K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2013, 12:39   #1
goonerkim
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
goonerkim er ny på vejen
Ankestyrelsen

Hej med jer kloge hoveder.

Jeg er efter en arbejdsulykke førtidspensioneret. Efter et par år er sagen nu afgjort og fik tilkendt 85% nedsat erhvervsevne og 30% mén, socialrådgiveren på forbundet rådede mig til at anke mén da hun ikke mente arbejdsskadestyrelsen havde taget alt med i deres vurdering. Vi lavede så et stykke papir sammen hvor jeg husker vi satte kryds i "ønsker at anke méngraden" og ikke i "nedsat erhvervsevne" ... Efterfølgende har forsikringsselskabet indsat beløb for begge ting på mine konti. Nu snakkede jeg så med socialrådgiveren igen, og nu siger hun at hvis man anker méngraden så anker man automatisk også den nedsatte erhvervsevne, eller i hvert fald genvurderes den samtidig. Mit spørgsmål er så til jer, passer det ? Så er jeg hermed ikke sikker på at måtte beholde beløbet jeg fik for nedsat erhvervsevne?

Behandlingstiden er 7 måneder fra ankestyrelsen, så længe at gå uden at vide om man er købt eller solgt.

Venlig hilsen Kim

Sidst redigeret af goonerkim; 09-07-2013 kl. 12:43.
goonerkim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 13:02   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ja, det er rigtig at når man anker det ene, så kigger de også på det andet.
Men erhvervstabsdelen burde ikke ændre sig fordi mengraden ændrer sig, netop fordi erhvervstabsdelen er udregnet efter hvad du har af indkomst idag og ikke efter en tabel som mengraden
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 13:45   #3
goonerkim
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
goonerkim er ny på vejen
Tak for svar

Hej Gisne

Tak for svaret. Det er også en ting der undrer mig, hvorfor jeg overhovedet har fået et så stort beløb i erhvervsevnetab, jeg tjener mere pr måned nu end jeg gjorde før ulykken, kan det være en fejl ?
goonerkim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 13:47   #4
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hej Kim

Når du skriver du har fået 85% i tab af erhvervsevne, er den erstatning så ik delt op i et engangsbeløb og en løbende ydelse.?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 13:55   #5
goonerkim
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
goonerkim er ny på vejen
erstatning

Også tak for svar til dig.

Jo vi har bedt om en kapitalisering, som så udgør 50% af de 85%, og den løbende ydelse er så nedsat med noget der svarer til 60-65%, men da jeg er tjenestemand så har jeg hele tiden fået mere pr måned end før ulykken.
goonerkim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 14:04   #6
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det brude være en fejl, da erhvervsevnetabserstatning idag udregnes ved at ask kigger på den indtægt du havde på ulykkestidspunktet og den indtægt du har nu. Har du mistet mere end 15 % af din indtægt får du erstatning.
Har du mellem 15 og 50 % kommer erstatningen som et engangsbeløb (skattefri) og har du mistet mere end 50% i indtægt (incl pension) så vælger man selv om man ønsker et månedligt beløb (skattepligtigt) eller en engangssum (op til de 50%) (skattefri) og et mindre månedlig beløb (fra de 50% og op)(skattepligtigt)

For år tilbage (tror det var i 2004) blev loven om erhvervsevneerstatning ændret således at det blev udregnet efter indtægt og ikke efter en tabel. Netop fordi de havde et par sager hvor mennesker som kom ud for en arbejdsulykke fik en højere indtægt efter ulykken end de havde før. Dette er ikke lovligt idag.

Så hvis du fik 85% erhvevsevneerstatning og udbetalt kun et engangsbeløb, samt har højere indtægt idag en før ulykken. Så er der altså lavet en fejl. ( medmindre selvfølgelig at din ulykke er fra før loven blev ændret)

Ups så lige at du er tjenestemand. Hvis arbejdsulykken er sket imens du har arbejdet som tjenestemand, så kan beløbets størrelse skyldes at du dår udbetalt både erhvervsevenerstatning og tilskadekomstpension.
Der gælder nemlig særlige regler for tjenestemænd - det kan være forklaringen :-)

Sidst redigeret af gisne; 09-07-2013 kl. 14:07.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 14:14   #7
goonerkim
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
goonerkim er ny på vejen
uups

Det lyder da ikke godt det du skriver der :s

Tak for jeres svar, jeg må afvente de 7 måneder og se hvad der sker ... Hav en dejlig sommer alle sammen.


Venlig hilsen Kim
goonerkim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 14:32   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jo, for jeg så først til efter at jeg havde skrevet det meste at du er tjenestemand. Det gør at reglerne er anderledes for dig. Tjek evt. Ask.dk og søg på tjenestemand
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2013, 15:08   #9
goonerkim
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
goonerkim er ny på vejen
Af en eller anden grund kunne jeg ikke besvare din private besked, så du må få svaret her:

Jeg havde bare det ene spørgsmål egentlig, men måske kommer der flere undervejs.

Jeg bliver modregnet i social pension, mener den højeste for enlige er ca 17000 og jeg får ca 11000, de modregnede den helt vildt da arbejdsskadestyrelsen satte beløb på de 85% som jo var lavet til at skulle være løbende 16200 pr måned, så røg den sociale pension ned på ca 8000 pr måned, nu har jeg så kapitaliseret halvdelen af de 85% så den løbende ydelse er 6300 pr måned i stedet, og så kom den sociale pension op på de som nævnt 11000, ud over det får jeg min tjenestemandspension. Ved ikke lige om vi taler om det samme når du skriver "førtidspension og den fra kommunen" disse to begreb er en og samme pension, måske du mente tjenestemandspensionen ? .... Men håber det jeg skrev gir mening for dig.
Mht. Flex og modregning ved jeg intet da det aldrig har været på tale for mig, dermed har jeg heller ikke forsøgt mig på reglerne derom, men sådan noget som skånejob der får man for de timer man arbejder, og man bliver ikke modregnet i pensionen, mener det er optil ca 70000 årligt man må tjene før man bliver trukket, og det træk er vist nok 30 kroner for hver 100 kroner man kommer over.

Så er der måske håb for mig endnu
goonerkim er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ankestyrelsen. uffethomsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 05-02-2012 12:49
Nyt fra Ankestyrelsen FrkNorden Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 28-06-2011 20:28
Ankestyrelsen har..... Jøsses Alt det andet 4 30-12-2008 22:17
ankestyrelsen baldur Alt det andet 8 15-12-2008 17:25
Ankestyrelsen Risa At søge førtidspension 8 14-11-2008 16:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension