K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-08-2010, 10:54   #671
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Benny....

Blev du partshørt, FØR kommunen ændrede din hjælp?

Så havde du mulighed for at kommentere de forkerte oplysninger.

Nej zuza, jeg fik brev om nedsættelsen af min hjælp, og som jeg efterfølgende klagede over. Jeg klagede især over de urigtige oplysninger, og de mange timers fratagelse af hjælp.

Det med partshøring kendte jeg ikke til dengang!
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2010, 11:05   #672
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Øh, nu kommer jeg så i tvivl pga. dit svar.

Men loven er åbenbart sådan, at hvis du IKKE var blevet partshørt, FØR de standsede din hjælp, så ville du muligvis have krav på erstatning.

Prøv at se her, hvorfor jeg kom til at tænke på det:

Citat:
Ingen mulighed for at sige noget

De tre militære ledere, herunder den tidligere chef for de danske soldater i Irak, Henrik Flach, fik ikke mulighed for at udtale sig om hjemsendelsen, inden den blev sat i værk.

Det var forkert, siger Østre Landsret nu i sin afgørelse.

Den manglende partshøring udgør ifølge Østre Landsret "en væsentlig forvaltningsretslig mangel".

Søren Gades skulle have hørt de tre officerer, inden han trak dem hjem fra Irak.

Landsretten siger nemlig, at det kan godt være, at den tidligereforsvarsministers afgørelse var blevet en anden, hvis han havde hørt soldatercheferne først.
Citat:
»Der foreligger sådanne særligt krænkende omstændigheder, at sagsøgerne som følge af den begåede sagsbehandlingsfejl har krav på godtgørelse«, siger landsretten.
http://politiken.dk/indland/article1...ck=lokalavisen

Som i mange sager her på k10 - bl.a. sygedagpengeloven - så skal der, når der træffes afgørelse om standsning af en ydelse, partshøres. I brevet SKAL ligeledes fremgå klagevejledning, tidsfrister, love og paragraffer osv.

Så i din evt. partshøring skulle kommunen have læst dit svar, og kunne derfor have truffet en anden - og korrekt -afgørelse, idet du jo fik din hjælp igen senere.

Men nu har du jo lidt at se på, ikke?

Det er vist forvaltningsloven og retssikkerhedsloven, man skal se nærmere på.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-08-2010, 23:24   #673
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
kan man ikke anvende injurie overfor den sagsbehandler som bevidst har løjet..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-08-2010, 14:05   #674
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af zuza Se meddelelser
Øh, nu kommer jeg så i tvivl pga. dit svar.

Men loven er åbenbart sådan, at hvis du IKKE var blevet partshørt, FØR de standsede din hjælp, så ville du muligvis have krav på erstatning.

Prøv at se her, hvorfor jeg kom til at tænke på det:


http://politiken.dk/indland/article1...ck=lokalavisen

Som i mange sager her på k10 - bl.a. sygedagpengeloven - så skal der, når der træffes afgørelse om standsning af en ydelse, partshøres. I brevet SKAL ligeledes fremgå klagevejledning, tidsfrister, love og paragraffer osv.

Så i din evt. partshøring skulle kommunen have læst dit svar, og kunne derfor have truffet en anden - og korrekt -afgørelse, idet du jo fik din hjælp igen senere.

Men nu har du jo lidt at se på, ikke?

Det er vist forvaltningsloven og retssikkerhedsloven, man skal se nærmere på.

Det kan der måske blive brug for, at vide!
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2010, 17:41   #675
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Domstolene vægter sagsbehandlerens fagkundskaber højere end løgne, og lægekonsulentens tilsidesættelse af lægedokumentation.

Fra erstatningsdsagen mod Gladsaxe Kommune:


Dette er et eksempel på, at landsdommerne ikke dømmer i sager hvor lægekonsulenter er involveret. Dem taber man!


Landsrettens Begrundelse og resultat:


Efter bevisførelsen, herunder oplysningerne i skrivelsen af 16. maj 2000 fra Amternes specialkonsulentordning for bevægelseshandicappede til sagsøgte og den af vidnet (sagsbehandler) Lene Larsen afgivne forklaring, må retten – uanset specialkonsulent (lægekonsulent) Claus Bjerregaards udtalelse af 11. maj 2000 og formuleringen af sagsøgtes (sagsbehandler) afgørelse af 5. oktober 2000 – lægge til grund, at sagsøgte var bekendt med det reelle omfang af begrænsningerne i sagsøgerens mobilitet, og traf afgørelsen af 13. oktober 2000 under hensyn til dette.


Retten lægger endvidere til grund, at sagsøgte har oplyst sagen fyldestgørende og har foretaget en samlet, konkret vurdering af sagsøgerens forhold og behov.


Uagtet sagsøgeren ubestridt har været en kontroversiel person i kommunen, er det ikke godtgjort, at sagsøgte under sagens behandling har ladet sig lede af usaglige hensyn.


(Det er både krænkende og retstridigt, at landsdommerne vælger at udtale sig vedrørende - ledende oplysninger - som kommunens vidne udtalte i retten, og som intet har med retssagen at gøre.)


Landsretten frifinder derfor sagsøgte.
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2010, 17:55   #676
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
FØJ, de burde mere end skamme dem

Er simpelthen løbet tør for ord og argumenter i din sag og desværre bekræfter det alle mine (paranoide?) fordomme om hvordan en sag "falder ud":
Hvem spiller golf med hvem??

Jeg bøjer mig i støvet for din kampånd og håber og ønsker inderligt at retfærdigheden må ske fyldest -også for dig
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 09:12   #677
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
FØJ, de burde mere end skamme dem

Er simpelthen løbet tør for ord og argumenter i din sag og desværre bekræfter det alle mine (paranoide?) fordomme om hvordan en sag "falder ud":
Hvem spiller golf med hvem??

Jeg bøjer mig i støvet for din kampånd og håber og ønsker inderligt at retfærdigheden må ske fyldest -også for dig
Rolig Rolig, og husk at trække vejret buster!

Det bliver værre endnu når jeg offentliggør Dommen og især "Redegørelsen" af den tabte retssag jeg havde anlagt mod lægekonsulent Claus Bjerregaard fra Gladsaxe Kommune.

Det kan forhåbentlig blive enden på "ansvarsfrie" lægekonsulenter, og jeg tror på det!

Der går lidt tid, da forberedelse og fremlæggelse i medierne er af afgørende betydning.
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 10:28   #678
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
LÆGEKONSULENTER: "SYSTEMETS" SPAREBØSSE!

SÅ SKAL DER SKE NOGET!!!

DEN URETFÆRDIGT HØJE RETSAFGIFT BLEV FJERNET, NU SKAL VI HAVE FJERNET LÆGEKONSULENTERNES "ANSVARSFRIE" VIRKE I DET OFFENTLIGE!

NU SKAL VI OGSÅ KUNNE "VINDE" RETSSAGER IMOD DET OFFENTLIGE, HVOR LÆGEKONSULENTER MEDVIRKER TIL ANDET, END AT OVERSÆTTE LÆGE- OG SPECIALLÆGEERKLÆRINGER!

RETSAFGIFT:
Min sag mod Gladsaxe Kommune om var ved en HØRING om RETSAFGIFT i Fællessalen på Christiansborg tirsdag 4. februar 2003, medvirkende til, at den tidligere uhyrlige retsafgift for den almindelige borger blev ændret til et plan, hvor det ikke kun er den velbeslåede del af befolkningen der har råd til at føre retssager imod det offentlige!

Jeg skulle i min sag betale 137.000 kr. blot for at opstarte sagen ved domstolene!

http://www.ladk.dk/meddelelser/2006/...ng/gerhard.htm

http://www.ladk.dk/meddelelser/2006/...g/site1_ex.htm
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 15:33   #679
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Folketingets Socialudvalg Departementet Dato: 1. juli 2008

Henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. maj 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 401 (SOU Alm. del).
__________________________________________________ _____

Spørgsmål nr. 401: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. maj 2008 fra Benny Gerhard, jf. SOU al. del - bilag 266.”

Svar: Da Benny Gerhards henvendelse vedrører kommunale lægekonsulenters ansvarsforhold, har jeg indhentet bidrag til besvarelsen fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse.

Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse oplyser i sit svar, at sundhedsministeren tidligere over for Folketingets Sundhedsudvalg har redegjort for ansvarsforholdene for læger ansat i administrative stillinger og henviser til svarene på spørgsmål 247 og 310 (SUU – Alm. del).

Med henvisning til disse svar til Folketingets Sundhedsudvalg kan jeg oplyse, at læger, der udøver lægefaglig virksomhed, er omfattet af lov nr. 451 af 22. maj 2006 om autorisation af sundhedspersonale og om sundhedsfaglig virksomhed, som trådte i kraft den 1. januar 2007.

Med autorisationsloven blev en række individuelle autorisationslove, herunder lægeloven, samlet i en fælles autorisationslov. Forudsætning for lægefaglig virksomhed i denne lovs forstand er, at der består et læge/patientforhold, det vil sige at en læge deltager i eller har ansvar for patientbehandling i bredere forstand – det vil sige udøver lægegerning.

Det fremgår blandt andet af lovens § 17, at en læge er forpligtet til at udvise omhu og samvittighedsfuldhed, og det fremgår af § 20, at en autoriseret sundhedsperson ved udfærdigelses af erklæringer, som vedkommende afgiver i sin egenskab af autoriseret sundhedsperson, skal udvise omhu og uhildethed.

Efter loven er det Sundhedsstyrelsen, som fører tilsyn med, at normen for god og forsvarlig lægegerning, ikke bliver fraveget. Det følger således af autorisationsloven, at en læge ikke er omfattet af loven, når vedkommende ikke udøver lægefaglig virksomhed.

Læger, der er ansat i administrative stillinger, eksempelvis lægekonsulenter, som kommunerne benytter i for eksempel sager om førtidspension og i forbindelse med vurdering af en borgers funktionsevne, udøver ikke lægefaglig virksomhed, som den er defineret.

Lægekonsulenterne skal bistå forvaltningen med at forstå de lægeerklæringer og speciallægeerklæringer, der kan være indhentet til dokumentation af borgerens helbredsmæssige forhold.

Der er derimod ikke tale om et læge/patientforhold mellem lægekonsulenten og borgeren.

Det er ikke ansættelsesforholdet, der er afgørende, men selve lægens virke.

Lægekonsulenter fungerer som udgangspunkt derfor som andre medarbejdere i den kommunale forvaltning, der arbejder under ansvar for arbejdsgiveren og under forvaltningslovens bestemmelser.
En borger har i den forbindelse mulighed for at klage over en lægekonsulents udtalelse mv. til den pågældendes arbejdsgiver.

Sundhedsstyrelsen fører ikke tilsyn med læger, når disse ikke udøver lægefaglig virksomhed, hvilket vil sige virksomhed, som ikke indeholder konkret patientbehandling.

Den forståelse af lægefaglig virksomhed, der beskrives her, har ifølge oplysninger fra Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse i op mod 20 år fremgået af de seneste 2 udgaver af den kommenterede lægelov, og også Patientklagenævnets praksis er i overensstemmelse hermed.

Karen Jespersen
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-08-2010, 15:39   #680
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
UANSVARLIGHED I SUNDHEDSSTYRELSEN!

Citat:
Efter loven er det Sundhedsstyrelsen, som fører tilsyn med, at normen for god og forsvarlig lægegerning, ikke bliver fraveget. Det følger således af autorisationsloven, at en læge ikke er omfattet af loven, når vedkommende ikke udøver lægefaglig virksomhed.

Læger, der er ansat i administrative stillinger, eksempelvis lægekonsulenter, som kommunerne benytter i for eksempel sager om førtidspension og i forbindelse med vurdering af en borgers funktionsevne, udøver ikke lægefaglig virksomhed, som den er defineret.

Lægekonsulenterne skal bistå forvaltningen med at forstå de lægeerklæringer og speciallægeerklæringer, der kan være indhentet til dokumentation af borgerens helbredsmæssige forhold.

Der er derimod ikke tale om et læge/patientforhold mellem lægekonsulenten og borgeren.

Det er ikke ansættelsesforholdet, der er afgørende, men selve lægens virke.

Lægekonsulenter fungerer som udgangspunkt derfor som andre medarbejdere i den kommunale forvaltning, der arbejder under ansvar for arbejdsgiveren og under forvaltningslovens bestemmelser.
En borger har i den forbindelse mulighed for at klage over en lægekonsulents udtalelse mv. til den pågældendes arbejdsgiver.

Sundhedsstyrelsen fører ikke tilsyn med læger, når disse ikke udøver lægefaglig virksomhed, hvilket vil sige virksomhed, som ikke indeholder konkret patientbehandling.

Sundhedsstyrelsen burde føre tilsyn med om lægekonsulenter, der er i sin egenskab som læge bliver pålagt, at oversætte læge- eller speciallægeerklæringer, udviser omhu og samvittighedsfuldhed, når de behandler helbredsmæssige personoplysnin...ger.

At oversætte klienters/patienters/borgeres journaloplysninger, er da i allerhøjeste grad lægefagligt arbejde somm ikke vedkommer kommunens personale.
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Læger uden "ansvar"! "systemets" sparebøsse. Benny Gerhard Lægekonsulenternes Rolle 3 17-10-2010 04:43
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension