K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-07-2010, 13:43   #1
lotte123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lotte123 er ny på vejen
Kronisk trætheds syndrom-funktionel lidelse?

Hej alle
Har lige fundet denne side supergod.
Jeg vil lige starte med at fortælle kort om mit forløb.
Jeg gik til lægen sidste år fordi jeg følte mig så træt og udkørt, fik så konstanteret for lavt stofskifte og div. mangler på vitaminer. jeg blev glad da det jo kunne klares med et par piller, men det blev bare værre og værre og til sidst kunne jeg ikke slæbe mig på arbejde og jeg fik de mærkeligste symtomer som hjertebanken, ondt i hjertet, svedeture, rysten og ondt over det hele osv. Jeg har en skide god læge og han fik fortaget en masse undersøgelser af mig som dog ikke viste noget der kunne forklare hvad jeg fejlede. jeg kom så på skejby hvor de sagde det var kronisk trætheds syndrom, dog unden at kunne sige hvad der havde udløst det. Jeg er nu blevet henvist til afd. for funktionelle lidelser, læser så til min skræk på div. sider på nettet hvad de mener om den sygdom, ord som hysterisk, hypikonder ovs. Jeg er ligeglad om det er psyskisk eller fysisk det jeg fejler, jeg vil bare have mit liv tilbage og tilbage på arbejdsmarkedet, men jeg vil ikke nedgøres og betejnes som besværlig ogen der har ondt i livet og bare vil på pention.Det jeg ønsker mig allermest er at få et normalt liv igen med arbejde og rejser ovs. De kalder det et modefænomen men jeg kendte overhovedet ikke denne sygdom før jeg fik alle mine syntomer, men jeg er da glad for at være med på moden.
Er der mon nogen der har nogle gode råd eller måske har været på afd. for funktionel lidelser?
På forhånd tak
lotte123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 14:07   #2
kiskada
Elsker at være her på K10
 
kiskadas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2010
Lokation: Mors, Morsø kommune
Indlæg: 95
Styrke: 14
kiskada er ny på vejen
Velkommen til



Herinde kommer masser af gode råd...

Jeg er ikke superbruger endnu ;O)

men hvis du har lyst, er det nemmere at give gode råd m.m
hvis du skriver lidt mere om f.eks.

Er du i arbejde, sygemeldt eller hvad?

Mere specifikt hvad du gerne vil ha' hjælp/ råd til...

osv

men foreløbig velkommen til!

trist denne side er nødvendig!
men godt den er her, når det nu skal være sådan!!!


Kiskada
kiskada er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 14:16   #3
lotte123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lotte123 er ny på vejen
Jeg er fyret fra mit arbejde og på sygedagpenge.
Lægen mener den enste løsning er pension da han vurerer mig til 100%
uarbejdsdygtig, men kommunen vil vente og se hvad de siger på afd. for funktionel lidelser. Jeg har ikke lyst til pension, men kan godt se at det er
den eneste løsning lige nu.
Det jeg gerne vil er måske at høre fra andre der har kronisk trætheds syndrom
og nogle der måske har haft kontakt med afd. for funktionel lidelser.

Mvh
lotte123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 14:21   #4
nilla
Skal snart betale husleje på K10
 
nillas avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-12 2005
Indlæg: 907
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
nilla er ny på vejen
Hej Lotte
Jeg har lidt samme betegnelse fra min læge (kronisk belastningssyndrom). Hvilken læge har du? (Gider du sende navnet i en privat besked?)

Hvor fik du hjælp på Skejby?

Jeg er i gang med den store udredning.

Men der er flere sygdomme der minder om kronisk træthedssyndrom. f.eks. sjøgrens, borelia osv.
nilla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 14:29   #5
lotte123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lotte123 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af nilla Se meddelelser
Hej Lotte
Jeg har lidt samme betegnelse fra min læge (kronisk belastningssyndrom). Hvilken læge har du? (Gider du sende navnet i en privat besked?)

Hvor fik du hjælp på Skejby?

Jeg er i gang med den store udredning.

Men der er flere sygdomme der minder om kronisk træthedssyndrom. f.eks. sjøgrens, borelia osv.
Hej nilla

Jeg ved ikke lige hvordan man sender en privat besked.
Jeg var på afd. Q på skejby, og er vist blever undersøgt for alt hvad de kan finde på.
Håber de finder nogle svar for dig.
lotte123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 14:42   #6
lotte123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lotte123 er ny på vejen
Hej igen nilla

Jeg fik sendt beskeden inden jeg var færdig med at skrive.

vil gerne høre din historie, er kronisk belastningssyndrom det samme som kronisk træthedssymdrom
mvh
lotte123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 15:51   #7
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Nu ved jeg desværre ikke hvad "kronisk træthedssyndrom" er for en "størrelse" i en lægefaglig kontekst.

Det er i hvert fald ikke en diagnose, jeg kan finde i "diagnosemanualen" via SKS[1], der er en implementering af WHO's ICD[2] - en implementering som Danmark i øvrigt har tilpligtet sig at foretage.


Når det så er sagt og du nævner, at du er henvist til "afd. for funktionelle lidelser"[3], så skal du være OBS på, at "behandlingen" i den kontekst er forskningsbaseret og pt. uden det, vi kunne kalde: evidensbaseret dokumentation for en behandlingseffekt i relation til "kronisk træthedssyndrom" (hvad den betegnelse så end lægefagligt måtte dække over).


Et behandlingsparadigme hvorom der kan siges, at der ikke findes en generel konsensus om, at der foreligger en lægefaglig evidens for en behandlingseffekt, er man som patient og borger i en socialsag ikke pligtig til at samarbejde omkring - i modsat fald ville man kunne tilpligtes at skulle deltage i alskens kvaksalveri osv blot med forvaltningsmyndighedens populistiske og uvidenskabelige forventning til: "at blot det at gøre noget (uanser hvad) sikkert hjælper alle - eller i hvert fald nogle".

Omvendt er det rigtigt (i betydningen: det findes der lægevidenskabelig evidens for), at den såkaldte placeboeffekt i de tilfælde, hvor tilstandens hovedsymptomer er det man betegner: subjektive symptomer, fx "smertetilstande", kan have en ikke helt uvæsentlig behandlingseffekt (på op til ca. 30 %), såfremt patienten lader sig imponere over lægens autoritet og "faglighed" (BTW: jeg ved ikke hvor "fagligt" det er i en lægefaglig kontekst at tilbyde en uvirksom behandling, der allene bygger sin effekt på patientens "tro" ... i såfald kunne patienten måske lige så godt opnå samme behandlingseffekt ved at frekventere en præst og der pleje sin tro ?).

Omvendt er der ikke evidens for, at de neurobiologiske skader som følge af MS (multiple sclerose)[4], forhøjet blodtryk osv lader sig behandle med synlig effekt med afsæt i placeboeffekten - eller sagt med andre ord: her er placeboeffekten ubetydelig eller fraværende.

Dvs. hvis den behandling du visiteres til på "afd. for funktionel lidelser" alene baserer sit behandlingstilbud til dig på et afsæt i en evt. placeboeffekt, så er det jo tvivlsomt om du ikke lige så godt bare kunne opnå samme effekt med et par "kalktabletter" eller en tur hos den lokale "woodo-healer" eller andre behandlinger, der (heller) ikke har et solidt lægefagligt afsæt, men mere er baseret på regulære folkelige myter og overtro.


Du har nogle keywords i din beretning: for lavt stofskifte, vitaminmangel og symptomer som hjertebanken, ondt i hjertet, svedeture, rysten og ondt over det hele.

Det er keywords som jeg nok ville mene, at man blev nød til at forholde sig noget mere undersøgende til - måske også over tid inden man konstaterede, at der var tale om en "funktionel lidelse".

Gennemsnitstiden fra de første symptomer viser sig til der foreligger en endelig diagnose er fx i forbindelse med MS ca. 7 år ... en periode hvor MS-patienter kan lide den tort (der burde være erstatningspådragende for visiteringsenheden) at blive fejlbehandlet i funktionel regi.


BTW: Det er i øvrigt MEGET få sygdomme, der giver sig udslag i at man har: "ondt over det hele", ligesom forlavt stofskifte naturligt giver træthed. Det samme gør bla. D-vitamin-mangel.

I kontekst er der måske derfor nogle plausible forklaringer på dit subjektive symptom: "træthed" ?


BTW: Bliver du behandlet for dit lave stofskifte, fx med Eltroxin eller Euthyrox ?

I så fald kunne nogle symptomer (fx hjertebanken, ondt i hjertet ...) måske være evt. bivirkningssymptomer i en indkøringsfase ?

Tillæg: Jeg kan se at nilla har været ude med en forklaring på "kronisk træthedssyndrom" inden jeg fik møwet mig færdig med at skrive ;-)

"Kronisk belastningssyndrom" er en psykiatrisk lidelse (SKS: DF439 = Belastningsreaktion uden specifikation, samme som ICD: F43.9).

Om det er det samme som det Lottes udredning betegner "kronisk træthedssyndrom" er nok et åbent spørgsmål ?

Nu gætter jeg: Skejby har måske med "kronisk træthedssyndrom" ment noget i retning af DG933 ... men i såfald skulle der have været en viral infektion som udløsende faktor.

Betydningen af at indsætte de relevante SKS/ICD diagnosekoder i lægereklæringer og udredninger er vist indlysende for enhver ?

[1] Sygehusvæsenets KlassifikationsSystem
http://www.medinfo.dk/sks/brows.php afsnit D

[2] WHO: International Classification of Diseases
http://apps.who.int/classifications/...d/icd10online/

[3] Jeg går ud fra at der er tale om:
Forskningsklinikken for Funktionelle Lidelser og Psykosomatik
http://ki.au.dk/forskning/forskningsenheder/forskflp/

[4] http://www.scleroseforeningen.dk/da/...vad-er-MS.aspx
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 16:05   #8
lotte123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lotte123 er ny på vejen
Hej

Det skal jeg lige nærlæse, men det er registreret med kode G93.3 I
WHO`S identifikationssystem ME/CFS (G93.3)
MVH
lotte123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 16:23   #9
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
@lotte

Hvem mener hvad er registreret med kode G93.3 i ICD ?

Skejby ?


ICD siger om G93.3 flg.:

G93.3 Postviral fatigue syndrome
Benign myalgic encephalomyelitis

Tilsvarende siger SKS flg.:

DG9333: Postviralt træthedssyndrom
DG933A: Encephalomyelitis myalgica benigna

At en tilstand (her en diagnose) angives at være post-viral, det betyder, at det er en tilstand, der fremkommer efterflg. en virusinfektion.

Og man kan da sikkert godt gå med sådan en træthed efter en virusinfektion.

Det er da kendt at "kyssesyge" (Infectious mononucleosis, ICD B27) giver en længervarende rekonvalicensperiode.

Og vi kender vel alle til den træthed der kan være i en periode efter fx en influenza ?
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2010, 16:37   #10
lotte123
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2010
Indlæg: 9
Styrke: 0
lotte123 er ny på vejen
Hej

Skejby siger jeg har kronisk træthedssyndrom, men de kan ikke med sikkerhed sige hvad der har fremkaldt det. De antistoffer jeg har i blodet har 80 % af befolkningen siger de, så det er ud fra mine symtomer.

At det er registreret har jeg fundet her: http://www.kronisktraethedssyndrom.dk/Vagn-Hansen.htm

Jeg bliver behandlet for for lavt stofskifte, mangel på B12, folinsyre og D vitamin.
Mvh
lotte123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man få gratis psykolog hvis man har fået konstateret en kronisk lidelse ??? Krigeren Alt det andet 14 18-07-2013 22:18
sollinger ellison syndrom sushjer 1 Alt det andet 2 07-03-2011 22:22
HMS hybermobil syndrom... Susanne2412 Dit og Dat 1 09-03-2010 09:19
Inpingement Syndrom CasperR23 De Unge 9 28-09-2009 15:40
Endnu er "funktionel lidelse kage" under bagning ayla Spørgsmål ang fleksjob 7 16-12-2008 12:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension