K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-08-2014, 17:33   #31
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kan du bekræfte, du har søgt fp efter §17.2 dvs på det foreliggende grundlag og
ikke efter §17.1, som kan tage årevis.
Det er vigtigt, at netop de markerede ord er anført i ansøgningen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 17:43   #32
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,

Ja jeg har dokument, ansøgning for førtidspension på forelligende stk.2.

Men jeg kan se i rehabiliteringsplan at kommunen navne ikke efter hvilken hvilken stk. Behandler de min sag. De skrive at x har søgt selv førtidspension efter paragraf 17.

Så jeg er ret forvirret ang.dato.

Tak for dine bemærkninger Eln.
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 17:48   #33
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Datoen for de tre måneder starter den dag pensionnævnet opstarter din pensionssag.

Dette sker efter rehabiliteringsmødet, når pensionsnævnet modtager alle sagsakterne.

Du vil da modtage et brev med opstartsdatoen fra pensionsafdelingen/pensionsnævnet
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 18:00   #34
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej gisne,

Det du skriver er det pensionsnævnet har fortalt til mig i mødet den 12 august.

Så har jeg ikke anden end at vente nu hvad de har tænkt at afgøre i min sag.

Tak for hjælpen. Eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 18:47   #35
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, det kan ikke være korrekt...

Kære Eln.

..... at din sagsbehandlingstid, for ansøgning til førtidspension iht §17, på det foreliggende grundlag, skal bestemmes af Pensionsnævnes afsendelse af brev til dig, i den nuværende situation.

Ombudsmanden udtaler ifb med overskridelse af lovbunden frist på de 3 måneder:

http://www.ombudsmanden.dk/find/nyhe...ger/brevtilkk/

"at det kun bør være i særlige tilfælde, at fristen ikke overholdes, og at borgeren følgelig skal underrettes om den forsinkede sagsbehandling, årsagen hertil samt det forventede tidspunkt for en afgørelse."

Hvis din sag bliver forsinket udover de 3 måneder bliver "årsagen" interessant at se.

Skema over interne sagsbehandlingstider:

https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx

"reglerne for førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Ankestyrelsen har i praksis fastsat en skærpet forpligtelse til vejledning i forhold til den almindeligt gældende vejledningsforpligtelse sagsbehandlingsskridt"

Praktiserende læge. Etc.

"Ved ansøgninger om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag, skal der indhentes lægelige oplysninger fra den
praktiserende læge, hospitaler, speciallæger og psykologer, hvis disse har kendskab til borgeren.

Der må ikke indhentes nye oplysninger. Lovkravet om indhentelse af en konkret attest hos borgerens praktiserende læge i alle sager, som skal forelægges rehabiliteringsteamet er undtaget i sager om ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag
"

Derfor fastholder jeg, at din praktiserende læge udfærdiger LÆ 165 med anmodning om førtidspension, som kommunen er tvunget til at forholde sig til. Derfor skal du drøfte dette med din praktiserende læge, uanset om denne først skal undersøge, hvordan reglerne er.

Tidsfrist for dig iht "det foreliggende grundlag"

... her er kommunens forklaringsproblem:

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

"Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension."

Umiddelbart.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=umiddelbar

"knyttet direkte til noget, uden mellemled"

Ankestyrelsen.

"Bestemmelsen giver dog en person adgang til at anmode om, at kommunen ved en henvendelse om førtidspension alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension. I sådanne tilfælde træffer kommunen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag direkte overgår til behandling efter reglerne om førtidspension."

Men uanset, hvordan du og jeg vender os, vender rumpen altid bagud. Så vi kan ikke tillade os at påstå at jurister og embedsfolk ikke er dygtige til at formulerer tekster.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-08-2014 kl. 18:56.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-08-2014, 19:41   #36
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej phhw,

Min sag har været i rehabiliteringsteamet d. 15 juli.

D. 16 juli min sag har været drøftet i kommunale bestyrelse.

Nu er min sag op i pensionsnævnet, hvor der alene skal træffe afgørelsen af førtidspension eller skal pensionsnævnet sender retur min sag til rehabiliteringsteamet m.h.p at de skal denne gang give en indstilling og baggrundelse for indstilling i min sag.

Derfor synes jeg at jeg skal vente hvad pensionsnævnet siger nu efter det møde jeg har haft med dem d. 12 august.

Det gik kun en uge fra den møde så jeg kan sagtens vente lidt nu. Jeg vil heller ikke presse dem for meget. Det er ikke så godt.

Jeg håber på det bedste.

I min sag er helt klar ikke "nej", da pensionsnævnet har sagt at hvis det er nok dokumentation så vil de træffe afgørelse i min sag med det sammen.

Hvis ikke er nok dokumentation så vil min sag returnerer til rehabiliteringsteamet igen m.h.p udførelsen af indstilling denne gang.

Så synes jeg det er positivt indtil videre.

Tak for jeres stor hjælp. M.v.h. Eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2014, 12:25   #37
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,

Det er kommet brev i dag ang.fø på forelligende.

Pensionsnævnet har sendt min sag retur til rehabiliteringteamet, med henblik på genvurdering af sagen

Men jeg har et spørgsmål. Jeg kan slet ikke forstår at der i min sag skal være genvurdering, da første gang rehabiliteringsteamet har ikke givet en indstilling/ vurdering i min sag.

Hvad tror i at rehabiliteringsteamet genvurdere nu?

Jeg skal møde med dem igen d. 15 september.

Jeg vil meget gerne høre fra jer. Er der nogen som har oplevet det behandling?

Tak fordi i vil hjælpe mig. M.v.h. Eln.
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2014, 12:50   #38
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Hej Eln

Jeg har prøvet noget lign.

Min sag skal også genvurderes. Sagen har dog været for både rehab. og pensionsteam, som traf afgørelse om afslag på pension §17 stk. 2.

det var kommunens jurist som efter jeg havde klaget, sendte sagen tilbage til genvurdering i både rehab. og pensionsteam. og jeg venter lige nu på ny indkaldelse til møde i rehab. og pensionsteam.

det skete fordi sagen led af begrundelsesmangler jvt. forvaltningsloven, og fordi det var umuligt for juristen at se hvilke dokumenter der indgik i afgørelsen.

så som du ser så sker det, og det er positivt at sagen skal genvurderes for det betyder at de ikke har gjort deres arbejde ordentligt i første omgang.
held og lykke
vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2014, 14:06   #39
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej sortepigen,

I min sag de har ikke sagt nej eller ja til førtidspension.

Min sag har været også i pensionsnævnet og det er dem som har sendt retur sagen til rehabiliteringsteamet med henblik på genvurdering uden at sige ja eller nej til førtidspension. Kun genvurdering af sagen og pensionsnævnet har heller ikke sendt en såkaldt afgørelse. Så kan jeg heller ikke klage eller sige nogen i det proces.

Hvad det betyder? Det ved jeg ikke. Jeg er meget forvirret. De sender mig frem og tilbage uden en konkret afgørelse og det er kun mig som i hele processen få det dårligere og dårligere.

Nu skal jeg møde rehabiliteringsteamet igen d. 15 sept. Så jeg står og ser hvad de vil denne gang udsete mig til.

Det er meget mærkeligt gennemgang/behandling af min sag. Meget mærkelig.

Tak for din svar sortepigen. M.v.h. Eln.
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2014, 15:39   #40
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja jeg kan ikke rigtig se hvad pensionsnævnet skal gøre...andet end at sende sagen tilbage til rehabiliterings teamet...

Normalt sender de kun en sag tilbage når de er uenige med rehabiliterings teamet...

Som jeg ser det ja så er det rehabiliterings teamet der har lavet en fejl i din sag....ved ikke at have kommet med en indstilling som de SKAL...

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom.

I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam.

Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=158074#Kap3

Først når dette er sket kan sagen komme for pensionsnævnet...hvor de kan træffe en afgørelse...

Man SKAL tilbydes et møde før pensionsnævnet træffer afgørelsen...

Det er frivilligt om man vil tage til det møde eller ej..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension