K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-10-2010, 20:43   #1
Sivtop
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
Sivtop er ny på vejen
Hvor længe skal man have arbejdet for at have optjent sin ret til sygedagpenge igen?

Jeg blev sidste år sygemeldt og brugte mine 52 ugers sygedagpenge. Jeg blev forlænget og brugte yderligere fem uger.
Så var jeg tilbage på mit arbejde og havde mine fulde 20 timer pr. 1. maj i år... nu går det imidlertid så skidt med mig at jeg måske må lade mig sygemelde igen... men hvordan ser det så ud med sygedagpengene? Kan jeg få igen nu hvor jeg har arbejdet næsten 6mdr?
Sivtop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 21:56   #2
Sivtop
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
Sivtop er ny på vejen
Altså.... jeg har selv fundet et sted hvor jeg kan læse at det må være 13 uger jeg skal have været tilbage på arbejde... og det har jeg da været.
Men der plejer bare altid at blive stukket en pind i hjulet.... kan det være rigtigt det er 13 uger?
Sivtop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 22:03   #3
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej

sygedagpenge regnes man tilbagepå den måde at indenfor 18 mdr,kan man få sygedagpenge i 52 uger. ( hvis man ikke har haft nogle forlængelsesmuligheder, så man er blevet forlænget).

Håber jeg har forklaret det godt nok
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 22:43   #4
Sivtop
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2009
Indlæg: 21
Styrke: 16
Sivtop er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af futtefreja Se meddelelser
hej

sygedagpenge regnes man tilbagepå den måde at indenfor 18 mdr,kan man få sygedagpenge i 52 uger. ( hvis man ikke har haft nogle forlængelsesmuligheder, så man er blevet forlænget).

Håber jeg har forklaret det godt nok


Uff.... det gør det jo straks lidt mere indviklet og rodet... Men tak for dit svar.
Sivtop er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2010, 08:27   #5
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, jeg mener også, man tæller 18 mdr tilbage, så det vil sige, du skal have været i job i 18 mdr for at være berettiget til fuld længde igen. Men få kommunen til at beregne hvor meget du har!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2010, 08:55   #6
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
§ 26. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygeperiode på mere end 52 uger, jf. § 24, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden. Ved arbejdsdygtighed i mindre end 13 uger kan den sygemeldte på ny få udbetalt sygedagpenge fra kommunen, når beskæftigelseskravet i § 32 eller i § 42 er opfyldt. Det er endvidere et krav, at en af betingelserne i § 27 for at forlænge sygedagpengeperioden er opfyldt.

Stk. 2. Hvis retten til sygedagpenge er opbrugt under en sammenhængende sygdomsperiode på mere end 13 uger, jf. § 25, stk. 1, kan der på ny udbetales sygedagpenge, når den sygemeldte godtgør at have været arbejdsdygtig i mindst 13 uger efter varighedsbegrænsningens indtræden.
Citat:
§ 24. Udbetalingen af sygedagpenge ophører efter udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 52 uger i de 18 forudgående kalendermåneder, jf. dog § 25.

Stk. 2. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller løn

1) fra arbejdsgiveren eller kommunen i de første 2 uger af fraværsperioden ved sygdom eller

2) i anledning af graviditet, barsel eller adoption eller ved børns alvorlige sygdom, jf. lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven).
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

5) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

6) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Citat:
§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende

1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 13 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,

2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed,

4) er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov, eller

5) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har

1) arbejdet som lønmodtager,

2) arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som lønmodtager og med virksomheden har opfyldt beskæftigelseskravet efter § 42,

3) modtaget sygedagpenge eller dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,

4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor,

5) afholdt ferie med løn eller feriegodtgørelse,

6) modtaget godtgørelse i en opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller

7) været omfattet af en arbejdskonflikt.

Stk. 3. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 og plejevederlag efter § 104 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter barselloven.
Citat:
§ 42. Retten til sygedagpenge er betinget af, at der inden for de seneste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for sygefraværet. Virksomheden skal være udøvet i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid. Har virksomheden været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående beskæftigelse som lønmodtager.

Stk. 2. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 29 og plejevederlag efter § 104 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter barselloven.
Lige nogle § fra sygedagpengeloven
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2010, 18:16   #7
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 15
Andersine85 er ny på vejen
Det mest "sikre" (de der regnestykker er nemlig lidt indviklede, er ikke god til dem) er at arbejde i 6 måneder, og så de 5 uger ekstra som du blev forlænget... For så burde du være berettiget til sygedagpenge på ny, hvis jeg ikke regner helt forkert... Ellers er det noget med, at kommunen skal ud i at vurdere, om du er berettiget til en forlængelse igen...
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourseforløb - hvor længe skal i gå og hvad skal der ske mbo Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 19 01-09-2013 23:05
sygedagpenge hvor længe...... Bruno Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-04-2013 12:21
Sygedagpenge men hvor længe? c.l.e.o. Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-08-2012 14:41
Hvor længe skal jeg vente? 2012 Spørgsmål ang fleksjob 7 08-01-2012 12:32
Hvor længe skal man vente . . . L. Hagenau Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 12-11-2009 11:36




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension