K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2016, 12:58   #1
Design
På vej til at lære K10
 
Designs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Design er ny på vejen
starter praktik i socialforvaltningen

Dette er mit første indlæg.
Jeg er i jobafklaringsforløb på ressourceydelse.

Jeg er svært ramt af fibromyalgi, har under 10 % funktioner tilbage og mange under diagnoser. Min mand ordner ALT i huset og er delvist min hjælper, dertil har vi en datter på 3 år med meget energi.

Jeg kan ca. en aktivitet om dagen, eller 3 timer med min bedste energi. Disse plejer jeg at gemme til at være så frisk mor, som muligt med mit barn.


Første spørgsmål, hvor meget må det "koste" min familie at jeg skal arbejdsprøves. Jeg skal starte med 2x2 timer om ugen, og må derfor droppe at hente min datter de 2 dage i børnehave.


Min mand er allerede ret belastet af at skulle ordne alt for os begge, og har ikke kunne forfølge sin karriere drømme- tværtimod.

Har endnu ikke bedt om agtindsigt og alt det jeg lige har læst man skal gøre. Jeg har arbejdet med kommunen, vist velvilje - da jeg ved jeg er for ung til førtidspension. Men syntes egentlig ikke jeg har ressourcer til andet end det.

Håber i vil skrive til mig, råd og tanker.
Design er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2016, 13:33   #2
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Til en start

ville jeg indhente agtindsigt hos alle de instanser, der ligger inde med noget, der omhandler din sag. Det være sig hos kommunen, speciallæger, egen læge og hospitaler.

Så ved du hvad de agerer ud efter og om der er draget nogle konklusioner med hensyn til din formåen.

Når du har aktiveringstid, skal du ikke være der længere, end du selv kan holde til.

Du skal være obs. på, at kommunen ikke ser det som et problem, at din datter skal hentes af andre 2 gange om ugen. De opererer ikke med samvittigheds-spørgsmål i deres vurdering af hvad du kan klare erhvervsmæssigt.

I det hele taget skal du ikke forvente, at de inddrager din families problemer mens du er i arbejdsprøvning.

De vil kun se på dine helbredsmæssige barrierer både fysisk og psykisk.

>Så en god gang aktindsigt, måske sammen med en bisidder, (fagforening) vil give dig indblik i, hvad Kommunen opererer ud fra.

Held og lykke med din færd fremover. Her på K10 findes mange kloge hoveder, som hjælper hinanden.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2016, 13:33   #3
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...66/1265067.pdf
Som der står i dette svar fra ministeren, skal der foretages en helhedsvurdering, når en borgers arbejdsevne skal vurderes. Dvs der skal også tages hensyn til, at man skal have et privatliv og den nødvendige tid til at restituere.

Du skal huske på, at det resultat, man når frem til med din arbejdsprøvning / praktik skal være realistisk, også i det lange løb. Ellers går du ned, og det er ingen tjent med. Det handler om, at din tilstand ikke skal forværres.

Det er derfor vigtigt, at du kun arbejder det antal minutter/timer om ugen, som du virkelig kan holde til, når du også skal gennemføre et almindeligt hverdagsliv med familie, pligter etc.

Hvis du ikke kan dette ved 2 x 2 timer ugentligt, må du gå hjem noget før.
Husk at møde op, når du skal, men tag hjem, så snart det bliver for meget. Før dagbog over din tilstand hver dag, inklusive hjemmelivet og alt der koster kræfter. Du skal ikke begrunde din tilstand med barnet, bare beskrive hvordan det påvirker din sygdom at arbejde.

Derudover vil jeg gøre opmærksom på, at det er en misforståelse at tro, at hvis man ønsker aktindsigt, så er man ikke 'velvillig', og samarbejdende med kommunen. Tværtimod. Det er vigtigt iflg lovgivningen, at en sag er så veloplyst som muligt, inden der skal træffes beslutning, og du kan bedre følge med i om den er det, hvis du faktisk ved, hvad der står i den. Du kan fx gøre opmærksom på, hvis der mangler oplysninger/undersøgelser eller andet.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 19-08-2016 kl. 13:46.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2016, 13:38   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Personligt ville jeg passe ekstremt på at bruge det med barnet for at du ikke kan arbejde/afprøves...

Du risikere at de begynder at se på om i kan klare at tage jer af barnet..

Der er ingen klare regler med hensyn til hvad "det må gå ud over din mand" at du skal arbejdsprøves..

Det bedste du kan gøre...det er at møde op hver dag...og vise dem hvad du kan...sådan at de ved selvsyn kan se hvordan du klare det...

Folk der bare melder sig syge derhjemme fra...og ikke møder stabilt op...ja de kommer bare ud i en ny arbejdsprøvning...da kommunen ikke har kunne måle din arbejdsevne når du ikke møder stabilt op...

Selv hvis man er så syg at man normalt ville blive hjemme...så bør man møde op...om ikke andet så for at fortælle at man er for syg og må gå hjem igen...

Du bør føre dagbog hver dag imens du afprøves...send evt dagbogen til sagsbehandler/jobkonsulent hver uge eller hver 14 dag..

Du ved det sikkert godt selv...hvis du har læst med herinde...at du bør søge aktindsigt i din sag...så du ved hvad de har liggende på dig..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2016, 14:59   #5
Tristan .
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2015
Indlæg: 127
Styrke: 0
Tristan . er ny på vejen
Det vil jo "koste" da du jo bruger mere energi, ressourcer på jobafklaringen.

Mit råd er tænk kortsigtet, altså det kun er en kort periode du skal være i jobprøvning.

Sæt dig mentalt op til du skal møde nye mennesker og arbejdsopgaver. Denne del ER svær.

Jeg var selv visiteret til 2x2 timer om ugen, og mødte op næsten uanset hvordan jeg havde det.

Mener der gik 8 uger da jeg blev kaldt til møde, de ville sætte mine timer ned, så jeg kun skulle møde 1 dag om ugen.

Den dårlige samvittighed med mand og barn kan jeg sagtens forstå, men tror ikke du slipper udenom arbejdsprøvning.
Tristan . er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2016, 10:41   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
De andre har jo sådan set skrevet det hele, så jeg vil bare linke til en tråd, hvor du kan se hvordan en dagbog kan skrives: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Dagbogen bør du aflevere til konsulent eller sb hver uge, så de ved hvordan det står til.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2016, 11:39   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kommunen vil sige det er også din mands barn og at han skal hente er ikke noget problem, at man som ,mennesker må man vælge om man vil have kariere eller familie og det kanjo godt være rigtigt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2016, 13:27   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
afklaring

Hej Design

Er det korrekt forstået, at du skal i praktik i en socialforvaltning?

I givet fald, i samme socialforvaltning, som skal vurdere din sag?

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2016, 23:23   #9
Design
På vej til at lære K10
 
Designs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Design er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar, meget brugbart.

Et nyt spørgsmål: Har idag skulle godkende "min plan" på Jobnet
Der står der : Formål: Afklaring af arbejdsevne. Tid: 20 timer ugentligt.

Har kunne læse mig frem til på " nettet" at en afklaring af erhvervs evne ( praktik) skal være på min 20 timer ugentligt.

Men jeg er startet ud med 4 timer ugentligt, da alt andet er urealistisk. Min Første dag ( i mandags)
Klarede jeg 1 time og 15 min. Og er efterfølgende blevet ramt af virus og ligger i sengen. Så kan ikke komme til min 2. Gang imorgen. Der nager mig virkelig, min mit immunforsvar er svagt.

Forstår ikke det med timerne. Og forstår ikke jeg for det præsenteret som en jobafprøvning. Ham der skaffede mig pladsen var
Også meget opsat på jeg skulle forsikres for 20 timer, " en sikkerhedsforanstaltning" til trods for vi aftalte 4 timer sammen ham, praktik stedet og jeg.

Ja det er det vel ? Men stedet er kæmpe stort og jeg er kun på en af mange etager. Og ikke den der har med borgere " som mig" at gøre �� men forstår godt din undren, det tænkte jeg også først.
Design er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 13:36   #10
Design
På vej til at lære K10
 
Designs avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Design er ny på vejen
til Gunvor

Ja det er det vel ? Men stedet er kæmpe stort og jeg er kun på en af mange etager. Og ikke den der har med borgere " som mig" at gøre �� men forstår godt din undren, det tænkte jeg også først.
Design er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension