K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2005, 23:12   #11
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Som udgangspunkt, er det jo retfærdigt nok, at hvis indtil man bliver fundet fleksjobsberettiget har klaret sig med 20 timer, at man så fortsætter på 20 timer, ellers stiger man jo i løn - blot fordi man har et skånebehov og er syg - (og læs nu det med milde øjne), og det er jo ikke baggrunden for et fleksjob. Baggrunden er, at man stadig skal have mulighed for at være tilknyttet arbejdsmarkedet og kunne forsørge sig selv!!
Som det er i dag, er det ikke kun gifte kvinder der er på deltid, det er rent faktisk også enlige mødre der er på deltid!!

Hvorvidt man er i stand til at kunne søge en 37 timers stilling som flekser, kommer jo helt an på hvor ens skånebehov er!! Der er jo mange flekser der arbejder 37 timer, men de har skånebehov i forhold til at arbejdet ikke skal være stresset, der skal ikke være menneskekontakt m.v.

Men nej, der er ingen regler for, hvad der sker, hvis man bliver skilt. Jeg har endnu ikke oplevet problemstillingen - dem der er flekser og som er blevet skilt, er som regel også enlige mødre, og deres behov for økonomisk støtte bliver som regel tilgodeset via boligsikring, børnetilskud og nedsat institutionsplads!!

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2005, 00:39   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
PiaB skrev:
Som udgangspunkt, er det jo retfærdigt nok, at hvis indtil man bliver fundet fleksjobsberettiget har klaret sig med 20 timer, at man så fortsætter på 20 timer, ellers stiger man jo i løn - blot fordi man har et skånebehov og er syg - (og læs nu det med milde øjne), og det er jo ikke baggrunden for et fleksjob. Baggrunden er, at man stadig skal have mulighed for at være tilknyttet arbejdsmarkedet og kunne forsørge sig selv!!
Som det er i dag, er det ikke kun gifte kvinder der er på deltid, det er rent faktisk også enlige mødre der er på deltid!!

Hvorvidt man er i stand til at kunne søge en 37 timers stilling som flekser, kommer jo helt an på hvor ens skånebehov er!! Der er jo mange flekser der arbejder 37 timer, men de har skånebehov i forhold til at arbejdet ikke skal være stresset, der skal ikke være menneskekontakt m.v.

Men nej, der er ingen regler for, hvad der sker, hvis man bliver skilt. Jeg har endnu ikke oplevet problemstillingen - dem der er flekser og som er blevet skilt, er som regel også enlige mødre, og deres behov for økonomisk støtte bliver som regel tilgodeset via boligsikring, børnetilskud og nedsat institutionsplads!!

Kh Pia
Ja har du ikke mødt dem, så kan du jo af gode grunde ikke svare på det

Og det er da heller ikke sikkert at det er et problem...

Men er man i fyrrene og bliver skilt ja så er børnene mange gange ved at flyve fra reden af, og hvad sker der så med et menneske der er på deltid, regningerne er der jo stadig væk..

Nå men den tid den sorg

Nu er det jo ikke lige aktuelt for mig, men kan da ikke lade være med at tænke på at der er en del små huller i lovgivningen omkring fleks som efter min mening burde efterses...

Jeg ville da ihvertfald vide med mig selv at hvis jeg blev skilt og var ganske frisk og rask på arbejdsmarkede så ville det første jeg gjorde da være at søge en fuldtidsstilling...

Jeg er jo den heldige indehaver af min egen efternøler og har gået hjemme med hende i 3 år og været forsørget af min mand, derefter har jeg arbejdet 20 timer i et år mens hun vænnede sig til børnehave, og ved da at jeg aldrig ville have kunne klare den økonomisk med 20 timer :|:|
  Besvar med citat
Gammel 21-11-2005, 19:34   #13
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
PiaB skrev:
Medmindre, hun inden sit fleksjob kom fra et deltidsjob. Hvis man kommer fra et 20 timers deltidsjob, og det har været ens forsørgelse, går man ikke ind og siger efter man er fundet fleksjobsberettiget at man så er berettiget til en 37 timers løn!!!
Har du nogle paragraffer du kan henvise til?

jeg finder nemlig dette;

Selv om ansøger tidligere havde været ansat 30 timer ugentlig og nu kun kunne arbejde 15 timer ugentlig, var hun berettiget til at få tilbudt det omhandlede fleksjob på fuld tid. Kommunen var ikke berettiget til ud fra individuelle vurderinger af hidtidige eller fremtidige arbejdstimer kun at tilbyde fleksjob på deltid, men var derimod forpligtet til at tilbyde fleksjob på fuld tid.

Det var lige en SM afgørelse jeg løb på.

Jeg havde en ansættelse på 28 timer hvor jeg i kraft af tillæg tjente det samme som en normal fuldtidsløn.
jeg ville få en voldsom lønnedgang hvis jeg kun fik for 28 timer, måske mindsteløn uden nogen form for tillæg.
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2005, 21:14   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: Fleksjob og timer ?

Jamen så er forvirringen jo total.
For hvis man læser denne SM meddelse http://www.dsa.dk/sm/smb.asp?mode=vis&ID=2268
så står der jo klart at uanset om man har arbejdet 20 timer om ugen indtil man bliver beretiget til et flexjob,
skal kommunen tilbyde et flexjob på fuld tid, medmindre den flexberetiget selv vil nøjes med deltid.
I SM meddelsen står der yderligere, at det, at man kun kan arbejde 20 timer ugentligt godt kan være at betragte som et skånehensyn, hvis man så kan arbejde fuldt ud i de 20 timer.

Jeg ved ikke hvordan i andre læser den, men jeg kunne da godt tænke mig at vide hvad i får ud af den.
Man kan jo tolke de SM meddelser meget forskelligt, alt efter hvem man er.

I § 72 Stk. 2. I Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats står der.

Stk. 2. Kommunen har pligt til at give tilbud om fleksjob på fuld tid, medmindre den ansatte foretrækker deltidsansættelse.

Loven kan ses her http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030041930-REGL

Jeg kan ikke finde noget sted hvor der står at man kun kan få tilbudt deltid, hvis man kun har haft deltid indtil man er blevet flexberetiget.

Er der nogen af jer andre der kan finde noget om det ?
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2005, 00:52   #15
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Hej Winther!
Jeg ville være glad, hvis du kunne finde et link til den sm-afgørelse.

Hej webmaster!
Den sm-afgørelse du henviser til omhandler noget andet. Som jeg læser den, har hun indtil hun blev syg, arbejdet 37 timer ugentligt, og derved er sagen en anden.

Det jeg mente med mit tidligere svar var, at hvis man hidtil har været ansat 20 timer i et arbejde, fordi man bevidst har valgt at arbejde på deltid, er man ikke berettiget til en 37 timers stilling i et fleksjob.
Jeg vil, når jeg får tid, prøve at finde en sm´er på det, jeg ved den findes et eller andet sted, man skal bare lige finde de rette ord at søge på, før den kommer frem

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2005, 16:54   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
PiaB skrev:
Hej Winther!
Jeg ville være glad, hvis du kunne finde et link til den sm-afgørelse.

Hej webmaster!
Den sm-afgørelse du henviser til omhandler noget andet. Som jeg læser den, har hun indtil hun blev syg, arbejdet 37 timer ugentligt, og derved er sagen en anden.

Det jeg mente med mit tidligere svar var, at hvis man hidtil har været ansat 20 timer i et arbejde, fordi man bevidst har valgt at arbejde på deltid, er man ikke berettiget til en 37 timers stilling i et fleksjob.
Jeg vil, når jeg får tid, prøve at finde en sm´er på det, jeg ved den findes et eller andet sted, man skal bare lige finde de rette ord at søge på, før den kommer frem

Kh Pia
Hej Pia..

Sad lige og kiggede rundt fordi jeg jo er tilbøjlig til at give Webmaster og Winther ret...

Jeg faldt over den her .. som er et brev fra Det centrale Handicapråde til Beskæftigelseminsiteren.....


Rådet har forståelse for problematikken vedrørende kommuners forpligtelse til at skulle tilbyde fleksjob på fuld tid, også til personer, der tidligere har været ansat på deltid. Det kan være meget svært for udenforstående fx kolleger at forstå, at en person, der tidligere har været på deltid og fået løn for deltid, skal ansættes på fuld tid til en fuldtidsløn, men stadig kun være til stede på arbejdspladsen på deltid. Her er det utroligt vigtigt at holde sig for øje, hvilke baggrunde der kan være for sådanne tilfælde. Mange vil forud for en fleksjobansættelse have forsøgt at kompensere for den nedsatte arbejdsevne ved at gå på deltid. Disse personer bliver ved ansættelsen i fleksjob kompenseret for deres nedsatte arbejdsevne ved det skånehensyn, der hedder nedsat tid. På samme måde som andre med en nedsat arbejdsevne kompenseres for en arbejdsevnenedsættelse ved fx hjælpemidler eller personlig assistance. Det er derfor ikke en ændring, som rådet kan anbefale.

Den smule jeg kender til problematikken består netop i at Claus H vil ind og FJERNE muligheden for at dem der tidligere har været ansat på deltid nu skal have tilbudt 37 timer... !!!

Brevet fra Det centrale Handicapråd er fra Oktober 2005 og hele brevet kan læses her ...

http://www.dch.dk/brev_om_fleksjob.html
  Besvar med citat
Gammel 22-11-2005, 17:01   #17
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Fleksjob og timer ?

Citat:
hanne skrev:
Min kollega blev for 4. år siden ansat i flexjob med 20. timer om ugen.
og får løn derefter.Imidlertid mener hun, at hun faktisk er berettiget til, at få løn for 37. timer ugenlig?
En venlig hilsen
hanne[mail][/mail]
Er din veninde ikke medlem af LAFS?
Her vil de nok kunne hjælpe hende med hendes spørgsmål

Mener hun at hun er berettiget til 37 timer og der er ureglmæssigheder i hendes sag, så kan det klart betale sig for hende at give de 150 kr det koster at være medlem hos LAFS om året

Ja det kan i det hele taget godt betale sig for alle flekser at være medlem af LAFS vi ved ikke hvornår vi får brug for dem

Hun kunne også overveje at rejse spørgsmålet over for CABI ..

Adresse til CABI http://www.cabiweb.dk/


Adresse til LAFS http://www.lafs.dk/
  Besvar med citat
Gammel 22-11-2005, 17:06   #18
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: SM meddelelse

Citat:
PiaB skrev:
Hej Winther!
Jeg ville være glad, hvis du kunne finde et link til den sm-afgørelse."

Jeg har med møje og besvær fundet den igen, har man rodet rundt i en masse er det ikke så let at huske hvor det var. Jeg kopierer det hele....

Sagsfremstilling:

Sag nr. 2 - J.nr. 200577-99

Ansøger var fundet berettiget til et fleksjob. Kommunen, ansøger og hendes arbejdsgiver indgik i februar 1999 aftale om et fleksjob. Det blev aftalt, at fleksjobbet var på 30 timer med et løntilskud på §. Det blev ligeledes aftalt, at ansøger skulle arbejde 15 timer om ugen. Ansøgers forbund klagede over, at der ikke var tilbudt fleksjob på fuld tid.

Kommunen henviste til, at det hidtidige ansættelsesforhold var på 30 timer, samt at det i forbindelse

med etableringen af fleksjobbet blev aftalt, at ansøgers arbejdsevne udgjorde 50%. Kommunen fandt, at efter en individuel vurdering ansås ansøger som kompenseret for den manglende arbejdsevne set ud fra ansøgers tidligere beskæftigelsesgrad.

Nævnet fandt, at ansøger var berettiget til at få fleksjob på fuld tid. Nævnet lagde vægt på, at det af lov om aktiv socialpolitik § 73, stk. 2, fremgår, at kommunen har pligt til at give tilbud om fleksjob på fuld tid, medmindre den ansatte foretrækker deltidsansættelse.

Selv om ansøger tidligere havde været ansat 30 timer ugentlig og nu kun kunne arbejde 15 timer ugentlig, var hun berettiget til at få tilbudt det omhandlede fleksjob på fuld tid. Kommunen var ikke berettiget til ud fra individuelle vurderinger af hidtidige eller fremtidige arbejdstimer kun at tilbyde fleksjob på deltid, men var derimod forpligtet til at tilbyde fleksjob på fuld tid.

I klagen til Ankestyrelsen var det bl.a. anført, at kommunen ikke var enig i afgørelsen og samtidig vurderede, at sagen kunne være egnet til at udstikke retningslinier for området, og dermed medvirke til at belyse almindelig praksis. Kommunen havde tolket § 73, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik som værende fuld tid i forhold til hidtidig beskæftigelsesgrad. Dette vurderede kommunen som en rimelig og fornuftig fortolkning af lovgivningen og vejledningen.

Sagen blev behandlet i principielt møde til afklaring af om et tilbud om fleksjob skal ses i forhold til tidligere beskæftigelsesgrad eller er uafhængig heraf.



Afgørelse:

Ankestyrelsen fandt, at ansøger skulle tilbydes et fleksjob på fuld tid.

Begrundelsen for afgørelsen var, at det fremgår af lov om aktiv socialpolitik § 73, stk. 2, at kommunen har pligt til at give tilbud om fleksjob på fuld tid.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøger ikke havde ønsket et fleksjob på deltid.

Ankestyrelsen fandt ikke, at det kunne tillægges vægt, at ansøger før oprettelsen af fleksjobbet i en årrække havde været deltidsansat, når hun ønskede et fleksjob på fuld tid.

Ankestyrelsen bemærkede, at det er sigtet med bestemmelsen, at beskæftigelsen efter ordningen skal kunne være et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag for ansøger, og at arbejdstiden kun kan nedsættes efter ansøgers ønske.

Ankestyrelsen tiltrådte således det sociale nævns afgørelse.

"
Det jeg mente med mit tidligere svar var, at hvis man hidtil har været ansat 20 timer i et arbejde, fordi man bevidst har valgt at arbejde på deltid, er man ikke berettiget til en 37 timers stilling i et fleksjob.
Jeg vil, når jeg får tid, prøve at finde en sm´er på det, jeg ved den findes et eller andet sted, man skal bare lige finde de rette ord at søge på, før den kommer frem

Kh Pia
Som jeg læser det, fremgår det klokkeklart, at der skal tilbydes fuldtid uanset tidligere timetal.

Det kan selvfølgelig ligge nyere afgørelser, men så skal der vel fremgå en ændring i lovgivningen siden der siger nogety andet.

Vh. Winther
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2005, 17:35   #19
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Fleksjob og timer ?

Som jeg læser det fremgår det klart at uanset hvad...(det er også derfor Hjoorten vil ændre loven)...skal man tilbydes fuldtid.
Får man fleksjob er man jo syg og kan ikke klare så meget som andre.
jeg har aldrig hørt om den lov du taler om Pia...i medierne blev der sagt at folk på deltid jo netop fik fleksjob på fuldtid i virksomhederne...og det mener Hjort er forkert ..
:|men ...måske er der noget jeg ikke ved?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2005, 20:34   #20
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Fleksjob og timer ?

Stella - den lov jeg taler om, er Beskæftigelsesloven!!

Jeg har nu kigget lidt på det, og fundet 3 afgørelser fra 2000 - Essensen i afgørelserne er, at personerne er gået på deltid grundet helbredsproblemer - der slår Ankestyrelsen fast, at så skal de også tilbydes fuldtidsjob, da de først selv har forsøgt at kompensere for deres nedsatte arbejdsevne.

Den afgørelse der refereres til her, kan jeg ikke finde, det kan være, den er blevet afløst af en anden - nogle gange kommer der ny præcedens og derfor annulleres nogle afgørelser.

Med hensyn til Hannes veninde, synes jeg da absolut, at hun skal skrive en klage over det til Ankestyrelsen og se hvad der så sker.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob på 25 timer? Mani Spørgsmål ang fleksjob 8 02-02-2012 22:33
Fleksjob 20 timer supersus Spørgsmål ang fleksjob 19 10-01-2012 12:48
Fleksjob på 12 timer Anne-Britt Spørgsmål ang fleksjob 26 01-11-2009 20:36
Fleksjob med fx 28 timer? Xeva Spørgsmål ang fleksjob 10 27-01-2009 12:37
fleksjob- timer jamen Spørgsmål ang fleksjob 14 15-11-2008 13:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension