K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2012, 07:34   #1
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Aftale rammer de svage

Ak, ak. Endnu engang skal dem, der ikke har i forvejen stå for igen:

Citat:
De fattige betaler mest for grøn aftale
Brændeovne og biler går fri for afgifter, mens folk med fjernvarme må til lommerne i den nye energiaftale. Det rammer socialt skævt.
http://politiken.dk/politik/ECE15780...-groen-aftale/

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 08:37   #2
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Hmmm.... Citat: "Omvendt slipper ejerne af landets 750.000 brændeovne, der typisk står i velhaver- eller middelklassekvarterer og sommerhuse, for en afgift".

Jeg forstår udmærket, hvad der menes med det, men...

Vi er hverken velhaver/middelklasse eller ejer et sommerhus. Den eneste opvarmning vi har i vores bolig - er en brændeovn. Ja, vi kunne jo selvfølgelig instalere nogle el-radiatorer, men hvem har råd til det? Vi har ikke.
Vi bor i udkants-Danmark, i et gammelt hus og har ikke mulighed for at blive tilsluttet en anden form for opvarmning (gas - fjernvarme). Brændeovnen gør, at vi kan holde os varme om vinteren, på en forholdsvis billig måde (hvis vi knokler for det), og vi bliver altså i dagens Danmark nødt til at spare, hvor vi kan.

Skulle der nu komme en stor afgift på brændeovne (måske fordi de generer i byen eller i sommerhusområder?), så kan det være, at vi heller ikke har råd til den mere - eftersom vi stadigvæk også skal betale alle de andre afgifter, vi bliver pålagt. Vi skal også betale de samme høje madpriser, den høje benzinpris osv. osv.

Inden der nu er nogle der siger, at vi bare kan skille os af med vores gamle (ikke-miljørigtige) bil, så bliver vi altså nødt til at have en. Skolerne her er lukkede, der går næsten ingen busser herude og indkøbsmulighederne er i de nærmeste større byer. Med andre ord, så er vi lukket ned - og ingen vil købe vores huse, som dermed hastigt falder i værdi. Vi er stavnsbundne, og vi har ikke selv bedt om det.
Lad os nu i det mindste have mulighed for, at beholde vores eneste mulighed for lidt varme, når det bliver koldt.

Ja, bare lige et suk - netop fordi jeg snart ikke ved mere, hvordan vi skal holde hovedet ovenvande - når vi ikke har råd og/eller mulighed for at gøre dét, politikerne siger, er det rigtige...

Kh Synf
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 10:27   #3
Debutanten
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-12 2011
Lokation: Hillerød komune
Indlæg: 235
Styrke: 13
Debutanten er ny på vejen
Citat: Det er uforståeligt, at brændeovne som den eneste forurenende varmekilde ikke er afgiftsbelagt. Især, når det er den mest sundhedsskadelige«, siger sekretariatschef Christian Ege.

Ja det er meget underligt!
Debutanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 10:50   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
hum jeg brokker mig sjovt nok ikke over at slippe for afgift, men hvis vi fik, så måtte den dælme ikke være særlig høj for så ville vi slet ikke have råd til at få varme.

De med et oliefyr (i hvert fald de ældre af slagsen) kan senilt lave deres om (billigt endda) og der ved slippe også, og oliefyr tror jeg nu alligevel mange af de fattigste ude i udkanterne (hvor jeg selv bor og hvor der er en klar overvægt af stoga og olie) så for dem er kan det blive en fordel.

Men lige i den sammenhæng kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan pokker man skulle lave sådan en afgift på fastbrandsel?? altså vi betaler ikke for vores træ (og jeg ved der er rigtig mange der ikke gør det, så der kan pengene ikke hentes, og sende en årlig regning på hvad 500-1000 ?? kr det vil automatisk æde en hel del i administration især der hvor folk så ikke betaler til tiden, og Skat har ikke ressourcer til at holde styr på det.

Jeg vil skyde på det er derfor vi slipper, det er meget nemmere ved fjernvarme og olie, bare at gøre det dyre, og så får sælger ansvaret for at smide pengene det rigtige sted hen.

At pind er eneste forurener på området passer edder rønme ikke, det tyder på dårlig journalistik, undersøgelser har vist at div skræmme oplysninger der har været omkring pind-fyr, overdreiver i stor stil, men hey det kommer jo også and på hvad man stopper ind
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 13:03   #5
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Hvad gør lovgiverne når forbruget af olie , kul og gas daler i fremtiden , og staten går glip af milliardindtægterne fra de afgiftsbelagte fossile brændsler?
( Afgifterne blev i sin tid indført med grønne argumenter , for at de lettere skulle glide ned ).

Jo man indfører da ”bare” en ny afgift , og kalder den ”forsyningssikkerhedsafgift” på rumvarme. Afgiften bliver pålagt al energi på rumvarme , også grøn energi ( brændeovne undtaget ) .
Navnet er ikke tilfældigt valgt , hvem vil ikke gerne have forsyningssikkerhed?

Fantasien fejler tilsyneladende ikke noget når man vil brandbeskatte lavindkomstgrupperne , som jo hovedsageligt er dem der bliver ramt af disse mange nye afgifter og afgiftsforhøjelser , som efterhånden er gået hen og blevet en trend som beskatningsgrundlag i vores samfund , en meget asocial blå trend.

Den disponible realindkomst falder proportionalt i takt med dårlige økonomiske kår med denne , som for andre afgifter.
"Tak" for det Enhedslisten.
Måske partiets energiordfører skulle have et kursus i simpel matematik på begynderniveau.
Forliget er blå politik.

Sidst redigeret af halse; 23-03-2012 kl. 13:06.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 14:28   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Æv, som altid bliver jeg ramt. Fjernvarmen flår mig i forvejen og desværre kan jeg ikke lukke ****et og få brændeovn.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 15:47   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Prøv at læs her hvordan Enhedslisten forsvare deres medvirkende til energi aftalen.. ved ikke om det kan bruges til noget for når det hele er indfaset er der jo nok en ny regering og sådan som de røde køre det hele nu, så bliver det jo nok ikke en rød regering ..

og som de skriver i enhedslisten , lejerne skal have isoleret osv .. jaaa det er jo set før men desværre er det så også altid lig med lejeforhøjelser og andet til godtfolket .. så deres forklaring skal nok tages med et lille gran salt ..

men læs selv og døm selv :-)

http://enhedslisten.dk/baggrundsnotatomenergiaftalen
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 16:01   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det sjoveste er næsten at de skriver, at det ikke er de fattige der skal holde for - jamen er det ikke netop de fattigste der sidder mest hjemme og bruger mest el og varme??

De mere velhavende arbejder som ofte så meget, at de ikke er hjemme og fyre op for varmen og heller ikke tære på elmåleren.....

Mine egne el og varmeregninger er da KLART højere end mine arbejdende venners.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 16:49   #9
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Her i området er fjernvarmen steget med ca 60% på blot 5 år. Så det er i forvejen en stor post på budgettet.

Som Hejdien skriver, så koster det kassen hver gang, der skal laves energiforbedringer i boligen. Vi skal fx have nye lavenergivinduer. Det betyder lige en huslejestigning på næsten 300kr /md de næste 30 år... Og nej, tror ikke vi sparer noget på varmen tilgengæld. For boligselskabet sparer på isætningen af vinduerne, og så risikerer vi, at det bliver som i et andet lokalt boligselskab, hvor vinden i nogen boliger piver ind og kan blæse et lys ud - vel at mærke efter der blev sat nye lavenergivinduer i, og beboerne blev lovet guld og grønne skove med dem. Dér er varmeregningen i visse tilfælde steget op til 25%...

Og intet kan man gøre ved det. Bor til leje, og jeg kan ikke lige ændre, hvor jeg får varmen fra. Ej heller kan jeg forbedre min økonomi, da jeg ingen arbejdsevne har...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2012, 17:30   #10
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 59
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Vi har fjernvarme og brændeovn.
Vi ville ikke have råd til at leve hvis vi udelukkende skulle bruge fjernvarmen - den er hammer dyr, og nu er der så lige en kassemester som er rendt med et par millinoner fra varmekassen. Det kommer vi også til at betale for.

http://www.nordjyske.dk/artikel/10/5...ed-varme-penge

Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Aftale om reform af førtidspension og fleksjob: Mere spareøvelse end hjælp til svage. Henrik Herløv Fremtiden for fleksjob og førtidspension 2 10-07-2012 00:01
Kritik: Ny reform rammer de svageste Webmaster K10 Nyheder 0 03-07-2012 11:30
Jobnet-koks rammer arbejdsløse superkok Politik og Samfund 4 28-04-2010 22:22
Krisen rammer de svage: Fleksjobbere fyres i stor stil Webmaster K10 Nyheder 0 14-04-2009 09:40
Nye besparelser der rammer de svageste Hejdien Nyt om loven 14 16-03-2009 18:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension