K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2012, 20:16   #1
busser24
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2010
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 30
Styrke: 14
busser24 er ny på vejen
Question fejlagtig udregning af merudgiftsydelse.

I 2009 søgte jeg om dækning af merudgifter til min søn. Socialrådgiveren regnede selv ud på kroner og øre, hvad hans medicin kostede, for medicin var det eneste jeg kunne søge om. Jeg fik efterfølgende et brev om, at selvom han hørte ind under reglen om at få sine merudgifter dækket, var hans medicinudgifter ikke høje nok. Derfor fik jeg afslag.

Sidste år faldt jeg over den udregning socialrådgiveren havde lavet, og kunne pludselig se hvad der var galt. En del af den ordinerede medicin kommer ikke ind under reglen om tilskud - og betales derfor fuldt ud af mig.
På udregningen var den sammenlagt med den øvrige tilskudberettigede medicin, hvilket gav et helt forkert beløb.

Jeg ringede straks til sagsbehandleren men fik at vide at klagefristen for at klage over dette, forlængst var udløbet.
Efter et stykke tid fik jeg dog,af en advokat, at vide at klagefristen ikke udløb når det var en regnefejl fra kommunens side - og jeg startede med igen at ringe sagsbehandleren op.
Siden juni måned 2011 - er der ikke sket andet end at diverse sagsbehandlere hele tiden påpeger at det slet ikke er dem, men en helt anden kommunal medarbejder der skal tage sig af sagen om min påståede fejludregning. (jeg havde lavet en rigtig udregning og medsendt)

For et par dage siden blev jeg så endelig ringet op. Jeg blev bedt om at indsende kvitteringer på den medicin jeg havde købt til min søn, og hvis jeg ikke havde dem, kunne jeg jo få en udskrift på apoteket. Jeg kunne desuden kun medtage medicin der var købt, inden jeg flyttede til en anden kommune.

Selvfølgelig købte jeg ikke medicinen dagen inden jeg flyttede, men først da vi var flyttet. (Hans storebror får samme medicin - så vi kunne låne af ham)
Så derfor er min betaling af min søns medicin ikke så stor i netop de 7 måneder op til flyttedatoen.
Fordi jeg ikke kunne få dækket udgiften i den gamle kommune, søgte jeg heller ikke om hjælp i den nye, før der var gået et halvt år.

Hvis min gamle kommune ikke havde lavet en fejludregning, skulle den nye kommune vel have overtaget dækningen af merudgiften med det samme efter vi flyttede ? Ville det ikke vare rimeligt at jeg fik dækket de udgifter som de ved deres fejludregning sørgede for at jeg fik?

Det lyder lidt rodet - og sådan ser det også ud inde i mit hovede lige nu
Hvor jeg dog hader at finde beviser - er der mon et kvikt hoved med stort overblik - nogen der har et par gode råd til mig, please?
busser24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 23:14   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Den nye kommune overtager desværre ikke merudgifter fra tidligere kommune. Den nye kommune skal lave en ny vurdering.

Og din advokat tager altså fejl. Klagefristen er 4 uger. Det er ens eget ansvar at overholde den frist. Huske at kigge på afslaget og vurdere om man skulle klage over afgørelsen eller ej inden de 4 uger. Er fristen overskredet ville man højst få en afvisning fra nævnet pga. At klagen er indgivet for sent. Man søger påny i en ny kommune, hvis man flytter kommune.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2012, 23:15   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kom til at trykke to gange dumme mobil :-)

Sidst redigeret af curls; 13-01-2012 kl. 23:18. Årsag: undskyld.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 01:11   #4
Jave
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: Lyngby-Taarbæk kommune
Indlæg: 31
Styrke: 13
Jave er ny på vejen
Merudgiftsydelse er fremadrettet, så hvad du tidligere har betalt er ligegyldigt.

Hvis du kan sammenstille et sandfærdigt regnestykke der sandsynliggør berettigelse til ydelse, så søger du på det grundlag. Der er ikke krav om dokumentation.
Jave er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 02:09   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jeg kan ikke helt finde ud af om din advokat tager fejl eller ej.

Grunden er at jeg helt tilbage i sin tid oplevede noget der ligner lidt, fejlen opdagede vi først flere måneder senere (og man kan jo ikke klage over noget man ikke er blevet bekendtgjort med) kommunen NÆGTEDE! der var ingen fejl, klager tog de ikke til sig men afviste (de sendte det heller ikke videre, de afviste bare) og til sidst blev de yderst ubehagelige, hvilket jo så fik mig til at klage over sagsbehandlingen til borgmesteren (det var faktisk min far der... så må han kigge på det) Og så skal jeg da lige love for der skete noget, det tog så bare lige tæt på et år.

Jeg fik meget hurtigt medhold og en beklagelse over fejlen (men ikke et ord om måden vi blev behandlet på) og kort efter fik jeg hovedparten af de penge det tilkom mig, dog manglede der en rastydelse for ca 3 måneder jeg fik for lidt, men jeg orkede simpelthen ikke at skulle i gennem sådan en tur en gang til for ca 2500 kr (ud over at jeg jo lige havde fået en god sjat)

Så her vil jeg alligevel... hvo intet våger intet vinder, altså du kan jo ikke miste ved at holde fast i at der skal tages stilling til hvorvidt du bør modtage med tilbagevirkende kraft, de kan jo ikke tage noget fra dig, du kan intet miste.

Men vær lige opmærksom på denne princip https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=137116

Dog hvis du får medhold så gælder tidligere afgørelser, frem til den nye er lavet, så du vil måske kunne få lidt ud af det, altså HVIS du overhovedet får medhold, det er der jo ingen der kan love at du får, men så har du jo ikke mistet noget andet tid.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 02:27   #6
busser24
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2010
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 30
Styrke: 14
busser24 er ny på vejen
Tak for alle jeres svar, jeg syntes det hjalp på mit humør, at få luftet mit problem.

Jeg er helt sikker på at ankefristen ikke gælder i denne sag, fordi det er kommunen der har lavet en fejludregning. Man skal heldigvis ikke lastes for at stole på det de fortæller (men jeg gør det alligevel aldrig mere)

Jeg synes også jeg har læst at man ikke på grund af flytning bliver frataget sin merudgifts ydelse. Men jeg kan ikke huske hvor.

Jeg må bare i gang med at lede.
busser24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 02:40   #7
busser24
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2010
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 30
Styrke: 14
busser24 er ny på vejen
og ved et rent tilfælde fandt jeg det jeg søgte:

Nej, du mister ikke din merudgiftsydelse, bare fordi du flytter til en anden kommune. Din tilflytningskommune skal udbetale den af fraflytningskommunen fastsatte ydelse, indtil tilflytningskommunen selv får truffet afgørelse om dine merudgifter. Det fremgår ikke af loven, men af principafgørelse* 122-09

http://www.dukh.dk/netradgivning/mer...til-ny-kommune


Mht. beviser....
Gad vide om kommunen kan kræve at jeg skaffer kvittering for de udgifter til medicin jeg har købt i 2009 og 2010 - eller om det er nok at lægen har udskrevet medicinen og at medicinen er blevet afhentet på apoteket?
busser24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2012, 10:30   #8
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
du kan bare bede apoteket om at udskrive sedler på hvad du har købt - tror det er 10 kr pr ark jeg har givet....Dejligt nemt - jeg får nemlig altid gjort kvitteringerne væk...;-(
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2012, 11:57   #9
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Busser systemet for ungerne skræmmer mig mere og mere, jeg troede faktisk at tingene gik bare en smugle mere medmenneskeligt når det kom til ungerne, altså det er trods alt landets fremtid, og en ordentlig behandling / den rigtige hjælp til i tide vil jo altså kunne betyde at en god del af de små vil kunne bestride et hel alm job.

At vi slås havde jeg en klar forestilling om bygger på min egen sag.
Noget af det vi oplever er at SB´erne slet ikke møder op til aftalte møder, altså også møder hvor andre myndighedspersoner deltager = sagen kan ikke komme videre, på den baggrund har vi kæmpet i 6 år bare for at så startet op på en udredning, ja vi har sågar oplevet at blive nægtet at få en SB´er, en enkelt gang lovede de i det mindste at sende en midlertidig, bare for at høre på sagen (og det var nok til at en udredning kunne startes) men ak og ve, på trods af SB´eren 100% fik råderum for hvornår mødet skulle være (altså selv bestemte mødetidspunktet) vedkommende mødte aldrig op.

For nogle måneder siden havde skolen netværksmøde, der kom heller ingen, skolelederen (som er tovholder) havde ellers gjort en stor indsats for at få alle 5 forskellige kalendere til at passe, i Torsdag skulle vi så deltage, der havde skolen været SÅ strid at aftale et andet møde før vores, så SB´er ikke bare kunne slippe, hun var ellers i krig med at forsøge.

I går kunne min søster så fortælle at de har det samme problem i nabokommunen, hun kender et par der har oplevet nøjagtigt det samme, masse vis af gange, samt at hun kunne fortælle om mindst en lignede sag der havde været i avisen.

Det er så åbenbart deres nyeste sparepåfund, hvis vi slet ikke møder op (*host* glemmer at skrive aftalen ned *host* laver en anden aftale *host* skal på kursus *host* holder fri ol "hoster") kan ingen bede os om at betale

GUD ske tak og lov går vores søn i skole i nabokommunen, før da han gik i egen kommune oplevede vi også en hvis "spareiver" hos PPR, der blev søgt MEGET after at det bare var os der ikke lige gad, det er vi helt ude over nu, ikke en gang er der en der så meget som har antydet at det kan være os, ALLE er enige om at knægten altså har det svære end andre og at han skal have noget hjælp NU! (ja bort set fra bopælskommunen) Det er bare SÅ tydeligt at fordi det er nabokommunens PPR skole osv osv, tænker de ikke i økonomi, for de er da ligeglade med hvad det koster (de skal "kun" kunne forsvare at det de gør er nødvendigt) regningen sender de da bare videre til bopælskommunen, ingen dikkedare der.

Desværre nytter det bare ikke ret meget, i forhold til udredning og tiltag der kræver folk uden for skolens eget regi (det kan fx være en støttelære, motorisk træning ol) Er det inden for skolens 4 væge er det 100% op til skolelederen, og derfor har vi fået en motorisk test på knægten ud over at han går til motorik, fordi skolen har en lære ansat der har det udd det kræver, der SKAL deltage en SB´er fra bopælskommunen i de møder hvor det besluttes at det er det der skal til, når de så ikke møder op kan det jo ikke besluttes , og der ved kan den udgift ikke oprettes.

Som sagt troede jeg enlig bare det var os der fik en omgang, men at min søster så kunne fortælle at den metode udnyttes til det yderste i nabokommunen også FØJ! de burde edder rønme skamme dem, en ting er at en kommune gør sådan, men at det smitter.

Jeg er pludselig ikke længere så forundret over at vi har Brønderslev sager, hvor tingene kommer så langt ud.

Og så savner jeg i øvrigt en "k10" til os der kæmper med systemet på børne området, så kender du nogle gode sider (der er generelle og ikke specifikke, som sygdommen/handicappets forening) må du meget gerne sige til.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2012, 08:04   #10
busser24
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-11 2010
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 30
Styrke: 14
busser24 er ny på vejen
Talking Heldigvis

kan man selv udskrive hvilken medicin man har købt paa apoteket, inde fra sundhedsprofilen. men hvert apotek har deres egne lister, og jeg har vist ikke hentet al medicin samme sted, så vidt jeg husker - og jeg havde heller ikke regnet med at kommunen havde lavet en fejludregning!

Den læge som udskriver min søns medicin, har skrevet i en status hvad han har ordineret, og det burde vel i grunden være lige så godt som udskrifter fra apoteket!! Men er det sikkert ikke - for hvad nu hvis jeg slet ikke havde købt medicinen til min søn - og bare ville score kassen...............

LUM, du har ret i at kommunerne i mange tilfælde gør alt for at slippe for at betale. Det er trist at det går ud over børn og forældre der har nok at slås med i forvejen.
Med hensyn til skole og undervisning - så er Bodil Gårdsmand fra Forælderrådgivningen foruden at være kompetent - også et fantastisk venligt og hjælpsomt menneske. Hun ta'r sig tid til at lytte, og hjælper gerne med udformning af korrekte beskeder og klager, hvis man har svært ved at klare det selv.
Jeg orker ikke at kampe med min nye kommune om dækning af merudgifter, jeg nøjes med at få betalt min søns medicin. Men pengene jeg har tilgode hos Aarhus kommune pga. deres fejludregning - skal de nu ikke slippe for at betale mig.

Hvis jeg hører om en gruppe - skal jeg nok skrive det herinde. Måske var der nogen der kunne starte et forum .... (forældre til børn med diverse funktionsnedsættelser har nok ikke meget overskud til det store arbejde der sikkert er med et forum som K10)
busser24 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ 100 merudgiftsydelse carolines Alt det andet 36 03-05-2013 19:13
Endnu engang afslag på ansøgt merudgiftsydelse Indiansummer Alt det andet 28 14-07-2011 13:20
Merudgiftsydelse § 100 i Gladsaxe kommune. Indiansummer Alt det andet 9 27-02-2011 13:48
Hvor længe kan kommunen trækker en ansøgt merudgiftsydelse ud? Indiansummer Alt det andet 4 07-09-2010 09:51
Hvor mange får egentligt merudgiftsydelse § 100? Indiansummer Alt det andet 2 22-08-2010 23:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension