K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2008, 13:20   #1
Whattodo
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2007
Indlæg: 250
Styrke: 17
Whattodo er ny på vejen
Hvad sker der dog lige .. speciallægeundersøgelse

Jeg er i færd med at søge fleks - jeg har en psykiatrisk diagnose, som grunden til min nedsatte arbejdsevne.

Jeg går i behandling ved den lokale psykiatri - og kommunen har skulle indhente en statusattest ved dem ... men idag har jeg så fået et brev fra jobcenteret omkring at de har anmodet om en speciallægeundersøgelse ved en psykolog eller psykiater (ved ikke helt hvad han er), som jeg aldrig har haft noget med at gøre .. kan det godt nok være meningen?

Han kender jo intet til min psyke, og jeg nægter at tro at han ud fra en samtale kan give nogen kvalifieret vurdering af mig. Jeg har kontaktet psykiatrien for at få deres mening om det, men de vender tilbage senere.

Iøvrigt ligger "klinikken" temmeligt langt væk fra min bopæl, og ikke engang i kommunen - hvis jeg skal afsted til den samtale, er der så mulighed for at få kørselsgodtgørelse?

*****
Whattodo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2008, 17:53   #2
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Whattodo Se meddelelser
Jeg er i færd med at søge fleks - jeg har en psykiatrisk diagnose, som grunden til min nedsatte arbejdsevne.

Jeg går i behandling ved den lokale psykiatri - og kommunen har skulle indhente en statusattest ved dem ... men idag har jeg så fået et brev fra jobcenteret omkring at de har anmodet om en speciallægeundersøgelse ved en psykolog eller psykiater (ved ikke helt hvad han er), som jeg aldrig har haft noget med at gøre .. kan det godt nok være meningen?

Han kender jo intet til min psyke, og jeg nægter at tro at han ud fra en samtale kan give nogen kvalifieret vurdering af mig. Jeg har kontaktet psykiatrien for at få deres mening om det, men de vender tilbage senere.

Iøvrigt ligger "klinikken" temmeligt langt væk fra min bopæl, og ikke engang i kommunen - hvis jeg skal afsted til den samtale, er der så mulighed for at få kørselsgodtgørelse?

*****

Det er helt normalt. jeg var selv igennem det samme. De skal indhente sådan en "ufrivillig" undersøgelse fra en helt 3 "læge". Det er også den undersøgelse, som de laver din sidste vudering ud fra.
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 00:57   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke hjælpe dig desværre.

Men jeg kan fortælle dig at netop den slags undersøgelser er du forpligtet til at deltage i, lige der! kan kommunen kræve fremmøde, fordi det er af afgørende karakter i forhold til at få din sag vurderet korrekt. Dvs ligegyldigt hvor du går hen, vil det ikke nytte noget som helst at klage, for lige der er loven MEGET tydelig, du skal deltage.
MEN!!! der er noget med at du har ret til et valg, helt nøjagtigt hvordan og hvor det står og alt det der, er jeg ikke inde i... der på nogle andre på banen.

Dvs du kan udforme en klage på at du ikke har fået noget valg, og sammen med oplyse om den lange rejse du skal på, det må da være hæmmende for dig på den ene eller den anden måde (fysisk økonomisk?) Altså når du ved hvilken § eller vejledning der giver dig ret til et valg, og der kan jeg som sagt ikke hjælpe.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 08:46   #4
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Jeg er nu ikke enig i, at kommunen SKAL indhente lægepapirer fra endnu en læge. Der står i

http://www.arbejdsevnemetode.dk/sags...vagtseende.htm

Citat:
Proportionalitetsprincippet


Et andet væsentligt forvaltningsretligt grundprincip er det såkaldte proportionalitetsprincip, som er gennemgået i retssikkerhedsvejledningen, pkt. 16.


Proportionalitetsprincippet indebærer, at forvaltningen er forpligtet til at tage et mindre indgribende middel i anvendelse frem for et mere indgribende, hvis det samme formål kan opnås.

Eksempelvis skal man undlade at indhente en speciallægeerklæring, hvis en statuserklæring kan gøre det. Der findes andre eksempler i retssikkerhedsvejledningen.
Det må betyde, at hvis man HAR dokumentation (og her har man det jo fra ovenikøbet en psykiater), så er der ikke grund til at indhente mere.
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 08:51   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
desværre, hvis kommunen skønner,at der ikke er nok, kan de indhente alt det de vil.
virkeligheden er selvfølgelig,at de erklæringer der ligger der alene giver borgeren medhold i sygdom. dette prøver kommunen så at undergrave ved nye erklæringer.
mange får lavet rgtig mange, før kommunen opnår at finde en , der nedtoner borgerens sygdom.
Og ingen kan anfægte kommunens skøn.
Efterfølgende kan det måske bruges i en klagesag.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 08:58   #6
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Jeg er med på, at det er kommunen, der skønner, hvad der er nødvendigt. Men det er også mit indtryk, at der er sagsbehandlere, der ikke er klar over lovgivningen, og som skal OPLYSES. Nogle tænker måske, at borgeren ikke kender lovgivningen og derfor ikke vil protestere - og går den, så går den. Mit indlæg var derfor ment som et indspark til at protestere med dokumentation overfor sagsbehandleren. For det her cirkus med at sende syge rundt til alverdens undersøgelser SKAL holde op - det koster i skattekroner og i syges helbred.
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2008, 16:54   #7
MxDK
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
MxDK er ny på vejen
Det er fordi at de udtalerser som din sag "starter" på og låber efter hent til slutningen af din "sag" den er bygget på din egen læges udtale'se. For at afsluttet sagen, er de så nød til at hente en uvillig udtale'se fra en helt anden læge. også samligne de 2. for at se om der er enighed om tingene eller om de går helt skævt af hinaden.

Er der enighed om dig, så er der ikke ret mange udveje tilbage for kommunen. Så kan de kun følge de 2 udtale'ser.
MxDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2008, 02:56   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vim Se meddelelser
Jeg er nu ikke enig i, at kommunen SKAL indhente lægepapirer fra endnu en læge. Der står i

http://www.arbejdsevnemetode.dk/sags...vagtseende.htm



Det må betyde, at hvis man HAR dokumentation (og her har man det jo fra ovenikøbet en psykiater), så er der ikke grund til at indhente mere.
Jeg skrev ikke en anden læge, jeg skrev at man SKAL! deltage i den slags undersøgelser.
Jeg kan der henvise dig til Forvaltningslovens § 8. bla bla... Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse.
Lagt sammen med en mail, jeg har liggende fra Karen Jespersen: "Efter forvaltningslovens § 8 kan en myndighed imidlertid kræve, at parten medvirker personligt, hvis partens personlige medvirken har betydning for sagens afgørelse. Det drejer sig ikke om inhabilitet hos partsrepræsentanten, men derimod om, at det kan være påkrævet for sagen, at parten selv medvirker. Det vil for eksempel være tilfældet ved udstedelse af kørekort og pas samt ved lægeundersøgelser til brug for behandling af sager om førtidspension."

Altså man SKAL! deltage, i lægeundersøgelser med personligt fremmøde, der er ikke noget at rafle om.
Spørgsmålet er så bare om man har ret til at vælge??? på det punkt må jeg stå af, for jeg ved det ikke (men mener jeg har læst i en anden debat, at man har ret til at vælge mellem mindst 3 forskellige... er dog ikke sikker, og det kan have været i en anden sammenhæng)

Der ud over mener jeg (dvs jeg er absolut ikke sikker) at kommunen har ret til at få en udtalelse fra en såkaldt uvilig fagperson (man kan så diskutere hvor uvildig dem kommunen sender klienterne til, er) når det handler om at fastslå med sikkerhed om en klient fejler x eller ikke gør, samt hvor alvorligt det er, og egen læge betraktes ikke som uvilig, fordi egen læge ofte kender sine patienter på et lidt for personligt grundlag... Husker jeg ikke helt galt, var det vist oven i købet under den sidste regering det blev lavet, der var i hvert fald, debat omkring brugen af egen læge, i forbindelse med FP og sygemelding ved kontanthjælp, og man mente at patienterne lidt for nemt kunne snøre egen læge. Men der er jeg som skrevet ikke sikker, jeg ved kun at man skal deltage.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad sker der med atp skivehansen Alt det andet 4 23-11-2011 18:35
Hvad kan sker med mig nu ? mig73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 31-03-2011 13:31
Hvad sker der... Gunell Alt det andet 6 17-01-2011 16:55
Hvad sker der lige........ Suncil Dit og Dat 3 27-11-2008 01:23
Hvad sker der.... ???? Borroe Dit og Dat 4 30-10-2006 09:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension