K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2013, 10:17   #1
Angcenia
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2013
Indlæg: 1
Styrke: 0
Angcenia er ny på vejen
Når man ikke kan klare en arbejdsevneundersøgelse?

Min bror er nu ved at være 30 år. Han har aldrig været i stand til at varetage hverken uddannelse (heller ikke folkeskolen) eller et hvilket som helst job. Hans journal er lang og han har været igennem psykologer og psykiatere der alle har deres mening om hvilken diagnose der er bedst.

Sidst har han fået stillet diagnosen Atypisk Autisme af psykiatrien på hospitalet, og det menes at indsatsen bør være af social karakter.

Han har ligeledes problemer med at opretholde egen hygiejne. Hans tænder er rådnet op og inden 5 år har han ikke flere tilbage, bad er noget der sker en gang i ugen - måske, og rent tøj er en sjældenhed.

Han er på kontanthjælp og har været det alle dage. Problemet er at han ofte presses ud i forskellig aktivering som han simpelthen ikke kan overskue eller klare. Når det sker rammes han af kvalme, kaster op og lukker sig helt inde så ikke engang vi i familien ser ham i en periode. Han har forsøgt at deltage, men kan simpelthen ikke. Han er derfor blevet tilbudt psykologsamtaler for at afhjælpe den angst han oplever, men det er svært at få en mand til at tage imod den hjælp når han ikke tør bevæge sig uden for en dør.

Han har alle dage ligget i en matchgruppe 5 - nu 3, men sendes alligevel i aktivering der henvender sig til gruppe 1 og 2. Kommunen har trukket sagen i rigtig mange år nu, vel omkring 10, og de VIL at han skal arbejdsprøves. Det anbefales af psykiatrien at han sendes til videre udredning for autismen men kommunen mener ikke det er relevant. I stedet trækker de ham i hans kontanthjælp så han INTET har at leve for. Vi kan derfor ikke få ham udredt, han betragtes ikke som syg, og vi kan bare se hvordan han bliver mere og mere indelukket og bange for nederlag.

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe? Findes der noget lovgivning eller andet jeg kan læse vedrørende det arbejdsprøvning og aktivering han bør sendes i, og sidder der andre med lignende oplevelser?
Angcenia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 17:08   #2
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej og velkommen til :-)

Jeg har ikke alle svarene, men hvis din brors læge siger han er syg, ja så er han jo syg - kommunen kan kun raskmelde ham, hvis lægen er enig.

Den psykiater din bror har kontakt med har vel fået at vide, hvordan han hidtil har reageret, når han har været sendt i aktivering? Hvis 'ja', så kan psykiateren jo udfra det tage stilling til om det er lægeligt forsvarligt eller ej, at lade din bror deltage. Hvis det vurderes, det ikke er, så får jobcenteret jo svært ved ikke at lytte til det...

Det undrer mig, at han fortsat ligger i matchgruppe 3 (matchgrupper afskaffes lige om lidt), og så alligevel hele tiden sendes ud i aktivering...

Du skriver, at psykiater anbefaler en udredning for autisme, men at kommunen ikke mener, det er relevant. Ret beset er det jo psykiaterens afgørelse og denne kan vel bare sætte den videre udredning i gang? Kommunen har ikke ret til at bestemme, hvad en borger bør udredes for - det er altid en lægefaglig afgørelse.

Jeg forstår ikke helt, om han bliver trukket i kontanthjælp, fordi han ikke møder op til psykologtimer og/eller til diverse aktivering, men hvis I ikke kan få psykiateren ind over, bør I forsøge at få praktiserende læge til at komme med en udtalelse.
Det lyder i hvert fald helt urimeligt, at kommunen nægter at tage de hensyn, han har brug for... Det vigtige er dog, at de hensyn/behov han har, også står beskrevet i nogle lægepapirer, så det ikke kun bliver noget han eller I fortæller kommunen. Sagt på anden måde: der skal lægelig dokumentation til. Er den der, kan kommunen ikke bare sidde den overhørig.

Har din bror søgt om aktindsigt?
Aktindsigt kan give ham et overblik over, hvad kommunen har i sagen - mangler der muligvis at blive indhentet nogle papirer fra psykiater osv...
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 20:32   #3
Whoknows
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Whoknows er ny på vejen
Først og fremmest er autisme et livslangt handicap, som SKAL tages seriøst af kommunen. Mange kender slet ikke nok til det, men den historie du fortæller er desværre slet ikke usædvanlig for voksne, hvis autisme ikke er opdaget i barndommen.
Mit råd vil være at melde dig ind i Landsforeningen Autisme, som er en pårørendeorganisation, som har en Socialrådgiver tilknyttet, som man, hvis man er medlem, kan benytte uden betalingen (udeover hvad det koster, at være medlem, mener det er 300 kr. om året). Denne socialrådgiver kan rådgive om hvad din bror har ret til. Hvis han skal videre udredes, så kan de også være behjælpelig med at finde nogen, der har forstand på Autisme. Nogen gange er det faktisk børnepsykiatere, der udreder voksne også, da de er dem der har mest forstand på Autisme.
Hvis din bror har autisme, så skal der tages helt særlige hensyn, hvis han skal hjælpes videre.
Håber at du kan bruge dette. Jeg kender flere med autisme, og ved det kan være svært at få kommunerne til at forstå problematikken, derfor er det godt med et pårørende netværk at støtte sig til.
Whoknows er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 20:50   #4
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
En undersøgelse har netop påpeget at kommunerne sanktionerer og stopper kontanthjælpen for udsatte folk(match 3) ubegrundet i 90% af tilfældende...
Klag over det, kommunerne regner i at folk er så svage og syge at de bare godtager det også sparer kommunen de penge...
Jeg ved ikke om det er relevant... Men kan man ikke søge førtidspension til ham via paragraf 18?? En paragraf 18 betyder at kommunen skal Udrede ham fuldt ud først.
Så kan de ikke sige det ikke er relevant...
Det er vel ligemeget at han ikke har brug for pension eller kan få den... Bare han bliver udredt.. For det team der skal godkende hans ansøgning vil da foreslå hvad der skal ske... feks de nye rescource ting som kan være af netop social karakter..
Det var bare en tanke hvis de slet ikke vil udrede ham....

Hvad siger i andre??
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 21:44   #5
Mileo
Hjemmevant på K10
 
Mileos avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2012
Lokation: Limbo
Indlæg: 268
Styrke: 14
Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10Mileo er fast beboer på K10
Kan din brors praktiserende læge mon komme lidt mere på banen?

Lægen kan jo sygemelde ham ved selv at kontakte kommunen..og bruge store ord..lægen har formodentlig osse en pæn tyk journal liggende på din bror, og har selv ret til at henvise ham til videre udredning...især når han slet ikke kan fungere...og de papirer lægen måske ikke har kan sikkert skaffes fra psykiatrien, ellers kan i selv få aktindsigt, så i kan se hvad der ligger af papirer i hans sag..

Hvis du ikke kan få din bror til lægen, kan lægen komme forbi ham..

Og klag over hans manglende kontanthjælp..han kan jo ikke leve af ingenting, og ethvert nyt problem, vil gøre ham mere syg...

Tror din bror har brug for at blive totalt fredet nu...men kan nok ikke magte at få det gennemtrumfet selv...

Har selv været noget af det samme igennem, og når min psyke står af, så reagerer jeg med kvalme og opkastninger...og trang til at isolere mig, så min sjæl kan rekreere..

Er selv autist, så føler med din bror...det er en møg urimelig diagnose, især fordi man er født ekstremt skrøbelig rent psykisk, og ikke kan holde til ret meget...og samtidig kan have enormt svært ved at kommunikere sine behov videre..

Er sikkert lidt rodet skrevet, men det kan godt være svært at få ned på skrift.

/Mileo
Mileo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 21:45   #6
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af FibroMcs Se meddelelser
En undersøgelse har netop påpeget at kommunerne sanktionerer og stopper kontanthjælpen for udsatte folk(match 3) ubegrundet i 90% af tilfældende...
Klag over det, kommunerne regner i at folk er så svage og syge at de bare godtager det også sparer kommunen de penge...
Jeg ved ikke om det er relevant... Men kan man ikke søge førtidspension til ham via paragraf 18?? En paragraf 18 betyder at kommunen skal Udrede ham fuldt ud først.
Så kan de ikke sige det ikke er relevant...
Det er vel ligemeget at han ikke har brug for pension eller kan få den... Bare han bliver udredt.. For det team der skal godkende hans ansøgning vil da foreslå hvad der skal ske... feks de nye rescource ting som kan være af netop social karakter..
Det var bare en tanke hvis de slet ikke vil udrede ham....

Hvad siger i andre??
§ 18 kan man ikke selv søge - det er noget sagsbehandleren indstiller en til. Derimod kan man søge en § 17 på det foreliggende, men det kræver så, at man har styr på, hvad der ligger i sagen, hvilket man kan få ved at søge aktindsigt
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2013, 23:07   #7
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Jeg forstår heller ikke hvorfor psykiateren ikke sender ham til den udredning?
Jeg blev sendt til udredning for autisme af en psykiater, fordi kommunen gjorde alt for at ignorere den diagnose. Det tog faktisk 3 udredninger før kommunen endelig gav sig
Jeg fik udtalelser allerede ved første udredning om at jeg ikke kunne arbejdsprøves uden risiko for forværring af min tilstand, og det rettede kommunen sig efter (men de havde de så også allerede set at jeg ikke kunne gennemføre en arbejdsprøvning)
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 00:10   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære Angcenia.

Bliv her på din tråd fremover.

Lyt til de fornuftige råd du foreløbig har modtaget.

Fandt dette på Servistyrelsen.dk

http://www.servicestyrelsen.dk/handicap/autisme

Rådgivning fra VISO

http://www.servicestyrelsen.dk/handi...cialradgivning

Din/jeres situation er særdeles vanskelig og kan ikke klares alene.

Lad os hører nærmere hvad der sker i sagen da kommunen tydeligvis ikke har viden eller indsigt.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-04-2013, 00:42   #9
Cirkis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2013
Indlæg: 23
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Cirkis er ny på vejen
Tænker også I skal have hjælp og det kan i formodentlig få her:
Den uvildige konsulent ordning på handicapområdet (DUKH)
http://www.dukh.dk/radgivning
som der står på servicestyrelsens hjemmeside:
http://www.servicestyrelsen.dk/viso/sporgsmal-og-svar
"Jeg er utilfreds med kommunens sagsbehandling; kan VISO hjælpe mig?
VISO hjælper med den menneskelige og pædagogiske indsats, men ikke med juridiske spørgsmål eller vurdering af kommunale beslutninger.
Hvis du er utilfreds med kommunens opgaveløsning, kan du ofte få information og rådgivning hos DUKH, og kommunale afgørelser kan indbringes for De sociale Nævn i statsforvaltningerne eller Ankestyrelsen."
Cirkis er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan snart ikke klare mere... Æternitet Dit og Dat 27 26-09-2012 23:50
Kan jeg få sygedagpenge igen, hvis jeg ikke kan klare job? Jupiter Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 15 05-02-2012 17:49
Jeg kan ikke klare mere :'( logikeren Politik og Samfund 8 07-07-2011 07:55
Kan ikke klare mine timer.. Elsebeth Jeg er kommet i praktik. 9 13-05-2008 18:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension