K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-08-2010, 10:31   #31
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Timeguest: er det så OK at skrive hvad som helst, så længe man bare husker en lille smiley?
Og du er måske ikke ude på at nedgøre nogen... Altså så længe de mener det samme som dig?!

Trækker mig lynhurtigt fra denne debat, da det vist er ganske uset at have en anden mening end visse andre...
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 16:19   #32
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af malofa Se meddelelser
Trækker mig lynhurtigt fra denne debat, da det vist er ganske uset at have en anden mening end visse andre...
Det er ikke uhørt at have forskellige "meninger", slet ikke :-)

Man kan så vælge hvilket udgangspunkt ens mening skal have, og man kan vælge at sige: det bedste argument vinder diskussionen.

Det er IMHO en mere værdig vej end "at gå efter manden" ...


Enighed:

Generelt er enighed ikke nødvendigvis målet med enhver diskussion.


Det at forskellige synspunkter brydes, kan i sig selv være udviklende for en diskussion og være med til at gøre diskussionen interessant.

Et synspunkt eller en konklusion (som man kan være enig eller uenig i) byger som oftest på nogle forudgående forudsætninger (præmisser).

Forudsætningerne, som kunne være faktuelle kendsgerninger, hvorom der findes en form for efterprøvbart bevis (evidens) for rigtigheden af (inden for en given referenceramme).

Omvendt kunne forudsætningerne også være taget ud af den blå luft uden mulighed for en kollektiv efterprøvbarhed – det kunne vi vælge at kalde for en subjektiv opfattelse eller holdning.

Eks.
Faktuelt: temp. er målt til 23 grader celsius
Subjektivt1: Det er pisse varmt i dag (der hvor jeg kommer fra plejer der at være 20 grader)
Subjektivt2: Det er hundekoldt i dag (der hvor jeg kommer fra plejer der at være 25 grader)

Subjektiv1 og subjektiv2 kan næppe blive enig om hvorvidt det er koldt eller varmt – fordi det er en subjektiv opfattelse – hvorimod de forventes at kunne blive enig om hvad termometret viser, dvs. konstatere at temp. ud fra en konkret undersøgelse kan måles til: 23 grader celsius.



Gratis arbejde:

Da den oprindelige spørger spurgte til vor holdning til gratis arbejde i sygehussektoren, tager jeg udgangspunkt i det offentlige arbejdsmarked (men der er ikke noget til hindre for at man kan anlægge en parallel eller nær parallel modificeret vinkel i forhold til det private arbejdsmarked).

Jeg ser to centrale udgangspunkter:

1)et overordnet fagretsligt helhedshensyn
2)et individuelt personligt hensyn

Derudover er der en række faktuelle faktorer at tage i betragtning:

1)politisk er regioner og kommuner under økonomisk pres
2)regioner og kommuner forsøger at omkostningsminimere løn og overførselsindkomster
3)i offentlige velfærdshverv er personalenormeringerne under pres med fyringer som resultat
4)de mistede hænder forsøges genhvervet til en mindre omkostning – gratis praktik, jobtræning, og støttet beskæftigelse er i fokus

I tillæg kan man antage det politiske subjektive standpunkt, at lønarbejde på ordinære vilkår bør sidestilles arbejdsmængde-til-arbejdsmængde med fleksjob (fleksjob som et job til fuld overenskomstmæssig løn, men med individuelle skånehensyn).

HVIS man ud fra et overordnet fagretsligt helhedssyn vælger at lægge fokus på at bevare (evt. udbygge) lønnet arbejde, så må konsekvensen som minimum være, at man fordre, at ”gratis arbejde” og arbejde der kan sidestilles hermed ikke skal indgå som et element i afviklingen af lønnet arbejde.

HVIS man som med udgangspunkt i et individuelt personligt syn vælger at sige: ”Det kun er mig det drejer sig om” (fx ud fra devisen: enhver er sin egen lykkes smed), så kan der godt findes forståelse for den vinkel, at ”gratis arbejde” er af det gode for den enkelte.

Det jeg forsøger at tale for, det er en kombination af de to konklusioner med hvert sit udgangspunkt, og siger:

En (kortere) gratis praktikperiode SKAL efterfølges af en kontraktlig reguleret fastansættelse på ordinære lønnet vilkår (alm. eller fleks) af minimum samme længde som ”gratis perioden” (man kan så diskutere om man skal sige en faktor 2 eller 3 gange ”gratis perioden”).

Dette kontraktlig regulerede praktik forløb + efterfølgende fastansættelse på ordinære vilkår, vil herefter give individet den hånd til at få fodfæste på arbejdsmarkedet, som der efterlyses (herunder til at pynte CV'er af med), SAMTIDIG med at en sådan regulering vil være med til at modvirke direkte spekulation i ”gratis arbejde”, når det bliver en: noget for noget aftale, der forpligter både arbejdstager (til en gratis praktik) + arbejdsgiver (til en efterflg. fastansættelse på lønnet vilkår).

Giver det mening ?

I er velkommen til at skyde betragtningerne ned med saglige indvendinger
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 17:25   #33
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
I er velkommen til at skyde betragtningerne ned med saglige indvendinger
Det er der slet ingen grund til

Mere præcist kan det ikke siges.

Og havde jeg kræfterne (- og evnerne) til at formulere mig lige så godt som dig,

havde jeg såmænd allerede været på banen.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 19:48   #34
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
DET passer IKKE !!!

På min søsters arbejde har de fyret 4 medarbejdere, fuldtidsansatte, de to oven i købet et par år FØR de kunne gå på efterløn !!!

Gæt, hvad disse, gennem mange år gode medarbejdere, er blevet erstattet med ???

6 fleksjobbere !!!

Og så har det øget belastningen på de "gamle" ansatte.

Vi ved jo, at der er mere sygdom hos fleksjobbere.

Og det er forståeligt.

Behøver jeg at nævne, at arbejdspladsen er en kommune ?
HMMMMMMM.

det er bund hammerne ulovligt at fyre folk i ordinær eller i flex, for at man i stedet for kan få en praktikant som skal lave det samme som de fyrede.

Jeg ved godt at Praktikanter bliver brugt til at arbejde gratis,
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 19:54   #35
dobar
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2009
Indlæg: 577
Styrke: 15
dobar er ny på vejen
Vi har alle sammen forskellige meninger men min mening er at Mange arbejdsgivere udnytte folk som gratis arbejdskraft det er helt sikker...
dobar er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2010, 06:44   #36
hulda
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
hulda er ny på vejen
Wink afløser på et sygehus

jeg syntes det er vigtigt når man giver andre råd om noget at det er så rigtige oplysninger som muligt, jeg syntes det er dejligt at din mor er i stand til at arbejde som 70 årig, men hvis sygehuset ringer efter hende må det være igennem et vikar firma, lige som alle andre afløsere på sygehusene, altså at man ønsker at de ringer efter en, arbejder selv som vikar på sygehus.
det er ikke nemt for sygehusene i øjeblikket når de fra regeringens side er blevet påbudt et ansættelses stop.

en go dag til alle

mvh hulda



hulda er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
En 100% gratis netbank L.S. Politik og Samfund 2 26-01-2013 20:45
Gratis retshjælp? 1980 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 17-08-2012 23:26
Tilbyd praktik, gratis arbejdskraft... Prøver igen Er det overhovdet til at få fleksjob? 27 27-10-2011 09:05
Gratis arbejde (praktik) Mikkelline Alt det andet 17 06-02-2010 15:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension