K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-10-2011, 20:44   #11
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
min menign er især i københavn så er priserne total vandvitigt presset op hovr det slet ikke hænger samme med hvad man betaler og får nok også derfor en del snyder derover
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 20:50   #12
Jea
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Indlæg: 100
Styrke: 14
Jea er ny på vejen
Jeg har aldrig forstået, hvorfor unge under 25 år, skal have mindre end folk over 25 år, i kontanthjælp!!! Jeg håber det lykkes at få det lavet om.
__________________
Jea fra Midtsjælland
Jea er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-10-2011, 22:11   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nææ, og unge mennesker har netop så meget at gå op i.......

Har så heller aldrig fattet hvorfor fx børnechecken bliver lavere og lavere i takt med børnene vokser - det er sgu billigere med en baby end med en teenager!!?

Jeg bor i København og betaler 5900 kr for 5 værelser - tror ikke det bliver MEGET billigere.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2011, 08:46   #14
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Kender en der er uviklingshemmet i mild grad, altså det man kalder grænsebarn, eller dvs han er blevet 18år.

Men mentalt svare han til en 12-14årig. Der er mulighed for at han modnes mere.

Nu skal han således ud at bo, men skal bo i en form for bofællesskab, og forhåbentlig udvikles til at få et fleksjob, på sigt.

Problemet er bare at han kun få kontanthjælp, dvs ca 6.000kr før skat.
Kommunens svar er derfor at han IKKE har råd, til dette pga egenbetaling, og den lave sats????

Er det rimmeligt???

Han kan under ingen omstændigheder bo alene, ej heller lige nu arbejde!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2011, 09:36   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Kender en der er uviklingshemmet i mild grad, altså det man kalder grænsebarn, eller dvs han er blevet 18år.

Men mentalt svare han til en 12-14årig. Der er mulighed for at han modnes mere.

Nu skal han således ud at bo, men skal bo i en form for bofællesskab, og forhåbentlig udvikles til at få et fleksjob, på sigt.

Problemet er bare at han kun få kontanthjælp, dvs ca 6.000kr før skat.
Kommunens svar er derfor at han IKKE har råd, til dette pga egenbetaling, og den lave sats????

Er det rimmeligt???

Han kan under ingen omstændigheder bo alene, ej heller lige nu arbejde!

VH POpiae
Nej, det er ikke fair, han burde have samme sats som voksne over 25 år. Han har vel også interesser, brug for tøj, fornøjelser, tag over hoved mm, præcis som andre unge mænd - eller folk over 25 år.............
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2011, 18:11   #16
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Kender en der er uviklingshemmet i mild grad, altså det man kalder grænsebarn, eller dvs han er blevet 18år.

Men mentalt svare han til en 12-14årig. Der er mulighed for at han modnes mere.

Nu skal han således ud at bo, men skal bo i en form for bofællesskab, og forhåbentlig udvikles til at få et fleksjob, på sigt.

Problemet er bare at han kun få kontanthjælp, dvs ca 6.000kr før skat.
Kommunens svar er derfor at han IKKE har råd, til dette pga egenbetaling, og den lave sats????

Er det rimmeligt???

Han kan under ingen omstændigheder bo alene, ej heller lige nu arbejde!

VH POpiae
Det er et af de klassiske eksempler på en person, der burde have en: rehabiliteringsydelse på økonomiske vilkår som en førtidspension, indtil han bliver afklaret imod fleksjob eller førtidspension.

Det er tænkeligt, at at hans: arbejdsevne kan proffiter af en vis: senmodning, men hvor længe skal man se den tid an osv.

Umiddelbart kan man godt forstå de blant publikum, der tænker, at aktuelt er "fælleskassens" interesser at bevare ham i "syltekrukken" på en lav ydelse på "narresutniveau".


Som jeg læser beskrivelsen, forstår jeg han ikke er flyttet hjemmefra indnu, men tænkes på vej.

Sålænge han sidder hjemme hos forældrene er kontanthjælptaksten endnu mindre - vist lige under 3000 DKK efter 6 måneder, hvorfor det formodentlig ikke haster for "fælleskassen" med at få ham ud at bo.

Dertil koster et bosted med specialstøtte typisk på den forkerte side af en mille pr. år - omkring det halve, hvis det er et kommunalt discount-klar-det-meste-selv botilbud uden 24 timers personale ...

(kommunerne spekulerer også i den vinkel, med at hjemtage de unge til "egen hybel" fra relevante eksisterende botilbud med specialstøtte)

Er man ansvarlig politiker, skal man lære at sige: rehabiliteringsydelse på økonomiske vilkår som en førtidspension ... før man siger 0 førtidspension men "kontanthjælp" til den persongruppe.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2011, 00:28   #17
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
De vil gerne give ham førtidspension, men vi(min søster og jeg) fastholder at han skal have mulighed for at videreudvikle sig(i overensstemmelse med speciallægeerklæring), således at han på sigt, kan bestride et fleksjob.

Han bor IKKE hjemme, er under STU forløb, som afsluttes til sommer, efter 3 år.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2011, 02:26   #18
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
De vil gerne give ham førtidspension, men vi(min søster og jeg) fastholder at han skal have mulighed for at videreudvikle sig(i overensstemmelse med speciallægeerklæring), således at han på sigt, kan bestride et fleksjob.
Hvad siger han selv ?


BTW: Er der noget til hindre for, at han kan udvikle sig på en førtidspension - evt. gjort midlertidig ?

Min pointe er blot, at han skal have et anstændigt økonomisk liv imedens han så at sige: udvikler sig og "kontanthjælp" til mennesker under 25 år (ude- eller hjemmeboende), er ikke af en størelsesorden, jeg vil betegne: anstændig.

Begrundelsen for at behandle mennesker med et funktionshandicap økonomisk dårligt er: at de skal motiveres til at: at udvikle sig / tage en uddannelse.

Problemet med den tankegang er, at hvor det måske kan være en motivationsfaktor for almindelige unge uden et funktionshandicap, kan det være direkte demotiverende for funktionshandicappede, at de ikke konkret kan overleve økonomisk på deres egen ydelse - og endnu mere demotiverende: at de ikke har samme mulighed - qua deres funktionsnedsættelser - at nå dertil hvor andre unge mennesker uden funktionsnedsættelser kan nå.


Men jeg forstår godt jeres vinkling på sagen, thi han vil økonomisk få væsentlig mere ud af at blive visiteret til et fleksjob, end vis han visiteres til en førtidspension.

Når myndigheden anbefaler: førtidspension, er det tænkelig, at myndigheden har siddet med kuglerammen og regnet sig frem til, at livstidsudgiften totalt er større ved at visitere ham til et fleksjob end den er ved at visitere ham til en førtidspension.


Citat:
Han bor IKKE hjemme, er under STU forløb, som afsluttes til sommer, efter 3 år.
Jeg håber han har været glad for forløbet og han har fået et udbytte af uddannelsen, som han kan anvende i sit videre liv.

Det man kan håbe for ham er at han - når han er færdig med STU'en - visiteres til det gerne vil, og at han undervejs får mulighed for at oppebære et anstændigt eksistensgrundlag - evt. en rehabiliteringsydelse, som han heraf får mulighed for at anvende til egenbetaling for ophold på et bostøtteprojekt - det kan man, som I selv er inde på, ikke ud af en "kontanthjælp" for "unge" (derfor gives der typisk også en ekstra bevilling til formålet - men sparekniven jagter sikkert også de kroner).
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2011, 09:33   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Han har behov for trøning igennem bla praktikker for, på sigt, at kunne bestride et fleksjob.
Dette kan ikke lade sig gøre på en førtidspension.

Der er desværre yderest begrænset muligheder for en dreng, som ham.
Forløbig skal han også udvikles fagligt, hvilket er svært inden for denne gruppe mhb på undervisning.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2011, 17:59   #20
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jea Se meddelelser
Jeg har aldrig forstået, hvorfor unge under 25 år, skal have mindre end folk over 25 år, i kontanthjælp!!! Jeg håber det lykkes at få det lavet om.
Det er fordi når man fx er 24 3/4 år gammel, så koster huslejen kun det halve af, hvad den koster, når man er 25 år + 1 dag ... selv om det er det samme lejemål, som der er tale om.

Den daglige foder koster gratis, når man er 24 3/4 år gammel ... i hvert fald når den sankes i byens containers.

Osv ... find selv flere gode argumenter ... (lige så langt ude i skoven).


Den egentlige bagomliggende begrundelse er givet: BESPARELSE = skattelettelser til de højeste indkomster.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mindre i kontanthjælp skal hjælpe unge Webmaster K10 Nyheder 0 06-01-2013 02:00
halvering af kontanthjælp til unge under 30 nensypigen Politik og Samfund 2 18-04-2012 15:50
Succes med at få unge ud af kontanthjælp Vej86 Politik og Samfund 0 09-03-2012 07:40
Unge skal arbejde for kontanthjælp Vej86 Politik og Samfund 2 12-01-2012 10:41
Højere kontanthjælp til tyskerne bla-bla Politik og Samfund 6 16-02-2010 19:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension