K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2008, 15:42   #1
knudsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2008
Indlæg: 134
Styrke: 16
knudsen er ny på vejen
§ 17 og 18

har siddet og kikket mine papirer igennem igen, sådan bare for at slå ventetiden lidt ihjel så jeg ik blir helt sindssyg a at bare sidde og vente. og så at jeg var gået fra en § 17 som jeg selv havde valgt at søge. og efter et møde med en rådgiver står der nu i mine papirer det er en § 18 da hun skifted mening efter først at ha været uenig med mig om min pensionsansøgning. så sendte jeg hende nogen udtalelser og papirer omkring min tilstand og så var hun pludselig meget enig med mig. jeg spurgte så om den ville gå over til en § 18 istedet da hun nu var enig med mig og selv ville indstille mig til pension, fik at vide det stadig ville være under § 17 selvom hun var enig med mig og ville selv indstille mig til pension. men der står i mine papirer det er en § 18, det er vel så noget positivt? eller hvad?
knudsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 18:52   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo da, § 18 er jo førtidspenionsansøgning på det bredde grundlag og den § der er ''lettest'' at få igennem.
Det breddegrundlag betyder, kort fortalt, at din sagsbehandler vil sørge for at få indhentet alle tænkelige informationer der kan belyse din tilstand. Det være sig lægepapir, speciallægeerklæring osv. Samtidig bliver du tilbudt arbejdsprøvning, hvor du kan bevise din arbejdsevne (eller mangel på samme).
Desværre er § 18 det der tager længst tid, der er meget benarbejde, og ting der skal belyses før end sagen er klar.
§ 17 er den du selv søger, og der bliver IKKE indhentet nogle informationer til din sag, men afgørelsen bliver truffet udelukkende på de ting du HAR i din sag. Den er lidt sværre at få igennem, men den er god hvis man også 'bare' vil slå i bordet og få lidt mere orden i sin sag, og kan tvinge kommunen til at tage dig mere seriøst og komme op med en brugbar handleplan. Der må højest gå 3 mdr fra du har underskrevet ansøgningen til du har en afgørelse.

Jeg er lidt i tvivl om jeg forstod dig korrekt - om du søger på 17 eller 18, men synes jeg fik det til § 18....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 19:13   #3
knudsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2008
Indlæg: 134
Styrke: 16
knudsen er ny på vejen
jeg har selv valgt at søge på en § 17 netop for at slå i bordet og få kommunen presset til at ta stilling med min sag men efter jeg så havde været til møde med en sagsbehandler er den gået over til en § 18 så vidt jeg ka læse i mine papirer selvom jeg fik at vide det stadig ville blive under § 17. men har været alle jobprøvnings/aktiverings/afklaringsforløb igennem + de har papirer på alt hva jeg har været igennem og udtalelser fra psykologer, læger, jobkonsulenter, tidligere sagsbehandlere, og diverse projekter man tvinges igennem på kontanthjælp. der er ik mer at hente fra nogen. ka ik engang få en bare nogenlunde præcis dato for hvornår min sag kommer for pensionsudvalget. fik at vide det vil ske i slutningen af januar starten af februar. syns ik lige det er noget ordentligt svar. men hva ka man forvente når det er kommunen der bestemmer tingene.
knudsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2008, 19:30   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, det er da også frustrerende! Men det hænger måske sammen med at de mødes omkring disse sager et par gange om måneden, og at de ikke lige ved hvornår din sag kommer med.

Men Gudskelov at udmeldingen så er sidst i Januar, først i Februar, så er der da LIDT rettesnor. Det er næsten værre når de slet ikke kan informere om noget som helst. Og det kan jo også være de kan komme en dato nærmere i midten af Januar, men jeg indrømmer da det er skide irriterende at gå og vente på....

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2008, 00:26   #5
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis pensionen ikke er indstillet endnu, ville jeg mene at en §17 kan trækkes i land til hvilken som helst tid hvis det er det man vil... man kan KUN indstilles til §17 hvis man SELV beder om det... socialrådgiveren kan IKEK tvinge en §17 ned over hovedet på nogen... det er ulovligt. §17 er skabt som et retsikkerheds-system til at få et pensionsteam til at se på en tilkendelse udenom socialrådgiverens vurdering af tilkendelses-egnethed.

At man så sjældent får en sag igennem på en §17 er så en anden sag... i hvert fald ikek med mindre man husker SELV at godtgøre rigtig meget for grundlaget ved at sørge for de rigtige papirer i sagen er med, og resourceprofilen er så korrekt som overhovedet muligt.

en §18 vil altid være at foretrække... det betyder at du har socialrådgiveren med dig, og ikke imod dig. en §17 er jo i de fleste tilfælde kun benyttet, når socialrådgiveren ikek er enig i berettigelsen, så det er logisk, at disse ikke taler for pension når man vælger at "gå udenom dem".
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension