K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2012, 17:53   #1
Gabella
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gabella er ny på vejen
Sygedagpenge - klage

Jeg har netop modtaget et brev om sygedagpenge stop.
stoppet begrundes med der er anmodet om lægelige oplysninger af afgørende betydning for sagen, der er ikke tilstrækkeligt vurderingsgrundlag til en afgørelse om forlængelse §27 stk.1.
det vurderes,at der er rimelig udsigt til,at der med modtagelsen af oplysningerne indenfor kortere tid kan opnås en afklaring.
det medfører mine sygedagpenge stoppes mens sagen afklares.
hvis afgørelsen efter modtagelsen af oplysninger bliver at jeg er berettiget til forlængelse af dagpengene jf. §27 stk.1 vil udbetalingen af sygedagpenge blive genoptaget med tilbagevirkende kraft.
Jeg agter at klage over afgørelsen, mit vigtigste argument er at kommunen har valgt at benytte sig af et firma der ikke har levet op til sagsbehandlingstiden for sygedagpenge modtagere og som kommunen nu derfor har opsagt samarbejdet med, jeg har i det år ´´contra´´ har haft min sag ikke været indkaldt til et eneste møde og det ved jeg er imod reglerne.
der findes en artikel offentlig gjort i en avis om at sygedagpenge modtagere er kommet i klemme i systemet fordi contra ikke har foretaget sig noget og ikke overholdt reglerne for sagsbehandlingstider, den artikel sender jeg med min klage.
Nu er spørgsmålet så om jeg skal holde mig til det eller om jeg også skal skrive mine andre argumenter.
jeg er bla. uenig i at sagsbehandleren finder finder de oplysninger de mangler afgørende for deres vurdering af sagen fordi den udtalelse skal komme fra et epilepsi hospital hvor jeg har været indlagt, min udredning for epilepsi har intet at gøre med mine psykiske sygdomme og det er de psykiske sygdomme der gør jeg ingen erhvervsevne har, der er udtalelser fra psykiater,egen læge og arbejdsmarkedsafklaring alle peger mod førtidspension men alligevel mener sagsbehandleren altså at udtalelsen fra epilepsi hospitalet er afgørende for sagens vurdering.
bør jeg skrive i klagen at jeg føler sagsbehandleren nedtoner vægten fra fagfolk der har udtalt sig om min sag fremfor et sted som er speciliceret i en helt anden sygdom end den der gør jeg desværre er uden erhvervsevne.
Hvad mener i skal jeg holde mig til de ´´kolde fackts´´ om firmaet contra der ikke overholdte lovgivningen for sagsbehandlingstider så mange sygedagpenge modtagere røg ud af systemet eller skal jeg også skrive om min frustration af sagsbehandlerens måde at vægte oplysningerne i min sag på?
Gabella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2012, 23:46   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det vil ikke ændre en afgørelse, hvis du klager over en sagsbehandlers nedtoning eller, at de ikke nåede at lave noget fra jobfirmaet.

Det du bør koncentrere dig om (synes jeg) er, at HVORFOR du mener, at du burde kunne få sygedagpengene forlænges.... F.eks. oplyse noget om dit helbred, som de ikke kender til.... Det at din egen læge, psykiater siger førtidspension, det hjælper ikke, for det er ikke dem, som bestemmer - det er kommunen som afgør og har kompetencen til det. Din læge, psykiater osv... og andre speciallæger skal kun udtale sig om din funktionsnedsættelse....

Nævn f.eks. i klagen, at du ikke mener, at de har fået vurderet din arbejdsevne... Og at de mangler at finde ud af, hvordan du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet. At du bør afklares yderligere. At du altså ikke er blevet rask... Var der udarbejdet en ressourceprofil? Hvis nej, så klag over det, at de ikke har benyttet sig af arbejdsevnemetoden (som er til brug til ressourceprofil).

Men kig i sygedagpengelinket og se, om der er noget herfra du kan bruge til klagen:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Men hvis jobcentret mener at der er behov for oplysninger fra epilepsi hospitalet, hvorfor så ikke lade dem indhente noget derfra? Det kan godt være, at du selv mener det ikke har noget med din erhvervsevne at gøre, men jeg kan nu godt se, at de gerne vil på en måde, for de har pligt til at se helheden i det... Ikke se kun på en ting, f.eks. det psykiske....

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med sagsbehandlingstider hos anden aktør, men det er godt nok uheldigt, at de ikke har lavet noget på dig i hvert fald... Det er bare selve sygedagpenge, der er midlertidigt er sat til 52 uger og kan kun forlænges efter § 27, hvis man passer ind i nogle af de punkter... (se sygedagpengelink).

Er du i fagforening, så kontakt dem gerne og se, om de vil hjælpe dig.

Kan du se, hvem der har skrevet afgørelsen? En medarbejder fra Anden aktør eller en fra selve kommunen? Hvis det er fra anden aktør, så er det ulovligt..... Men hvis din klage ender i nævnet, så skal de nok finde de fejl, der er begået i sagen, også selvom du ikke har nævnt noget/eller har lagt mærke til.

Håber du får medhold.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 01:05   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gabella Se meddelelser
stoppet begrundes med der er anmodet om lægelige oplysninger af afgørende betydning for sagen, der er ikke tilstrækkeligt vurderingsgrundlag til en afgørelse om forlængelse §27 stk.1.
det vurderes,at der er rimelig udsigt til,at der med modtagelsen af oplysningerne indenfor kortere tid kan opnås en afklaring.
det medfører mine sygedagpenge stoppes mens sagen afklares.
Som jeg lige læser det, så har de udsat den endelige afgørelse indtil erklæringen fra epilepsi hospitalet foreligger.

I så fald synes jeg du skal spare krudtet indtil den endelige afgørelse foreligger og du reelt ved, hvad du kæmper imod. Som det er lige nu, skyder du i blinde fordi du ikke ved, hvad de har tænkt sig at skrive.

Når du er så langt som ftp, så skal alle dine lidelser være stationære og behandling udtømt uanset om dine andre lidelser alene gør dig uarbejdsdygtig.

Som sagt - brug tiden på at køre skydset i stilling til en evt klage, men vent med at affyre til du har en afgørelse.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 12:19   #4
Gabella
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
Gabella er ny på vejen
Hej tak fordi i har læst og besvaret mine spørgsmål.
Curls: Jeg kan desværre ikke skrive jeg mangler arbejdsevne vurdering, jeg har lige været været til sådan en afklaring og de anbefaler fp.
Jeg har også fået lavet en ressourceprofil for et par år siden og min situation har ikke rigtig ændret sig siden den blev lavet.
Jeg kan helt sikkert bruge dit link til noget især stk.4, jeg må lige overveje hvordan jeg bedst gør det.
Jeg er i fagforening og vil tage kontakt til dem når næste afgørelse foreligger.
Kan godt forstå du undrer dig over jeg er så meget i mod de henter oplysninger om mig fra philidelfia, men de må meget gerne få de oplysninger, det jeg er i mod er at der tydeligt skrives de oplysninger skønnes afgørende for vurdering af sagen, der med er jeg helt sikker på de når den endelige afgørelse skal træffes, vil de skrive at philidelfias oplysninger desværre ikke viste sig at være afgørende for min sag og derfor kan jeg ikke forlænges på sygedagpenge.
det kan godt være jeg er lidt forud indtaget efter at være kørt rundt i systemet i 4 år *GG*
jeg er faktisk lidt i tvivl om hvor brevet kommer fra, der står det kommer fra jobcenter men er underskrevet af min sagsbehandler.

Håber: Det er rigtig som du læser det angående afgørelsen, jeg vil da overveje om jeg skal spare krudtet til de om 4 uger har truffet en endelig afgørelse for er helt sikker på den afgørelse også vil tage mine sygedagpenge.
spørgsmålet er om det er bedst at klage når muligheden for at vise sin utilfredshed er der, vise at selv om man er syg kan systemet ikke bare køre rundt i manegen med en, eller om man skal vente til endelig afgørelse og så samle klagen i en.
jeg ved ikke rigtig hvad der er bedst - synes det er svært.
Gabella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2012, 12:29   #5
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gabella Se meddelelser
Håber: Det er rigtig som du læser det angående afgørelsen, jeg vil da overveje om jeg skal spare krudtet til de om 4 uger har truffet en endelig afgørelse for er helt sikker på den afgørelse også vil tage mine sygedagpenge.
spørgsmålet er om det er bedst at klage når muligheden for at vise sin utilfredshed er der, vise at selv om man er syg kan systemet ikke bare køre rundt i manegen med en, eller om man skal vente til endelig afgørelse og så samle klagen i en.
jeg ved ikke rigtig hvad der er bedst - synes det er svært.
Men du kan vel ikke klage over en afgørelse der endnu ikke er truffet?

Du kan godt klage over, at der ikke har været afholdt møder hos anden aktør, men desværre gør det ikke nogen forskel. Dine sygedagepenge skal ophøre efter 52 uger, hvis du ikke opfylder nogen forlængelsesmuligheder uanset om du så ikke har været indkaldt til så meget som et enkelt møde på 52 uger.

Du kan også godt klage over, at de vil indhente udtalelse fra epilepsi hospitalet, men problemet er bare, at alle dine lidelser skal være stationære og behandlingsmuligheder udtømte, også selvom en eller flere af dine lidelser alene gør dig uarbejdsdygtig. For der er jo en svag mulighed for, de dage hvor der er 27 timer i døgnet og det regner med slå sne og solen er grøn, at du kan få en arbejdsevne hvis din epilepsi kan behandles......

Det er derfor jeg mener du bør vente. Brug tiden på at samle principafgørelser osv ind til du måske skal skrive din endelige klage istedet for at skyde i blinde.

P.s nu hvor jeg læser dit indlæg igen, ser det mere ud til, at det er en generel klage du vil lave - over mangel på opfølgningsmøder (som du så nok burde have reageret på noget før, hvis ret skal være ret) samt sagsbehandlerens vægten af oplsningerne og det kan du selvfølgelig godt stille spørgsmålstegn ved.

Har du fået lavet ressourceprofil og er du blevet partshørt i den og er dit sygedagpengestop varslet senest 14 dage før?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Brev fra statsforvaltningen omkring klage af sygedagpenge-stop HeleneS Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 17-02-2013 14:58
Forlængelse af sygedagpenge, klage 1971 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 02-11-2011 16:09
Er det for sént at klage???? maggie Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 09-09-2011 20:10
Klage over stop af sygedagpenge... ca83 Alt det andet 7 25-07-2010 23:40
Sygedagpenge svarer ikke på min klage charho Alt det andet 10 22-02-2010 09:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension