K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-04-2017, 21:27   #61
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Vasen

Underskriftindsamlingen kan jeg ikke udtale ikke længere se nogen tidsfrist på.

Ang. informeret samtykke:

Iflg. BEK nr 665 af 14/09/1998 Gældende def. det som flg.:

og da mange læger desværre ikke er særlig stærke i love og bek. el. udd. ikke lægger nok vægt på denne del af uddannelsen, udøver de fleste læger informeret samtykke ud fra mundligt tilkendegivelse fra patienten.

I samme bek. står desuden, hvilket mange ikke er klar over §2:

.

Hvilket mange læger også benytter sig af, og mener de dermed ikke behøver at spørge endsige mundtlig, da de finder sig dækket ind af denne paragraf.

Og ikke mindst § 3:



Man bør derfor altid efter min mening, hvis ikke man bliver præsenteret for et skriftligt samtykke (de fleste hospitaler i dag bruger et sådan ved første besøg el. ved indlæggelsen, hvor man kan krydse af, hvor vidtgående samtykke skal være). Læs dem og kryds kun det nødvendigste af.

Når det så handler om en video og som den prak. læge sagde, til brug for en supervison. Havde det været rart for dig at vide, i hvilken form for supervison. èn til én, el. som man kan læse på disse kursus i funktionelle lidelser, hvor en hold ser med, og der laves supervison. Dette burde den prak. læge have oplyst om.

Det er derfor min bedste overbevisning uden at kunne pege pt. på en bek. el. lign. at du i dette tilfælde burde have været præsenteret for et skriftligt samtykke, hvor der klart stod, hvilken supervison kontekst videoen skulle bruges til, og ikke mindst hvorvidt dit navn, cpr.nr. ikke ville fremgå el. nævnes.

Der er normal praksis på flere hospitaler i DK, at netop videooptagelser, som bruges til enten undervisning, projekter, udd.projekter netop gives skriftlig og med konkretisering af brug om omfang af dette. Herunder altså situationen, som videoen skal bruges i. Her skelens væsentlig mel. en mindre kreds og gentagne undervisningsbrug og offentliggørelse.

Men desværre er vi nok ude i et område, som der ikke konkret er lovgivet om, hvorfor en klage til Patientombuddet nok kun ville resultere i nogle anvisninger og ikke en konkret påtale.

Men som der står ovenfor kan du altid tilbagekalde dit samtykke, men det afhjælper jo ikke, hvis den allerede er brugt. Samtidig kan man aldrig føle sig sikker på om, hvor videoen ligger el. om den efterfølgende alligevel bliver brugt uden ens viden og i snævre kreds.

Personligt ville jeg tilbagekalde et sådan samtykke (formelt skriftligt) og samtidig gøre opmærksom på, at han (den prak. læge) kun sagde supervision, hvilket du forstod som én til én situation og ikke i supervison i forbindelse m. kursus i funktionelle lidelser, som du tidl. har haft ham mistænkt for være i gang med.

Mange hilsner

Gunvor
Tak for dit svar.
Jeg var ikke tidligere bekendt med, at lægen havde med funktionelle lidelser at gøre, og jeg kan heller ikke bevise, da han ikke svarede bekræftende på mit spørgsmål.
Dog ved jeg fra en anden læge i lægehuset, at denne har deltaget i et kursus om emnet i 2013.
I første omgang benægtede han det, men sagde efterfølg. et han deltog i efteruddannelse, som alle læger skal.
Dette først efter jeg oplyste ham om at jeg havde set ham på foto på google i det omtalte kursus,.

Nå, men hold da op, hvor er man ringe stillet som patient med en lovgivning hvor mundtlig samtykke er nok.
Man kan jo ikke herefter bevise en hulens fis.

Til alle jer derude. sig nej tak uden skriftlig information og bed også om tid inden samtale til at læse igennem.

Sidst redigeret af vasen; 19-04-2017 kl. 21:29.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2017, 01:10   #62
Bente Stenfalk
Bente Stenfalk
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Bente Stenfalk er ny på vejen
Lægen skal bruge videoen til et kursus, hvor han og andre kursusdeltagere skal analysere videoen, så de kan blive bedre til at HÅNDTERE funktionelt syge borgere.

Hvis det var mig, så ville jeg inddrage den tilladelse, du har givet til at optage og til at bruge videoen til noget. Skriv til ham, at du vil inddrage tilladelsen, og hvis du finder ud af, at han har benyttet optagelsen med dig nogen steder, så vil du melde ham til politiet. Det lader heller ikke til, at du har fået den fulde sandhed om, hvad han vil benytte sådan en optagelse til..

Hvad angår underskriftindsalingen, så kommer der et tiltag ang. funktionelle lidelser, som Sundhedsstyrelsen vil udgive her i foråret, og når den er udkommet og borgerne har fået set den, så afsluttes underskriftindsamlingen, når nye borgere har fået mulighed for at underskrive på baggrund af det nye tiltag.
Bente Stenfalk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2017, 10:03   #63
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bente Stenfalk Se meddelelser
Lægen skal bruge videoen til et kursus, hvor han og andre kursusdeltagere skal analysere videoen, så de kan blive bedre til at HÅNDTERE funktionelt syge borgere.

Hvis det var mig, så ville jeg inddrage den tilladelse, du har givet til at optage og til at bruge videoen til noget. Skriv til ham, at du vil inddrage tilladelsen, og hvis du finder ud af, at han har benyttet optagelsen med dig nogen steder, så vil du melde ham til politiet. Det lader heller ikke til, at du har fået den fulde sandhed om, hvad han vil benytte sådan en optagelse til..

Hvad angår underskriftindsalingen, så kommer der et tiltag ang. funktionelle lidelser, som Sundhedsstyrelsen vil udgive her i foråret, og når den er udkommet og borgerne har fået set den, så afsluttes underskriftindsamlingen, når nye borgere har fået mulighed for at underskrive på baggrund af det nye tiltag.
Tak for tilbagemelding.

Som jeg læser de link om deltagelse i funktionelle lidelser, så skal de slette optagelser efter endt kursus, men jeg vil skrive til ham og dels få oplyst hvad præcist det gik ud på, og med hensyn til politianmeldelse kan jeg ikke forestille mig, at politiet vil/kan gå ind i den slags sager.

PS."min" øre, næse halslæge er rasende over den nye klinik de er i gang med at oprette på Bispebjerg H. Hun kalder det hypokonder klinikken.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2017, 18:03   #64
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Helt forståeligt denne speciallæge kalder den "hypokonder klinikken", da ICD10 overordnet har under gruppen F45 netop har de somatoforme tilstande (dvs. subjektive gener som patienter oplever, hvor lægen ikke kan finde objektive fund), herunder F45.2 netop er hypokonder tilstand.

Problemet ligge efter min mening nogle gange hos lægerne og ikke hos patienterne. Vi kan alle tror jeg, komme på en situation hvad enten vi har læst om den el. selv kender en der har oplevet det, hvor patienten har rendt sin prak. læge på dørene over mdr., og måske også har været til forskellige billeddiagnostik og speciallæge, hvor patienten har fastholdt at fejle noget, men i lægesystem er begyndt at blive betragtet som enten den besværlige patient el. en patient m. en somatisk el. funktionel lidelse.

Og så pludselig findes årsagen, har selv for nylig været vidende til dette med en bekendt, som netop gik i over ½ år, hvor der endelig kom en MR-scanning på, og så kunne alle forstå smerter og nu står vedkommende til udskiftning af en hofte. Men indtil da var vedkommende enten besværlig el. havde somatisk tilstand.

Problemet var og er mange gange: at lægerne ikke lytter til patienten, min bekendt var faktisk selv kommet på tanken omkr. revne i hoften inden der kom vished for sagen. Men blev hver gang fejet af bordet.

Hvisman skal tænke helt galgenhumoristisk på dette perspektiv:

så er det en rigtig win win situation for lægerne, regioner, og politikerne, som forsat ønsker besparelse på helbredsområdet af flg. årsager:

enhver læge der ikke orker svære tilfælde af sygdom el. ikke orker dårlig samvittighed af ikke at have udredt patienten grundig nok, kan sparke sagen til hjørne og hæve flaget m. funktionel lidelse

regioner kan spare mange penge, da man kan undgå en del undersøgelser og behandling ved at fastholde nogle patienter i funktionel lidelse

politikerne kan ligeledes se det overordnede spareelement, da der jo ikke er tilskud til den slags hos psykologer, hvorfor det er én mindre patient i sundhedssystemet, enten fordi patienten selv har opgivet at få klarhed og behandling, fordi de nu holder munden lukket omkr. dette eller dem, der helt opgiver sundhedssystemet og holder sig væk pga. mistet tillid, men måske kommer ind ad skadestuen el. andet voldsomt, hvis de skulle blive ramt af sygdom m. mulighed for dødelig udgang.

Win win for alle, også Klinikker for funktionelle lidelser hvor de end bliver oprettet, da disse mennesker i mens dette foregår tjener gode lønninger på den slags tænkning.

Eneste taber bliver patienterne.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-04-2017, 19:30   #65
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Helt forståeligt denne speciallæge kalder den "hypokonder klinikken", da ICD10 overordnet har under gruppen F45 netop har de somatoforme tilstande (dvs. subjektive gener som patienter oplever, hvor lægen ikke kan finde objektive fund), herunder F45.2 netop er hypokonder tilstand.

Problemet ligge efter min mening nogle gange hos lægerne og ikke hos patienterne. Vi kan alle tror jeg, komme på en situation hvad enten vi har læst om den el. selv kender en der har oplevet det, hvor patienten har rendt sin prak. læge på dørene over mdr., og måske også har været til forskellige billeddiagnostik og speciallæge, hvor patienten har fastholdt at fejle noget, men i lægesystem er begyndt at blive betragtet som enten den besværlige patient el. en patient m. en somatisk el. funktionel lidelse.

Og så pludselig findes årsagen, har selv for nylig været vidende til dette med en bekendt, som netop gik i over ½ år, hvor der endelig kom en MR-scanning på, og så kunne alle forstå smerter og nu står vedkommende til udskiftning af en hofte. Men indtil da var vedkommende enten besværlig el. havde somatisk tilstand.

Problemet var og er mange gange: at lægerne ikke lytter til patienten, min bekendt var faktisk selv kommet på tanken omkr. revne i hoften inden der kom vished for sagen. Men blev hver gang fejet af bordet.

Hvisman skal tænke helt galgenhumoristisk på dette perspektiv:

så er det en rigtig win win situation for lægerne, regioner, og politikerne, som forsat ønsker besparelse på helbredsområdet af flg. årsager:

enhver læge der ikke orker svære tilfælde af sygdom el. ikke orker dårlig samvittighed af ikke at have udredt patienten grundig nok, kan sparke sagen til hjørne og hæve flaget m. funktionel lidelse

regioner kan spare mange penge, da man kan undgå en del undersøgelser og behandling ved at fastholde nogle patienter i funktionel lidelse

politikerne kan ligeledes se det overordnede spareelement, da der jo ikke er tilskud til den slags hos psykologer, hvorfor det er én mindre patient i sundhedssystemet, enten fordi patienten selv har opgivet at få klarhed og behandling, fordi de nu holder munden lukket omkr. dette eller dem, der helt opgiver sundhedssystemet og holder sig væk pga. mistet tillid, men måske kommer ind ad skadestuen el. andet voldsomt, hvis de skulle blive ramt af sygdom m. mulighed for dødelig udgang.

Win win for alle, også Klinikker for funktionelle lidelser hvor de end bliver oprettet, da disse mennesker i mens dette foregår tjener gode lønninger på den slags tænkning.

Eneste taber bliver patienterne.
Ja! vor tids svøbe.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 14:10   #66
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Funktionelle lidelser, her skal du vide, ikke tro!

Ulf Baldrian Kudsk Harbo

https://www.facebook.com/permalink.p...00006463864075

Hvis der er noget som er ødelæggende for mange mennesker så er det måden teorien om de funktionelle lidelser også kaldet BDS (Bodily Distress Syndrom) bruges på i det Danske sundhedsvæsen og på landets jobcentre.

Jeg stødte først på fænomenet da jeg i 2014 gik ind i en masse sager i Jobcentret i Norddjurs hvor jeg gang på gang oplevede at kommunens lægekonsulenter Ulla Hansen og Thomas Holemann gjorde fysisk syge mennesker psykisk syge bl.a. ved at sende dem til psykiatere som gjorde dem til hypokondere, men også ved at henvise dem til forskningscenter for funktionelle lidelser.

Derved kunne kommunen fastholde syge borgere på kontanthjælp med argumentet om at deres helbredstilstand var uafklaret og der stadig var behandlingsmuligheder.

I 2015 vinder 3f og Helle Drejer Nielsen en retssag mod Norddjurs kommune og Psykiater Piet Casier om netop psykiatrisering af en fysisk lidelse, som både kommer i åbent samråd og får en lang række kommuner til at gennemgå alle deres sager hvor Piet Casier har været inde over.

Psykiater Piet Casier & lægekonsulenter
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30036&page=5.

https://www.fagbladet3f.dk/artikel/l...s-fejldiagnose

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-05-2017, 22:53   #67
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Funktionelle lidelser – en farlig modediagnose?

http://www.betterwing.dk/blog/funkti...-modediagnose/

Funktionelle lidelser er en psykiatrisk forskningsdiagnose, der ikke er godkendt af WHO, som vi ellers har brugt som diagnosesystem siden 1994 (ICD-10). Ifølge flere fagkyndige er evidensen for funktionelle lidelser begrænset.
Alligevel bliver funktionelle lidelser brugt som en gyldig diagnose i vores sundhedssystem
. Mange patienter ønsker ikke at få diagnosen, da det medfører, at de får deres anerkendte fysiske WHO diagnose konverteret til en psykisk lidelse. Det kunne f.eks. være fibromyalgi, irritabel tyktarm, ME/CFS, kroniske smerter, piskesmæld mfl., som patienterne får konverteret til en funktionel lidelse. Men hvad er problemerne med funktionelle lidelser, hvorfor bruger man en diagnose, der ikke er godkendt og hvorfor tillader politikere og læger det?

Vi har interviewet praktiserende læge Stig Gerdes for at blive klogere på problematikkerne omkring funktionelle lidelser.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-05-2017, 23:06   #68
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvad mener politikerne om Funktionelle lidelser?

http://www.betterwing.dk/blog/hvad-m...litiske-emner/

BetterWing har, for at sætte sundhedspolitik på dagsordenen, spurgt partierne hvad de mener om Funktionelle lidelser, HPV vaccinen, medicinsk cannabis og andre sundhedspolitiske emner, svarerne var vidt forskellige.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-05-2017, 13:36   #69
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
http://www.betterwing.dk/blog/funkti...-modediagnose/

Funktionelle lidelser er en psykiatrisk forskningsdiagnose, der ikke er godkendt af WHO, som vi ellers har brugt som diagnosesystem siden 1994 (ICD-10). Ifølge flere fagkyndige er evidensen for funktionelle lidelser begrænset.
Alligevel bliver funktionelle lidelser brugt som en gyldig diagnose i vores sundhedssystem
. Mange patienter ønsker ikke at få diagnosen, da det medfører, at de får deres anerkendte fysiske WHO diagnose konverteret til en psykisk lidelse. Det kunne f.eks. være fibromyalgi, irritabel tyktarm, ME/CFS, kroniske smerter, piskesmæld mfl., som patienterne får konverteret til en funktionel lidelse. Men hvad er problemerne med funktionelle lidelser, hvorfor bruger man en diagnose, der ikke er godkendt og hvorfor tillader politikere og læger det?

Vi har interviewet praktiserende læge Stig Gerdes for at blive klogere på problematikkerne omkring funktionelle lidelser.

Hilsen Peter
Tak for linket.
Stig gerdes blev fyret for ca. ½ år side, og må ikke praktisere som læge. Sådan opfører sig man i DK overfor en læge, der bruger til "ytringsfrihed"

Karina Hansen (Lider af ME) anerkendt diagnose, blev hentet af 5 bevæbnede betjente og kørt til forskning klinikken hos Per Fink.

Forældrene måtte ikke besøge deres datter i årevis.

Karina fik en værge - en forhenværende fængselsbetjent.

Hvis Filmen, Unrest en dag kan ses, af jer der ikke fik den set ved dokumentarfilmfestivallen, så er der interview med forældrene og det er som at se en historie fra et land langt herfra, men det er Danmark.

I filmen var der livshistorier fra mange dele af verden, men ingen andre steder opførte myndighederne sig så vederstyggeligt.

Sådan behandler man meget syge mennesker i DK.

Sidst redigeret af vasen; 12-05-2017 kl. 13:42.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2017, 15:40   #70
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
"Migræne danmark" mener..... bør nærlæses.

http://www.migraeniker.dk/term-modellen

TERM-modellen har en lang række anbefalinger til læger som behandler patienter med sygdomme, som er svære at behandle. Når lægen f.eks. må opgive at finde en medicin, som kan dæmpe eller reducere antallet af migrænedage, er TERM-modellen måske vejen frem, lærer lægen.

Vi har klippet TERM-modellens korte råd til lægerne ind nedenfor, og indsat Migrænikerforbundets kommentarer (til højre, i de grå felter).

De korte råd til lægerne er hentet fra det undervisningsmateriale, som er udgivet af Forskningsenheden for Funktionelle Lidelser, Psykosomatik og Liaisonpsykiatri, Århus Universitetshospital

Din læge kan have været på kursus i dette! Læs teksten inden du accepterer at du har en funktionel lidelse.

Migræne er en anerkendt diagnose

Migrænikerforbundet er glad for at migræne har en internationalt anerkendt diagnose. Især de danske læger har gjort et flot arbejde for at få migræne anerkendt internationalt som en fysiologisk sygdom.

Vi frygter dog, at der kan være migrænikere med kronisk migræne, som er vanskelig at behandle, som vil blive tilbudt TERM-modellens behandling. Som kort sagt går ud på at overbevise migrænikeren om at migrænen er en psykisk sygdom.

Funktionelle lidelser er ikke en anerkendt diagnose

Læger, som behandler Funktionelle lidelser, behandler derfor en sygdom, som ikke er generelt accepteret. De fortæller ikke patienterne, om de er med i et forsøg på at vise, at behandlingen virker.

Den behandling, der tilbydes, vidner ikke om at forsøget gennemføres med kontrolpersoner og blindet, så lægen ikke ved om han uddeler snydemedicin eller virksom medicin, som er standarden for kliniske forsøg. Behandlingen er der for alene empirisk - dvs. bygger på enkeltpersoners erfaring.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension