K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2009, 13:45   #1
hellelu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
hellelu er ny på vejen
sygedagpenge i forlængelsesperioden og førtidspensionsansøgning

Jeg er pt. på sygedagpenge pga kroniske smerter efter piskesmæld (tilbage i 1997) samt pga stress og udbrændthed. Mistede mit fleksjob, da jeg havde været syg i 4 mdr. Min sygedagpengeperiode udløber pr. 31.3.09. Både egen læge, psykolog og smerteklinikken i Ålborg taler for, at jeg endnu ikke er klar til at blive arbejdsprøvet. Men det siger min sagsbehandler at jeg skal!! Hun forlænger derfor min sygedagpengeperiode op til 26 uger, hvor jeg skal afprøves i forhold til antal timer og arbejdsområde. Problemet er, at jeg minimum skal arbejde 15 timer ugentligt også i afprøvningsperioden.

Mit spørgsmål går på:
. hvad der sker for mig økonomisk, hvis det viser sig, at jeg ikke kan magte arbejdsprøvningen? Stopper sygedagpengene så?

. Hvis det besluttes, at der skal søges om en pension, forlænger de da sygedagpenge indtil en afgørelse er truffet? Min sagsbehandler siger, at jeg da kommer på kontanthjælp, hvilket vil sige 0 kr, da jeg er gift.

. Hvis der kom afslag på en pensionsansøgning, hvilken ydelse er jeg så berettiget til?

. Vil det være en fordel for mig, hvis sagsbehandleren i stedet sætter mig på ledighedsydelse i denne arbejdsprøvningsperiode?

På forhånd tak

Og held og lykke til alle I, der kæmper med både helbred og systemet. Det er en hård kamp.

Hellelu
.
hellelu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 14:07   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af hellelu Se meddelelser
Jeg er pt. på sygedagpenge pga kroniske smerter efter piskesmæld (tilbage i 1997) samt pga stress og udbrændthed. Mistede mit fleksjob, da jeg havde været syg i 4 mdr. Min sygedagpengeperiode udløber pr. 31.3.09. Både egen læge, psykolog og smerteklinikken i Ålborg taler for, at jeg endnu ikke er klar til at blive arbejdsprøvet. Men det siger min sagsbehandler at jeg skal!! Hun forlænger derfor min sygedagpengeperiode op til 26 uger, hvor jeg skal afprøves i forhold til antal timer og arbejdsområde. Problemet er, at jeg minimum skal arbejde 15 timer ugentligt også i afprøvningsperioden.

Mit spørgsmål går på:
. hvad der sker for mig økonomisk, hvis det viser sig, at jeg ikke kan magte arbejdsprøvningen? Stopper sygedagpengene så?
Hvis ikke du kan klare arbejds prøvning en så må det jo være fordi der er noget andet galt og kan du ikke klare 15 timer (timenatal kan man ikke bare sætte , det er jo det der er formålet med arbejds prøvningen at du skal finde ud af hvad du kan men kunne lugte lidt af at de vil have dig i fleksjob )

Så må din sagsbehandler igang med at kigge på førtidspension til dig , men der skal jo ligge papir og dokumentation for at din situation ikke kan bedres hverken med tid eller med behandling ..

Citat:
. Hvis det besluttes, at der skal søges om en pension, forlænger de da sygedagpenge indtil en afgørelse er truffet? Min sagsbehandler siger, at jeg da kommer på kontanthjælp, hvilket vil sige 0 kr, da jeg er gift.
Hvis du er igang med at søge pension så stopper dine sygedagpenge IKKE og her er det at man en gang for alle kan sætte sin sagsbehandler på plads og vise at man ikke bare sidder med hænder i skødet men at man kender sine rettigheder... så når hun er kommet med en sådan udtalte så burde du kort og godt skrive til hende....

Du oplyste mig den og den dato om at hvis jeg ikke magtede arbejds prøvning og skulle søge pension så ville jeg komme på kontanthjælp, det har jeg nu erfaret ikke passer med hvad der står i lovgivningen så vil bede dig om at skrive til mig hvor det står og hvilke lov du henholder dig til når du kommer med disse udtaler ...

Citat:
. Hvis der kom afslag på en pensionsansøgning, hvilken ydelse er jeg så berettiget til?
Søger du pension og får afslag så er det desværre kontanthjælp , men nu er det jo sådan at kommunen og du i fællesskab skal finde ud af noget ,det hedder jo ikke bare kontanthjælp eller pension , der er fleksjob og mener de ikke at dit helbred kan klare det (eller revalidering eller en §56) så skal de finde ud af noget ..

Mit råd til dig er at samarbejd mht arbejds prøvning og se hvordan det går glem at de forlanger at du går op på 15 timer det kan de ikke stille nogen krav om , du skal arbejds prøves det du magter det er derfor det er en prøve ,magter du ikke så må det jo være pension ...

Citat:
. Vil det være en fordel for mig, hvis sagsbehandleren i stedet sætter mig på ledighedsydelse i denne arbejdsprøvningsperiode?
Er du da flekser ? jeg vil mene at hvis du er sygemeldt så er du sygemeldt og du skal selvfølgelig beholde dine sygedagpenge hvis de så finder ud af om 26 uger at du ikke kan bestride et fleksjob så er det jo pension , hvid du derimod kan klare feks nogle timer og de mener fleks ja så er du jo stadig flekser og skal have ledighedydelse ... og så ser din situation anderledes ud det komme an på er du flekser eller er du ikke ...


PS husk lige at søge aktindsigt du får brug for det
og lige en mere, mange sagsbehandlere tror at hvis en flekser får afslag på pension så får de taget deres ledighedydelse men det gør de IKKE og din sagsbehandler kan ikke henvise til et sted i loven hvor det står , vi er flere flekser herinde der har søgt pension med truslen over hovedet men det forholder sig ikke sådan ... får du afslag på pension så er du flekser ..
  Besvar med citat
Gammel 17-03-2009, 17:25   #3
hellelu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2008
Indlæg: 3
Styrke: 0
hellelu er ny på vejen
tak for hjælpen

Tak for de gode råd. Ja jeg er flekser i forvejen.

Jeg må prøve mig selv af i en arbejdsprøvning og være tro mod de signaler min krop sender. Kan jeg ikke magte det, så må det blive en pensionsansøgning.

Jeg er jo helt ny her på K10, men hvor er det godt at vide man har et sted, hvor der sidder nogle gode mennesker, der ved hvad man taler om og som har viden om mangt og meget i denne jungle.

Hellelu
hellelu er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sygedagpenge, raskmeldt - sygedagpenge igen? lomus Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 20-02-2012 01:05
Sagsbehandlingstid førtidspensionsansøgning zuza Nyt om loven 2 14-01-2008 14:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension