K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-07-2016, 20:03   #1
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Flexjob med over 18,5 timer

Hejsa
Min mand har psykiske problemer, er ved at blive udredt, beskeden indtil videre lyder på at han ikke tilhører det ordinære arbejdsmarked, men anbefales flexjob.
Han er i arbejdsprøvning pt, lige kommet på jobafklaringsforløb, da dommeren ikke mente der var basis for forlængelse.
Hvem ved om flexjob kun går op til de 18,5 timer, altså 50 procent nedsættelse af arbejdsevne.
Jeg synes det er svært at finde noget konkret om det på nettet.
Hvis man fx kan arbejde 22 timer, er man så på egen hånd?
For det kan dæleme være svært at leve af
Og a kassen vil da heller ikke "have" en?
Er der nogle i lignende situation der ved et og andet?
På forhånd tak...
Mange hilsner, Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2016, 23:41   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Beskæftigelsesminister, Mette Frederiksen, lovede Folketinget i forbindelse med vedtagelsen af fleksjob- og førtidspensionsreformen, at det ikke ville blive sværere at få tilkendt fleksjob. Reformen skulle være med til at sikre, at personer med en nedsat arbejdsevne, men som stadig er i stand til at arbejde op til 25 timer ugentligt, også kan tilkendes fleksjob."

http://elmer-adv.dk/nyheder/ankestyr...-lovgivningen/

Men husk at effektivitet også har indflydelse.
Man kan f.eks. godt få fleksjob på 37 timer om ugen, med 50% effektivitet.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 06:35   #3
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
hvor mange timer må man Max. kunne præstere for at få fleksjob?

Det er meget godt, hvad Mette F. Siger

men kender I nogle, som er godkendt til fleksjob med en arbejdsevne op til de 25 timer eller for den sags skyld 20 timer, efter de nye regler?

Ja, jeg gør ikke.

Ang. Hvad begrebet"at blive afprøvet bredt dækker over".

Ja, så er det nok lige så udefinerbart, som hvad det nedre time/minuttal er for at få bevilliget et fleksjob fremfor en pension.

Jeg arbejder selv indenfor et andet fag som ufaglært, da jeg ikke længere kan være i mit oprindelige fag.

Jeg blev afprøvet i butiksfaget, i kassen og med at fylde varer op, det gik ikke.

Jeg blev også afprøvet i en sfo, det gik heller ikke.

Jeg blev også afprøvet i en administrativ stilling med forefaldende arbejde, det gik heller ikke.

Jeg blev også afprøvet på en skole med svært handicappede børn, det gik heller ikke.

Jeg startede faktisk med at blive afprøvet indenfor mit fag i andre funktioner.

Ovennævnte er min brede afklaring
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 09:58   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fleksjobber:
Har hørt flere nævne timer over 18,5 timer.
Udover det, så er det ikke bare det at Mette F. siger det, men at ankestyrelsen trak en principafgørelse tilbage, og ændrede i den, fordi de ikke måtte skrive 18,5 timer, som de ellers havde gjort...

Som der står videre i mit link:
"Ankestyrelsens formulering i sin afgørelse betyder, at personer med en nedsat arbejdsevne ikke må være i stand til at arbejde mere end 18,5 timer ugentlig for at være berettiget til fleksjob. Det er en klar stramning af kravene for tilkendelsen af fleksjob, der medfører, at færre personer med nedsat arbejdsevne vil blive tilkendt fleksjob, selvom de egentlig er berettiget hertil ifølge loven.

Ankestyrelsens principafgørelse er således i strid med både hidtidig praksis og loven, herunder formålet med reformen."

Så hvis man får afslag på fleksjob med begrundelsen at man kan arbejde mere end 18,5 timer, så anbefaler jeg på det kraftigste, at man klager over denne afgørelse.

Bare fordi kommunerne laver fejl, er det jo ikke ensbetydende med, at man så bare skal godtage kommunens fejl.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 10:46   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det kommer helt an på skånebehov og situation. En person med nedsat mental kapacitet, som for eksempel en person med Downs Syndrom, kan godt blive bevilliget fleksjob på 37 timer om ugen, med en effektivitet på måske 25 procent.

Når det er sagt så sætter mange kommuner grænsen mellem fleksjob og ordinært deltids beskæftigelse på omkring de 20 timer om ugen.

Ud over den sag som MistyMiss refererer til har jeg ikke set andre afgørelser ang. timetal fra Ankestyrelsen. Men der må være en masse sager der er sendt ind omk. timetallet.
I den sag MM henviser til, trækker ankestyrelsen deres sætning med tallet 18,5 tilbage, men henviser samtidigt til en gældende afgørelse som siger at tilskuddet fra kommunen skal være højere end lønnen. Så spørgsmålet er om den pågældende tilbagetrækning reelt har nogen betydning. Jeg synes ihvertfald stadig mange kommuner arbejder med en grænse omkring de 20 timer.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 11:51   #6
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Det er da godt at høre, nogen får tilkendt fleksjob med et "højt" timeantal.

Jeg kender bare ikke nogen.

Så det var bare eksempler fra den virkelige verden, som jeg efterlyste.

Hvis jeg fik afslag, ville jeg da klage men nu er det jo ikke relevant for mig, da jeg er fleksjobber.

Bare for at understrege igen, så fedt hvis nogen har fået tilkendt fleksjob på et "højt"timeantal.

Jeg har bare ikke mødt nogen, kun nogen med Max 15 og flere med under 10 timer ugentligt

Sidst redigeret af Fleksjobber; 08-07-2016 kl. 11:54.
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-07-2016, 12:05   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Fleksjobber:
Nu er jeg ikke tilkendt fleksjob endnu.
Men i mine papirer har jobkonsulenten udtalt, at det er urealistisk at jeg kommer over 20 timer om ugen, hvilket nok fortsat ville være med nedsat effektivitet og skånebehov.
Jeg fik ressourceforløb af rehabiliteringsteamet, og jeg sagde for sjov "så bliver det nok fleksjob næste gang jeg er her, håber jeg i hvert fald". De måtte ikke give mig ret (de skal jo håbe det bedste), men mellem linjerne var deres svar, at det lød mest realistisk. Dette bekræftede min ven, der var med som bisidder, at det også var sådan han forstod det.
Om det er fordi man ikke tror at jeg nærmer mig de 20 timer i mit ressourceforløb, eller fordi jeg ville kunne få fleksjob på 20 timer om ugen, kan jeg selvfølgelig ikke sige.
Men min oplevelse tyder da på, at det ikke er helt umuligt i alle kommuner

(undskylder hvis dette blev et sidespor, men ville lige bekræfte, at 18,5 timer måske ikke nødvendigvis er maks grænsen)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2016, 20:42   #8
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg har selv haft kontakt med DUKH, og fik oplyst at det i princippet ikke antallet af timer der er afgørende men en samlet vurdering af arbejdsevnen, skånehensyn, arbejdsintensivitet osv.
DUKH henviste til denne principafgørelse:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155034


Der var efterfølgende kommet en ny principafgørelse, der vurderede at arbejdsevnen skulle være nedsat med mindst halvdelen men den blev trukket tilbage fordi det var en skærpelse i forhold til den gamle principafgørelse og derfor ikke længere gyldig.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=161750
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 00:31   #9
Fleksjobber
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2014
Lokation: Sjælland
Indlæg: 232
Styrke: 10
Fleksjobber er ny på vejen
Summarum

Jeg kender godt til den nævnte principafgørelse og Mette F's udtalelse

Men tilbage til tråd starter spørgsmål om man er på egne ben ved 22 timer.

Så er der jo ikke kommet nogen på banen, som har fået bevilliget et fleksjob på 25 timer eller 20 for den sags skyld

Bortset fra et misty, som ikke har det i hus endnu.

Så jeg ville bare frem til, om det bare var Tom snak eller om der faktisk bliver bevilliget fleksjob på 20-25 timer
Fleksjobber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-07-2016, 09:12   #10
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Hejsa
Tak for svar og debat....
Præcis...
Har talt med to kolleger der sidde i rehab teams, og de siger begge at omk 18,5( effektiv tid) , der tipper den,mere meget over og du er " on your own" og ja, 20 t, det er ufaglært omk 8000 kr, og det er jo LANGT under kontanthjælpssats på 14500, som vi får nu, og som godt nok er en udfordring at leve for.
Så jeg forstår altså godt, at hvis man liger deromkring i timer, så forsøger man at holde sig der, det er katastrofalt at lande på 20 t effektivt.....
Så skal man kunne arbejde omkring 28 t i hvert fald, mindst, for at kunne tjene så økonomien bare kan skrabe an. Så der er et stort slip fra 18,5 og op til 28, som er der hvor mange skal op for at overleve. Nogle er jo heldige at have en rig ægtefælle, så man kan klare sig selv, men det er jo ikke ret mange der er så heldige.
For vores vedkommende betyder det at unger ikke skal i SFO, gå til sport, sund kost må sorteres fra , nye briller osv.
Det bliver der ikke råd til.
Min mand har umiddelbart ikke brug for pauser på job osv, når han er der er han 100 p effektiv, så han må ikke overstige 18,5 t, hvis det er flex job i hvert fald.
Håbet er da, at han kan magte nok t til vi kan klare os selv. Vil gerne UD AF SYSTEMET....
Men hvem vil ikke gerne det..
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension