K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2013, 23:23   #1
Pinqwinen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 20-11 2013
Indlæg: 1
Styrke: 0
Pinqwinen er ny på vejen
Exclamation Kontanthjælpsreform - borderline

Hvordan rammer den nye kontanthjælpsreform,
de psykisksyge, herunder især folk med borderline.

Efter de regler vi har i dag, kan man med borderline og skizofreni
få forhøjet kontanthjælp, men hvordan bliver det efter d. 1. januar 2014 ??

Kan INTET finder om dette andre steder,
så håber der er nogle kloge hoveder herinde.

Tak.
Pinqwinen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2013, 14:55   #2
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Kære Pinqwin
kan forstå du spekulerer over det, og ved hvor meget det kan fylde i hverdagen.

For at få lidt ro på, kan du google på din nærmeste Borgerservice, finde en mailadresse og spørge dem pr. mail.

Her mindre en halvanden måned til årsskiftet, er det rimeligt at den slags information er tilgængelig for psykisk ramte borgere.

Er du tilknyttet en organisation kan de også rette en formel forespørgsel, på deres medlemmers vegne.

Endelig har du måske en sagsbehandler, som spørgsmålet også kan mailes til.

Måske har du endda en Kontaktperson, som kan hjælpe dig med at finde svaret?

Husk at du til enhver tid kan søge en Enkeltydelse, der udelukkende vurderes på din økonomiske situation.

Det er og bliver en lappeløsning, hvis man f.eks har et kronisk dyrt medicinbehov, men det kan også være en måde at få belyst din faktuelle økonomiske situation på, som indføres i din sag hos kommunen, og forhåbentlig kan støtte dig i andre tiltag.

Du er ikke alene
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 00:13   #3
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
du kan fortsat få højere kontanthjælp pga din diagnose. det læste jeg i en gruppe i forgårs hvor netop din diagnose og skizofreni var nævnt som før.

skal se om jeg kan finde link, hvis jeg husker det. er ikke helt på toppen.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 00:30   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det gælder kun i de tilfælde, der er omfattet af særbestemmelserne i § 23 stk. 5 (lov om aktiv socialpolitik).


For personer med dokumenterede psykiske lidelser, vil udbetalingen svare til kontanthjælpssatsen på 13.952 kr. Det gælder dog kun i de tilfælde, der er omfattet af særbestemmelserne i § 23 stk. 5. herunder skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype, OG har forsørgelsespligt over for børn.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126

Det nye er, at før kunne alle indenfor personkredsen få tillægget, men nu er det så kun for personer med forsørgerpligt.

Sidst redigeret af Ninja; 22-11-2013 kl. 00:32.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 00:41   #5
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
nej Helenekr. det passer ikke.. du får 10500 pga skizofreni og borderline som ikke forsørger. det står ligenedenunder nr.5 i nr 6. på denne skrivelse.

§ 25. Personer, som er fyldt 30 år, og jobparate og aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse modtager kontanthjælp. Personer, som er omfattet af et integrationsprogram efter integrationsloven, modtager kontanthjælp.
Stk. 2. Kontanthjælpen til personer, der er fyldt 30 år, udgør et månedligt beløb på
1) 13.952 kr. for personer, som har forsørgelsespligt over for børn, og
2) 10.500 kr. for andre personer.

Stk. 3. Kontanthjælpen til personer under 30 år udgør et månedligt beløb på
1) 13.335 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet og modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog stk. 6,
2) 9.330 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet, ikke modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og er gift eller bor sammen med en person, der modtager SU, uddannelseshjælp eller kontanthjælp for personer under 30 år,
3) 6.767 kr. for personer, der forsørger eget barn i hjemmet, ikke modtager ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag og er gift eller bor sammen med en person, der ikke modtager SU, uddannelseshjælp eller kontanthjælp for personer under 30 år,
4) 10.500 kr. for kvinder, der er gravide og har passeret 12. svangerskabsuge,
5) 13.952 kr. for personer, der har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype, og har forsørgelsespligt over for børn,
6) 10.500 kr. for personer, der ikke bor hos en eller begge forældre og har en dokumenteret psykisk lidelse som anført i nr. 5,
7) 6.767 kr. for personer, der er fyldt 25 år og ikke bor hos en eller begge forældre,
3.265 kr. for personer, der er fyldt 25 år og bor hos en eller begge forældre,
9) 6.767 kr. for personer under 25 år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
10) 3.265 kr. for personer under 25 år, der bor hos en eller begge forældre.

Stk. 4. En person, der har en dokumenteret bidragspligt over for et barn, og som modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 3, 7, 8, 9 eller 10, får et månedligt tillæg, der svarer til det fastsatte bidrag, dog højst normalbidraget. Er bidraget forskudsvis udlagt på tidspunktet for udbetaling af hjælp, benyttes tillægget til afdrag på bidragsgælden. Kontanthjælp, aktivitetstillæg, jf. stk. 7 og 8, og månedligt tillæg til børnebidrag kan samlet højst udgøre 13.952 kr.
Stk. 5. Hjælp efter stk. 4 er betinget af, at børnene opholder sig her i landet. Dette gælder dog ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen, eller for personer, der er omfattet af bilaterale overenskomster.
Stk. 6. For en enlig forsørger, der ikke modtager ekstra børnetilskud som følge af betingelserne i § 5, stk. 1, nr. 1, eller § 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag, ydes kontanthjælpen med den sats, som den enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag var opfyldt.
Stk. 7. Kommunen yder et aktivitetstillæg til kontanthjælpen til en person under 30 år, der er visiteret som aktivitetsparat og deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven. En aktivitetsparat person har endvidere ret til aktivitetstillægget, når personen har tilkendegivet, at pågældende ønsker tilbud. Aktivitetstillægget kan tidligst ydes, når personen har modtaget kontanthjælp i 3 måneder.
Stk. 8. Aktivitetstillægget udgør et månedligt beløb på
1) 617 kr. for personer, der modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 1,
2) 4.622 kr. for personer, der modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 2,
3) 7.185 kr. for personer, der modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 3,
4) 3.733 kr. for personer, der modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 7, og
5) 7.235 kr. for personer, der modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 8.

Stk. 9. Personer, der modtager kontanthjælp efter stk. 3, nr. 4-6, 9 og 10, kan ikke modtage et aktivitetstillæg til kontanthjælpen.
Stk. 10. En person, der er forrevalidend, jf. kapitel 6, kan modtage aktivitetstillæg, når personen deltager i aktiviteter efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 11. Hvis udbetaling af kontanthjælp ophører og en person ikke har modtaget kontanthjælp i en hel kalendermåned, kan der først udbetales aktivitetstillæg samtidig med kontanthjælp, når betingelserne i stk. 7 er opfyldt.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 01:30   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Som jeg startede med at skrive: Det gælder kun i de tilfælde, der er omfattet af særbestemmelserne i § 23 stk. 5 (lov om aktiv socialpolitik).

Min fremhævning.

Og det nye er at det særlige tillæg nu er helt fjernet, og kun gives til forsørgere.

De andre takster er nøjagtigt som i dag - bortset fra den hedder 10.335 kr i dag og ikke 10.500 kr (som den forventes at stige til) for psykisk syge udeboende - bare for at tage et eks.

De nye regler betyder fx at en god bekendt nu mister 975 kr. Måske ikke alverden, men de blev brugt på medicin og fik regnskabet til at gå op i en højere enhed. Hun har ikke børn.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 01:42   #7
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg er med i en fb -gruppe GF og der bliver der snakket meget om den kontanthjælpsreform..og problemet er - mange ved ikke endnu hvordan det ser ud 1.1.14

mange har ikke fået brev endnu og kan ikke få noget at vide- det synes jeg bare ikke er iorden,når de laver så stor en omvæltning i folks liv...

som alt andet den her regering har lavet virket det ikke gennemtænkt.

og hvad vil de gøre med alle de enlige der kommer d af de her reformer - håber de ændrer mening efter et par måneder

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 02:00   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Før reformerne lovede de at folk ville blive varslet i god tid, så de kunne komme til samtale/møde, hvor de ville få lagt et vejledende budget for de omstillinger 2014 (på halv kraft) og 2015 (fuld kraft), ville betyde for den enkeltes situation.

OM enkelte er blevet varslet i god tid ved jeg ikke, men dem jeg kender, er ikke blevet varslet, og når de henvender sig, ved sagsbehandlere og/eller kommuner hverken ud eller ind, på trods af, at love og regler er tilgængelige, og blot skal læses for at kunne give dette vejledende svar som jo var udgangspunktet.....

Jeg ser det som en form for belejlig uvidenhed eller en måde at stresse borgerne på, så de kan damptromle dem fuldstændig ned når bomben falder, og dermed gøre pøblen mere medgørlige........lidt som Polen og Rusland der bevidst sælger Vodkaen ekstremt billigt, så alle de drukstive meget lettere kan holdes i skak samtidig med, at de glemmer deres kvaler. Hjerneceller er ikke højt på ønskelisten. Men ønsket om at mindske dem, er. For så er der FRED til ulovligheder.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 13:24   #9
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
helene

enig og det er det jeg tror der pt gør folk mest ude at det ligenu..
de bliver ikke INDKALDT og mange ved ikke hvad de får endnu- fordi deres sb-er måske ikke ved det eller ikke har lyst til at fortælle det..synes det er noget underligt noget at banke ned over folk i 11 time

nu er vi jo ftp-er begge 2 og er ikke ramt..men jeg føler for alle de mennesker der i forvejen lever på bunden - og det gør mange og så nu- så skal de synke endnu længere..vanvittig..
så der var demonstration den 5 dec.på borgen- men det er desværre en hel dagsudflugt for mig..
' håber da de dropper reformen...mange kontanthjælpsmodtagere vidste faktisk ikke vi ftper er ramt af GF..uanset om vi er gift eller ej..uvidenhed- rammer det ikke mig-bekrymrer jeg mig ikke om det..og sådan er det desværre langt hen ad vejen
mit håb er jo hvis reformen forsvinder - at den også forsvinder for os-jeg mister jo 6000 kr hver mdr og har en dreng min mand ikke er far til - men som han indirekte forsørger..sådan er det jo..men fik jeg alle penge som enlig ku jeg sagtens selv fors'ørge ham...
men godt der er kommet mere fokus på det

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2013, 19:14   #10
klokkeblomst06
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2013
Indlæg: 1
Styrke: 0
klokkeblomst06 er ny på vejen
Underskriftindsamling

Hej Alle.

Da vi jo alle er mere eller mindre i samme båd, håber jeg at I alle vil være med til at skrive under mod "Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak !!"

Linket hedder : www.skrivunder.net

Herefter går man under "Forum" og finder "Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!" Her kan I så skrive under.

Der er også en anden underskriftindsamling igang , som hedder : "Afskaf pension til Folketingsmedlemmer".

Håber at I vil skrive under, så vi måske kan blive hørt i offentligheden!!! OG DEL PÅ FACEBOOK!!!!!!

På forhånd Tak !

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pinqwinen Se meddelelser
Hvordan rammer den nye kontanthjælpsreform,
de psykisksyge, herunder især folk med borderline.

Efter de regler vi har i dag, kan man med borderline og skizofreni
få forhøjet kontanthjælp, men hvordan bliver det efter d. 1. januar 2014 ??

Kan INTET finder om dette andre steder,
så håber der er nogle kloge hoveder herinde.

Tak.
klokkeblomst06 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension