K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2017, 12:16   #21
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Det er vel ikke ulovligt at flytte og derfor skal søge i en anden kommune?

Men nej, nu kender jeg naturligvis ikke sagen i detaljer, men for mig lyder det helt åndsvagt især når personen nu er 64 år (om få år derfor folkepensionist).

Jeg ved naturligvis heller ikke en pind om hvordan Holbæk gør med andres sager, da jeg kun har erfaring fra min egen.

Jeg havde som sagt slet ikke regnet med at få den (og hvis jeg skulle sikkert i gennem årevis med lægeundersøgelser, arbejdsprøvninger og hvad de ellers kalder det).

Måske er det diagnosen "kræft" som i sig selv udløser det. Skulle i al fald ikke så meget som til et møde på kommunen, de sendte et brev jeg skulle skrive under på så de kunne få oplysninger fra min læge, og mere har jeg ikke foretaget mig.

I øvrigt er det da ikke ulovligt at have 2 adresser, det har mange da. Så du behøver ikke flytte fysisk med alle møbler osv.

Lidt relevant for mig, jeg er ny på førtidspension jo:

I siger at andet end min boligsikring påvirkes hvis der flytter en ind jeg potentielt kunne giftes med?

Så vidt jeg har forstået skelner man på førtidspension (modsat kontanthjælp) KUN på om man er gift eller enlig? Altså ikke på om man har hjemmeboende børn under 18 osv? Mit barn er under 18 og bor 100% hos moren, så det er også hende der får alle børnepengene.

Det gav mig forsørgertakst på kontanthjælp så jeg havde faldet når hun blevet 18 år (ligesom moren mister alle børnepenge og tilskud til SFO og hvad der måtte være). Men jeg har aldrig modtaget børnepenge (ikke engang dengang jeg stadig boede sammen med moren), så der er jo ikke noget de kan skære i der

Om man har børn under 18 år er således ligegyldigt, da satsen er den samme alligevel.

Men siger i at hvis jeg får en kæreste, eller blot lader en ven flytte ind (intet forhold) så påvirkes andet end boligsikringen?

Det er da et ekstremt vigtigt forhold at vide, for så må jeg jo nøjes med i al fremtid at have kærester der ikke vil flytte sammen eller hvad?

Sidst redigeret af fuerzzzs1; 13-08-2017 kl. 12:21.
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2017, 14:45   #22
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er rigtigt at der er gensidig forsørgerpligt for samlevende og ægtefæller når du er pensioneret.

Prøv at stille spørgsmål i en ny tråd eller i en af dine egne tråde ellers bliver Mukkes tråd afsporet ☺️
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2017, 08:36   #23
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 Se meddelelser
Så vidt jeg har forstået skelner man på førtidspension (modsat kontanthjælp) KUN på om man er gift eller enlig?
Uanset om man er gift eller samlevende, så er man ikke længere enlig, og får derfor ikke fp som værende enlig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2017, 10:31   #24
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Nå jeg kan se at Webmaster har skilt spørgsmålet fra i egen tråd

Det kan være lidt svært at gennemskue hvornår personer på førtidspension er enlige og hvornår de er samlevende, for igen er vi ovre i kommunens "vurderinger".


https://www.borger.dk/pension-og-eft...ion-nye-regler

Citat:
Som udgangspunkt er man enlig, hvis man bor alene, mens man er samlevende, hvis man bor sammen med en anden person på fælles bopæl. Men det afgørende for, om man bliver betragtet som samlevende, er, om man har fælles husførelse med en anden person.

Hvad er ’fælles husførelse’?
Man har ’fælles husførelse" med en anden person, hvis man fx deles om indkøb, madlavning, praktiske opgaver og udgifter til bil. Det vil altså sige, at man godt kan have fælles husførelse med en, man ikke bor sammen med og alligevel være samlevende.

Man kan også godt være samlevende med en, man ikke er kæreste eller gift med, da det afgørende er, om man har fælles husførelse.

I pjecen på siden er der to eksempler på hvornår man er enlig ifølge systemet.
Citat:
KIRSTEN OG PETER ER ENLIGE
Kirsten og Peter er begge pensionister, og de har hver deres lejlighed. De har mødt hinanden i pensionistklubben og er blevet glade for at tilbringe tid sammen. Kirsten og Peter spiser sammen ca. tre-fire gange om ugen, og så mødes de også et par gange om ugen i pensionistklubben. De skiftes til at være hos enten den ene eller den anden, når de spiser sammen. Når de spiser hos Kirsten, er det hende, som betaler for maden og omvendt. Nogle gange overnatter de også sammen. De har også flere gange været på ferie sammen med pensionistklubben. De har betalt for rejsen til pensionistklubben hver for sig, men de skiftes til at betale mad for hinanden på rejsen.
Citat:
HELLE ER IKKE ENLIG
Helle og Merethe bor sammen i en 4-værelses andels-lejlighed. Helle er førtidspensionist, men Merethe arbejder stadig. Helle og Merethe er tidligere arbejds-kolleger, og besluttede for et par år siden at flytte sammen. De har et værelse hver, og så har de en stue, en spisestue, køkken og toilet, som de deles om. Helle og Merethe er ikke kærester, de har heller ikke fælles vennekreds og de tager ikke på ferier sammen. De ville gerne bo sammen, fordi de begge mente at det kunne være rart og praktisk. Både Helle og Merethe står på andelsbeviset, og de deles lige om alle faste udgifter, herunder lån, husleje, el, vand, varme, forsikringer og licens. De har også en fælles ”mad- og husholdningskasse”, som de lægger det samme beløb i hver måned. De bruger pengene til at handle ind for. Herudover har de fuldstændig adskilt økonomi. De skiftes til at lave mad, og de spiser stort set sammen hver dag. De deles også lige om rengøring og andet praktisk arbejde i hjemmet.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-08-2017, 19:03   #25
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Ok, argh flere kommunale "vurderinger".

Hvorfor kan de ikke lave den slags lovgiving simpelt: har mere end en person over 18 år folkeregister-adresse det samme sted er de IKKE enlige.

Men lyder til at jeg roligt kan omgås, venner, veninder, en potentiel fremtidigt kæreste, så længe der ikke er nogen ting kommunen kan "tjekke" eller "undersøge" om man vil.

Ved ikke lige hvordan de havde forestillet sig at tjekke hvor mange dage om ugen en kæreste eller ven overnatter her, eller hvem der har betalt aftensmaden i den forbindelse.

Sikke et hyr det ville blive at holde styr på.

Så for at gøre det helt enkelt; så skal der bare ikke blandes adresser og fast ejendom som fx bil sammen? Om jeg giver en pizza er der forhåbenligt ingen der får ondt i røven over
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-08-2017, 00:18   #26
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 Se meddelelser
Ved ikke lige hvordan de havde forestillet sig at tjekke hvor mange dage om ugen en kæreste eller ven overnatter her, eller hvem der har betalt aftensmaden i den forbindelse.

Sikke et hyr det ville blive at holde styr på.

Så for at gøre det helt enkelt; så skal der bare ikke blandes adresser og fast ejendom som fx bil sammen? Om jeg giver en pizza er der forhåbenligt ingen der får ondt i røven over
I den forbindelse tror jeg det er vigtigt, at man ikke overfører penge fra den ene til den anden, da dette vil fremgå af kontoudtog og kan bruges som dokumentation.
Hvis man er to, som vil splejse om noget aftensmad ell.l., så brug kontanter.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2017, 02:46   #27
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg havde egentlig et godt møde.
Sagsbehandleren var interesseret i de kursusforslag, jeg kom med, men efter at have spurgt sin faglige overordnede, sagde hun, at det var for dyrt (23.400). Jeg synes at have læst et dobbelt så højt max...

Nå, Ud over kursus skal jeg nu i omvendt jobformidling....via aktører, som har forbindelser til virksomheder og kan matche mig og jobs under hensyn til mine skånebehov. Sikkert de mikro-fleksjobs, kommunen siges at kunne skaffe, hvis der er gåer 18 måneder uden succes.

Jeg er interesseret, fordi jeg er hunderæd for udsigt til en follkepension uden supplement, men så mange år uden brugsretten til at eget liv gør ingen stærkere.
Hvad jeg selv ville med mit liv, ligger og gør ondt.

Nu skal sagsbehandleren samle lægepapirer - men jeg er flad, sprød, med angst (har altid haft angst på arbejdspladser) og har det rigtigt skidt.

Nu kan jeg ikke få kontakt til lægen en måneds tid, så jeg vil skrive til ham, hvordan jeg har det.
Det har jeg skrevet til hende, for hun har kun set min velafbalancerede facade.

Jeg har mest lyst til at kaste mig ud i en ny pensionsansøgning. Foreløbig er der en kyndig, der vil se min sag efter for ulovligheder og syltning.

Sidst redigeret af mukke; 16-08-2017 kl. 02:50.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2017, 12:45   #28
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Jeg havde egentlig et godt møde.
Sagsbehandleren var interesseret i de kursusforslag, jeg kom med, men efter at have spurgt sin faglige overordnede, sagde hun, at det var for dyrt (23.400). Jeg synes at have læst et dobbelt så højt max...

Nå, Ud over kursus skal jeg nu i omvendt jobformidling....via aktører, som har forbindelser til virksomheder og kan matche mig og jobs under hensyn til mine skånebehov. Sikkert de mikro-fleksjobs, kommunen siges at kunne skaffe, hvis der er gåer 18 måneder uden succes.

Jeg er interesseret, fordi jeg er hunderæd for udsigt til en follkepension uden supplement, men så mange år uden brugsretten til at eget liv gør ingen stærkere.
Hvad jeg selv ville med mit liv, ligger og gør ondt.

Nu skal sagsbehandleren samle lægepapirer - men jeg er flad, sprød, med angst (har altid haft angst på arbejdspladser) og har det rigtigt skidt.

Nu kan jeg ikke få kontakt til lægen en måneds tid, så jeg vil skrive til ham, hvordan jeg har det.
Det har jeg skrevet til hende, for hun har kun set min velafbalancerede facade.

Jeg har mest lyst til at kaste mig ud i en ny pensionsansøgning. Foreløbig er der en kyndig, der vil se min sag efter for ulovligheder og syltning.
Hej Mukke.
du skriver at du er hunderæd for at se dig sig som folkepensionist uden supplement, og dermed må du mene, at du kan få lidt pensionsudbetaling, med dig, når du går på folkepension, samt ATP. hvis det lykkes at få et fleksjob.

Jeg skal lige læse loven igen, og så vender jeg tilbage om lidt.

På borger .dk er der en foreløbig udregningsmodel, men den bedste forklaring vedr. fleksjob og folkepension har jeg netop set på Ældresagens hjemmeside. Der er flere link, men den sidste er fra 2017 og her stå det hele detaljeret beskrevet ud i detaljer.

Overskriften er: Værd at vide.

P.s det var på ældresagens hjemmeside jeg fandt ud af , at der var noget der hed S. ftp. og de hjalp mig meget. Nu er jeg medlem igen, men jeg var ikke medlem dengang og alligevel hjalp de mig.

V.h. Vasen

Sidst redigeret af vasen; 16-08-2017 kl. 13:20.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2017, 14:30   #29
fuerzzzs1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2017
Indlæg: 91
Styrke: 7
fuerzzzs1 er ny på vejen
Ja også hvis du er alderen til snarlige alm folkepensionist, er det en god idé at hive en weekend (eller en hel uge) ud af kalenderen, og komme ud i alle små finurlige i regler som har betydning for netop ens situation.

- Desværre spørger alt for mange bare på kommunen og regner med at den rådgivning de får der er den ultimative sandhed, da personen på kommunen jo gerne skulle være ligefrem uddannet i den type "sager.

Men det er langt fra altid tilfældet. Nogen gange vil kommunen helt bevidst bare have dig videre i en fart fordi de har travlt.

Andre gange er det mere ubevidst. De kender ganske ikke til X paragraf, eller den kan være ændret. Jeg misunder ærlig talt ikke jobbet som socialrådgiver eller sagsbehandler, selv hvis jeg var 100% rask og arbejdsdygtig.

Det lader jo til at man som socialrådgiver skal kende til så mange regler, finurligheder, og også tolke dem rigtigt, og være ajour på ændringer, at det må være lettere at læse til egentligt jurist

Man bør i al fald selv bruge tiden på at komme ud i alle afkroge, regler og finurligheder.

En anden sag jeg oplevede for nyligt:

Som fængslet er man "død" i systemet. Egenligt troede jeg at det betød at kun livsnødvendig medicin kunne man få.

- i al fald da ikke noget der kræver recept med hjem ved løsladelse. Eller i al fald ikke uden at betale det samme som en alm fri person på et alm apotek ville skulle.

Men der blev jeg klogere (fik medicin med hjem for omtrent 1000 kr U/B).

For så længe det er bestilt i og af fængslet, er det sådan set ligemeget hvornår indtagelsen er planlagt (efter løsladelse) fandt jeg ud af

(Hele min idé var egenligt at jeg kunne spare en togtur til min egen læge, som jeg i øvrigt aldrig har mødt eller talt med, men nu kom det hele så gratis, så det er jo fint
fuerzzzs1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-08-2017, 15:39   #30
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af fuerzzzs1 Se meddelelser
Ja også hvis du er alderen til snarlige alm folkepensionist, er det en god idé at hive en weekend (eller en hel uge) ud af kalenderen, og komme ud i alle små finurlige i regler som har betydning for netop ens situation.

- Desværre spørger alt for mange bare på kommunen og regner med at den rådgivning de får der er den ultimative sandhed, da personen på kommunen jo gerne skulle være ligefrem uddannet i den type "sager.

Men det er langt fra altid tilfældet. Nogen gange vil kommunen helt bevidst bare have dig videre i en fart fordi de har travlt.

Andre gange er det mere ubevidst. De kender ganske ikke til X paragraf, eller den kan være ændret. Jeg misunder ærlig talt ikke jobbet som socialrådgiver eller sagsbehandler, selv hvis jeg var 100% rask og arbejdsdygtig.


Enig, man skal undgå så vidt muligt, at tage diverse ansattes forklaringer i kommunerne for gode varer. ( i hvert fald i København) og også udbetaling Danmark. under alle omstændigheder altid stille spørgsmålet skriftligt og forlange at få et svar på skrift. Det sidste kan hænge i en tynd tråd. Og, ja de kan slet ikke vide alt, selv det meste simple spørgsmål kan misforstås.Problemet med at spørge skriftligt er jo desværre bare, at man nogle gange har brug for at vide noget nu og her!

F.eks hanviste de til skat, da jeg spurgte ind til at få mit ubrugte fleksydelsesbidrag udbetalt.
3 forskellige i skat kunne ikke besvare mit spørgsmål. Flinke, men magtede det ikke. Så det er efterhånden knold og tot! P.s har fundet ud af det via min brors hjælp!



Det lader jo til at man som socialrådgiver skal kende til så mange regler, finurligheder, og også tolke dem rigtigt, og være ajour på ændringer, at det må være lettere at læse til egentligt jurist

Man bør i al fald selv bruge tiden på at komme ud i alle afkroge, regler og finurligheder.

En anden sag jeg oplevede for nyligt:

Som fængslet er man "død" i systemet. Egenligt troede jeg at det betød at kun livsnødvendig medicin kunne man få.

- i al fald da ikke noget der kræver recept med hjem ved løsladelse. Eller i al fald ikke uden at betale det samme som en alm fri person på et alm apotek ville skulle.

Men der blev jeg klogere (fik medicin med hjem for omtrent 1000 kr U/B).

For så længe det er bestilt i og af fængslet, er det sådan set ligemeget hvornår indtagelsen er planlagt (efter løsladelse) fandt jeg ud af

(Hele min idé var egenligt at jeg kunne spare en togtur til min egen læge, som jeg i øvrigt aldrig har mødt eller talt med, men nu kom det hele så gratis, så det er jo fint
Nu skal jeg forlænge med mindst 10 tegn, så det er hermed gjort!
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension