K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-04-2008, 18:32   #31
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
curls.

Er fuldstændig enig. du fik forklaret det hele som jeg har forsøgt. måske både Hans og jeg har ment det samme. Men vi har ihvertfald ikke formået din gennemskrulighed.
tak for det.
Det er netop situationer under kap.10 jeg bla tænker på med afklaring.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 21:25   #32
duedal
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: aalborg
Indlæg: 75
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
duedal er ny på vejen
hej i min målgruppe står der 2.3 match 4 hvad betyder det så...
duedal er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 21:31   #33
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af duedal Se meddelelser
hej i min målgruppe står der 2.3 match 4 hvad betyder det så...
Mit gæt er at du er Match 4... der findes kun de 5 match kategorier, og andre underlige tal involveret må være nogle interne tal i kommunen som de bruger til et eller andet.
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 21:36   #34
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
I øvrigt tror jeg godt man kan glemme at forstå sig på de match kategorier, for de bliver brugt vidt forskelligt... nogle for førtidspension på en 3'er... andre en 4'er, og så nogen på en 5'er...

Nogen for førtidspension på en AD/HD, andre kan slet ikke komme i nærheden af FP på en AD/HD... det hele er ét stort "amøbe foretagende" som modelleres efter hvad kommunerne synes...

Skal vi tage lovgivningen til punkt og prikke, så kan der ikke tilkendes FP før alle muligheder er udtømt, og erhvervsevnen er beskrevet og dokumenteret ikke eksisterende og varig.

Ser man på match kategorierne betyder det, at man reelt KUN kan få en FP, når man står i Match 5, som er den eneste med absolut ingen erhvervsevne.

Aligevel får nogen FP på en 3'er som enda er en match for borgere der BURDE være arbejdsmarkedsparate med det samme... og andre som er i Match 5 (som jeg selv) bliver vurderet til at alle muligheder ikke er udtømte, og derved ikke ved om der reelt ER en rest erhvervsevne.

Hvorfor f..... man så kategoriserer borgere i Match 5, hvis de ikke er afklaret... spørg mig ikke... helt konkret burde Match 5 slet ikke eksistere, for den er en direkte billet til FP.

Men nu er der heller ikke nogen der har lovet mig, at systemet skal være til at forstå
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 04:48   #35
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har forsøgt, at forklare i anden tråd,at selv match 5, Kun er en AKTUEL vurdering, dvs, at man fortsat forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet, 37timer. På et senere ikke angivet tidspunkt.
Det kunne feks være en opreation, der vil gøre borgeren fuld arbejdsdygtig igen. Men borgeren kun aktuel IKKE arbejde. Derfor match 5.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 09:35   #36
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
razmo skrev:
Citat:
Nogen for førtidspension på en AD/HD, andre kan slet ikke komme i nærheden af FP på en AD/HD... det hele er ét stort "amøbe foretagende" som modelleres efter hvad kommunerne synes...

gad vide om ikke kommuner "sorterer" i hvem der får FP og hvem der skal 10 gange gennem møllen, fordi en del af ansøgerne udgør en del af det statistiske grundlag ? Det er sådan, at et antal udgør et statistisk grundlag på baggrund af deres fødselsdato. Det lyder måske skræmmende, men jo længere tid vi har brugt her , jo mere kunne det tyde på det. Vi = jurist og jeg
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 10:46   #37
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af hjernet Se meddelelser
razmo skrev:


gad vide om ikke kommuner "sorterer" i hvem der får FP og hvem der skal 10 gange gennem møllen, fordi en del af ansøgerne udgør en del af det statistiske grundlag ? Det er sådan, at et antal udgør et statistisk grundlag på baggrund af deres fødselsdato. Det lyder måske skræmmende, men jo længere tid vi har brugt her , jo mere kunne det tyde på det. Vi = jurist og jeg
Ved det ikke... men jeg er ret sikker på, at det afhænger af hvor lang tid man har været i afklaringsmaskinen. Har du været på kontanthjælp f.eks. 4 år, og hele tiden har været i afklarende foranstaltninger, så kan du som sådan godt få en hurtig FP...

,,, Men har din kommnue gået og snøvlet med din sag, og intet gjort for at starte afklaring, og derved så har gået i 15-20 år og ingen vegne er kommet... ej heller selv om både diagnoser og andet er givet osv. så virker det som om, at de ca. 4-5 år skal "lægges på i enden".

Det virker som om, at det hele starter når man siger "Førtidspension tak!"... ALT hvad der ligger forud for dette af både det ene og det andet kigger man overhovedet ikke på.

Derfor kan jeg f.eks. have gået med AD/HD siden jeg blev født... med social fobi siden engang i teenage årene, Depression siden slut 90'erne og diagnoserne siden 2002.... det tages der overhovedet ikke hensyn til... i deres øjne starter alt i december 2007 hvor jeg skrev et brev, bankede i bordet og krævede afklaring.

Man tager ikke hensyn til alt tiden før, man tager ikke hensyn til at man er kørt helt ned igennem 20 lange år og sikkert er meget mere psykisk syg, end dem der startede hele deres sygdomsperiode for f.eks. 4 år tilbage.

På det grundlag tror jeg at mange med samme lidelser bliver behandler helt forskelligt. Det burde være lov, at man ser med tilbagevirkende kraft på hele ens livshistorie nr man skal tage beslutninger og FP... de VED udmærket godt, at jeg selv f.eks. aldrig kommer ud på arb. markedet... de har forsøgt i f...... 21 år snart... JEG har forsøgt i 21 år snart...

Men Hjort's ideologiske system ser kun det det VIL se...
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 10:48   #38
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af pia e larsen Se meddelelser
Jeg har forsøgt, at forklare i anden tråd,at selv match 5, Kun er en AKTUEL vurdering, dvs, at man fortsat forvendtes tilbage til arbejdsmarkedet, 37timer. På et senere ikke angivet tidspunkt.
Det kunne feks være en opreation, der vil gøre borgeren fuld arbejdsdygtig igen. Men borgeren kun aktuel IKKE arbejde. Derfor match 5.
vh popiae
Det er muligt at det ER sådam Pia... men hvorfor står der så i beskrivelserne i vejledninger osv fra systemet, at Match 5 er for dem uden arbejdsevne?

Jeg kan ikke huske om der står "varig" i beskrivelsen, men gør der det kan jeg ikke få det til at passe med "nogen der venter på en operation".
  Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 11:22   #39
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Match Grup. 5 kan kort siges, at være sygmeldte borger overfor ret og pligt til aktivering eller job. De var engang fritaget for opfølgning m.m.

Nu gælder der en sygeopfølgningen. og dem "uden arbejdsevne" som nævnes, betyder ikke at de kan indstilles til Sp. som Pia skriver.

Fandt SM R-3-07 - Match 5
http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=Match+5
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 15:16   #40
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Men hvad skal vi egentligt med en Match 5, når denne nu også er underlagt at man skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og kan blive smidt i aktivering uden videre?

Siden sommer 2008, har det jo været lavet om sådan, at man ikke nødvendigvis skal stå til rådighed, men at hvis man IKKE gør det, så får kommunerne ingen refusion fra staten...

Vi ved jo allesammen godt, at sådan en lovgivning bliver til at alle "skal" stå til rådighed... ellers får kommunerne jo ikke deres refusioner... jeg blev som sagt selv udsat for den nye refusionsændring i sommer.

Jeg synes generelt at alt det Match halløj er en gang fis, for man aner jo ikke hvordan det hænger sammen eller fungerer aligevel.

Man skriver omkring Match 4 og 5, at det er mennesker så langt fra arbejdsmarkedet, at de ikke pt. kan arbejde pga. psykiske og fysiske sygdomme i mange tilfælde, men aligevel lader man dem være indbefattet af rådighedsreglerne hvis kommunerne synes de vil have refusion på dem.

Håber sgu' at S og SF på et tidspunkt for gjort noget ved den rehabiliteringsydelse, og afskaffet Match 4 og 5 helt... det er noget svineri at syge skal befinde sig i et beskæftigelsessystem, når de ikke kan arbejde aligevel.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
match grupper blme Alt det andet 4 06-12-2012 18:17
Kan man ændre Match grupper.... maybeline2you Alt det andet 64 08-02-2011 09:47
match grupper superkok Alt det andet 32 29-10-2010 10:28
flyning til fra match 3 til match 4 Tzari Alt det andet 36 03-09-2009 20:02
8 år match 5 - ægtefælle match 4 fratages kontanthjælp zuza Nyt om loven 7 31-03-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension