K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2008, 13:49   #1
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Ftp til man bliver 65 år og hvad så?

Hej alle

Sidder lige og tænker frem i tiden. Man kan få ftp til man bliver 65 år og hvad så? Folkepension er vel først fra 67 år?
Måske andre ved det?
Kan jo også være reglerne bliver lavet om

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 17:23   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tjaaa, så skal man vel på kontanthjælp og ud i aktivering, hmmmmmm......måske skal man hele møllen om igen
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 17:26   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Betingelser for at få folkepension
Du kan først få folkepension, når du fylder 65 år, og som hovedregel skal du være dansk statsborger med mindst tre års bopæl i Danmark. Hvis du har boet i Danmark i 40 år mellem det 15. og 65. år, har du ret til fuld folkepension.

Pensionsalderen er 67 år for personer, der er fyldt 60 år inden den 1. juli 1999.
Gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen
Hvis du er født i 1959 eller senere, skal du være opmærksom på, at pensionsalderen gradvist bliver forhøjet fra 65 til 67 år. Det har Folketinget vedtaget.

65½ år for personer, der er født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1959
66 år for personer, der er født i perioden 1. juli 1959 - 31. december 1959
66½ år for personer, der er født i perioden 1. januar 1960 - 30. juni 1960
67 år for personer, der er født efter den 30. juni 1960.

Folkepensionsalderen kan blive yderligere reguleret, hvis du er født i 1963 eller senere.
Folkepensionsalder er lidt forskellig afhængig af hvornår man er født... den var 67 år og så blev den sat ned til 65år og så blev den trinvis øget til 67år igen.... er selv på 65år så der er ingen tvivl... men man må vel formode der står et eller andet sted at førtidspensionen fortsætter indtil der bliver udbetalt folkepension... men et godt spørgsmål som jeg ikke lige kunne finde svaret på hvor det evt står.
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 17:51   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, jeg kunne heller ikke finde noget om det. Men mellem linjerne kan man nogen steder læse, at førtidspensionen fortsætter indtil man har nået folkepensionsalderen. Det ville jo også være det mest logiske, men da det foregår på kommunen, tja så kan intet forbavse!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 20:27   #5
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Citat:
Fra førtidspension til folkepension

Hvis du får førtidspension, ændres din førtidspension automatisk til folkepension, når du fylder 65 år.
Kilde: Borger.dk om folkepension
Citat:
§ 12. Folkepension, der består af grundbeløb og pensionstillæg, kan udbetales til personer, der er fyldt 65 år.

§ 13. Ansøgning om folkepension indgives til kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal sende meddelelse om ret til folkepension i rimelig tid, inden den pågældende fylder 65 år. Meddelelsen skal indeholde oplysning om muligheden for at opsætte pension efter kapitel 2 a.
Kilde: Sociale pensionslov på social.dk
Vedr. opsætte pension, så skal man have haft 1500 timers arbejde inden for et kalenderår. Men det er jo sjældent tilfældet for førtidspensionister nu om dage. Det svarer ca. til 28 timers arbejde om ugen.
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 20:34   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Næææ, med 28 timer om ugen, så kunne man jo næsten blive selvforsørgende a la deltid. Fleks kunne ikke gå igennem på dén model.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2008, 22:52   #7
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Tusind tak for de hurtige svar fra jer, bare skønt at I ved så meget.

Men man kender jo ikke systemet og mente jeg havde læst at ftp var til 65 år,

godt der er andre som er mere inde i tingene

V.h Suncil
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2008, 00:02   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
I denne her beskrives, hvornår og hvordan aldersgrænserne træder i kraft.

Citat:
§ 37 ændres »det fyldte 65. år« til: »at have nået folkepensionsalderen«.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20767

Citat:
§ 37. Personer, der har ret til førtidspension, overgår uden ansøgning fra den 1. i måneden efter det fyldte 65. år til at modtage folkepension.
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20625#K2

Man har altså ændret "år" til "folkepensionsalder", fordi der fremover bliver ændringer i forhold til, hvornår man er født, og hvor længe den gennemsnitlige levealder bliver i forhold til opgørelser fra Danmarks Statistik.

Så uanset hvad, så fortsætter førtidspensionen, indtil folkepensionsalderen opnås.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 03-08-2008 kl. 00:09.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-08-2008, 09:46   #9
Alice
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-12 2005
Lokation: Ringsted
Alder: 75
Indlæg: 5
Blog Indlæg: 6
Styrke: 0
Alice er ny på vejen
Ja, og jeg bliver 60 næste år og får i dag den højeste førtidspension, det vil sige, som det ser ud i dag, så mister jeg ca. 5.000 kr. om måneden, hvordan jeg så skal klare det hele til den tid aner jeg ikke, og sådan er der garanteret andre end mig der står.

Et lille ps. Jeg mener at have hørt at de på Christiansborg skal snakke om Førtidpensionsreformen, for den skal "opdatres", eller hvad det nu hedder og så vidt jeg ved her til efteråret, så lad os lytte med, og kommer med foreslag f.eks. Førtidspension og folkepensionen.
Alice er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad mon denne sag bliver til LM Fyn Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 02-07-2012 15:16
Hvad skal jeg leve af når jeg bliver 65 år. Lotus1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 27-12-2011 00:53
Hvis man så bliver raskmeldt...hvad så? Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 11-10-2011 15:49
Når man så bliver smidt af sdp....hvad så? Håber Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 06-04-2011 17:17
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension