K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2009, 00:31   #11
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Jeg er også fra en fattig kommune, men med min diagnose, er der mange
som har fået førtidspension, men i en af de nærliggende kommuner var
der for længe siden en sag om en kvinde, som kunne arbejde 5 timer om
ugen, kommunen fortsatte med at give kontanthjælp til hende, efter en
tur i TV, blev kommunen bedt om at ændre det, så hun fik førtidspension,
kommunen ville have haft hende i en arbejdsprøvning mere, de ville også
have hende ud af en del medicin, men smerteklinikken frarådede det, det
skal nævnes, at hun sad i kørestol, og skulle transporteres i taxi til afprøv-
ningsstedet, nonsens, synes jeg, men det blev heller ikke til noget, da ret-
færdigheden heldigvis sejrede til sidst.
Jeg hører så til den gruppe, som bliver straffet på grund af min mands
indtægt, så jeg føler mig meget irreteret over det, så nu bliver tilbuds-
aviserne pløjet igennem mere end før, vores udgifter er jo ikke blevet
mindre, men hvis jeg var dig, så synes jeg du forsigtigt skal spørge din
sagsbehandler, om hun mener du kan finde et fleksjob på 5-10 timer,
og spørg også om hun mener det er en større udgift for kommunen at give
dig førtidspension, jeg ved ikke hvad du fejler, så det kan måske være
derfor du står i stampe, men jeg vil ønske dig held og lykke på din vej.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 18:39   #12
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjerneskadede presses til pension.

Efter at have læst følgende artikel http://avisen.dk/hjerneskadede-press...on_132896.aspx
hvor der bla nævnes:

Center for hjerneskade har gennem en årrække bevist, at rehabilitering kan få folk tilbage i arbejde. Hvilket er langt billigere for kommunerne end en pension. Derfor foreslår direktør for Center for Hjerneskade, Frank Humle, at kommunerne indfører en standardprocedure, så alle lettere hjerneskadede bliver sendt videre i rehabilitering, når de kommer hjem fra sygehuset. Det vil på sigt spare samfundet for masser af penge, mener han.
"Vores undersøgelser viser, at over 80 procent af de rehabiliterede er vendt tilbage til job eller uddannelse," siger Frank Humle.
Han oplyser, at kommunerne i øjeblikket sender så få videre i rehabilitering, at eksempelvis Center for Hjerneskade har tomme pladser.

Til dette har jeg kun eet spørgsmål: Dem der bliver sendt til rehabilitering hurtig er det dem som IKKE har god privat pensionsordning.

Hvor dem med god privatpension bliver tvunget til pension trods ønsker om flexjob.

Vil nu sende denne tråd til Hjerneskadefonden.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 31-08-2010, 22:54   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er fuldstændig det der også sker. for unge udviklingshæmmede(i medier, indeholdt i gruppe for psykisk syge).

Det er sådan at de unge idag har mulighed for at tage en ungdomsuddannelse, af 3 års varighed, fær arbejdsevne skal vurderes, men det koster kommunerne for dyrt, hvorfor de hellere vil tildele førtidspension.

En del forældre kender ikke denne mulighed, og/eller før ikke hele sandheden om div muligheder.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2010, 13:42   #14
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Endnu en tråd der bekræfter....

Jeg har tilladt mig at overfører Jørgines indlæg fra anden tråd her for at samle eksemplerne et sted.

Hilsen Peter


"Under min afklaring blev jeg orienteret om, at det ikke var muligt at blive visiteret til flex, hvis jeg ikke kunne præstere minimum 12 timer om ugen. Bl.a. derfor - sammenholdt med mine meget omfattende skånehensyn - blev jeg tilkendt førtidspension i foråret 2010.

Det var absolut den billigste løsning at give mig en pension - fremfor en flexvisitering - da løntilskuddet til flexjob - jeg havde ét på hånden - ville have været meget større, end min sociale pension er i dag. Jeg får ret store månedlige beløb udbetalt fra private forsikringer - fordi forsikringsselskabets lægekonsulenter har vurderet, at min arbejdsevne er nedsat med mere end 3/4.

I mit tilfælde synes jeg, det er helt ok, at den billigste løsning blev valgt. Jeg får næsten ingen social pension, så hvis der i den nye reform skulle blive indlagt en klausul, der siger, at få timers arbejde om ugen = flexjob - kan det ikke blive den helt store økomomiske bagdel for mig.

Jeg vil gerne bidrage til samfundet ved at arbejde - i den udstrækning, jeg kan - til gengæld for min pension - eller hvad det nu ender med at blive i fremtiden - hvis der overhovedet kommer nogen ændring for os, der allerede har en pension - og lidt lønarbejde ved siden af.

Jørgine"
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-08-2014, 00:03   #15
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tiderne skifter må man sige...

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...on/#headerHAIA

"Kan kommunen tilkende førtidspension uden ansøgning?

Kommunen kan i særlige situationer af egen drift starte en sag om førtidspension, selvom patienten ikke selv har søgt. Eksempelvis til en patient med betydeligt nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning eller meget alvorlig hjerneskade. Sådanne sager skal også forelægges rehabiliteringsteamet, inden kommunen træffer endelig afgørelse.
"

Som det fremgår i de tidligere indlæg, blev førtidspension tvunget igennem til mange borger, imod deres vilje.

Hvorfor?

Fordi, de havde gode private forsikrings og pensionsordninger, hvor det var det billigste for kommunerne, at bevilge dem førtidspension i stedet for det ønskede fleksjob.

I dag sælger vi reformerne med overskriften med at ingen skal svigtes, da det er god at være på en arbejdsplads.

Tiderne skifter.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-02-2020, 22:33   #16
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
ANNO 2020 Er der sket en udvikling?

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ek...Rfb_fRpSV_lGi4

Hvert år bliver omkring 13.000 danskere ramt af en blodprop eller en blødning i hjernen.
Den akutte behandling er afgørende for, hvor svære skader den ramte får. Men lige så afgørende for, om patienterne får et godt liv bagefter, er den genoptræning, der følger efter.
Men vi ved alt for lidt om, hvad der sker med mennesker, der har fået blodprop eller blødning i hjernen, når den akutte behandling er forbi - og om det virker godt nok.

Hvad er apopleksi?
Omkring 13.000 danskere bliver hvert år ramt af en blodprop eller en blødning i hjernen, også kaldet slagtilfælde, apopleksi eller stroke.

I 2017 døde 3.195 voksne danskere som følge af apopleksi.

De typiske symptomer på sygdommen er lammelse i den ene side af ansigtet, i et arm, et ben eller den ene side af kroppen. Det kan også være påvirket bevidsthed, forandret tale eller synstab.

Kilde: Dansk Apopleksiregister, sundhed.dk, Dødsårsagsregistret

Det mener Dorte Damgaard, der er overlæge i neurologi på Aarhus Universitetshospital og formand for Dansk Apopleksiregister.

- Vi ved rigtig meget om den helt akutte behandling og kvaliteten af den. Men vi ved ikke ret meget om, hvad der sker med patienterne bagefter. Vi ved, om de er i live eller døde efter 30 dage, siger Dorte Damgaard.

Blodprop og blødning i hjernen slog i 2017 mere end 3.000 mennesker ihjel.
Sundhedsøkonom: Der kan være steder, hvor det ikke går godt nok
Genoptræningen efter en hjerneskade som en blodprop i hjernen starter oftest på sygehuset og fortsætter derefter i patienternes egne kommuner.

Men ifølge Jakob Kjellberg, der er professor i sundhedsøkonomi hos VIVE, så bliver der ikke samlet tilstrækkeligt viden ind, om de hjerneskadede patienter og deres genoptræning i deres kommuner.


phhmw

Når man læser denne artikel og opråb fra læger og forskere, er det tydeligt at de mangler viden og indsigt i, hvordan kommunerne også vurderer og tvinger hjerneskadede til førtidspension og dermed undgår de kostbare genoptræninger på hospitalerne, Hammel osv.

Er patienten godt forsikret, er det billigst for kommunen at der bevilges førtidspension og dermed gav de afslag på støtte til kostbare genoptræninger, individuelt, på højt niveau.

Vi får se, hvordan det ser ud i anno 2030

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-02-2020, 12:05   #17
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg synes der er alt for lidt fokus på de "små" tegn, der ofte kommer forud for en blodprop.

Det er ikke usædvanligt, at der først kommer en mindre blodprop, og så senere en større.

I januar 2016 fik min (nu afdøde) bror med kort mellemrum 2 blodpropper i hjernen.
Da jeg var ude på hans arbejdsplads for at få hans feriekort underskrevet, så han kunne få pengene udbetalt, fortalte deres kontormand, at han ca. ½ år tidligere havde lagt mærke til en ændring i min brors håndskrift. Tidligere havde min brors håndskrift været meget sirlig og pæn, men nu var den blevet mere sjusket/kluntet.
Samtidig havde hans chef lagt mærke til, at min bror var blevet langsommere til, at udføre sine arbejdsopgaver.
Han havde opfordret min bror til, at gå til læge, men det mente min bror ikke der var nogen grund til.

Jeg er overbevist om, at en lille blodprop har været årsagen til min brors ændrede skrift og nedsættelsen af hans arbejdsevne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem bestemmer johnny53 Spørgsmål ang fleksjob 14 04-05-2013 23:22
Hvem bestemmer mand Alt det andet 4 24-02-2012 09:44
Hvem bestemmer løn? Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 10 22-01-2009 09:07
hvem bestemmer ? fru hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 45 08-12-2008 00:53
Hjælpemidler – hvem bestemmer? Ida Hjælpemidler til handicappede 9 29-04-2008 14:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension