K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-10-2009, 00:48   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Pensionsstyrelsen

Der er rokeret rundt med diverse ting. Bl.a. er boligstøtte, børnepenge, feriepenge, førtidspension og folkepension nu rykket ind under beskæftigelsesministeriets Pensionsstyrelse.

Nå, men der er som noget helt nyt oprettet endnu en styrelse... Pensionsstyrelsen - og med egen hjemmeside, som snart opdateres.

Citat:
Pensionsstyrelsen er oprettet pr. 5. oktober 2009 og hører under Beskæftigelsesministeriet. Styrelsen er dannet ved en sammenlægning af Sikringsstyrelsen, Ydelseskontoret fra det tidligere Velfærdsministeriums departement samt dele af Arbejdsdirektoratet, som arbejder med ferie og efterløn. Omregnet til medarbejdere på fuld tid svarer det til ca. 165 personer.

Vores hovedopgave er håndtering af opgaver, der vedrører borgere, som varigt har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet. På styrelsens område er der udgifter for ca. 150 mia. kr. om året.

Vi har bl.a. ansvaret for

•ydelser til de personer, der ikke længere er aktive på arbejdsmarkedet, dvs. efterløn, førtidspension og folkepension

•ydelser, der ikke har en direkte relation til den aktive beskæftigelsesindsats, f.eks. barselsdagpenge, børnepasningsorlov og ferieloven

•ydelser, som ikke relaterer sig direkte til den enkeltes tilknytning til arbejdsmarkedet, f.eks. boligstøtte, børnetilskud og børnebidrag

•konkrete sager om dansk pension i udlandet og udenlandsk pension i Danmark

•konkrete sager om social sikring, mens man arbejder i udlandet
Læs mere her:

http://www.penst.dk/

Vil man læse mere om den nye organisering, kan man se en smagsprøve her:

Citat:
Den aktive beskæftigelsesindsats er samlet i Arbejdsmarkedsstyrelsen
Den aktive beskæftigelsesindsats og de ydelser, som borgerne modtager, når de fx er ledige eller sygemeldte, er blevet samlet i Arbejdsmarkedsstyrelsen. Det skal sikre en større sammenhæng i beskæftigelsesindsatsen, så flest mulige mennesker er i job og ikke på offentlig forsørgelse.

Arbejdsmarkedsstyrelsens væsentligste ansvarsområder:


•Aktiv beskæftigelsesindsats for de personer, der modtager dagpenge, kontant- og starthjælp, sygedagpenge og ledighedsydelse
Styring af jobcentre
Dagpenge, kontant- og starthjælp, sygedagpenge og ledighedsydelse (Min kommentar: Hvorfor nævnes ledighedsydelse TO gange?)
•Analyse og overvågning af arbejdsmarkedet
•International rekruttering

Med omstruktureringen er Ligestillingsafdelingen også blevet placeret i Arbejdsmarkedsstyrelsen.

Ligestillingsafdelingen har ansvaret for at koordinere regeringens ligestillingspolitik.

Citat:
Arbejdsdirektoratet tager sig af tilsyn med kommuner og a-kasser
Arbejdsdirektoratet har efter omstruktureringen fokus på tilsyns- og kontrolindsatsen i forhold til, hvordan kommuner og a-kasser administrerer Beskæftigelsesministeriets lovgivning. Min kommentar: Interessant. )
Det sker blandt andet for at sikre, at udbetaling af dagpenge, kontanthjælp- og starthjælp administreres korrekt.

Derudover behandler direktoratet klagesager om dagpenge og efterløn. Opgaven bidrager til at styrke og målrette tilsynsarbejdet.

Arbejdsdirektoratets væsentligste ansvarsområder:


•Tilsyn med a-kassernes og kommunernes administration og udbetaling af dagpenge, efterløn, kontant- og starthjælp.
•Tilsyn med, om modtagere af dagpenge har ret til de ydelser, de modtager fra deres a-kasse.
•Klageinstans i forhold til a-kassernes afgørelser i sager om dagpenge og efterløn.
•Opgaver i forhold til socialt bedrageri

http://www.bm.dk/da-DK/Aktuelt/Nyhed...nisteriet.aspx

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2009, 14:40   #2
kat2
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 24
Styrke: 15
kat2 er ny på vejen
tak for info.
kat2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2009, 15:59   #3
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Kanon indlæg

Så nu ved jeg da, hvem jeg fremover skal slås med.

Hvad så med den pension Herning Kommune har tilkendt mig den 19.3.2009?

Så den kamp jeg førte med Herning Kommune i mere end 7 måneder og som førte til en forhøjelse af min dansk brøkpension fra 12/40 fra den 10.9.2008, 20/40 den 22.9.2008 og til sidst til 27/40 den 19.3.2009, og som nu behandles af Det Sociale Nævn og af Ankestyrelsen, har været det rene spild af kræfter.

For hvis det står efter Pensionsstyrelsen, så er jeg kun berettiget til det, Herning Kommune udregnede den 10.9.2008, men som dog indeholdt en lille indtastningsfejl, som kostede 3 års forsikringstid efter lov om social pension, og så skrumper de rettigheder, jeg sloges med Herning Kommune om, ned til 17/40 af en fuld dansk førtidspension.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2009, 19:31   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg tror ikke....

....det umiddelbart gør en forskel, andet end at det der før var Den Sociale Sikringsstyrelses ansvar nu ligger hos det nye Pensionsstyrelsen.

Jeg tror det stadig er kommunerne der kommer til at stå for den daglige bearbejdelse og tilkendelse af FP, brøk eller ej.

Når det handler om brøkpensioner, har de jo altid hørt ind under sikringsstyrelsen, og sikringsstyrelsen skal(skulle) orienteres, i forhold til brøkpensioner.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 12:16   #5
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Pensionsstyrelsen eller kommunen

Af min aktindsigt ved min tyske rentekasse, fremgår det, at Sikringsstyrelsen foretog en beregning af min danske forsikringstid efter lov om social pension og angav over for min tyske rentekasse, at jeg kun har rene bopælstider og ingen af de ligestillede perioder, jeg efter en lang kamp med Herning Kommune fik ligestillet som dansk bopælstid.

Den 19.3.2009 efter en sej kamp gennem 7 måneder godkendte Herning Kommune min tid som grænsearbejder, min uddannelsestid og den ene af mine to beskæftigelser ved det danske mindretals danske organisationer i Sydslesvig.

Så nu skal jeg føre samme ulidige diskussion om danskhed og EF-forordning 1408/71 med Pensionsstyrelsen om mine ophold i udlandet med henblik på uddannelse på det danske mindretals gymnasium Duborg-Skolen og under beskæftigelse ved det danske mindretals organisationer i Sydslesvig iht. § 8, stk. 1, nr. 3 og 5 i lov om social pension og om min tid som grænsearbejder efter EF-forordning 1408/71 skal ligestilles med dansk bopælstid.

Sikringsstyrelsen, nu pensionsstyrelsen, er ikke den kompetente myndighed i min sag til at foretage en beregning af størrelsen af min danske førtidspension, for det fremgår under pkt. 9, 9.5 og 9.15 i den E-204-attest, som Sikringsstyrelsen sendte til min tyske rentekasse den 22.12.2008, at det er Herning Komunes opgave, men har alligevel den frækhed ikke at angive mine ligestillede perioder over for min tyske rentekasse.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2009, 12:39   #6
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Jeg håber....

....ikke du har ret Brøkpensionist.

For så kan det bombe alle sager om brøkpension tilbage til stenalderen.

Jeg håber det blot er en omstrukturering og at de resultater der er nået indtil nu også er de resultater der står fast.

Ellers har verden da ingen ende



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
mail fra pensionsstyrelsen frupia1 Alt det andet 8 03-08-2010 19:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension