K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2017, 00:51   #1
rhj_aa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 1
Styrke: 0
rhj_aa er ny på vejen
Bør jeg melde mig ind i en fagforening og en a-kasse?

Hej kære brugere af K10

Jeg står i en situation, hvor jeg grundet psykosociale udfordringer og gennem en udredning ved, at jeg ikke kan magte et fuldtidsjob efter endt uddannelse.

Jeg er under uddannelse til folkeskolelærer, og jeg er færdig om ca. 1 1/2 år.

Jeg har haft kontakt med kommunen og har gennem kort tid også haft kontakt med en bostøtte. Dette er dog overstået. Herigennem blev der aftalt et møde med kommunen, hvor jeg fik noget at vide om, hvordan et afklaringsforløb mod fleksjob ville foregå. Så "jorden er gødet" ift. at kommunen ved, at der vil opstå et problem grundet min situation. Jeg er derfor spændt på, hvor mange arbejdsprøvninger mm. jeg sendes ud i i fremtiden, og hvor længe jeg kommer til at gå på offentlig forsørgelse, før jeg forhåbentlig tilkendes et fleksjob til sidst.

Lige nu står jeg i den situation, at jeg ikke kan finde ud af, om det er klogt at forsikre mig gennem fagforening mhp. evt. juridisk støtte senere ifm. mine afklaringsforløb og at komme i en a-kasse for at få en højere ydelse de første to år efter endt uddannelse.

Min bekymring er, at jeg frygter kommunen vil ignorere mig, så længe jeg modtager dagpenge, og jeg derfor spilder to år af mit liv, før min afklaring i bedste fald kan komme i gang.

Jeg har tidligere kun været på kontanthjælp i ét år af mit liv, og jeg har derfor ikke nogen lang forhistorie i systemet, da jeg primært har forsørget mig gennem SU. Så derfor ønsker jeg ikke at sætte en fælde op for mig selv ved evt. at blive afvist af kommunen, fordi jeg i så fald er medlem af en a-kasse og i følge dem ikke behøver kontanthjælp.

Mine spørgsmål er derfor:
- Kan man få udbetalt en ydelse af a-kassen, selvom man ikke i starten af karrieren står til rådighed for arbejdsmarkedet? Hvis ja, er det i så fald sygedagpenge, eller hvad hedder det?
- Hvis ikke det hedder sygedagpenge, stilles der så krav til mig om, at søge et vist antal jobs om ugen af a-kassen, selvom det er et håbløst projekt, før jeg evt. får tilkendt et fleksjob?
- Er det en dum ide at melde mig ind, hvis jeg gerne vil have kommunen til at tage mig seriøst kort tid efter endt uddannelse?
- Kan man få udbetalt støtte fra a-kassen, hvis jeg undervejs bliver lukket ind i det offentlige system og evt. tilkendes et ressourceforløb, eller skal kommunen så udbetale en ydelse i stedet?

Der er naturligvis mulighed for at spørge begge parter, men da der sikkert er interessekonflikter mellem mig og dem af økonomiske årsager, håber jeg, at der er nogle kloge hoveder herinde, der ønsker at hjælpe mig.

På forhånd tak!
rhj_aa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2017, 05:41   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
At melde dig ind i en fagforening er noget du bør...det vil du kunne få god brug af senere...

Men hvis du melder dig ind i en a-kasse og derigennem kan blive forsørget efter endt uddannelse...ja så bliver det sværere at komme igennem systemet og til en bevilling til fleksjob...

Jo mere selvhjulpne folk er...jo sværere er der at blive afklaret hos kommunen...

Feks hvis man har et job...og man ønsker at blive afklaret til et fleksjob...ja så sker det bare ikke....ikke før man melder sig syg og dermed kommer ind i systemet...

Vi er tit blevet spurt herinde ang dette...folk har det med at tænke mere på penge end deres helbred...og det kan man sagtens forstå...da penge er vigtige...

Men man kan ikke blive afklaret hvis man feks er i job...eller ved et andet system...som feks a-kassen...

Ud over det...så skal man stå til rådighed for et job hvis man skal have penge igennem en a-kasse...

Personligt ville jeg...husk at dette er uden at kende 'til din sag og situation....nøjes med at melde mig ind i fagforeningen...og undlade at melde mig i a-kassen....forudsat at jeg vidste at jeg overhovedet ikke kunne komme til at arbejde på normale vilkår...

Men er der en lille chance for at komme til at arbejde på alm vilkår....ja så ville jeg også tage a-kassen med...

Problemet er at hvis du får dine penge igennem en a.kasse...ja så vil kommunen have det sådan at det er fint og du ikke er deres problem...

De vil først gøre noget når du bliver deres problem....hvis du forstår...

Et lille eksempel...bare for at forklare...

En mand har job...men er lige blevet smidt ud af konen....og har dermed ikke noget sted at bo...

Manden har muligheden for at få et værelse...men har ikke muligheden for at kunne betale despotitummet...

Manden spørger derfor kommune om de kan hjælpe med et lån...et lån som han har alle muligheder for at betale tilbage da han jo er i job...

Manden forklare at det er vigtigt at han har et sted at sove og bo...da han jo skal på arbejde hver dag....og hvis han ikke har et sted at sove....ja så vil han ikke kunne arbejde og vil dermed blive arbejdsløs og efterfølgende ligge kommunen til last...

Svaret fra kommunen er....jamen så ses vi når du bliver arbejdsløs....

De ville ikke låne ham penge...da han ikke er deres problem...han har jo et arbejde...

Det faktum at han evt ville miste sit job og dermed skulle kommunen både hjælpe ham til et sted at bo plus de skulle give ham kontanthjælp og tilhørende tilskud....ja det ser de slet ikke på....da han har arbejde og dermed ikke hører ind under dem...

Dette har måske ikke så meget med din situation at gøre...men det viser at kommuner har en bestemt måde at tænke på...i forhold til hvem de hjælper/afklarer....alt efter om man er "deres problem eller andres"...

Selv folk der er i systemet...men som bliver forsørget igennem gensidig forsørgerpligt...enten af deres mand eller kone...ja de har tit svært ved at få en ordentlig afklaring...

Som du selv er inde på...så vil det være dumt at opstille problemer for at du kan blive afklaret efter endt uddannelse...men det kommer selvfølgelig an på hvad der er vigtigst for dig...de flere penge en a-kasse vil give eller dit helbred og en hurtigere afklaring...

Det kommer selvfølgelig også an på om der er en mulighed for at du senere vil kunne arbejde normalt eller om det er 100 % sikkert at du ikke kan...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2017, 08:34   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er måske forskelligt i kommunerne.. da jeg var i afklaring, fik jeg at vide at de der var på dagpenge stod først til en udredning, og at jeg som kontanthjælpsmodtager gennem en årrække stod sidst i køen. Det var så udredning gennem kommunens eget reva-center, hvor der var lang ventetid. Måske var det anderledes hvis man kunne klare alm. erhvervspraktik.

Et hint er at tjekke de kommunale refusionsregler osv.. og se hvor man er billigst at parkere. Jeg var billigere at holde på kontanthjælp længst muligt, frem for pension eller fleks.

Så måske skal du prøve at tale med fagforeningen om det. De må kende lokalområdets politik på området.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 11-01-2017 kl. 08:36.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension