K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-08-2012, 20:04   #11
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bananen Se meddelelser
Hej jer
Her en lidt uhyggelig historie, så sarte sjæle eller folk med hjerte problemer skal nok ikke læse videre  Dette skal tages bogstaveligt 

Jeg har en svært skadet ryg, jeg kan ikke sidde, kan ikke stå stille, og kan ikke stå foroverbøjet, alle disse ting står som skånebehov, jeg kan gå stille og roligt, og så kan jeg ligge, dog ikke for længe, med nogle af disse to ting.

Jeg har mange smerter, 24 timer i døgnet, jeg får mange smertestillende piller, en overlæge sagt at han kunne godt operere, ved at give mig en 360c et eller andet, noget med afstivning, og tvær stænger i ryggen, men chancen for det ville gå godt, lå på 50 %, og på en rigtig god dag 60 %, dette er også hvad han skrevet til kommunen 

Jeg siden november fået rengøringshjælp, samt midlertidig opvaskehjælp, hver anden dag i 8-10 min. Det sidste, var så på den betingelse, at jeg blev tilknyttet en smerteklinik, her går jeg stadigvæk, og jeg har NU afprøvet ALT smertestillende (alt) Jeg på 60 mg oxycontin, 20 mg oxynorm, 2,4 mg temgecis, 6 klorzoxazon, todolac, 6 x 665 mg pinex, og så nogle andre ting.. Hjælpen fik jeg endelig, fordi jeg var alene i hjemmet..

Nå men jeg kommer så i arbejdsprøvning slut jan, pga kommunen vil havde det, hvis de skulle søge en $ 18, jeg er i arbejdsprøvningen i 10 uger, skulle havde været der 13, men pga jeg bliver mere og mere syg i ryggen og til sidst er kravlende, afbryder man det fra JC og min arbejdsevne er lig nul, dette er alle enige om, jeg fortæller INTET til dem der kommer og gør rent eller dem der vasker op.. Da det ikke kommer dem ved, jeg har en del problemer med hjemmeplejen som glemmer et komme eller Infomere mig, og bruger en del energi på at ringe til dem, samt de ikke kan finde ud af hvornår jeg er på arbejde eller hvornår jeg syg, vi har den aftale fra starten af, at de ikke skulle komme før EFTER kl. 13.30 pga jeg jo er på "arbejde" uanset hvad, det de også selv skrevet, at de så prøvede at komme i tide og utide var jeg, jo ligeglad med, også da jeg var færdig med arbejdsprøvningen, så vi havde en del "sjov" med det 

Nå, men kommunen forlænger min opvask hjælp, efter de første 3 måneder med 2 måneder og siger de vil komme hjem til mig, dette med at forlænge og sige de vil komme hjem til mig gør de et par gange via telefonen..
Lige pludselig får jeg et brev, en hel uge efter at man fra kommunens side havde stoppet opvaske hjælpen, midt i en periode, kommunen skriver de fået at vide jeg selv kunne klare opvasken 

Jeg får fat på min læge som jeg ikke har været i kontakt med siden nov, han slet ikke snakket med kommunen siden sep, jeg får fat på Smerteklinikken
de ikke snakket med kommunen siden feb i år 
Jeg skriver endnu et brev hvor jeg udpensler jeg gerne vil havde at vide hvad der gør de bare har stoppet hjælpen, de skriver bare endnu en gang de fået at vide jeg kunne klare det selv. Jeg skriver nu meget langsom og med store bogstaver, hvad der har gjort de taget min opvaske hjælp fra mig 
Så kommer det, de fået at vide fra hjemmeplejen at de mener jeg selv kan klare at vaske op 

Nu har jeg så klaget, problemet er jo bare, jeg bliver lidt sur, og så gør jeg da bare det, jeg ikke skulle gøre, gik ud og så begyndte jeg at vaske op, nåede ikke 1 tallerken, så fik jeg et lyn ned i begge lår og så lå jeg ellers på gulvet, fik en ven og hans kone til at bugsere mig i seng, og her jeg så ligget i 2 en halv uge, med KANON smerter, at kommunens omsorgscenter, ikke kan se at jeg ikke kan stå stille og så ydereligere lave små rystelser i ryggen når man vasker op, ja det mig en gåde (JC ved at indstille mig til en $18) men tænk en gang, de kan stoppe ens hjælp via hjemmeplejen/spioner uden der er nogle læger der bakker dette op, og mange af disse folk der har været her, de aner ikke hvad jeg tager af medicin, de aner ikke hvad der er galt, de fleste har end ikke en uddanelse, men kommunen tager alt hvad de siger for gode varer 
Ja jeg fatter det ikke 

Jeg forstår godt du er utilfreds, men det med at kalde de personer der kommer og hjælper dig for spioner, syntes jeg er at genere dem.

Jeg er selv eks. Social / sundhedshjælper, arbejdede i mange år i hjemmeplejen. At opservere er en del af jobbet, også pligten til at give tilbagemelding hvis man mener at forholdende for den hjælp der ydes har ændret sig, at der ikke er behov for hjælp mere. Men det er altså ikke sådan at man raporterer alt hvad man ser eller hører.

Det er rigtigt at der ansættes mange der ikke er uddannede som vikarer, men de fleste ansatte er uddannede, og gennemgår efterfølgende mange forsk. kurser for at kunne hjælpe borgerne bedst muligt.

Vedr. Medicin, så bliver der altid lavet en liste med sygsomme og med hvad borgeren får af medicin ved visitationen, før hjælpen starter.
De oplysninger har hjælperen på deres hånd bærbare computer el. besøgsliste, da mange borgere skal have hjælp til at tage medicinen, og hvis borgeren har det dårligt, kan hjælperen tjekke hvilken sygdom, medicin borgeren får, eller om der er behov for anden hjælp. Lægebesøg / hospital.

Det er ikke sådan at man går og tjekker alle, eller raporterer alt.

Social / sundhedshjælpere i hjemmeplejen bliver presset i tid, skal løbe stærkt for at nå de opgaver de får dagligt, vejtid er der ikke noget der hedder, den må de hente fra borgernes tildelte tid, og mange gange får de at vide, alle borgere er ikke dækket i dag, i må presse flere borgere ind i jeres køreliste. Man kan ikke sige det kan man ikke, for alle borgere skal have hjælp, der er ingen andre der kan tage disse borgere.

Det samme sker hvis der er sygdom, så skal den sygemeldtes borgere også fordeles på de hjælpere der er på arbejde, dvs. de bliver nødt til at skære ned i hjælpen på nogen af de andre borgere de har på deres køreliste.

Regn, vind, sne frost og slud, men Social / sundhedshjælperen fra hjemmeplejen kommer ud til alle der har behov for hjælp.

1/2 time om morgenen til fordeling af arb. finde nøgler til div. borgere, se om der skal bleer el. andet med til borgerne og til at komme ud til den første borger.

Hjælperne ønsker at hjælpe så borgerne har det godt, har et værdigt liv, men det er et utaknemligt job, de bliver på grund af tidspres slidt ned.

Den tid borgerne får, er den de er visiteret til ved visitation. Hvis den ikke bliver overholdt, kan man klage til dem der har udmålt tiden. Nytteløst at klage til den enhed hjemmeplejen kommer fra, de regerer som de har lyst til.

Hvis hjælperen på hjemmeplejekontoret siger der er behov for mere tid hos en borger, får de blot at vide, der kan ikke gives mere tid.

Hjemmeplejens Social / sundhedshjælpere er stressede over at skulle løbe stærkt og ikke at have tid nok hos borgerene. Og skulle arb. i week - ender og på helligdage.

Jeg havede 9 - 10 borgerbesøg spredt ud på mange forsk. gader på 5 1 /2 time dagligt incl. køretid. - op af seng vaskes, andre i bad, få borger i tøjet, tørre op bagefter, støttebind, rede seng, lave morgenmad , give medicin,vaske op, tømme skrald, servere middagsmad, ordne smørrebrød til aftensmad, rydde af vaske køkkenbord af,lave saft, hos div. borgere, 1 rengøring. Tømme kateter, skifte stomiposer, opservere hvordan borgeren har det, mødes med anden hjælper til flytning af borger i lift. Og som regel kom der 1 ekstra borger på dagens køreliste der skulle ha gjort rent 45 min. til - støvsugning, vaske gulv, tørre støv, rengøre wc - håndvask, køkkenvask. Minus vejtid - 30 - 35 min. På kontor afkode håndholdt computer, afl. nøgler.

Behøver jeg at sige man sveder, er tørstig og udmattet når man får fri ? !

Hjemmehjælperen gør alt hvad de kan for at borgerene har det bedst muligt, at de får den hjælp og pleje de har behov for, ønsker mere tid hos borgerene, men det er ønsketænkning, det er regeringen der har indført minut ur tyrani.

Jeg har forsøgt at få indført vejtid, så tiden først starter når man møder op ved den første borgers bopæl, og vejtid mellem de forsk. borgere så den ikke tages fra borgerne dog uden held.

Sagt at det tidsmæssigt på 30 minutter ikke er muligt at lave fuldmagt sammen med en borger, komme i bank eller på posthus, stå i kø, komme tilbage til borgeren og afregne, få underskrift der skal afleveres på kontoret, fik svaret, kan man ikke nå det på den tid, så må man hente den manglende tid ved at skære ned tidsmæssigt på de andre borgere man har på kørelisten. Siger man det er umuligt, får man blot svaret - der kan ikke gives mere tid til det.

Har forsøgt at få ændret visiteret tid til skift af sengetøj på 2 minutter, men det mener de godt man kan nå.

At få ændret tid ved rengøring i meget beskidte hjem, og ved rengøring i de hjem der ikke har gulvtæpper fordi der ud over støvsugning er mange gulve der skal vaskes, men fik svaret tiden er 45 minutter minus vejtid, medmindre du vil tage vejtiden fra en af dine andre borgere.

Jeg har forsøgt at sige, at man ikke må skære i visiterede tid, fik svaret du må ikke oplyse borgeren om tid. Svarede borgeren kan jo se visiteret tid i deres papirer. Jeg gjorde det at jeg oplyste mine borgere om de kunne henvende sig til visitationen hvis de var utilfreds med deres tid blev nedsat.

Men jeg er jo lidt af en perfektionist, jeg prøvede at overholde mødetiderne hos borgerne, så de vidste hvornår jeg kom. Knoklede, brugte min betalte frokostpause på arb. hos borgerne, så alle mine borgere og deres pårørende var tilfredse.

At jeg var efterspurgt af borgere der ønskede at få mig som fast, behøver jeg vel ikke at nævne.

Tak fik jeg ikke da jeg blev syg, men en fyreseddel. Og nu er jeg tildelt fleksjob, men kan fysisk ikke klare det job mere.

Jeg tager hatten af for Social / sundhedshjælperne, de hjælper borgere der har brug for hjælp.
De er deres vægt værd i guld ....
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2012, 22:23   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Jeg får associationer til Benny Gerhardts sag........
Også her.

le cuere, jeg er ikke i tvivl om, at der er rigtig mange dygtige og ansvarsbevidste hjemmehjælpere (ved godt det hedder noget andet nu om dage, men kan s'gi aldrig huske betegnelsen), men som alle andre steder er der nok også enkelte i mellem, som ikke er lige så dygtige og lige så ansvarsbevidste.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 01:22   #13
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Også her.

le cuere, jeg er ikke i tvivl om, at der er rigtig mange dygtige og ansvarsbevidste hjemmehjælpere (ved godt det hedder noget andet nu om dage, men kan s'gi aldrig huske betegnelsen), men som alle andre steder er der nok også enkelte i mellem, som ikke er lige så dygtige og lige så ansvarsbevidste.
Jeg giver dig ret i, at der er enkelte der ikke er så fagligt dygtige f.eks vikarer der ikke er uddannede og elever, men alle Social / sundhedshjælpere er ansvarbevidste, ønsker at hjælpe personer der er svage el. har behov for hjælp.

Men selvfølgelig, inden for alle fag kategorier er der desværre enkelte brådne kar.

Som min ene borger sagde, din afløser sagde hun kun havede 5 minutter til rengøring, jeg svarede - man kan ikke gøre rent på 5 minutter, han svarede - hun nåede enkelte tag med støvsugeren og vaske trappen ned til næste etage, så satte hun sig ned i sofaen, sagde at nu havede hun fri, om hun måtte kigge i hans avis, at hun så så sur ud, at hun vist blev nødt til at stå på hovedet for at smile. Ja og jeg kunne skrive mit navn i støvet, surt for mig der skulle gøre rent, men vi kom begge til at grine over hans sorte humor.

Jeg skal i seng nu, skal jo møde til en ny praktikdag i morgen, arbejde for min ledighedsydelse. Men inden det, så lige en vits.

Hver gang Social / sundhedshjælperne kom hos borgeren stod der en skål med nødder på bordet, borgeren tog skålen og sagde til pågældende hjælper, vil du ikke ha at par nødder. Jo tak. Der gik flere måneder,og en dag sagde en hjælper,nødderne er jo til dig, men hver gang vi kommer byder du på nødder, vi vil da ikke spise alle dine nødder. Borgeren svarede, jeg kan ikke li nødder. Hjælperen sagde, hvis du ikke kan li nødder skal du da ikke købe nødder for vores skyld, borgeren svarede, jo jeg kan godt li at slikke al chokoladen af nødderne.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 07:24   #14
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Hver gang Social / sundhedshjælperne kom hos borgeren stod der en skål med nødder på bordet, borgeren tog skålen og sagde til pågældende hjælper, vil du ikke ha at par nødder. Jo tak. Der gik flere måneder,og en dag sagde en hjælper,nødderne er jo til dig, men hver gang vi kommer byder du på nødder, vi vil da ikke spise alle dine nødder. Borgeren svarede, jeg kan ikke li nødder. Hjælperen sagde, hvis du ikke kan li nødder skal du da ikke købe nødder for vores skyld, borgeren svarede, jo jeg kan godt li at slikke al chokoladen af nødderne.
For en del år siden var jeg et par gange i sådan nogen beskæftigelsestilbud-noget (det var før aktivering og div. praktikker blev udbredt), vi skulle ordne have hos pensionister.
Hos nogle af pensionisterne fandt man hurtigt ud af, at sige Nej tak til alt hvad der ikke var kapsel på.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 11:00   #15
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
...lille spørgsmål til le cuere:

Må ikke uddannede foretage personlig hjemmepleje?
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 11:35   #16
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kommunalt ansatte uanset uddannelse har mere eller mindre indberetningspligt, således at relevante personer kan tage stilling til sagen. Sådan kan vi måske også undgå mange af de kedelige sager om omsorgssvigt, der med mellemrum kommer frem i pressen. Slevfølgelig skal alle også behandles lige efter den plejenorm, politikerne har vedtaget i den enkelte kommune.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 14:10   #17
le cuere
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2011
Lokation: København
Indlæg: 267
Styrke: 14
le cuere er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Carmen Se meddelelser
...lille spørgsmål til le cuere:

Må ikke uddannede foretage personlig hjemmepleje?
Hvis man er ansat i hjemmeplejen og ikke er uddannet må man gerne yde personlig pleje. Generalt er, at de ikke uddannede får vist opgaver vedr. personlig pleje fra start, også elever som er i praktik.

De alvorligt syge borgere, og borgere der har brug for special pleje, terminal, samt ved brug af lift, de opgaver udfører uddannet personale.

Vikarer undgår man helst at give personlig pleje opgaver, de får i stedet for rengørings opgaver, men i ferietid hvis der også er ansatte der er fraværende på grund sygdom, hvor de resterende ansatte tidsmæssigt ikke kan nå alle personlig pleje opgaver, der får vikarer enkelte pleje opgaver, men ikke hos borgere der har brug for special pleje el. hos alvorligt syge borgere.

På plejehjem foretager elever i praktik personlig pleje, men ved ansættelse skal man være uddannet.

Jeg ved ikke hvordan forholdene er ved ansættelse i privat hjemmepleje, om de giver personlig pleje opgaver til ikke uddannede.
le cuere er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2012, 23:23   #18
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Tak, le cuere, for det uddybende svar :-)

Præcist nedenstående, jeg havde i tankerne, da jeg har erfaret, at ikke-uddannede i privat hjemmepleje udfører personlig pleje:

Citat:
Oprindeligt indsendt af le cuere Se meddelelser
Jeg ved ikke hvordan forholdene er ved ansættelse i privat hjemmepleje, om de giver personlig pleje opgaver til ikke uddannede.
Man skulle blot synes, at der var overordnede regler for, hvilke opgaver de forskellige faggrupper udfører (hvor de ikke-uddannede er ufaglærte) uanset hvor man er ansat - her fx. hjemmepleje eller plejehjem uafhængig af, om disse er kommunale eller private.
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjemmeplejen i Sorø Kommune buster Politik og Samfund 4 23-08-2011 21:19
Spioner? Antoniette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 06-09-2010 18:47
Flemming Jensen om hjemmeplejen gh72 Politik og Samfund 5 15-07-2010 12:01
hvad med hjemmeplejen odiedog De Unge 10 29-12-2008 19:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension