K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-04-2011, 15:11   #1
LeneHK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
LeneHK er ny på vejen
Syg i et andet EU land (U.K) ?

Ved i om det er muligt for borger, som har arbejdet i United Kingdom at 'flytte' sin sygedagpenge til hjemlandet (Danmark) ?

Hvis den pågældende borger har haft ret til sygedagpenge i det EU land, og borgeren så flytter tilbage til hjemlandet, kan sygedagpenge beholdes? Eller skal der søges på ny, eller hvor ledes?

Mvh.
LeneHK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2011, 15:41   #2
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Hej Lene.

Er borgeren sygemeldt fra arbejde i UK?

Hvor længe har borgeren været sygemelt?

Har borgeren dansk statborgerskab?
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2011, 18:18   #3
LeneHK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
LeneHK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af 5dia Se meddelelser

Er borgeren sygemeldt fra arbejde i UK?
?
Både og....
Vedkommende har ikke modtaget støtte i snart et år.
Og har meldt flytning til Danmark for snart et år siden.
Og ja, dansk statsborger.

Spørgsmålet er bare.. Om borgeren skal henvende sig til ydelsesservice, mhb. At søge sygedagpenge i stedet -
For hvis det er tilfældet at borgeren har ret til sygedagpenge, da vedkommende var syg i sit sidste job (altså dvs. forinden start af kontanthjælp)
Så det vel det forkerte ydelse vedkommende får?

Mvh.
LeneHK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-04-2011, 19:16   #4
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Det er vist lidt kompliceret, men det kan være en god ide at borgeren selv henvender sig til Borger.dk, så kan vedkommende få den rigtige vejledning.

Jeg sætter lige noge link, om de forskellige områder.

http://www.ams.dk/ams/Vejviser-for-b...edagpenge.aspx

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...anthjaelp.aspx

Der er jo fri bevægelse for arbejdskraften i EU, men om man er berettiget til ydelser fra kommunen uden først at have optjent retten til dem, er jeg stærkt i tvivl om.

Og det er specielt dette citat, fra Kontant hjælp linket jeg bider mærke i:

"Du skal have opholdt dig i Danmark, Grønland eller Færøerne i syv år inden for de seneste otte år"Mit bedste bud er at man skal henvende sig i jobcenteret først, da man ikke lan få sygedagpenge hvis man ikke har en tabt indtægt.

Her bider jeg mærke i citat fra Sygedagpenge:

"Sygedagpenge fra kommunen
Hvis arbejdsgiveren har udbetalt sygedagpenge og du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du anmelde din sygdom til kommunen senest en uge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.

Kommunen udbetaler sygedagpenge til dig, hvis du

1.Har været i arbejde uafbrudt i de seneste 13 uger før du blev syg og i den periode har været beskæftiget i mindst 120 timer, samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og ansættelse.

2. Ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt.

3. Inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed.

4. Er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.

5. Er ansat i fleksjob.

Men igen, mail Borger.dk, så kan I få et præcist svar.

VH
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 01:50   #5
LeneHK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2011
Indlæg: 5
Styrke: 0
LeneHK er ny på vejen
Wink

Citat:
Oprindeligt indsendt af 5dia Se meddelelser
Det er vist lidt kompliceret, men det kan være en god ide at borgeren selv henvender sig til Borger.dk, så kan vedkommende få den rigtige vejledning.

Jeg sætter lige noge link, om de forskellige områder.

http://www.ams.dk/ams/Vejviser-for-b...edagpenge.aspx

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-...anthjaelp.aspx

Der er jo fri bevægelse for arbejdskraften i EU, men om man er berettiget til ydelser fra kommunen uden først at have optjent retten til dem, er jeg stærkt i tvivl om.

Og det er specielt dette citat, fra Kontant hjælp linket jeg bider mærke i:

"Du skal have opholdt dig i Danmark, Grønland eller Færøerne i syv år inden for de seneste otte år"Mit bedste bud er at man skal henvende sig i jobcenteret først, da man ikke lan få sygedagpenge hvis man ikke har en tabt indtægt.

Her bider jeg mærke i citat fra Sygedagpenge:

"Sygedagpenge fra kommunen
Hvis arbejdsgiveren har udbetalt sygedagpenge og du skal have sygedagpenge fra kommunen, skal du anmelde din sygdom til kommunen senest en uge efter, at udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt.

Kommunen udbetaler sygedagpenge til dig, hvis du

1.Har været i arbejde uafbrudt i de seneste 13 uger før du blev syg og i den periode har været beskæftiget i mindst 120 timer, samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og ansættelse.

2. Ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt.

3. Inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed.

4. Er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.

5. Er ansat i fleksjob.

Men igen, mail Borger.dk, så kan I få et præcist svar.

VH
Hej 5dia,
Jamen hvad hvis borgeren høre til under de første 2?
Altså under stk 1;
1.Har været i arbejde uafbrudt i de seneste 13 uger før du blev syg og i den periode har været beskæftiget i mindst 120 timer, samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og ansættelse.

Det har borgeren jo været dengang, men man valgte at give kontanthjælp i stedet.
Borgeren har arbejdet i et EU land, er blevet sygemeldt, også retuneret hjem pga sygdom.
Men får så tildelt kontanthjælp i stedet for, og det kræver jo man er aktiv på arbejdesmarkedet ikk sandt?

Mvh
LeneHK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 09:13   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
I følge lovens ord, men det er der man står efter fratagelse af sygedagpenge også, selvom man er uarbejdsdygtig.

Dog skal anden evt støtte fratrækkes, og evt omsættelig formue.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 17:17   #7
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Jeg kan simpelthen ikke finde hvor der præcist er skrevet, men man som man kan læse af det her udrag af:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=125620

Kan man godt være syg på dagpenge.

§ 12. En person skal møde til indkaldte
Stk. 2. Personen skal give meddelelse til jobcenteret, arbejdsgiveren eller anden aktør om sygdom i tilfælde, hvor den pågældende
3) er indkaldt til en sygeopfølgningssamtale eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning.

Det er et led i rådighedsforpligtelsen, at en person har pligt til at møde til forskellige aktiviteter indkaldt af kommunen, jobcenteret eller anden aktør, herunder foranstaltninger som led i sygeopfølgning efter lovens § 12 b.

En person skal give meddelelse til jobcenteret, anden aktør eller arbejdsgiveren om sygdom, når personen skal møde til en jobsamtale hos en arbejdsgiver, er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller er indkaldt til en sygeopfølgningssamtale eller foranstaltninger som led i sygeopfølgning.


Hvor lang tid de sidste 8 år har vedkommende opholdt sig i UK?
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 18:48   #8
5dia
Elsker at være her på K10
 
5dias avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-11 2010
Indlæg: 86
Styrke: 14
5dia er ny på vejen
Lige en princip afgørelse, den omhandler godt nok barselspenge, men det er jo under samme lovgivning.

Og her har de givet afslag ´bl.a. fordi kvinden først var dagpengeberettiget når hun vendte tilbage til Danmark.

Om man i Jeres situation har tolket sådan, at sygedommen var indtrådt inden tilbagevenden til Danmark, og af derfor beslutter, at man kan jo ikke være dagpengeberettiget (a-kassen) og syg samtidig, det skal man næsten høre kommunen om.

Med henvisning til dit indlæg #3, kan jeg næsten forestille mig, at det er sådan de har tolket.


Nu er jeg nok ved at løbe tør for ideer, du skal nok ha' fat i de professionelle.
5dia er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge Førtidspension fra andet EU land Søge FP i EU Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 30-06-2012 00:51
Sygdom og ophold i andet EU-land Papaya Spørgsmål ang fleksjob 13 27-05-2012 10:39
Må jeg passe mit fleksjob fra andet EU land? Hammerslag Spørgsmål ang fleksjob 28 08-12-2010 21:17
Må man bo i et andet EU land og få FTP med L. Hagenau Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 14-12-2009 10:33
flytte til et andet eu land,storbritanien. nysgerrig. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 03-11-2009 15:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension