K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2015, 23:27   #1
Pivo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2014
Indlæg: 21
Styrke: 11
Pivo er ny på vejen
Modregnes tab af erhvervsevne ftp.

Hej alle,
Jeg venter på at mit tab af erhvervsevne udregnes af arbejdsskadestyrelsen. Mit spørgsmål går på om min kommende løbende udbetaling af tab af erhvervsevne modregnes min førtidspension?
Pivo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 08:33   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvis det er en løbende månedlig skattepligtig erstatning modregnes det som overstiger ca.73.000kr årligt. Der sker en modregning med 30kr i pensionen for hver 100kr du får i erstatning.

Modtager du et stort engangsbeløb som er skattefri sker der også en modregning, men kun i det sketteår, hvor du modtager beløber. Modtager du fx. 1 million i engangsbeløb modregnes det kun det år det udbetales i og årene efter er det kun evt. Renteindtægter som indgår som indtægt
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 11:25   #3
Pivo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2014
Indlæg: 21
Styrke: 11
Pivo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Hvis det er en løbende månedlig skattepligtig erstatning modregnes det som overstiger ca.73.000kr årligt. Der sker en modregning med 30kr i pensionen for hver 100kr du får i erstatning.

Modtager du et stort engangsbeløb som er skattefri sker der også en modregning, men kun i det sketteår, hvor du modtager beløber. Modtager du fx. 1 million i engangsbeløb modregnes det kun det år det udbetales i og årene efter er det kun evt. Renteindtægter som indgår som indtægt


Hej gisne, jeg har fået en méngrad på 15%. De penge er kommet til udbetaling og regner ikke med at skulle svare skat af disse. Du skriver at der sker en modregning med 30 kr. for hver 100 kr. erstatningen lyder på. (TAE) Men jeg kan ikke forstå at de må modregne en erstatning. Jeg mener at have læst flere steder at det IKKE må modregnes! Men jeg er som skrevet i tvivl.

Min TAE som er ved at være færdigudregnet hos ASK får jeg de 50% kapitaliseret. Resten bliver som en løbende udbetaling. Du skriver at der sker en modregning i erstatningsbeløbet, men kun det første år. Hvor stor er den modregning. Den er vel ikke 1/1 så får jeg jo intet i pension?

Jeg kan med al tydelighed se at det bliver en sag for en erfaren person i at udfylde forskudsopgørelsen hos SKAT. Jeg er hægtet af.
Pivo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 11:58   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
De må og skal modregne din løbende TAE over 73.000 Kr. om året.

Det er en skattepligtig indtægt og sidestilles med fx. løn, pensionsudbetalinger, renteindtægter m.v.

Skellet består i at den er skattepligtig ifht det du vælger at få kapitaliseret som er skattefrit. Her er det kun renteindtægterne fremover som vil skulle modregnes.

Se her hvad DUKH skriver: Den personlige indkomst omfatter alle skattepligtige indkomster, der ikke medregnes i kapitalindkomsten eller aktieindkomsten. Den omfatter bl.a.: lønindkomst, honorarer m.v., -indtægt ved selvstændig erhvervsvirksomhed, -pensionsindtægter, løbende udbetalinger og rateudbetalinger fra pensionsordninger, der er skattepligtige efter pensionsbeskatningslovens § 20, -underholdsbidrag og andre løbende ydelser, herunder erstatningsydelser, -anden skattepligtig indkomst, der ikke er kapitalindkomst.

Hvis der derimod er tale om en erstatning som en engangsudbetaling betragtes denne som en formue og kun evt. renter af formuen er skattepligtig indtægt og har betydning for førtidspensionen.


Glem det jeg skrev med første år - det var en tanketorsk og ikke ifht kapitalisering
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2015, 12:07   #5
Pivo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2014
Indlæg: 21
Styrke: 11
Pivo er ny på vejen
Tak gisne, for et godt og fyldestgørende svar
God dag.
Pivo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 16:02   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
de modregner min hver eneste mdr - hver år

løbende erstatning er en ALM.indtægt og skal beskattes løbende og tæller med..,.
jeg kabataliserede også. da jeg fik mine....de 50 procent er skattefri....men resten der deles op til folke pensionist....står jeg hver år som en indtægt,

vi er 2 så mener det er 116000 kr de ser bort fra. resten modregnes med 30 kr a hver 100 DESVÆRRE...

mine engangs udbetalinger og men var skattefri-...

og det er også gennem ask. mén der er intet at gøre.

husk der skal oveni betales skat af renter , nævner jeg hvis nogen fra kabataliseringen er gemt.


sådan har de desværre gjort hver år ,som lov er og nej det er ikke sjovt. men lov


stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 16:52   #7
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Modtager du et stort engangsbeløb som er skattefri sker der også en modregning, men kun i det sketteår, hvor du modtager beløber.
Hvis der er tale om en personskade-erstatning, sker der ingen modregning.

Men hvis summen vedrører en kapitalisering af en løbende udbetaling, så er det korrekt.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 17:23   #8
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
de modregner min hver eneste mdr - hver år

løbende erstatning er en ALM.indtægt og skal beskattes løbende og tæller med..,.
jeg kabataliserede også. da jeg fik mine....de 50 procent er skattefri....men resten der deles op til folke pensionist....står jeg hver år som en indtægt,

vi er 2 så mener det er 116000 kr de ser bort fra. resten modregnes med 30 kr a hver 100 DESVÆRRE...

mine engangs udbetalinger og men var skattefri-...

og det er også gennem ask. mén der er intet at gøre.

husk der skal oveni betales skat af renter , nævner jeg hvis nogen fra kabataliseringen er gemt.


sådan har de desværre gjort hver år ,som lov er og nej det er ikke sjovt. men lov


stribe ftp
Jeg bliver også modregnet i min TAE hver måned (og af min mands indtægt), hvilket gør at jeg kun modtager meget lidt i FP

Jeg finder det at jeg modregnes af min mands indtægt dybt urimeligt og er stor modstander af gensidig forsørgerpligt (men det er en anden diskussion)

Men tilgengæld synes jeg faktisk at det er rimeligt at vi modreges i vores erstatninger/pensionsudbetalinger.

De er jo en erstatning for den løn jeg modtog tidligere og skete der ingen modregning ville jeg jo både få mere i pension + både TAE og pensionsudbetaling og ville hver måned få udbetalt en hel del end da jeg arbejdede fuldtid....
Idag får jeg det samme udbetalt på trods af mandens indtægt og TAE/pensionsudbetalinger, som da jeg arbejdede fuldtid og mere skal jeg heller ikke have
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 17:31   #9
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej


Gisne

ja det samme her. De tager ALT de må til loftet pga min mand..
der bliver den allerede grov nedsat. ca med 6000 kr fra en enlig.

udover det tæller hans indtægt også med i min TAE . da vi tilsammen må have et vist beløb-

og ja så sætter de den 30 kr ned pr 100 som kronen på kranseværket.

nu kan man ikke gøre kærlighed op i penge. men jeg kan forestille mig,du og jeg ville få langt bedre økonomi ved at være enlig.

jeg ville selv få rigtig mange flere. da loftet de 72000 kr så vil være min " egne " og gf ikke regnes med-

synes ærlig det er et svineri-


stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2015, 17:45   #10
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Negativ kapitalindkomst ?

Det der overstiger den personlige indkomst, inden der sker modregning, vil dette tælle med, således at pensionen nedsættes, hvis det indsættes på en pensionsopsparing ?

Mit spørgsmål er vel:
Er indbetaling på pensionsopsparing, negativ kapitalindkomst når det gælder beregningen af FP, eller er det kun ved beregning af skat at indbetaling til pension, påvirker kapitalindkomsten ?
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension