helt er klar over, at du er syg.

Der er en grund til, at du går derhjemme på kontanthjælp i stedet for at være på jobsøgningskurser m.m. som arbejdsløse uden helbredsproblemer gør.

Der er en grund til, at du er skrevet op til terapi.

Der er en grund til, at psykiateren siger, at du kun må aktiveres de 3 dage om ugen, hvor du ikke skal gå i terapi.

Der en grund til, at psykiateren siger, at du kun må aktiveres 3-4 timer pr. dag, de 3 dage om ugen.

Og grunden er:

At du har alvorlige psykiske problemer, og deraf er meget skrøbelig.

Når din psykiater siger, at du kun må aktiveres 3-4 timer om dagen 3 dage om ugen og så i terapi de øvrige 2, så er det fordi vedkommende mener, at du absolut ikke vil kunne tåle mere.

Efter hvad jeg kan læse mig til, så er HG flex ikke et forløb på nedsat tid.
Som jeg forstår det, så er det, at man går på et mindre hold, og undervisningen er på lidt lavere niveau end på den normale linie, og det derfor tager længere længere tid at gennemføre uddannelsen.

Selvom de hensyn tages, så vil der stadig være alt, alt for mange timer for dig om ugen.

Selv hvis det var på nedsat tid, så ville det med fremmøde plus forberedelse formodentlig blive mere end de 9-12 timer som din psykiater mener du kan holde til om ugen.

Hvis du absolut syntes, at du skal starte noget uddannelsesmæssigt, så kan du undersøge HG enkeltfag, som gør det muligt bare at tage helt ned til et enkelt fag ad gangen. Det tror jeg muligvis vil kunne lade sig gøre mens du er på kontanthjælp. Men jeg ved det ikke.
Det må du snakke med din sagsbehandler om.

MEN MEN MEN

Så længe du ikke GIDER gå i strikkeklub, på madlavningskursus, tage til forelæsninger på åbent universitet, engagere dig i frivilligt arbejde og hvad ved jeg som kan give dig indhold i hverdagen, så vil jeg vove den påstand, at du ikke er I STAND TIL at passe en HG eller for den sags skyld nogen af de ting jeg listede oven over.

Kender det selv. Har bare først indset det efter mange år og alt for mange nederlag. Og nej; at jeg har manglet selvindsigt er ikke ensbetydende med at du gør det. Jeg syntes dog det lyder sådan ud fra det du skriver.

Du skal passe sindsygt meget på ikke at sætte for høje mål. Start hellere ALT for lavt end en lille smule for højt.

Gør et forsøg! Start på et eller andet. Se om det dur. Du kan lyn hurtigt putte flere timer ind om ugen hvis du magter det. Men at starte med mere end du magter vil forårsage at du får det dårligt og vil skulle bruge tid på at komme tilbage til samme niveau som du starter ud fra.
Det med at du ikke vil fordi det ikke har en større mening i forhold til din fremtid holder ikke. Uanset hvad du vælger, vil det nemlig i høj grad være opkvalificerende i forhold til at kunne klare en uddannelse.
Du vil nemlig ikke altid (og i perioder kun meget sjældent) ville GIDE at skulle afsted i skole og skulle lave hjemmearbejde, men du skal gøre det alligevel.
Desuden vil det være en virkelig stor styrke for dig at være vant til at skulle møde på et bestemt tidspunkt inden du starter på uddannelse.

Sidst redigeret af annagw; 05-07-2011 kl. 00:22.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2011, 00:44   #10
Charlot
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Charlots avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Charlot er ny på vejen
Hej FrkSilverfox.

Jeg kan se i din profil at du ikke er så gammel....og med din diagnose tror jeg måske at der er en mulighed.

Nu ved jeg godt at der kan være stor forskel fra kommune til kommune. Men her hvor jeg bor (Ringsted) høre alle unge under 25 år under en ny gruppe som hedder UNGEENHEDEN. Her er der ansat både sagsbehandlere og uddannelsesvejleder, som netop er ansat til at hjælpe unge igang.

Jeg ved at uddannelsesvejlederen ( her i kommunen ) i samarbejde med den enkelte unge, som har behov herfor, laver indstillinger og derigennem søger kommunen om hjælp til særlig tilrettelagt skoleforløb, hvis han/hun ikke kan følge en uddannelse på almindelige vilkår.

De fleste af disse unge mennesker som får bevilget et sådan uddannelsesforløb, får kontanthjælp. Godt nok står man jo officielt som værende til rådighed for arbejdsmarkedet og skal derfor til de sædvanlige møder med sagsbehandler hver 3. måned. Men derudover passer man bare det tilrettelagte skoleforløb.

Jeg synes at du skal kontakte enten din kommune eller en af folkeskolerne i din kommune og få navn og nummer på den uddannelsesvejleder (også kaldet UU-vejleder) som du hører under, og sætte hende ind i din sag.

Håber at du kan bruge dette til noget.
__________________
Charlot
Charlot er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kurser/uddannelse på kontanthjælp Desmond007 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 15-02-2013 21:17
Kontanthjælp under videregående uddannelse Ernos Bryde Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 30-08-2012 23:38
Kontanthjælp/uddannelse Te-pigen Dit og Dat 14 10-08-2012 03:17
Uddannelse under kontanthjælp Happy girl Alt det andet 6 19-06-2011 20:44
kontanthjælp og uddannelse mens vi venter Alt det andet 12 23-03-2009 01:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension