K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-07-2017, 16:24   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Reduktion af KH hjælp, når ægtefællen er folkepensionist?

Jeg kender en, der omsider har måttet overgive sig og har søgt Kontanthjælp, da ægtefællens folkepension ikke rækker til dem begge plus boligafgift.
Lige nu er hun på jobsøgnings-kursus, men har fået at vide, at deres bolig er for dyr (6000). Boligsikringen bliver sat ned, så de ved ikke rigtigt, hvad de skal gøre.
De har før måttet flytte af samme grund.

Hun er ny i det her, men hendes alder og mangel på ordinær erhvervserfaring (hun er uddannet grafiker) gør det ikke særlig sandsynligt, at hun bare lige får job. Endvidere har hun nogle skånebehov i skulder, bækken og ben, så jeg forsøger at råde hende så godt, jeg kan.
Det jeg har rådet hende til at få en ordentlig dokumentation på sine skånebehov (speciallæge, røntgen, scan osv) - også af hensyn til evt. senere fleksansøgning.

Er der nogen her, der ved, hvordan reglerne er for en KH modtagere, der er gift med en folkepensionist - hvor meget, der reduceres og hvordan?
Jeg har søgt efter det, men ved ikke, hvordan jeg skal formulere for at ramme det rigtige sted.

Er her nogen, der kan hjælpe?
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2017, 20:19   #2
frubipolar
Hvor skulle jeg ellers være
 
frubipolars avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2013
Indlæg: 176
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
frubipolar er ny på vejen
Så vidt jeg har forstået det, er det lige meget hvilken status ægtefællen har, om det er direktøren eller folkepensionisten.
Det der gælder er, at et ægtepar må have hvad en indkomst der svare til 2x kontanthjælp.
Yderligere skal det tages højte for "loftet", om hun er underlag det og den famøse 225-timers regl!
Loftet gør jo bla. at evt. boligsikring bliver nedsat.

Jeg ser lige om jeg kan finde nogle links til dig.

Fra Borger: https://www.borger.dk/arbejde-dagpenge-ferie/Dagpenge-kontanthjaelp-og-sygedagpenge/Kontanthjaelp/Kontanthjaelpsloftet
__________________
Citat:
Life is short so... Kiss slowly - laugh insanely - love truly.

Førtidspensionist siden 1/9-2018.

Sidst redigeret af frubipolar; 12-07-2017 kl. 20:22.
frubipolar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2017, 22:36   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det han tjener mere end hvis han fik kh, modregnes i hendes kh.
Hvis han ikke er forsørger "må" han tjene 11.143 kr før skat.
Hvis hun er 30+ år og ikke-forsørger, får hun 11.143 kr før skat inden modregning.

Aktivloven:
"§ 26. Hjælpen til et ægtepar beregnes som summen af de beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til efter §§ 22-25. "

§22-25 er kh satserne
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2017, 23:25   #4
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Åh, det er mere end jeg kan overskue nu, men jeg har sendt hende linket til aktivloven og hvilke paragraffer, hun skal se på.
Tak for hjælpen :-)
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2017, 10:47   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hun kan bare se på:
Det han tjener mere end 11.143 kr før skat, trækkes fra hendes 11.143 kr før skat
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension