K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2013, 00:53   #1
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
at søge førtidspension i 2013 efter §17 eller §18?

Jeg skal til at søge pension, men er i tvivl om hvad er bedst for mig, at jeg selv søger via §17 eller at kommunen søger efter §18. Det jeg frygter mest er at blive sendt i alverdens arbejdsprøvninger, bare for at komme hen til at min arbejdsevne er 0, og kun med det resultat at jeg har fået det endnu værre. Hvis jeg selv søger efter §17 skal jeg så igennem samme udredningsforløb, eller er det nok at lægerne skriver at min arbejdsevne er nedsat 100%?
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 02:13   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du selv søger...ja så SKAL kommunen jo tage stilling til om du er berettiget til en førtidspension....og de skal gøre det ud fra de ting som ligger i din sag...

Det kan være ret svært at sige noget om hvor stor chance der er for at den skulle gå igennem....for det kommer an på mange ting...

Nu skal kommunerne jo bruge arbejdsevnemetoden til at finde ud af hvor stor din arbejdsevne er....og det er svært at komme uden om arbejdsprøvning....medmindre du har det skriftligt fra en læge at dit helbred vil tage væsentligt skade...

Det vil selvfølgelig altid være bedre hvis de fra kommunens side indstiller dig....

Så er der jo de nye ressourceforløb...og dem kommer man næppe uden om....medmindre man da næsten står med hovedet under armen...og er man under 40....ja så risikere man flere på hinanden følgende ressourceforløb...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 07:44   #3
210313
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
210313 er ny på vejen
Jeg ville søge under paragraf 17
Det gjorde jeg og fik min pension på 3-4 måneder, helt uden arbejdsprøvning og kun 2 læge kontrol, skal siges at jeg kun er 32 år.
210313 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2013, 09:45   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det kommer lidt an på hvilket forsørgelsesgrundlag du har...

Hvis du er på sygedagpenge mister du dem ved at afslag.

Hvis du er på kontanthjælp har du ikke noget at miste, men grundlaget for en tilkendelse af førtidspension er det samme uanset om du selv søger eller kommunen indstiller, det er de samme krav du skal opfylde.

Så vurder hvad du har.

Hvis du ikke har en vurdering fra en arbejdsprøvning, vil de afvise på det grundlag, medmindre du har en lægeerklæring der siger tydeligt at din tilstand vil forværres ved en arbejdsprøvning.

Du skal også have papirer på at der der ikke er flere behandlingsmuligheder og at din tilstand er stationær, samt at din funktionsevne er væsentligt nedsat.

Nu her efter 1. januar er det indført at man ikke kan tilkendes førtidspension uden at have gennemført mindst 1 ressourceforløb, med få undtagelser.
Et ressourceforløb kan være mange ting, det vurderes i hvert enkelt tilfælde hvad man kan klare og have gavn af.

Prøv at læs lidt om det, så du ved hvad du kaster dig ud i..

https://www.borger.dk/Sider/Foertids...ye-regler.aspx
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2013, 10:19   #5
stefansson
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 59
Styrke: 13
stefansson er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af 210313 Se meddelelser
Jeg ville søge under paragraf 17
Det gjorde jeg og fik min pension på 3-4 måneder, helt uden arbejdsprøvning og kun 2 læge kontrol, skal siges at jeg kun er 32 år.
Hvilken sygdom har du, og havde du dokumentation på at en arbejdsprøvning ville forværre din tilstand? Min tilstand er stationær, og vil forværres ved en arbejdsprøvning, der mangler bare dokumentation, men jeg er godt på vej, til at få den sidst dokumentation, så jeg kan søge, eller kommunen.
stefansson er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FP før eller efter 1.1.2013 engager Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 22-04-2015 09:23
Beregning af førtidspension uden for EU/EØS efter 1/1-2013 GentleGiant Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 22-09-2013 18:33
Førtidspension §17 eller §18 efter 2013 regler mookmik Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 26-04-2013 14:22
Kan det betale sig for mig at søge førtidspension, eller vil jeg bare få afslag? MBH8900 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 15-05-2011 21:10
Kan jeg klager over sygedagpengestop og søge om førtidspension efter §17 samtidig??? Mik Alt det andet 6 22-03-2010 14:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension