K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-11-2012, 12:56   #1
bettinabek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
bettinabek er ny på vejen
Exclamation Kommet i klemme i loven ???

Hej.

Jeg har været godkendt til flexjob i 4 år nu og har sammenlagt - med arb.prøvning og puljejob - været i job som pædagog i 2 år ud af 4 år i alt.
Jeg er godkendt til et flexjob på 15-18 timer.
Jeg lider af en personlighedsforstyrrelse - eller flere - som jeg aldrig bliver helbredt for. Jeg har fået medicin i 12 år og har været ved mange psykologer og psykiatere igennem de 12 år.
Min jobkonsulent ringede i mandags og sagde at hun havde et fantastisk job til mig på en skole som støttelærer på 25 timer. Jeg sagde at jobbet lød rigtig interessant, men at timeantallet jo var alt for meget (hvilket hun selvfølgelig vidste i forvejen). Og så kom svadaen ellers : "Jaeeeee, men du skal se ..... når du først kommer igang så kan du sagtens arbejde i 25 timer. Vi starter lige så stille med at du kun arbejder 3 timer hver dag i 1 uge og så efter 4 uger er du oppe på 25 timer".
Jeg sagde nej tak til jobbet og til samtalen fordi jeg følte mig ganske overrumplet over at de har ret til at give mig et job der er 10 timer over det timeantal, jeg er flexet til.

Hvor i lovgivningen kan jeg finde noget om lovligheden i det ???
Må de reelt "beordre" mig ud i et job som jeg ved, jeg ikke kan varetage pga. timeantallet ???

Jeg fik fortalt at det kunne få konsekvenser for min ydelse og for mig, og det sagde jeg bare "ja ja" til, for de kan da ikke tro, at jeg gør det her for at irrittere dem !!!!!!

På forhånd tak.

Venlig hilsen Bettina
bettinabek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 23:31   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det klogeste havde nok været, at give det en chance.

Hvis jeg var dig, så ville jeg sende en mail til jobkonsulenten og fortælle, at du selvfølgelig er interesseret i jobbet, hvis det respekterer dine skånebehov.

Skriv, at du er ked af, at du fik sagt nej til jobbet, men at du blev overrumplet af timetallet.

Forud for etablering af et fleksjob plejer der at være en praktikperiode, typisk af en måneds varighed.
Hvis denne praktikperiode så viser, at jobbet ikke kan sættes sammen så det respekterer dine skånebehov, så har du lov til, at sige nej tak.

Hvis man siger nej til et fleksjob, som respekterer ens skånebehov kan kommunen iværksætte en praktik med det formål, at vurdere, om du står til rådighed for et fleksjob.

Hvis du ikke står til rådighed for et fleksjob er du ikke berettiget til ledighedsydelse.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-11-2012, 23:36   #3
bettinabek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
bettinabek er ny på vejen
Tak for svar

Ja, man kan altid være bagklog . Det er for sent nu for jobbet er givet videre til en anden borger.

Jeg mener heller ikke at jeg er blevet oplyst om at man efter praktikken kigger på om mine skånehensyn kan tilgodeses og at jeg kan takke nej, hvis ikke de kan tilgodeses - eller det skal jeg måske bare vide ??

Vh Bettina
bettinabek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 00:22   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af bettinabek Se meddelelser
Tak for svar

Ja, man kan altid være bagklog . Det er for sent nu for jobbet er givet videre til en anden borger.

Jeg mener heller ikke at jeg er blevet oplyst om at man efter praktikken kigger på om mine skånehensyn kan tilgodeses og at jeg kan takke nej, hvis ikke de kan tilgodeses - eller det skal jeg måske bare vide ??

Vh Bettina
Tjaa, det kan man vist godt sige.

Så vidt jeg kan se virker denne ikke lige nu, men jeg håber den kommer til det, da den er god at kende når man er fleks'er: http://www.clh.dk/?id=1474

Du bør nok forberede dig på, at kommunen vil prøve at lukke for din ledighedsydelse.
Men så vidt jeg husker må de ikke gøre det uden at have lavet en reel rådighedsvurdering først.
En rådighedsvurdering plejer at bestå af en praktikperiode på 4-12 uger.

Du bør holde fast i, at du sagde nej til jobbet fordi det ikke respekterede dine skånebehov (nedsat tid er et ud af mange mulige skånebehov) og, at du med glæde stiller dig til rådighed for et fleksjob, som respekterer dine skånebehov.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 00:28   #5
Spunken
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 97
Styrke: 14
Spunken er ny på vejen
Jeg håber du får en god snak med din jobkonsulent, så h+n ikke sender dig i en rådighedsvurdering osv.

Du er fejl på den med at du er "godkendt til x antal timer". Du er visiteret til fleksjob på 37 timer, dine skånehensyn kan så være nedsat tid eller andre hensyn.

Hvor har du det fra at du er godkendt til de timer? Kan ikke forstå så mange har misforstået det nemlig:-)

Herld og lykke med jobsøgningen.
Spunken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 01:15   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis dit fleksbevilling siger 15-18 timer, er det en af dine skånebehov, som skal respekteres.

De kan selvsagt IKKE forlange at du skal arbejde 10timer, mere end dette.

De kan ikke fratage dig din bevilling eller lign.

Får du problemer, skal du promte, kontakte din fagforening, for hjælp.

Spunken;
"Du er fejl på den med at du er "godkendt til x antal timer". Du er visiteret til fleksjob på 37 timer, dine skånehensyn kan så være nedsat tid eller andre hensyn." citat.

Der er vist noget du har misforstået. Man kan kun blive betalt/og godkendt, til en effektiv arbejdstid, på under 50%(medmindre det er en gammel bevilling). Så et støttejob på 25timer, er jo i sagen natur 25 effektive timer, hvilket overnævnte borger jo ikke kan, ifølge bevilling.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 12:20   #7
Spunken
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 97
Styrke: 14
Spunken er ny på vejen
Popia der tror jeg du er fejl på den.

Vi visiterer også folk til fleksjob på 37 timer, hvis de psykisk eller fysisk kun er efffektive i 11 timer, men er på arbejdspladsen i 37 timer.

Jeg er selv fleksjobvisiteret. Min afklaring sagde 12-15 timer, men jeg arbejder i dag 22 timer.

Der kan jo være himmelvid forskel på de forskellige arbejdspladser og stillinger.

Selvfølgelig skal man ikke ødelægge sig selv med alt for mange timer, men syntes så heller ikke man blankt skal afvise flere timer. Jobbene hænger ikke på træerne, heller ikke for fleksjobbere......
Spunken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 12:43   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Et fleksjob er som udgangspunkt på 37 timer, nedsat tid er så ét ud af mange mulige skånehensyn.

Den praktik, som oftest går forud for etablering af et fleksjob er bl.a. beregnet til, at afstemme timetal, fordi, at i ét job kan man måske kun klare 12 timer hvor man i et andet job kan klare 17 timer (blot et eksempel).

Så som udgangspunkt er der ikke noget forkert i, at jobkonsulenten henviser til et job på 25 timer når borgeren er visiteret til fleks med 15-18 timer, men det må være med det forbehold, at det er uvist, om borgeren vil kunne klare så mange timer.
Og det er det, der skal afprøves i en praktik.

Som jeg ser det er problemet i denne sag, at jobkonsulenten ikke har forklaret tingene ordentligt for bettinabek, men har taget det som en selvfølge, at hun kan trænes op til de 25 timer.

Vi må jo formode, at det forud for visitering til fleks, er forsøgt med optræning af arbejdsevnen.

Hvis nu, at jobkonsulenten havde formuleret sig anderledes, f.eks. havde sagt, at dette job passer perfekt til bettinabek, og at hun syntes, at bettinabek skulle prøve det af i en praktik, så de kunne se, om det kunne komme til at fungere, så havde bettinabek måske også reageret anderledes.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 18:33   #9
bettinabek
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2012
Indlæg: 8
Styrke: 0
bettinabek er ny på vejen
Hej allesammen.

Tusind tak for alle Jeres svar. De har både hjulpet meget og gjort mig lidt forvirret, fordi der bliver skrevet en del forskellige svar ............

Jeg har skrevet et brev til min sagsbehandler og har bedt om en forklaring på hvordan reglerne er og jeg har påpeget at jeg IKKE har forstået at timeantallet kunne reguleres efter endt praktik, og så må jeg se, hvor det fører hen.
Foreløbig har de jo taget 5 ugers ydelse fra mig .

Igen tusind tak for hjælpen

Vh Bettina
bettinabek er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2012, 18:42   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af bettinabek Se meddelelser
Hej allesammen.

Tusind tak for alle Jeres svar. De har både hjulpet meget og gjort mig lidt forvirret, fordi der bliver skrevet en del forskellige svar ............

Jeg har skrevet et brev til min sagsbehandler og har bedt om en forklaring på hvordan reglerne er og jeg har påpeget at jeg IKKE har forstået at timeantallet kunne reguleres efter endt praktik, og så må jeg se, hvor det fører hen.
Foreløbig har de jo taget 5 ugers ydelse fra mig .

Igen tusind tak for hjælpen

Vh Bettina
Du har ret til at klage over, at de har taget 5 ugers ydelse fra dig. Har du klaget over den afgørelse? (har de aldrig givet dig en klagevejledning, er det en kæmpe fejl fra dem, for du har ret til at blive hørt i sagen!). Dine skånehensyn skal overholdes. Du er et menneske og de skal ikke bare køre rundt med dig og dit helbred. Hvis man ikke kan arbejde flere timer, end det man kan, så kan kommunen altså ikke forlange, at man skal ...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hej så er jeg endelig kommet på K10 JBR Din historie 3 07-08-2013 19:24
Så er jeg også kommet på K10 Østergaard Din historie 1 06-08-2013 18:54
Leder efter folk der er kommet "i klemme" mht førtidspension & samlevers indtægt mikt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-03-2011 20:50
Så er jeg kommet så langt Dakota Dit og Dat 8 29-07-2010 21:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension