K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2010, 21:00   #21
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Lotte!

Du har været vågen og klar i din sag - og haft rettidig omhu og passet på dig selv i en kompleks sag!

Men vælg dine kampe med omhu! Kæmp ikke alle kampe!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotte68 Se meddelelser
Jeg var i arbejdsprøvning sep-dec 2008 hos Incita, og de behandlede mig rigtig pænt der, og respekterede mig og mine begrænsninger.
Konklussionen på min progressionrapport er, at min arbejdsevne er ubetydelig, at jeg ikke kan arbejde grundet mine smerter som de bestemt mener er helt reelle.
De beskriver mig desuden som meget pligtopfyldende, og at jeg har gjort mit bedste for at gøre det så godt jeg kunne, og også at jeg har overskredet min smertegrænse mange gange i forløbet for at yde mit bedste.
Deres psykolog var jeg også til samtaler hos, og hendes udtalelse er også at jeg er helt normal psykisk, og at min nakkeskade gør mig uarbejdsdygtig.

Her er en præcis arbejdsprøvevurdering, som er vigtig for din sag!

Der strander min sag så. Jeg hører intet fra jobcenter efter den arbejdsprøvning, og da jeg ringer for at tale med min sagsbehandler får jeg at vide flere gange, at hun vil ringe tilbage, men intet sker.
........

Jeg har gang på gang spurgt ind til at få en møde med det team, som de sagde hed "afklaring."

Jeg er trods utallige trusler om aktivering blevet fritaget for aktivering, da jeg har gjort det helt klart for jobcenter, at hvis de forsøger at aktivere mig, så får jeg erklæring fra min læge på, at det vil forværre min tilstand, hvilket de udmærket godt fra de lægepapirer jeg har på min tilstand, at jeg risikerer at blive lam.

I løbet af foråret og sommeren 2010, ringer jeg op til jobcenter 10-12 gange, samt sender mails, og efter et par måneder bliver jeg endelig ringet op af en sagsbehandler der indleder med at sige, at hun ikke er ansvarlig i min sag, men hun vil ikke sige hvem der er det.

Hoverende siger hun, at min sag da ikke er nogen pensionssag, at jeg nok skal til en psykiater snart, det vil hun anbefale, at der bliver indhentet en speciellægeerklæring fra en psykiater.
Jeg gjorde hende det klart at jeg aldrig har fejlet noget psykisk, og at Incitas psykolog også havde skrevet at mine smerter ikke er psykiske, men relateret til min nakkeskade.
Hun siger da pludselig, at hun kan se min arbejdsprøvning er forældet.
Jeg bliver dybt chokeret over den udtalelse, og siger at i så fald er det jo fordi de har syltet min sag. Hun siger da at grunden er fuldstændig ligelyldig, så nu vil hun lige tale med sin visitationsformand om der skal hentes nye lægelige oplysninger der kan danne grundlag for at sende mig i en ny arbejdsprøvning.
(Har dog fået bekræftet fra en advokat, at der ikke er nogen lov om forældet arbejdsprøvning, det er kun hvis de kan begrunde at man skulle have fået det bedre pludselig, og min tilstand er jo kronisk)

Godt!

Dagen efter indtaler sagsbehandleren på min telefonsvarer, at der nu skal indhentes en speciallægeerklæring fra en ortopædkirurg.
Jeg modtager da med posten nogle uger senere en skrivelse om, at jeg skal til speciellæge - en ortopædkirurg med speciale i albuer og knæ.
Da min skade sidder i nakken, spørger jeg jobcenter pr. brev samt mail hvorfor jeg ikke skal til en læge der har med min sygdom at gøre.
Først efter mange skrivelser får jeg et svar, at det skal jeg fordi det har de skønnet med henblik på en eventuel ny arbejdsprøvning.
Jeg sender en klage til dem over svaret, men jobcenter svarer ikke på mine henvendelser.

Da jeg har hørt og læst også herinde om de "gode lægeerklæringer" er jeg nok klar over, at ham her må være en af de læger de benytter til at skaffe disse 'gode' erklæringer, så jeg tager min diktafon med derop og optager hele forløbet.

Godt!

Da speciellægeerklæringen kommer, jobcenter sender mig den ikke, jeg får den kun fordi jeg selv kontakter hospitalet og anmoder om aktindsigt i min journal, er hans konklussion at han ikke ser nogen arbejdsevne tilbage hos mig.

Godt!

Men han kører meget på, at han mener der ligger dybere psykologiske faktorer bag mine smerter, men skriver også at da jeg har været hos psykolog kan han ikke komme med nogle forslag til behandling.

Heldigvis dokumenterer min optagelse af forløbet hos den læge, at han var af den opfattelse at alt snerte var psykisk, han sagde bl.a. at en fakir jo kan ligge på søm uden det gør ondt, og at smerte har at gøre med personligheden og den man er. Han sagde flere gange "Du har smerter på grund af den du er".
Han var så langt ude, at jeg næsten troede det var løgn.

Utroligt!

Jeg gik da til min læge og fik en henvisning til smerteklinik, og han har netop skrevet en attest om mine smerter og min tilstand, at den er fysisk, og at det er min nakkeskade der ligger til grund for mine smerter.
Han ser ingen arbejdsevne.
Denne er afleveret til Jobcenter med kvittering.

Godt!

I august, efter også at have været til møde hos Borgerrådgiveren, skriver jeg en klage gennem Borgerrådgiveren. Der går lang tid og Borgerrådgiveren rykker for svar fra jobcenter. Til sidst svarer jobcenter, at de ikke kan imødekomme min klage, med en masse formelle begrundelser: "Din sag er under udredning i henhold til hele den sociale lovgivning osv..." Ingen svar på hvorfor de ikke har behandlet min sag i halvandet år, og ingen svar på hvorfor jeg ikke kan komme i kontakt med ansvarlige for behandling af min sag.

Nå!

I august, kort efter afsendelse af min klage til Borgerråfgiveren, får jeg pludselig et brev fra Jobcenter Nyropsgade at min sag, nu er overflyttet til Musvågevej, og at de nu behandler min sag.

Jeg blev dog pludselig inkaldt af samme sagsbehandler, der havde ringede mig op, at hun kunne se jeg ikke havde været til råd og vejledning så hun indkaldte mig til et sådan møde, men gjorde igen klart at hun ikke var ansvarlig for min sag.
Ved mødet den 13/9-10, var hun langt mere venlig, og skrev nogle af de ting ned jeg sagde.
Først og fremmest klagede jeg selvfølgelig over manglende sagsbehandling, og hun sagde, at det ville hun lade gå videre til de ansvarlige.
Jeg klagede også over at der stod i sagsakterne, at de ville indhente en statusattest fra min fysioteapeut for over et år siden, men det var jo ikke gjort.
Jeg bad også om et møde med de nye ansvarlige for min sag, og sagde at det skulle være hurtigst muligt, da jeg jo i snart to år ikke har kunne få et eneste møde med anvarlige for min sag.

Ja - selvfølgelig!

Jeg sagde også, at jeg gerne ville have opdateret min ressourceprofil, da den var gammel og fuld af fejl, bl.a. er min arbejdsprøvning eller diagnose slet ikke nævnt.
De har dog selv selv fabrikeret for længe siden, en meget tynd helt mangelfuld og fejlagtig Arbejdsevnevurderingsjournal, bestående af tilfældige udtalelser og notater som som er fuld af vrøvl, bla. at jeg ønsker at blive lærer, det har jeg dog aldrig sagt til dem.

Skriv selv notat til jobcenter om præcise dokumenterende lægefaglige diagnoser og vurderinger fra den overordentligt fyldestgørende lægefaglige dokumentation i din sag!

Og skriv notat fra din ligeledes fyldestgørende dokumentation om arbejdsprøvningsvurdering!

Underskriv og aflever disse notater til jobcenter - med stempel og underskrift på modtagelse - så skal disse præciserende lægefaglige og socialfaglige vurderinger indarbejdes i din ressourceprofil.

Det skete i min sag! Selvom sagsbehandler syntes at fnyse ad mig over mine notater - hun kendte godt min sag! sagde hun - men notater var vigtige og blev indarbejdet i ressourceprofil til partshøring - og jeg fik tilkendt ftp, som mine lægefaglige og socialfaglige vurderinger pegede på!

Og lægefaglige og socialfaglige vurderinger i din sag peger også på ftp - kun er der myte om psykisk komponent i smerte, som skal aflives - i din sag!

............

I sidste uge gik jeg så til en advokat med alle sagens akter - en advokat der gennemlæser sager gratis.
Så fik jeg i dag en mail fra advokaten, at han ikke vil tage sagen, da han mener jeg skal have en speciellægeerklæring fra en psykiater, da det bliver anbefalet af optopæden, og en masse andre begrundelser, der slet ikke står i min sag. Ortopæden skriver ikke at han anbefaler en sådan erklæring.

Jeg er meget enig med advokaten og med Jørgine og med LUM: Få henvisning til en dygtig psykiater af egen læge, som kan aflive ortopædens myte om psykisk faktor i din smerte.

Her på K10 har jeg hørt, at Niels Balle Christensen, Risskov ved Århus, er god til denne slags psykiatrisk speciallægeerklæring! Få evt. henvisning til ham af egen læge.

Eller spørg din egen læge om råd, hvilken psykiater, der kan hjælpe med at lukke din sag omkring ortopæds myte!


Jeg tror ikke advokaten vil tage sagen, fordi han ved jeg ikke har så mange penge, for hans begrundelser giver slet ikke mening.

Jeg tror advokaten er reel - og råder dig til det eneste rigtige: at få din sag lukket - klar parat til ftp - ved psykiatrisk speciallægeerklæring!

Jeg talte med en jurist fra Borgerrådgiverens kontor for 10 dages tid siden, og hun sagde de ville tage stilling til om der skulle sættes en undersøgelse i værk. Dette ville Borgerrådgiveren kun gøre hvis de mente jobcenter havde overtrådt gældende lovgivning herunder Retssikkerhedsloven.

I går får jeg så heldigvis et brev fra Borgerrådgiveren, at de vil sætte en undersøgelse i gang.
Denne undersøgelse kan tage op til tre måneder, og jeg kender jo slet ikke udfaldet af den.

Jobcenter vil igen bortforklare sig med sagsbehandling igang!


Underligt er det jo at advokaten, som burde kende loven ikke kan se den er helt gal med min sag.

Nej! Han er saglig og reel: Den hjælp, du nu behøver i sag, er en psykiatrisk speciallægeerklæring, som kan lukke ortopæds og sagsbehandlers - og i baggrund genklang af lægekonsulents - myte om psykisk faktor i dine smerter!

Jeg er dog spændt på hvordan jobcenter vil argumentere, for ifølge min aktindsigt jeg til sidst fik efter mange henvendelser, så har jobcenter intet foretaget sig i min sag i halvandet år. Det eneste de har lavet er at indhente en statusattest fra min læge. I den står der min tilstand er kronisk og ireversibel og at jeg ikke kan arbejde.

Jobcenter nævner ikke min arbejdsprøvning overhovedet, det er som om den slet ikke har eksisteret, for de kan jo ikke lide resultatet af den.

Jobcenter argumenterer dog i deres svar på min klage med at nu har de indhentet en speciallægeerklæring, den de valgte at indhente efter mine utallige opkald og klager til dem over foråret og sommeren 2010, så den tæller ikke engang med i det halvandet års forløb.

Men sagen er stadig syltet og intet sker. Jeg havde håbet advokaten kunne skrive til jobcenter, men når han ikke vil tage min sag, kan det jo ikke nytte.

Ved ikke om jeg skal finde en anden advokat, eller søge førtidspension på det foreliggende grundlag?

Nej!

Mener I at jeg skal have indhentet en psykiatisk speciallægeerklærnig når jeg aldrig har fejlet noget psykisk?

Er det normal procedure i alle sager om sygdom?

Ja - det er vigtigt for at aflive ortopæds, sagsbehandlers, lægekonsulents myte om psykisk komponent i dine smerter!

I så fald undrer det mig bare, for man bliver jo heller ikke undersøgt hos en tandlæge hvis man har ondt i storetåen.

Jeg har dog tænkt på at få henvisning til psykister så jeg kan bevise igen, at jeg ikke fejler noget psykisk, selv om jeg synes det er helt omsonst.
Men jeg kan jo ikke få ham til at lave en speciallægeerklæring, for det har jeg ikke råd til.

Få henvisning igennem din egen læge til psykiatrisk udredning på baggrund af ortopæds mistanke om psykisk komponent i smerte!

Og som smertelægen siger, så har jeg jo billeder af min tilstand, han fatter ikke hvordan de kan forsøge at bortvise min tilstand når der er noget så konkret som scanningsbilleder der viser præcis hvad jeg fejler.
Gennem alle undersøgelser fra før min scanning, har jeg vist lægerne hvor jeg havde ondt, og hvor smerterne strålede ud fra. Det står i mine lægepapirer.
Og scanningen bakker 100% op om at min skade sidder præcis hvor jeg har påpeget mit problem er.

Enig! Men systemet er stift og har bidt mærke i ortopæds teori om at al smerte er psykisk - selvom det lyder utroligt, ortopæden skulle være uddannet til at måtte vurdere og udtale sig som han gør omkring psykosomatik.

Det er jo virkelig vanvid, og selv om jeg intet fejler psykisk så kommer jeg sgu snart til det, for jobcenter giver mig dårlige nerver og kører mig ned psykisk.
Det er virkelig hård psykisk terrer man skal finde sig i fra deres side.
Jeg er så rystet over at systemet bahandler kronisk syge så modbydeligt.

Ja!

Det er jo en kendt sag at syge bliver behandlet groft af systemet, men det er alligevel kommet bag på mig at de bryder samtlige lovgivninger på området, og er fuldstændig kolde også selv om man klager til Borgerrådgiveren.

Jobcenter har flere gange forsøgt at bilde mig ind at der findes love som ikke eksisterer, og efterhånden som jeg har fået sat mig mere og mere ind i loven, og har argumenteret imod det de har sagt er de blevet musestille, og så skyndt sig at skifte emne.

Ja!

Jeg vil gerne bede om nogle gode råd, og gerne navn på evt. virkelig god advokat.

Jeg tror, det nu er vigtigt ved psykiatrisk speciallægeerklæring at fastslå, der ikke er nogen som helst psykisk komponent i din smerte. Tag dine erklæringer med fra egen læge og fra psykolog og fra smerteklinik - så psykiater kan citere disse erklæringer. Psykiaterne er da rystede over behandlingen af folk på jobcentrene - de vil gerne hjælpe med at aflive jobcentres myter om psykiske komponenter i fysiske diagnoser/smerter!

Og mener I at jeg vil kunne opnå at få førtidspension på foreliggende grundlag?

Jeg mener, der er grundlag for ftp efter § 18 i nedenstående lægefaglige dokumentation, men luk først klogeligt din sag med psykiatrisk speciallægeudtalelse om, at der ikke vurderes at være psykisk komponent i dine smerter!

Af dokumentation på min sygdom har jeg følgende:

Røntgen på slidgigt i nakken.
MR-sacnning på kronisk nakkeskade (prolaps, stenose)

Undersøgelser og samtaler om evt. operation på Bisbebjerg og Rigshospitalet.
De fraråder operation med mindre jeg får lammelser, da de siger det er et risikablelt indgreb.

Statusattest fra egen læge på at jeg er kronisk syg og uarbejdsdygtig
Statusattest fra min fysioterapeut (gået der siden 2007) på at jeg er kronisk syg med nakkeskade og uarbejdsdygtig.

Progerssionsrapport fra min arbejdsprøvning på ubetydelig arbejdsevne fra Incita

Speciallægeerklæring fra ortopæden der beskriver at han ingen arbejdsevne ser.
(Ham der mener alle smerter er psykiske)

Attest fra smertelæge på at jeg er uarbejdsdygtig, at min tilstand er kronisk og den skyldes min fysiske nakkeskade.

Du har særdeles god lægefaglig dokumentation i din sag - og suppler med psykiatrisk speciallægeudtalelse for at lukke myte om psykisk komponent i din smerte!

Der er plantet myte om psykisk komponent i din smerte - du har psykologers vurderinger af, at smerte ikke er psykisk - men kom nu jobcenter i møde - i samråd med egen læge - ved henvisning fra egen læge til udtalelse fra psykiater - at diagnose/smerte ikke vurderes at have psykiske komponenter - jobcentre vægter psykiatrisk speciallægeerklæring fremfor psykologerklæringer - fordi jobcentres hovedvejleder omkring sygdomme er en medicinsk orienteret lægekonsulent.


Har nu igen på eget initiativ været hos neurolog, og venter nu også på nye papirer fra ham også.

Godt!
..........
Der har her på K10 i september været debat om, hvad der skal til for at komme i nærheden af førtidspension:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=125366#post125366


"For at komme i nærheden af en førtidspension, skal


1) sygdommen være stationær

2) behandlingsmulighederne være udtømte

3) funktionsevnen være beskrevet

4) arbejdsevnen være reduceret til det ubetydelige eller næsten ubetydelige


Ad pkt. 1: Det væsentlige her er formodentlig, at der ikke er en statistisk chance af en vis størrelse for at sygdommen bedres.

Ad pkt 2: Her er tale om anerkendte og relevante behandlinger

Ad pkt 3: Det er lægen der skal beskrive funktionsevnen

Ad pkt 4: Det er her arbejdsprøvningen kommer ind i billedet - med mindre den fra lægelig side frarådes (er kontraindiceret)."

Når vi analysere lægefaglige og socialfaglige oplysninger i din sag ligger de tæt på førtidspension!

Men luk myte om psykisk komponent i smerte ved psykiatrisk speciallægeerklæring.

Andre har mødt denne hurdel i deres sag - og fået god hjælp af eks. psykiatrisk speciallæge Niels Balle Christensen, Risskov ved Århus:

Læs herom eks. på denne tråd på K10:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=60773


Håber du kan bruge mine overvejelser som støtte i din sag!

Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 18-11-2010 kl. 22:26.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 21:02   #22
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Lotte, hvis du ikke selv forberede sagen, så få du den aldrig igennem og jobcenter vil blive ved med at foretage sig ikke noget.
I stedet for at ringe skal du sende mail, ikke til sagsbehandleren men til jobcenter og bede om tid til en samtale, med henblik på opdatering af din ressourceprofil.
Kort og kontant.
Tro mig har jeg gjort, og har utallige mails alle ubesvarede, de er ligeglade.
Det er derfor jeg ikke kan se anden mulighed end at søge pension selv.
Det er virkelig en stor mur og jeg kan hoppe og springe og banke på muren, men kan ikke komme igennem...

Jeg tror faktisk at det brev, som det andet jobcenter sendte mig med at mit ophør af sygedagpenge var truffet på ulovligt grundlag, er helt taktisk fra jobcentres side, så hvis de skønner jeg stadig havde ret til sygedagpenge på daværende tidspunkt, så skal min sag igen til anden aktør, så er de af med mig.
De gav mig kun en uges frist til at komme med kommentarer til sygedagpengesagen, de vil træffe en afgørelse hurtigt.
Det er bare underligt, at netop nu hvor Borgerrådgiveren sætter en undersøgelse i gang, så dumper der pludselig et brev ind om mine sygedagpenge, at der er sket en fejlagtig afgørelse, som om jobcenter nogensinde frivilligt ville indrømme deres fejl.
De har egeninteresse i at genoptage den sygedagpengesag, så de kan komme af med mig, og vaske deres hænder.
De ved udmærket godt at de har syltet og fortsat sylter min sag, og nu forsøger de at sende nissen videre.
Men søger jeg ikke nu, så risikerer jeg at jeg om en uge står hos et helt nyt jobcenter igen, igen, og så starter hele det cirkus forfra....
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 21:23   #23
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
@Katharina
Tak for din vurdering af min sag. :-)
Jeg vil ringe til min læge i morgen og få henvisning til en psykiater.
Han kan så ikke lave en speciallægeerklæring, men en attest med beskrivelse på at jeg ikke fejler noget psykisk.
En speciellægeerklæring skal jobcenter indhente og betale for, og de sylter jo sagen, så det er ikke en mulighed.
Men en grundig udtalelse fra en god psykiater kan vel være lige så god dokumentation.
Pensionsnævnet må da vide, at jeg ikke har 10-15.000 kr. til en speciallægeerklæring.
Jeg er jo på kontanthjælp.

Ja jeg mener også der er grundlag for en § 18 , men når jobcenter ikke behandler min sag er det jo ikke en mulighed, da de jo ikke indstiller mig til noget som helst når min sag ligger i en lukket skuffe et sted....
Så jeg har intet andet valg end at søge selv.
Men nu vil jeg så se hvor hurtigt jeg kan få dokumentation fra psykiater, og så aflevere den dokumentation og søge pensionen selv.

Desværre kan jeg ikke tage til en psykiater i Århus, da jeg bor i København, det har jeg ikke råd til med transport, og kan ikke klare den lange tur i tog med mine smerter.

Hvis nogen af jer kan anbefale en psykiater, der er virkelig god og behagelig og reel, så vil jeg meget gerne bede om nogle navne. Og helst ikke sådan en gammel sur mand, jeg har bare så dårlige erfaringer med gamle sure læger af den gamle skole.

Hvis du mener advokaten er reel og ikke bare tænker på at tjene penge, hvorfro afviser han så helt at have med min sag at gøre?
Han kan jo skrive et brev for mig til jobcenter og anmode om at de indhenter hvad han mener mangler i min sag. Det får han jo betaling for, men da jeg får noget tilskud til de første 3000 kr. får han åbenbart ikke nok til at han har gidet tage sagen.

Jeg har også i forbindelse med min sag tale med en anden advokat, han var bare alt for dyr, men han sagde at de satgens kunne tage sagen, skrive breve osv. og at loven var overtrådt osv. så det er altså underligt at denne advokat ikke vil tage min sag overhovedet, men jeg nævnte jo også at min økonomi er meget dårlig.
Det er desværre en kendt sag at mange advokater afviser retshjlæpssager, da de simpelthen tjener for lidt på det...
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 21:46   #24
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Lotte68

Min første tanke, efter at have læst dit indlæg, var:

Det her er dog den værste sag, jeg har læst om herinde !

Jeg kan godt forstå, at du snart ikke kan overskue at lade den trække længere.

Der er begået rigtigt mange fejl, bl.a. for kort varsel om sygedagpengestop.

Du har allerede fået rigtigt gode og kompetente råd af de ærede medlemmer herinde.

Jeg vil fremhæve (som Lum har nævnt ) ARBEJDSEVNEMETODEN :
http://www.arbejdsevnemetode.dk/sags...bog%281%29.pdf

Jeg har den printet ud, og det er min BIBEL !

Den er god at checke din sag efter, og du bør skrive alle de punkter ned,

hvor din kommune har brudt loven.

Hvis du vælger at søge en § 17 på foreliggende grundlag, vil det være en god idé

at have opsummeret din sag i kronologisk orden, og sørg for at have printet alle de mails ud,

som du har sendt, men ikke fået svar på.

Som du selv ved, SKAL din ressourceprofil opdateres, og når det er gjort, skal du bede om,

at hele dit "hjemmearbejde" bliver lagt ind i din sag.

Så har de et par ting eller tre at forholde sig til.

Din sag er i den grad forsømt, så at give dig afslag på en pension, vil give dem røde ører,

hvis Beskæftigelsesankenævnet får den i hænde.

( Og det gør de jo fordi du klager over afslaget ! )

Måske vil de ikke kun returnere den til fornyet behandling, men faktisk påbyde en pension.

Jeg er ikke helt enig i, den vægt de andre tillægger den psykiatriske speciallægeerklæring.

Jeg fejler også kun noget fysisk, og i min sag er der ikke bedt om det.

Held og lykke med det.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 22:00   #25
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg føler virkelig med dig, Lotte! Hold da helt op! Fantastisk at du kan endnu - stor herfra!

I starten af min sygemelding, som også udelukkende er fysiske smerter, var der også en del fiskeri efter psykiske sager. Så var jeg perfektionist, så havde jeg svært ved at sige fra, kunne ikke sætte grænser, så var jeg ikke motiveret og alt muligt l***. Det stoppede lige før jeg var ladet helt op til at sige til dem, at hvis de mente der var et issue der, så synes jeg at de skulle bede om en psykologisk vurdering. Men inden da havde jeg min mand med derned, og han fik lige landet en skarp bemærkning om de ting på det rigtige tidpunkt.
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 22:10   #26
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Lotte!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotte68 Se meddelelser
@Katharina
Tak for din vurdering af min sag. :-)

tak! Du er så skarp og klar! Og du er så tæt på ftp! Jeg ønsker dig en fair og ordenlig behandling - som du fortjener - og som du har formået at bibeholde omkring dig!

Jeg vil ringe til min læge i morgen og få henvisning til en psykiater.
Han kan så ikke lave en speciallægeerklæring, men en attest med beskrivelse på at jeg ikke fejler noget psykisk.
En speciellægeerklæring skal jobcenter indhente og betale for, og de sylter jo sagen, så det er ikke en mulighed.
Men en grundig udtalelse fra en god psykiater kan vel være lige så god dokumentation.

Ja!

Pensionsnævnet må da vide, at jeg ikke har 10-15.000 kr. til en speciallægeerklæring.

Det skal du heller ikke. En kort psykiatrisk speciallægeudtalelse om, at der ikke vurderes at være nogen psykisk komponent i din diagnose/smerte, er nok!

Jeg er jo på kontanthjælp.

Ja!

Ja jeg mener også der er grundlag for en § 18 , men når jobcenter ikke behandler min sag er det jo ikke en mulighed, da de jo ikke indstiller mig til noget som helst når min sag ligger i en lukket skuffe et sted....

Du kan godt søge ftp efter § 17 stk 1, hvor jobcenter skal hjælpe med dokumentation af sag - har jeg hørt - måske andre ved mere om det end mig.

Så jeg har intet andet valg end at søge selv.

Men før du søger ftp efter § 17 stk 1, er psykiatrisk speciallægeerklæring, som afliver myte om psykisk komponent i diagnose/smerte vigtig! Og det er vigtigt, at du præcist citerer - alle væsentlige lægefaglige og psykologfaglige diagnoser og vurderinger - og alle væsentlige socialfaglige vurderinger fra arbejdsprøvning - og skriver et notat herom, som du underskriver og afleverer i jobcenter - og får stempel og underskrift på aflevering på hver afleveret side i notat! Så skal notat lægges i din sag og indarbejdes i ressourceprofil

Men nu vil jeg så se hvor hurtigt jeg kan få dokumentation fra psykiater, og så aflevere den dokumentation og søge pensionen selv.

OK!

Desværre kan jeg ikke tage til en psykiater i Århus, da jeg bor i København, det har jeg ikke råd til med transport, og kan ikke klare den lange tur i tog med mine smerter.

Hvis nogen af jer kan anbefale en psykiater, der er virkelig god og behagelig og reel, så vil jeg meget gerne bede om nogle navne. Og helst ikke sådan en gammel sur mand, jeg har bare så dårlige erfaringer med gamle sure læger af den gamle skole.

Jeg tænker, din egen læge kender psykiatere i jeres område og kan anbefale en.

Hvis du mener advokaten er reel og ikke bare tænker på at tjene penge, hvorfro afviser han så helt at have med min sag at gøre?
Han kan jo skrive et brev for mig til jobcenter og anmode om at de indhenter hvad han mener mangler i min sag. Det får han jo betaling for, men da jeg får noget tilskud til de første 3000 kr. får han åbenbart ikke nok til at han har gidet tage sagen.

Advokaten kan ligesom jeg læse din sag, at der er en sagsbehandler og en ortopæd og bag dem en lægekonsulent, der har bidt sig fast i myte om psykisk komponent i din diagnose/smerte. Det vigtige i din sag lige nu er at aflive denne myte!

Jeg har også i forbindelse med min sag tale med en anden advokat, han var bare alt for dyr, men han sagde at de satgens kunne tage sagen, skrive breve osv. og at loven var overtrådt osv. så det er altså underligt at denne advokat ikke vil tage min sag overhovedet, men jeg nævnte jo også at min økonomi er meget dårlig.
Det er desværre en kendt sag at mange advokater afviser retshjlæpssager, da de simpelthen tjener for lidt på det...

Helsinghoff, som har kontor både i Århus og København tilbyder også at give gratis vurdering af af ftp-sager.

Iøvrigt er der gratis retshjælp i alle større byer i danmark - de skriver også gerne breve for os.

Men alle juridiske breve i din sag vil blive afvist med henvisning til at sagsbehandling er i gang i din sag! Jobcentrene har ansat jurister til at svare juridisk stringent afvisende på juridiske breve!

Og som sagt - det vigtige i din sag er at få udtalelse fra psykiater, der kan aflive myte om psykisk komponent i diagnose/smerte!
Dette er mine videre overvejelser i din sag! Håber du kan bruge dem!

Du fortjener i den grad, at din sag må afsluttes nu - på vej mod ftp - du har kæmpet nok - med al tænkelig vågenhed og rettidig omhu!

Sidst redigeret af Katharina; 18-11-2010 kl. 23:02.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 22:10   #27
Lotte68
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2010
Indlæg: 318
Styrke: 14
Lotte68 er ny på vejen
@Florken

Tak for dit indlæg. :-)
Ja jeg tænker også lige nu frem og tilbage, det er jo et eller sted sindsygt langt ude, at skulle gå til en psykiater. Så jeg har ombestemt mig og gør det ikke med mindre min sag bliver afvist og de vil have mig til psykiater.
Jeg har jo en scanning som direkte bevis på min fysiske sygdom, og den kan jobcenter altså prøve at ignorere alt hvad de vil, den forsvinder ikke af den grund.
Jeg begyndte først at opleve ubehagelig opførsel fra sagsbehandlere efter resultatet af min scanning, hvilket jo passer meget godt med at de vil forsøge at undgå indstillinger til førtidspension, og da min sag er så åbenlys, og konkret, så er der kun skuffen at gemme den i lige så længe den går - og det er jo over tre år siden jeg blev scannet nu, så de har formået ret godt at sylte sagen, og igen i to år efter arbejdsprøvningen.

Jeg har orden i de ting nu nævner, det har taget lang tid at få orden i det hele, men her haft familie til at hjælpe mig med det.

Jeg er glad for at du mener min sag er så forsømt, at de vil få røde ører og gøre noget ved det hvis jeg søger selv, det har jeg nemlig også tænkt lidt på, også i forbindelse med Borgerrådgiveren, hvordan jobcenter mon vil argumentere for at min sag stadig bliver syltet.
Jeg har kigget på arbejdsevnemetoden, men det er lang tid siden, så jeg vil få en til at gennemgå den for mig. Tak for linket til den.

Kan ikke skrive mere i aften, for nu går min veninde der hjælper mig med at skrive på computeren, hun skal hjemad nu.

Jeg vil søge pension på mandag, og få skrevet et brev jeg vedlægger når jeg ansøger mandag.

Og endnu engang tak for hjælpen. :-)
Lotte68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2010, 23:48   #28
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Lotte!

Du er bare så god til at passe på dig selv midt i en kompleks sag.

Men vælg dine kampe meget nøje!

Her mine overvejelser omkring dit seneste indlæg:

Citat:
Oprindeligt indsendt af Lotte68;134797Ja jeg tænker også lige nu frem og tilbage, det er jo et eller sted sindsygt langt ude, at skulle gå til en psykiater.


[COLOR="royalblue"
Jeg er enig i, at det virker fuldstændig barokt, at du synes at skulle dokumentere, at der ikke er nogen psykisk komponent i din diagnose/smertetilstand - med en psykiatrisk speciallægeudtalelse. [/COLOR]

Men jeg ved også, at lægekonsulenters/sagsbehandleres bekvemme myte om psykiske komponenter i mange sygdomme, vægtes uforholdsmæssigt i mange ftp-sager. Så kan man jo altid anbefale mere behandling af den psykiske komponent i sygdom.

Og det virker som om ortopæd direkte er blevet spurgt af sagsbehandler/lægekonsulent, om der vurderes at være en psykisk komponent i din smerteoplevelse - og ortopæd har svaret ja til sagsbehandlers/lægekonsulents tese om psykisk komponent i din smerte, selvom han intet kan vide herom - og denne teori står nu i din sag - forfægtet videre af sagsbehandler(e)!

Den teori bør effektivt aflives ved psykiatrisk speciallægeudtalelse, vurderer jeg.


Så jeg har ombestemt mig og gør det ikke med mindre min sag bliver afvist og de vil have mig til psykiater.


Jobcentre har tradition for at køre rundt med folk med myter om psykiske komponenter i fysiske sygdomme.

Disse myter må stoppes ved at psykiatere udtaler sig imod disse myter, tænker jeg!


Jeg har jo en scanning som direkte bevis på min fysiske sygdom, og den kan jobcenter altså prøve at ignorere alt hvad de vil, den forsvinder ikke af den grund.

Ja - der er grundig dokumentation fra alle dine læger om svære fysiske smerter - og dokumentation fra psykologer om. at du vurderes psykisk stærk, så smerter må vurderes uden psykisk komponent.

Jeg begyndte først at opleve ubehagelig opførsel fra sagsbehandlere efter resultatet af min scanning, hvilket jo passer meget godt med at de vil forsøge at undgå indstillinger til førtidspension, og da min sag er så åbenlys, og konkret, så er der kun skuffen at gemme den i lige så længe den går - og det er jo over tre år siden jeg blev scannet nu, så de har formået ret godt at sylte sagen, og igen i to år efter arbejdsprøvningen.

I mellemtiden har deres indsats bestået i at indhente den famøse speciallægeerklæring fra ortopæd, som bekræfter svære fysiske diagnoser, men samtidig belejligt påstår smerter vurderes at have en psykisk komponent - selvom læger og psykologer iøvrigt ikke ser psykisk komponent i dine diagnoser/smerter!

Men denne famøse ortopæd vægter for kommunen - fordi han har har leveret den seneste såkaldt uvildige speciallægeerklæring til kommunen.

Det er vigtigt, du selv opfølgende afkræfter denne speciallægevurderings myte om psykisk komponent i din smerte. Det kan du ved udtalelelse fra psykiater herom.


Jeg har orden i de ting nu nævner, det har taget lang tid at få orden i det hele, men her haft familie til at hjælpe mig med det.

Jeg er glad for at du mener min sag er så forsømt, at de vil få røde ører og gøre noget ved det hvis jeg søger selv, det har jeg nemlig også tænkt lidt på, også i forbindelse med Borgerrådgiveren, hvordan jobcenter mon vil argumentere for at min sag stadig bliver syltet.

Ja - det synes jeg også! Men de vil til hver en tid kunne forklare sig, som de løbende har gjort til dig og til borgerservice, at sagsbehandling er i gang!

Jeg har kigget på arbejdsevnemetoden, men det er lang tid siden, så jeg vil få en til at gennemgå den for mig. Tak for linket til den.

Enig - dette link er vigtigt!

Kan ikke skrive mere i aften, for nu går min veninde der hjælper mig med at skrive på computeren, hun skal hjemad nu.

Jeg vil søge pension på mandag, og få skrevet et brev jeg vedlægger når jeg ansøger mandag.

Men sørg for udbygning af din sag ved dokumenterende psykiatrisk udtalelse, der går imod myte om psykisk komponent i din diagnose/smerte helst inden ansøgning om ftp jf § 17 stk 1- så vil din sag i den grad stå meget stærkt både lægefagligt og socialfagligt i evt. ankesag - og det har kommuner respekt for!
Dette er mine videre overvejelser i din sag!

Men selvfølgelig er der mange veje i din sag!

Sidst redigeret af Katharina; 19-11-2010 kl. 00:31.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2010, 00:41   #29
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...har lige læst din tråd, Lotte, og vil blot tilføje, at jeg føler med dig, idet jeg kender (blandt flere andre adresser) Nyropsgade til hudløshed for deres syltning!

Glæder mig over, at du nu via K10 får rigtig gode råd til at komme videre :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2010, 08:18   #30
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg har ikke så meget tid lige nu, så jeg har ikke læst alle indlæg igennem, men, jeg synes ikke du skal bruge tid på, at diskutere om, at få din rp opdateret.

Så vidt jeg husker ligger der en afgørelse hvoraf det fremgår, at det eneste kommunen må gøre, når en borger har søgt en §17, er at opdatere rp'en.

Og ellers vil det bare indgå i din anke hvis du får afslag, det vil jo ikke se godt ud for kommunen hvis sagen ryger til ankenævnet, og de opdager, at der ikke engang er en opdateret rp.

Har du tjek på, om kommunen nu også har alle relevante akter (lægepapirer, arbejdsprøvningsresultat m.m.)?

Ellers så tag en kopi af alt hvad du har af relevante akter, aflever dem på kommunen (få en kvitt. på at de har modtaget dem).

Næste dag kan du så aflevere en ansøgning om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Det er meget vigtigt, at du husker at skrive: på det foreliggende dokumentationsgrundlag..

Held og lykke med det.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
syltet hen i systemet lillemus48 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-04-2011 11:00
Bliver min sag syltet?? emilie Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-02-2011 11:39
aktivering, arbejdsprøvning..STRESSS...syltet??? Nessa12 Alt det andet 12 12-10-2010 14:52
Min historie om at blive syltet, og spændt ben for. loke Din historie 13 17-06-2009 10:34
Syltet i Egedal - fri proces - spørger politikere zuza Det er da strengt ! 0 08-02-2008 04:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension