K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2011, 16:26   #91
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Tak... men kan ikke lade være med at bekymre mig... selv om jeg skulle ligge på fx 25 timer, så kan kommunen jo stadig sige at jeg ikke skal have fleksjob, hvis og hvis og hvis...

Kan de egentlig finde på at sige: Vi tror du kan klare et fuldtidsjob om 10 år, når dine børn er flyttet hjemmefra!??? Du får kontanthjælp i mellemtiden!!!
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 07:17   #92
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af K.41.Odense Se meddelelser
Tak... men kan ikke lade være med at bekymre mig... selv om jeg skulle ligge på fx 25 timer, så kan kommunen jo stadig sige at jeg ikke skal have fleksjob, hvis og hvis og hvis...

Kan de egentlig finde på at sige: Vi tror du kan klare et fuldtidsjob om 10 år, når dine børn er flyttet hjemmefra!??? Du får kontanthjælp i mellemtiden!!!
Det er helt naturligt at være bekymret / spændt for den kommende praktik, på den ene side glæder man sig og på den anden så er det også hårdt at skulle igang igen.

For mig lyder 16 timer meget at starte på!? På 4 uger kunne man måske lave en blid optrapning i stedet, for at nå frem til de 20 timer du menes at kunne klare. Jeg skal dog ikke kunne sige hvad du kan klare og ikke klare og hvordan det er bedst at starte. Har du nogle der skal følge dig på biblioteket, som du kan sig til og fra overfor mht. arbejdstid ? Eller skal du bare selv "køre" det ?

Det du skriver med om 10 år, er meget usandsynligt. Du er gået i afklaring her og nu for at man skal finde ud af hvad din fremtid skal være i henhold til arbejdsmarkedet og det skal man finde ud af i den kommende periode hvor du skal afklares arbejds- såvel som helbreds mæssigt.

Det er endda rigtigt fint at du kan afklares under din sygedagpenge periode, dog er du stadig nødt til at holde trit med "denne" !! Dermed ment, at forløber din praktik mod forventning ikke som den skal, jamen så skal der ske nogle justeringer således at du kommer ud med et retvisende resultat hvad du kan klare og ikke kan klare på arbejdsmarkedet.

Tilpasninger omkring ens arbejdsprøvning er nøglen til gennemførsel af samme. Dog er det vigtigt at du får lavet sådanne tilpasninger når det er og hvor det er nødvendigt. Det er kun dig der ved hvorledes det skal være. Det er ikke sikkert at du rammer rigtigt de første par gange med de behov for evt. skånehensyn og arbejdstid du føler at måtte have brug for i forhold til dit liv ved siden af. Det er svært, men prøv at tage det oppe fra og ned og vær ikke overrasket over hvor mange justeringer du evt. må lave undervejs. Det kan både gå den ene vej og den anden. Det er helt naturligt i forbindelse med en arbejdsprøvning. Jo flere justeringer/tilpasninger jo bedre vil jeg sige, så undgår man at "knække nakken" undervejs.

Held og lykke.

EE

Sidst redigeret af Enteneller; 20-01-2011 kl. 07:29.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 11:15   #93
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Hej EE
Det er åbenbart Odense Kommunes rutine at starte på 15 timer (det var 16 for at det lige skulle passe med nogle funktioner på skolen)
Min jobkonsulent sagde ikke at jeg skulle ende på 20.. hun snakkede endda om fuld tid... hvilket jeg ikke sagde noget til, men det er da HELT urealistisk. Jeg har jo også migræne at slås med... det tager mange enkeldage.

Der er en bibliotekar der, der hele tiden kan spørges, og er en del på bibloioteket.

Jeg er i tvivl om, om der er for meget larm pga børn. Det rungede utrolig meget. Og så er biblioteket halv-åbent. Måske et kommunekontor havde været bedre...

Jeg har vel 39 uger at blive afklaret i.

Men er så meget afhængig af, at en psykiater erklærer, at min arbejdsevne ikke kan forbedres mere, altså at jeg er stationær, men nok kan få en bedre livskvalitet efterhånden.

Jeg er blevet henvist til neurolog pga migræne, da jeg gerne vil på hovedpineklinikken i Glostrup. Mon jeg skyder mig selv i forden, af at begynde at "pille" ved min migræne?

På den anden side betyder min migræne utrolig meget, da der ryger rigtig meget energi, de dage jeg er syg. Og det ville jeg rigtig gerne slippe for.

Har forresten en tid ved hypnotisør Jakob Stracotta , en af landets bedste hypnotisører, og det er jeg rigtig spændt på!
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2011, 11:26   #94
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej K41,

Hvis vi ikke bekymrede os over en arbejdsprøvning hvad enten den står for døren eller skal igang, så var vi jo alle på det ordinære arbejdsmarked. Det er helt naturligt som du ved og så alle de forventningerne, der kommer ude fra. "Bare lige" 20 timer, 25 timer og inden man ser sig om så er man på fuld tid. Den fik jeg også smidt i hovedet af min jobkonsulent. Jeg tænkte ikke rigtigt noget, anede ikke mit levende råd. Dog viste min første arbejdsprøvning 6 -7 timer i gns. pr. uge, så man ved aldrig hvad det bliver til før man kommer igang, det kommer an på mange faktorer.

Det er fint nok at du arbejder på at få det bedre, alle behandlingsmuligheder skal jo alligevel være udtømte hvad enten du skal tilkendes fleksjob eller førtidspension. Jeg ville dog afholde mig fra at fortælle min sagsbehandler herom indtil jeg kendte vente tiden til fx. hovedpine centeret i Glostrup og på den anden side kunne en sbér måske også presse på for at du kom til, hvis dt var en af dine behandlingsmuligheder. !!?

Du må jo se hvad "miljøet" er omkring biblioteket og se hvad du kan og ikke kan affinde dig med. Der er jo ikke andet for at få det prøvet af og se hvordan det går.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 15:11   #95
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Hej... arbejdsprøvning.første uge: Mandag, fik mange informationer om biblioteket, satte lidt bøger på plads, efter to timer kunne jeg bare ikke mere og gik hjem. Tirsdag; var der alle 4 timer, men fandt ud af, at sætte bøger på plads er alt for forvirrende for mit hoved. Der er meget larm i frikvarterene, det er et halvåbent bibliotek. Onsdag havde jeg fri. Jeg spiste brunch med en ven, det skulle jeg nok ikke have gjort, skulle have hvilet ud i stedet. Torsdag havde migræne.. Fredag, var der alle 4 timer, det gik helt godt... Men måtte flygte til mødelokale i frikvarteret, og derefter holde pause på lærerværelset, i timen.

Spørgsmål: HVIS man får bevilget fleksjob, hvad skal man så leve af indtil man finder fleksjob?

Jeg er på sygedagpenge, 52 uger, forlænget 39 uger. (takket være K10's hjælp)
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 15:32   #96
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
hvis du får tildelt flex mens du er på sygedagpenge overgår du til ledighedsydelse
hvis du først kommer på kontanthjælp, er du på den ydelse indtil du finder et job
så håber virkelig for dig, du bliver visiteret til flexjob mens du er på sygedagpenge

http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/...r/Default.aspx
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 17:12   #97
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
hvis du får tildelt flex mens du er på sygedagpenge overgår du til ledighedsydelse
[/url]
Til MTVRV1 og K.41.Odense: Jeg er enig i ovenstående vurdering.

Og hertil vil jeg føje:
Det er bestemt i § 28 i Sygedagpengelov, at der ikke må være pause mellem sygedagpenge og videre relevant arbejdsmarkedsrettet beskæftigelse, som er lægefagligt og socialfagligt velbegrundet ud fra foreliggende lægeerklæringer og ud fra foreliggende vurdering af arbejdsprøvning - denne vurdering ud fra § 28 i Sygedagpengelov skal altså velbegrundet videre pege på: ordinært arbejde, revalidering, fleksjob, førtidspension.

Læs herom kapitel 9 § 28 i Sygedagpengelov:

http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e

Faktisk er det ikke lovmedholdeligt efter sygedagpenge at pege på kontanthjælp som videre foranstaltning. Det er ikke lovmedholdeligt at visitere til kontanthjælpshul - det er ikke en arbejdsmarkedsrettet foranstaltning.

Denne regel fremgår videre af Retssikkerhedslov § 7a, som er gengivet under nyttige links her på K10:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125932

Og se videre K10 om sygedagpengestop om regel om direkte overgang til arbejdsmarkedsrettet foranstaltning - ordinært arbejde, revalidering, fleksjob, førtidspension:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop


Denne regel er videre stadfæstet i Helsingørdom - læs om Helsingørdom her:

http://avisen.dk/syge-danskere-kan-f...ng_117054.aspx

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf (1)


Og denne dom er uddybet relevant også for din sag i den såkaldte Ymer§: A-38-02: Læs herom på disse links:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=137621&postcount=6 og

http://www.k10.dk/showthread.php?p=137759#post137759

http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=A-38-02


Ymer§ og Helsingørdom er igen stadfæstet den 6. januar 2011 af beskæftigelsesministeren, at afgørelse om for syg til fleksjob skal munde ud i førtidspension - så hvis de siger, du er for syg til fleks, men for rask til førtidspension, og skal på kontanthjælp, så passer det ikke - jf.:

http://www.ft.dk/samling/20101/almde...556/948069.pdf

og se også her: http://www.k10.dk/showthread.php?p=146361#post146361

Hvis du vurderes for syg til et almindeligt arbejde og for syg til revalidering og for syg til fleksjob - så skal de bevilge førtidspension - ikke kontanthjælp.

Herved skulle du jf. lægefaglige vurderinger - og nu også socialfaglige vurderinger ved arbejdsprøvning - om for syg til et almindeligt arbejde - jf. lovgivning være under udredning til revalidering, fleksjob eller førtidspension.

Før dagbog om arbejdsprøvning dag for dag - med minutiøse beskrivelser og vurderinger af dine dage - på arbejde - og videre hjemme - som supplement til arbejdsprøvningssteds beskrivelse og vurdering.

----------------------------------------------------

(1) Helsingør-dommen siger bl.a.:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”

Sidst redigeret af Katharina; 29-01-2011 kl. 19:00. Årsag: fornyet links.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 17:43   #98
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Tak... men Katharina; de regler du nævner, gælder de også, hvis man ikke er færdigbehandlet, eller man ikke er stationær?
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2011, 18:22   #99
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af K.41.Odense Se meddelelser
Tak... men Katharina; de regler du nævner, gælder de også, hvis man ikke er færdigbehandlet, eller man ikke er stationær?
Hej K.41.Odense!

§ 28 i Sygedagpengelov - om visitation til revalidering (eller fleksjob) - skal overvejes i din sag - hvis du er for syg til ordinært job - men for rask til førtidspension - også når din tilstand ikke er vurderet stationær.

I øvrigt er borderline en stationær diagnose - der for de fleste vil betyde varige begrænsninger i arbejdsevne- borderline er en stationær diagnose, der tidligt er kommet i dit liv - og altid vil være i dit liv - og borderline er en slags stationær tilstand i dit liv, der hele livet vil gøre dig særlig udsat for stress i arbejdsliv og familieliv.

Jeg har læst din blog - som er meget smukt og følsomt beskrivende og accepterende - omkring borderline som del af dit liv - med mange erkendelser og med særlige muligheder - som jeg ønsker dig held og lykke med.

Implikation af Sygedagpengelov § 28 skal vurderes for alle sygdomsramte - både stationære og ikke stationære sygdomsramte.

Og § 7a i Retssikkerhedslov gælder også alle - både stationære og ikke stationære sygdomsramte: Der skal foreligge en plan for overgang fra sygedagpenge, som er en arbejdsmarkedsretttet foranstaltning, til en ny arbejdsmarkedsrettet foranstaltning - før varsel om ophør af sygedagpenge - denne plan skal være velbegrundet lægefagligt ud fra lægeerklæringer - og skal videre være velbegrundet ud fra socialfaglig vurdering af arbejdsprøvning - og skal herudfra velbegrundet kunne pege på mulighed for ordinær fuld beskæftigelse mindst 30 - 37 timer om ugen - eller pege på revalidering - eller pege på fleksjob - eller pege på førtidspension.

Med hensyn til vurdering stationær - så er borderline - en medfødt eller tidlig erhvervet psykisk sårbarhed, der gør en særlig modtagelig for stress videre i liv - så vilkår borderline som baggrund for videre jobfunktion er for mig en stationær tilstand - med varige begrænsninger i funktionsevne og arbejdsevne - fordi den udsætter for særlig sårbarhed over for stresspåvirkninger, som vil være i rigtig mange jobs - så du skal vælge et job, der er særligt tilpasset til dine særlige kvaliteter.

Hvad kunne du tænke dig - et almindelig bibliotek med ro - istedet for et skolebibliotek - eller?

Har du tanker om et nichejob lige til dig - som du kunne ønske revalidering til - eller ønske fleksjobvisitation til?

Læs om udførlig debat i lignende sager som din - med stationære grundlidelser, der gør mennesker med medfødt eller med tidlig erhvervet særlig sårbarhed - videre meget udsat for stresspåvirkninger i job - især når familie er kommet til og også skal tilgodeses med overblik og nærvær:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=123004#post123004

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857

PS: Jeg har lagt nye links i mit indlæg til dig tidligere i dag - nogle af linkede opdagede jeg var gamle og skulle fornys - det er nu gjort.

Sidst redigeret af Katharina; 29-01-2011 kl. 19:25. Årsag: Tilføjelse.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 22:24   #100
Girlscout
This is my happy face
 
Girlscouts avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2010
Indlæg: 131
Styrke: 14
Girlscout er ny på vejen
Tak igen, Katharina.
Jeg er blevet gjort opmærksom på nogle høreværn for musikere, det er nogle små formstøbte plastikdimser, der placeres i øregangene, og dæmper lyden på en naturlig måde (lige meget i alle frekvenser), og jeg prøvede nogle ørepropper jeg selv har, i dag, og hold da op, det var skønt, som om jeg bare kunne arbejde i fred i min egen lille verden... skønt. Sådan nogle vil jeg bare have... de koster 1700 kr.

Jeg har bundet bøger ind og scannet, og været eksamensvagt, det er ok. Sætte bøger på plads, nej tak, det er alt for ustruktureret/forvirrende. Jeg holder stadig på at kontorassistent vil være det bedste for mig. Men jeg er ikke interesseret i en uddannelse, det ved jeg, jeg ikke magter, sålænge jeg har mindre børn eller i det hele taget hjemmeboende børn. (jeg er jo læreruddannet)

Men efter 4 timers arbejde, har jeg det ok, men når jeg kommer hjem, bliver jeg så træt, at jeg INTET kan, jeg skal hvile 1½ time, og helst falde i søvn et lille stykke tid, for at være frisk igen. Så klarer jeg også resten af dagen med godt humør, til glæde for mine børn.

Jeg kunne godt se mig selv arbejde 20 timer om ugen, men nok ikke mere. Så er der simpelthen ikke tid til at blive "menneske" igen, til resten af dagen.
Som det er nu, fravælger jeg allerede alt muligt; hundetræning, aftenskole, motionscenter, lange gåture, det er der bare ikke tid til nu. kan også mærke at min krop er blevet lidt tung siden jeg startede.

Jeg vil læse de link lidt ad gangen... og senere bombardere min sagsbehandler med min viden, som jeg gjorde sidst, det hjalp jo!
Girlscout er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Så "lykkedes" det mig at blive syg igen. Yasmin Din historie 11 15-11-2008 14:09
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension