K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2010, 17:36   #1
davenport
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Indlæg: 10
Styrke: 16
davenport er ny på vejen
Interessant kronik

Ville lige dele:

Kronik: En skændsel for samfundet

Politiken 14. januar 2010, kultur, side 7

KRONIKEN: Flere og flere fattiggøres og foragtes. Borgerne skal åbenbart lære at klare sig selv, indtil minimalstaten er gennemført...

Af HANNE REINTOFT

Hanne Reintoft er socialrådgiver.
JEG VIL VOVE den påstand, at vi her på vej ind i det 21. århundredes andet årti behandler alvorligt syge og svært traumatiserede medborgere på en måde, der er i strid med menneskerettighederne. Jeg vil beskrive de svært kritisable forløb i form af tre enkeltsager, men understreger, at et stort antal syge mennesker bliver mishandlet på samme måde.

Kilde: http://politiken.dk/debat/kroniker/article879034.ece

Sidst redigeret af Webmaster; 14-01-2010 kl. 18:50. Årsag: Artikel forkortet og link vedlagt som reglerne forskriver ifølge copyright reglerne
davenport er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 19:20   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, Hanne Reintoft.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 22:11   #3
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Ja. Læste det i morges.

Hvor er det FLOT at hun bliver ved!!
Gad sgi godt, at gi' hende et for den kronik.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 23:11   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Jeg "faldt over" at hun skriver, at der er operationer man ikke kan tvinges til, bl.a. rygoperationer.

Jeg mener at der er en bruger som skriver på vegne at sin mand, som frygter at kommune vil presse manden til en rygoperation, men hvem pokker er det nu det er.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2010, 23:57   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er faktisk rigtig mange brugbare ting i artiklen:

Citat:
1. strid med menneskerettighederne
Ja, det mærkes.

Citat:
2. Nu forlanger kommunen mod hendes praktiserende læges råd, at hun skal lade sig operere. Jeg indvender, at man ikke kan tvinge nogen til en sådan operation.
En kommune må IKKE diagnosticere, og en kommune må heller IKKE udføre behandling. Og en kommune (lægekonsulent) må IKKE konkludere noget som helst.

Citat:
3. Kommunens lægekonsulent forlanger i privat regi henvisning til en ortopædkirurg, der viser sig at være ualmindelig uforskammet; han kaster et blik på kvinden, meddeler hende, at han ikke vil placere hende på livets bagperron, og overser en stor og alvorlig diskusprolaps
En lægekonsulent må IKKE udtale sig om pension ("bagperron").

Citat:
4. hun ikke har udført sit sorgarbejde korrekt.
Igen må en kommune IKKE diagnosticere, vurdere dette.

Citat:
5. lader hende derefter være alene med det sammenbrud, der må komme efter seks års mishandling og den forfærdelige følelse af mange spildte livsår.
Citat:
Situationen har form af en tidsubegrænset straf og kan som beskrevet vare flere år, i hvilke man er komplet uden indflydelse på egen livssituation og fremtid, hvilket ingen tåler.
Citat:
Mange får symptomer, som kendes fra torturofre. De føler skam og skyld, nogle får posttraumatiske stresssymptomer af den kommunale sagsbehandling, andre bliver paranoide.
Ovenstående er en typisk forløbsbeskrivelse af at blive gjort systeminvalid.

Citat:
6. falde i et hul, hvor man er for syg til fleksjob, men for rask til pension.
Man kan så heller IKKE falde i et hul mellem manglende mulighed for ordinær beskæftigelse og fleksjob. (Som dommen i Helsingør.)

Citat:
7. utallige sager skal genoptages, og man kunne have ventet et initiativ fra Kommunernes Landsforening. Intet sker. Mange mennesker i samme situation vejledes ikke.
Når der er faldet dom i en sag, SKAL sagerne tages op i hele landet. Typisk plejer det at være Ankestyrelsen, der skriver rundt, men det har jeg ikke hørt om i dette tilfælde. Men dommen er endelig, da den ikke er anket, og så må den jo gælde.

Citat:
8. Nu er der idelige sagsbehandlerskift, journaler, der bliver borte, uendelige ventetider og mange lovovertrædelser.
Ja, det er jo ikke noget, brugerne på k10 selv har opdaget.

Citat:
9. Den lovpligtige rådgivning og vejledning forsømmes, mens der ledes ihærdigt efter paragraffer, der kan nægte den ønskede og nødvendige hjælp
Ja, hvordan i alverden kan det hænge sammen med at hjælpe borgere tættere på arbejdsmarkedet, hvis man bl.a. IKKE kan få hjælpemidler, psykologbehandling, penge til medicin - og hvis man også er på starthjælp og skal betale SAMTLIGE udgifter, bortset fra husleje, af et beløb på 2.700 kroner.

Citat:
10. kun 48 pct. af sagsbehandlerne kendte retssikkerhedsloven.
Ja, det er tydeligt, men cheferne kender den, og de er også hamrende ligeglade, selvom de får brev fra tilsyn om sagsbehandlingsfrister.

Citat:
11. ca. 14 pct. af vore ældre i armod.
Ja, og hvem skal man så IKKE stemme på? For dem, der har magten lige nu, fjerner åbenbart ikke denne armod.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 00:00   #6
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Jeg "faldt over" at hun skriver, at der er operationer man ikke kan tvinges til, bl.a. rygoperationer.

Jeg mener at der er en bruger som skriver på vegne at sin mand, som frygter at kommune vil presse manden til en rygoperation, men hvem pokker er det nu det er.
er det peter g du tænker på, der er måske endda flere brugere.


iøvrigt kom jeg til at poste link på nogle af vore lokalpolitikkeres facebook profil. bla borgmestern ..gad vide om de har nogen kommentarer..

Sidst redigeret af Huldra; 15-01-2010 kl. 00:01. Årsag: hov
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 00:10   #7
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Hvor har hun ret!
Os der er syge og fanget i systemet på den ene eller den anden måde mærker det jo hele tiden, men ingen i systemet lytter til os. Eller jo, men det er jo dem hvis magt hele tiden bliver taget fra dem... praktiserende læger, speciallæger osv.

Prøver man at gøre opmærksom på det her i "velfærds danmark" så får man bare den samme ufatteligt ubrugelige sludder for en sladder og føler sig nærmest stemplet som en utaknemmelig brokkerøv, for selvfølgelig har vi da et velfærdssamfund her i DK

Man starter som syg, men man bliver mere syg efterhånden fordi de kører så meget på en.. og så bliver man oven i købet bebrejdet af systemet (læs kommunen/jobcenter) at man ikke får det bedre... nej hvem *biip* vil få det bedre når der hele tiden bliver presset på ovenfra og man bliver jagtet rundt i manegen som en anden halt cirkushest?

Jeg håber virkelig at nogle af de høje herrer og damer der sidder godt klistret fast på deres taburet læser den kronik... og virkelig snart indser, at det her koster menneskeliv. For man bliver nedslidt af at være i det system og af at kæmpe og jeg tror personligt at det kommer til at koste mange mennesker nogle leveår.

Jeg har spurgt før (tror jeg nok) men gad vide om der nogensinde er lavet en statistik over hvor mange mennesker det såkaldte velfærds Danmark har presset ud over kanten?
__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 00:39   #8
Peter G
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2009
Lokation: København
Indlæg: 57
Styrke: 15
Peter G er ny på vejen
Åååh hvor ville jeg dog ønske det havde fremgået af kronikken, hvilke rygoperationer det drejede sig om, for det ville sørme være rart at kunne opdatere min mands sag med.

Men det er jo i reglen lidt svært at klage over noget som ikke er sket endnu, men som man ved sker.

F.eks. at der bliver givet afslag på en §17 ansøgning om FTP, hvis man siger nej til operation. Det er ofte først på bagsmækken man kan handle.

Men Hanne Reintoft er for cool, så hun skulle altid være velkommen til krydderboller med Nutella og kaffe.
Peter G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 07:54   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peter G Se meddelelser
Åååh hvor ville jeg dog ønske det havde fremgået af kronikken, hvilke rygoperationer det drejede sig om, for det ville sørme være rart at kunne opdatere min mands sag med.
Det var lige dig (og din mand) jeg tænkte på da jeg læste det.

Jeg er sikker på, at det handler om alle slags rygoperationer, da de jo alle (så vidt jeg ved) har risiko for nerveskader m.m.
Jeg tænker, om ikke man kan kontakte Hanne Reintoft og få oplyst hvoraf det fremgår, at man ikke kan tvinges til denne form for operation.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2010, 09:07   #10
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
Der er ingen der på noget tidspunkt har forsøgt at presse mig til en op. - det kan selvfølgelig være fordi , jeg på et tidligt tidspunkt afviste dette, med henvisning til netop "kritiske op'er" , det er også således at man SKAL se bort fra dette i en evt pensionsansøgning. Der må altså ikke gives afslag på grund af dette !

Der findes flere statiskikker over "bivirkninger" fra rygop'er ...ikke sengelæsning!
Det "sjove" er også at en bestemt op beskrives som "et lille indgreb" på et privat hospital i DK og som "en meget stor op." i det offentlige
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Et interessant dokument Ragdoll Alt det andet 3 17-06-2011 09:25
Interessant artikel tigerbia Det er da strengt ! 2 17-03-2011 23:25
En kronik fra en garvet socialrådgiver. Stella Dit og Dat 6 30-12-2007 18:19
Kronik om bl.a. fleksjob zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 14-11-2007 14:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension