K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-05-2009, 00:40   #1
lfm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2009
Alder: 51
Indlæg: 5
Styrke: 0
lfm er ny på vejen
Tidl. flexjobber, vil flytte hjem til Danmark

Hejsa
Jeg fik et piskesmæld ved en bil ulykke i 1995 og er erklæret stationær (kronisk piskesmæld), fik tildelt flexjob i 1998/99 og arbejdede som sådan med 20-21 timer pr uge i ca. 2,5 år i DK.
Men så fik jeg mulighed for at flytte udenlands, med forældre orlov i starten og da jeg fik det meget meget bedre fysisk i varmen, valgte jeg at blive boende i udlandet (Opsagde derfor min stilling). Dermed har jeg boet 7 år udenlands med min datter (Nu 11 år gammel) i et EU land.
Men nu er min situation voldsomt forværret igen (ondt i nakke, skuldre, arme, kræftesløs i hænderne, ondt i kæberne, lænden, hofter og knæ og så voldsom hovedpine meget tit) og jeg har det lige så dårligt, som når jeg bor i DK, derfor kan jeg lige så godt flytte hjem igen til familie og venner, som vi naturligvis har savnet.
Jeg har arbejdet en stor del af tiden og det gik ok i starten, nu kan jeg ik klare det mere, pga mine smerter...

Men hvad gør jeg og hvor står jeg når jeg kommer tilbage til DK? Jeg er klar over jeg straks skal tilmelde mig folkeregistret, søge om børnepenge... og hvad så mere?
Er man een gang tildelt flexjob, har man så stadigvæk nogle rettigheder? Eller blir alt slettet idet man melder sig ud af folkeregistret?
Har forsøgt at søge alle mulige steder på nettet.... kan feks se, at jeg faktisk ikke har flere rettigheder end een flygtning,, ang kontanthjælp, skal man have boet de sidste 7 ud af 8 år i DK! Troede man som DK statsborger havde en smule rettigheder....??
Jeg er dybt bekymret og frusteret og er svært at klare, samtidigt med jeg har det så fysisk dårligt og skal sortere i den smule, jeg får råd til at tage med mig til DK, blir faktisk kun vores tøj og sko...
Hernede er jeg nu uden arbejde, pga krisen og er på "hjælp" som er ca 3000 kr/mdr!!
Men mit allerstørste og vigtigste spørgsmål er: Hvad er mine rettigheder, når jeg kommer til DK? Hvis jeg stadigvæk er berettiget til flexjob, kan jeg så få tilkendt kontanthjælp? Håber inderligt nogen kan hjælpe, da jeg er ved at flå mig selv op indvendigt af spekulationer!!
lfm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 01:00   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
hej Ifm og velkommen

Citat:
Er man een gang tildelt flexjob, har man så stadigvæk nogle rettigheder? Eller blir alt slettet idet man melder sig ud af folkeregistret?
det kan godt være at du har ret til det stadigvæk men det med at du har boet udenlands uden adr her...der er en lov der siger at efter selvfundet fleksjob i 9 måneder har man igen ret til ledighedsydelse men når man har boet så længe uden for DK ...ja så er jeg usikker ...

Der må jeg sige jeg ikke ved men du må spørge på kommunen hvor du var visiteret til fleksjob.

Jeg er bange for at du er landet i en ny lov lavet af DF især...Starthjælp...der er en for forsørgere..

læs...

6.124 kr. for enlige personer der er fyldt 25 år

Forsørgerpligt

Der er mulighed for at få forsørgertillæg, hvis der er børn under 18 år i husstanden. En husstand

1.532 kr. pr. barn for enlige forældre

OG JA DET ER URETFÆRDIGT AT DANSKERE IKKE HAR SAMME RETTIGHEDER SOM ANDRE DANSKERE MERE...


https://www.borger.dk/Emner/udlaendi...rthjaelp.aspx?

Men jeg vil undersøge mere om det i
morgen...

Hold modet oppe... og vent der kommer sikkert andre og svarer her

HAR LIGE SNAKKET MED MIN MANd og vi er kommet til at du har muligheden for at få starthjælp og så søge om fleksjob igen ...du har lægepapirer og skal sikkert have lavet nye læge erklæringer og gå til læge ...senere har du efter 9 måneder i reelt fleksjob ret til ledighedsydelse...men selvfølgelig bliver du I dit eventuelle fleksjob hvis du har et det er bare for at skrive reglerne....du skal regne med at hvis du får fleks så vil du få starthjælp i perioden indtil du finder et fleksjob.

Det er hamrende uretfærdigt det giver jeg dig ret I
...

det kan også være at kommunen vil lempe noget for dig fordi du er forsørger, men lad os høre hvordan det går for dig så hæng på ik...

Sidst redigeret af Stella; 05-05-2009 kl. 01:25.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 01:42   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror desværre ikke at du er berettiget til fleksjob mere , hvis du har arbejdet i ordinært job mens du var ude af landet så er det det de vil kigger på der må gælde de samme regler som hvis du havde taget et ordinært job her i landet ..

Spørgsmålet er hvis du bliver visiteret til fleks igen (kan forestille mig at du skal hele møllen igennem igen ) om du så vil være berettiget til særlig ledighedsydelse i stedet for kontanthjælp eller i hvert fald få supleret op til den så du på den måde kommer op på de ca 9000 kr og hvis det hedder særlig ledighedsydelse så vil du hellere ikke komme under noget loft så du vil have mulighed for at søge § 34 ..

Dertil kommer børnepenge og boligsikring så det lyder som om at du vil være bedre stillet i dk end hvor du er nu ---

Men skriv evt til arbejdsmarkedsstyrelsen og hør dem ang fleksvisitering og om du stadig er berettiget til den eller om du skal starte helt forfra ...

Lad os høre hvordan det går og skriv hvis der er noget du har brug for hjælp til Stella vil læse mere i morgen og jeg vil se om jeg også kan få tid til det ...

MVH

Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 03:29   #4
lfm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2009
Alder: 51
Indlæg: 5
Styrke: 0
lfm er ny på vejen
Hejsa Stella
Tak for hurtigt svar.
Ja jeg frygter osse jeg kun kommer på starthjælp.... du skriver kommunen måske vil lempe lidt... kan du uddybe det og hvilke "knapper" jeg skal trykke på?
Og så mange tak for din omtanke for mig, det varmer!!
lfm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 03:37   #5
lfm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2009
Alder: 51
Indlæg: 5
Styrke: 0
lfm er ny på vejen
Hejsa Hejdien
Og osse tusind tak til dig, for hurtigt svar, sidder i der i døgndrift? he he!
Ja, jeg er osse meget i tvivl, hvad de vil sige til jeg har haft "alm" arb, og dog, havde fri midt på dagen og hjemme og sove, for at ku fortsætte... arb.løs i lange perioder (da jeg ik magtede at arb pga smerter).
Spekulerer osse på, om det vil være bedre at fortie at jeg har arbejdet til nu her? ( fuld tid, på en masse piller!!) Eller er det en fordel, jeg kan fremvis bevis på over 6 mdrs arb?? For det er jo en slags kontanthjælp jeg er på hernede nu...så måske det ku overføres direkte til dk kontanthjælp, som trods alt er mere end bare starthjælp... Har skrevet en mail til ams og til borger.dk...skal nok fortælle, hvis jeg får nyt.
Endnu engang tak til jer begge, især for jeres varme omtanke!
lfm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 08:49   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
...er du i fagforening der hvor du bor nu Ifm ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 09:37   #7
lfm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2009
Alder: 51
Indlæg: 5
Styrke: 0
lfm er ny på vejen
Nej jeg er ikke i fagforening, da det nærmest er ikke eksisterende her.... Men betalt alt det lovpligtige til sygekasse mv...
lfm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 16:37   #8
lfm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2009
Alder: 51
Indlæg: 5
Styrke: 0
lfm er ny på vejen
Jeg har lige modtaget en mail fra borger.dk og de mener jeg som EU borger, der har boet de 7 år i et andet EU land, har ret til at kunne søge om kontanthjælp, som jo trods alt, er betydeligt højere end starthjælp, men de ber mig kontakte følgende:

FRIVILLIGCENTER SR-BISTAND
Sortedam Dossering 5C
2200 København N
Tlf.: 35 39 71 97
Mail: [email protected]

Social og juridisk rådgivning pr. telefon
Mandag - onsdag kl. 10.00 - 12.30 og 13.00 - 15.00
Torsdag kl.10.00 - 11.30
Fredag kl. 10.00 - 12.30 og 13.00 - 14.30

Skriver dette, da det måske kan være til hjælp til andre, som osse er kommet lidt i klemme....
Men hvad jeg ikke ved, er hvad man vil forlange i DK, feks papirer osv.... så det håber jeg, de ovennævnte kan hjælpe mig med...
Og igen.... jeg er bekymret for, at man i det danske system ikke fatter, at man helbreds mæssigt, får det betydeligt bedre, af at være i varmen, og med en del piller kan klare at arbejde.... så ja, jeg kommer nok gennem hele trædemøllen igen.....
Men heller ikke borger.dk kan læse sig frem til, om jeg har rettigehderne i behold til flexjob, tror man har glemt at lovgive om flexjobber der rejser ud....
lfm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 17:12   #9
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
det var da godt...

http://www.sr-bistand.dk/
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2009, 17:17   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære lfm.

Jeg tror du skal tage det lidt med ro. Ret vigtigt!!!

For det første er du dansk statsborger og har helt lovligt, i en periode bosat dig i et EU-land. Her skylder du absolut ingen undskyldning eller forklaring.

Du har fået bevilget flex-job i Danmark. (har du nogle papirer og aktindsigter på dette?)

Jeg foreslå dig at bede din gamle bevilgende kommune om aktindsigt under dit person nr.
Du har vel familie eller en ven som kan modtage disse, hvis ikke kommunen vil sende til udlandet?

Som du ved har vi haft en kommunalreform således at vi i dag kun har 98 kommuner.
Se dem her: http://www.kommuner.dk/
Find ud af hvilken ny kommune, din gamle kommune er flyttet ind under.
Skriv til kommunens "borgerservice" som kan findes på kommunens hjemmeside, sæt dem ind i sagen.

Det er for dårligt at Borger.dk henviser dig til en frivillig service, de er sikkert gode men du skal henvises til rette sted første gang iflg lovgivningen. Det var jo meningen med borger.dk, med een indgang til det offentlige. Hilsen Peter

PS men gå ikke i panik hvis du modtager hurtige svar fra kommunen. Her skal du vide at meget er sket i forhold til at modtage rådgivning fra en socialrådgiver. Når du modtager svar om dine muligheder vender du tilbage, så ser vi på mulighederne. Vi på k10 kender lovgivningen, ofte bedre end mange sagsbehandlere. Desværre.

Sidst redigeret af phhmw; 05-05-2009 kl. 17:29. Årsag: tilføjelser
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stort tak til wistleblower Hans Bøgesvang Riis, tidl. jurist ASK gunvor Det er da strengt ! 7 22-11-2013 09:40
Voksne børn/flytte hjem igen Lykkefod Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 31-08-2011 10:00
jeg vil gerne hjem Frue.Hansen Alt det andet 16 20-01-2010 18:34
100.000 hjem mangler bad og toilet Stella Politik og Samfund 3 25-03-2008 21:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension