K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-10-2008, 10:56   #1
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Socialt bedrageri

Først et KÆMPE TILLYKKE til K10 med fødselsdagen

K10 er jo i høj grad præget af de fejl og mangler de enkelte kommuner udsætter borgerne for.

Men, hva' nu hvis man er vidende om at en af vore medsøstre er social bedrager?

Bør man anmelde og hva' er konsekvensen?

Historien er kort:

I.f.m. et ualmindeligt grotesk samlivsophør hos en af mine gode venner, er fruen i huset midt i kampens hede efter min mening ude på tynd is.

Hun var før samlivsbruddet bevilget forældreorlov til et barn på 8 år i 3 mdr. P.gr.a. bruddet var der ikke økonomisk mulighed for dette og alternativet blev en sygemelding (med fuld lønkompensation).

Samtidig med sygedagpenge har kvinden arbejdet og er lønnet i et midlertidigt supplerende job ca. 8-10 timer om ugen.

Samtidig meddeler kvinden at hun rejser sydpå med 2 af børnene (med ny ven), uanfægtet at hun er på sygedagpenge og samværet ikke har været i Statsamtet.

Jeg betvivler ikke at kommunen formentlig vil opdage den supplerende lønindtægt, for det bliver vel fanget i Nem konto ordningen??? Det er så vidt jeg ved her de sociale bedragere bliver fanget....?

Udenlandsrejse på sygedagpenge er vel en overvejelse om en evt. anmeldelse værd?

Jeg er i tvivl.

Den ene side af hjernen siger, at jeg kan være ligeglad

Den anden side af hjernen siger, at jeg bør rette en anonym henvendelse til kommunen - men, hva' er konsekvensen for et sådant bedrageri?
I sidste ende ønsker jeg ikke at det skal gå ud over børnene.

Til historien hører i øvrigt også at vedkommende er tillidsmand.

Trine
Trine er ikke logget ind  
Gammel 06-10-2008, 11:11   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Vi har vist haft en snak om det før her på siden.

Ingen støtter socialt bedrageri, da de FÅ, der begår det, får det til at gå ud over de mange, som IKKE gør.

Jeg synes, man skal være MEGET varsom med at anmelde.

For man ved IKKE hele baggrunden for, hvad der foregår.

Eks. er der jo nu LOVLIGT mulighed for at være deltidssygemeldt - og dermed LOVLIGT arbejde, SELVOM man får sygedagpenge.

Og når man IKKE kender hele baggrunden, synes jeg, det er bedst at lade tvivlen komme vedkommende til gode.

Det offentliges enorme og omfangsrige kontrolsystemer skal nok tage sig af det. Kommunerne har jo også afsat mange, mange penge til at kontrollere socialbedrageri.

Der er vist OGSÅ tjek i lufthavnene af de rejsende, om de er på overførselsindkomst. Men.... nogle kan i visse tilfælde få TILLADELSE til at rejse til udlandet på sygedagpenge, og hvis man IKKE ved, om det er tilfældet, så skal man også her passe på med sin mistænkeliggørelse.

Men jeg vil lige gentage, at jeg synes IKKE, det er i orden med socialbedrageri.

Konsekvenserne er sikkert individuelle... fratagelse af penge, politianmeldelse eller ingenting.

Men det vil IKKE kunne undgå at gå ud over børnene... alene en anonym anmeldelse med efterfølgende "kontrolsamtaler" rammer børnene... både i tilfælde af uskyldighed og skyldighed.

Jeg ville IKKE anmelde det, fordi jeg IKKE har nogen anelse om baggrunden.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 07-10-2008, 09:59   #3
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 18
rolle er ny på vejen
hejsan trine jeg tænke i mit stille sind er det noget du har med at gøre ang hr og fr x jeg har boet i sverige en del år og her over er der der mange mensker der bare stikker hinanden for næsten ingen ting det for for nogen en konsekvensen at de evt må gå for lud og koldt vand i en del år frem over man kan anmelde eller lade være man skal tænke på at man selv kan komme galt af sted på den ene ell anden måde det er bare at starte en krig mvh rolle
rolle er ikke logget ind  
Gammel 07-10-2008, 10:33   #4
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg støtter bestemt heller ikke socialt bedrageri, men alligevel ville jeg ikke anmelde nogen.
Som flere har skrevet, kender man nu hele baggrunden, også selvom man tror det?
Jeg synes, det lyder som om, i har gjort alt for at gøre hende opmærksom på, at det er forkert, det er også den fremgangsmåde jeg selv ville bruge, og så må det være op til folks egen samvittighed.
Et eller andet sted har jeg det sådan, at det må være op til kommunerne selv at tjekke op på borgerne, så længe der ikke er tale om personskade eller feks misrøgt af børn.
Kommunerne kan, hvis de vil, tjekke op på, om en person modtager både offentlig forsørgelse og lønindtægt samtidig, jeg synes ikke, det er op til os andre at melde det til kommunen.

Og til det med ferie. Jeg har selv og kender til flere andre også, der har fået lov at holde ferie og tilmed beholdt deres sygedagpenge, så længe de opholder sig indenfor EU, også selvom der ikke foreligger en lægeerklæring, så med som så meget andet, kommer det an på den enkelte sagsbehandler, hvad man får lov til.
gh72 er ikke logget ind  
Gammel 06-10-2008, 11:19   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hej trine

tja, for mig lyder det også umiddelbart som socialt bedrageri og det er i min verden ikke acceptabelt, basta, den er ikke længere.

Om du skal melde hende eller ej, må være op til din egen samvittighed. Men har du konfronteret hende og fortalt hende at du bestemt mener hun er ude på tynd is? -krise situation eller ej?

Det er dig som skal leve videre med din viden, også en viden om at andre som i den grad har brug for hjælpen bliver mistænkeliggjort når der netop er sådan nogle "historier" som den du her fortæller!

Mit bedste råd er: snak med hende, gør hende opmærksom på hvad du synes om hendes ikke helt iorden måde at gøre tingene på og sig det direkte.

Konsekvensen, hm, ja det bliver vel først og fremmest en tilbagebetaling af den forkerte ydelse og udover dette kan hun jo også risikere at skulle betale bøde/hæfte evt i fængsel, har hun tænkt så langt?
Det burde hun eftersom hun jo også er tillidsmand!

I sidste ende er det kun dig selv og din samvittighed der afgør hvad du vælger at gøre.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind  
Gammel 06-10-2008, 11:46   #6
Trine
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2008
Indlæg: 128
Styrke: 16
Trine er ny på vejen
Hej zuza og Buster,

Tak for jeres svar.

Jeg er så dybt involveret, at jeg har talt med de store bogstaver, og fortalt at ingen med deres sansers fulde fem i en fuldtids sygemelding, på nogen måde kan tænke tanken, at gå på arbejde nr.2 i disse kontroltider.

Det samme har ex. samleveren (faderen til børnene) forgæves forsøgt.

Helt uden for pædagogisk rækkevidde (kærlighed gør blind).

Har også fortalt, at det er dummere end dum, da kommunen formentlig i EDB samkørsel med udbetaling af sygedagpengene vil opdage, at der er supplerende lønindtægt.

Også helt uden for pædagogisk rækkevidde.

Har også fortalt, at det er ulovligt at rejse sydpå på sygedagpenge, men her er moralen i højere grad at skade tidligere samlever og dyrke ny kærlighed.

Min personlige indstilling er umiddelbart, at når kritikken mod kommunerne kan gå den ene vej - skal den også gå den anden.

Socialt bedrageri handler jo også om, at når kassen er tom, hindres retmæssige lovlydige borgere i at få del i den ydelse de er berettiget til, når enkelte borgere bevist snyder systemet.

Og helt bevist snyd, det er der desværre tale om her.

Trine
Trine er ikke logget ind  
Gammel 06-10-2008, 11:27   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Trine.

Jeg kan godt forstå dit spørgsmål, forundring og harme. Men....... lyt til Zuza`s råd som er fornuftige. Glem alt om angivning til kommunen.

Socialt bedrageri er fuldstændig uacceptabelt. Men et langt liv har lært mig at tælle til 3 før jeg udtaler mig om noget, som jeg kun har tro og formodning om. Hvor mange gange er jeg ikke selv kommet med hurtige konklusioner om andre mennesker for så at opdage at tingende ikke nødvendigvis hænger sammen som jeg først troede.

Det er sket mange gange, især da jeg var yngre. Men ofte har jeg også haft røde ører når den rigtige sandhed kom frem. Så godt du giver udtryk for din harme og formodning men hold fingerne væk. Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu  
Gammel 06-10-2008, 13:46   #8
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Trine Se meddelelser
Den anden side af hjernen siger, at jeg bør rette en anonym henvendelse til kommunen
Hmm.. hvorfor anonymt? Hvis du mener, at du bør informere myndighederne om et bedrageri - gør det, men ikke på sådan en lusket måde, som du her overvejer.

Et eller andet sted, er du ikke en døjt bedre end hende, hvis du gør det anonymt. Lusket er hvad du vil gøre = lusket er hvad hun gør.

Et ordentligt menneske anmelder ikke andre anonymt, men står ved sin anmeldelse, åbent og med løftet pande.

Medmindre "noget" handler om, at udsætte sig selv for vold, hvis anmeldelsen gælder f.eks. grov kriminalitet, bander og lignende - er der ingen undskyldning for at luske en anmeldelse ind uden at give sig til kende.

På den anden side, når du overhovedet kan overveje en anonym fremgangsmåde, er du måske typen der gør sådan noget og så nytter det nok ikke, at appelere til stolthed, fairnes og ærlighed.... ?
Tante Ana er ikke logget ind  
Gammel 06-10-2008, 14:09   #9
sun-lady
Afhængigheds tegn af K10
 
sun-ladys avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2006
Lokation: Horsens
Alder: 67
Indlæg: 320
Styrke: 19
sun-lady er ny på vejen
Jeg ville nok konfrontere hende med det, og spørge ind til om det vitterlig er ulovligheder hun har gang i. Er det det, ville jeg fortælle hende, at enten stopper hun med det, eller også melder jeg hende.

Ingen grund til anonym anmeldelse efter min mening.
__________________
/Solveig
http://basiscat.dk/
sun-lady er ikke logget ind  
Gammel 06-10-2008, 14:30   #10
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Lidt info on Nem Konto, til det første indlæg.

Er mit kontonummer og mine kontooplysninger beskyttet?
De offentlige myndigheder kan kun overføre penge til din NemKonto. De kan hverken trække penge på kontoen eller se kontobevægelser og de har ikke direkte adgang til at se dit kontonummer.
MxDK er ikke logget ind  
Lukket emne

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Omvendt socialt bedrageri klanst Politik og Samfund 16 27-05-2013 13:14
socialt bedrageri sat i system østerbro Politik og Samfund 8 24-03-2013 21:50
Penge fra socialt bedrageri Abraxus Politik og Samfund 10 17-02-2013 21:50
Socialt bedrageri? kakaoko24 Politik og Samfund 12 01-02-2013 15:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension