K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2017, 16:40   #1
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Påtvunget at sige ja til akutbolig

Hej med jer

Jeg har en god ven men en psykisk sårbarhed (skizofreni) som bliver tvunget til at skrive sigpå den kommunale bolig akutliste. Det sted han bor nu, er han ikke tilfreds med, da det er et kollegie. Det er vist ikke godt for ham at bo der, og jeg kan forestille mig, at det er derfor kommunen vil have ham på akutlisten, så han kan få sit eget sted.

Problemet er at han kun kan se at der er 1 lejemål under det eneste boligselskab i byen (som kommunen samarbejder med) hvor huslejen er lav nok til at han kan betale den, med sin nuværende økonomi.
Han havde egentligt planlagt at bruge det næste år på at betale gæld af, og blive boende der hvor han bor nu, så han om et års tid, ville skrive sig på akutlisten, og ville kunne betale en normal husleje
Kommunen vil dog have ham på akutlisten og det gør ham meget angst, og jeg frygter at det vil udløse et eller andet psykisk hos ham. Han er meget sårbar overfor forandringer.

Hvad skal han gøre for at få noget klarhed? Hvad gør han hvis han får tilbudt en bolig, hvor han ikke har råd til at både betale sin gæld af og betale husleje?
Kan kommunen virkelig tvinge en borger til at stå på akutlisten?

Sidst redigeret af Desmond007; 09-12-2017 kl. 16:42.
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2017, 20:46   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nej de kan ikke tvinge ham.. men de kan nægte ham at komme på den en anden gang.

Men han skal vel gøre opmærksom på, hvor meget han er i stand til at betale i husleje.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2017, 21:50   #3
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Jeg må lige tale med ham på mandag.
Han bor i en stor Sjællandsk by, og det er svært at få en lejlighed,
så hans chancer for at få en bolig, er bedst igennem akutlisten.
Jeg tror vist ikke engang at han er medlem af bolugselskabet i byen, og der er lang
ventetid på en 2 værelses som er hans store drøm. Til en husleje han kan betale.

Der er vel også paragraf 34
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 00:52   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
§34 kan han ikke få til en dyrere bolig, hvis han selv er skyld i, at boligudgiften er øget.
Dvs hvis han selv har valgt at flytte.
Så medmindre kommunen bekræfter skriftligt at DE har vurderet at han skal flytte, så beregner de §34 efter den nuværende billige bolig han bor i.

"§5
Stk. 3. Hvis en støtteberettiget, der har en rimelig bolig, på eget initiativ forøger sine boligudgifter, fx ved at flytte til en anden bolig, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregning af støtten efter stk. 1. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...4-af-296-2017/
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 11:08   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Der må være end grund til, at kommunen vil have ham på akut-listen nu.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 12:38   #6
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Der må være end grund til, at kommunen vil have ham på akut-listen nu.
Ja tydeligvis. Jeg sætter mig ned med ham, og får skrevet til kommunen, om at han
ønsker svar på hvorfor de vil have ham på listen og så måske om de kan garantere
en max. husleje han skal betale.

Lyder det ikke meget fornuftigt?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 13:05   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det plejer at være ret svært at komme på sådan en liste.. så han skal også overveje om han vil have det ok med at vente, og så måske stå alene med at finde en bolig senere. Og hvis han ikke er skrevet op nogle steder, kan det godt tage meget længere tid end et år.

Så måske skal I ikke i første omgang spørge hvorfor de vil have ham på listen, men blot spørge ind til maks husleje, og angive hvad han har råd til efter boligsikring.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 13:22   #8
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Det plejer at være ret svært at komme på sådan en liste.. så han skal også overveje om han vil have det ok med at vente, og så måske stå alene med at finde en bolig senere. Og hvis han ikke er skrevet op nogle steder, kan det godt tage meget længere tid end et år.

Så måske skal I ikke i første omgang spørge hvorfor de vil have ham på listen, men blot spørge ind til maks husleje, og angive hvad han har råd til efter boligsikring.
Godt råd! Helt konkret er det huslejen der er det væsentligste. At få en garanti på en max husleje. De har vel ikke interesse i at tilbyde ham en bolig som han ikke kan betale, incl afdrag på lån
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2017, 15:36   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Desmond007 Se meddelelser
Godt råd! Helt konkret er det huslejen der er det væsentligste. At få en garanti på en max husleje. De har vel ikke interesse i at tilbyde ham en bolig som han ikke kan betale, incl afdrag på lån
Om han kan afdrage på lån er de ret ligeglade med.

Hvis han pt får §34, vil det være en god idé, at få på skrift fra kommunen, at det ikke er hans valg, at hans boligudgifter øges.
(I henhold til "§5 Stk. 3. Hvis en støtteberettiget, der har en rimelig bolig, på eget initiativ forøger sine boligudgifter, fx ved at flytte til en anden bolig, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregning af støtten efter stk. 1. ")

Og det er MEGET vigtigt at få på skrift.

Men det kan i jo godt flette ind. At i tilfælde af at hans boligudgifter ved flytning stiger, vil han gerne have på skrift fra kommunen, at der så vil blive beregnet §34 efter anviste bolig, og ikke nuværende bolig
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension